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  • 1
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Leber ; MRT ; Kontrastmittel ; Resovist® ; Eovist® ; Key words Liver ; MRI ; Contrast agents ; Resovist ; Eovist
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The purpose of this work is to describe our initial clinical experience (in 66 patients) with Resovist and Eovist, two new liver-specific MR contrast agents. We focus our report on safety aspects, dose finding, and optimization of technical parameters. Both contrast agents were well tolerated and improved the detectability of focal liver lesions. With Resovist, postcontrast MRI may be started as early as 10 min following injection. The dose of 8 μmol Fe/kg bodyweight was sufficient to achieve diagnostic tumor-liver contrast levels. Since Eovist can also be administered as a bolus, dynamic enhance- ment patterns may be studied for tumor characterization as well. Breath-hold T 1-weighted FLASH images were superior to other T 1-weighted techniques with and without fat saturation.
    Notes: Zusammenfassung In der vorliegenden Arbeit werden erste klinische Ergebnisse (66 Patienten) der für die Leberbildgebung entwickelten Kontrastmittel Resovist® und Eovist® vorgestellt. Es wurden Sicherheitsaspekte, Dosierungsfragen und die optimale Untersuchungstechnik am Beispiel fokaler Leberläsionen untersucht. Beide „leberspezifischen“ Kontrastmittel zeigten bei guter Verträglichkeit eine Verbesserung des Nachweises fokaler Leberläsionen. Die Untersuchung mit Resovist® kann bereits 10 min nach der Kontrastmittelinjektion erfolgen. Mit einer Dosis von 8 μmol Fe/kg Körpergewicht konnte eine ausreichender Tumor-Leber-Kontrast erzielt werden. Da Eovist® zusätzlich im Bolus injiziert werden kann, ergeben sich neben dem Nachweis fokaler Leberläsionen Möglichkeiten der Charakterisierung durch Analyse der Perfusionsmuster. Atemgehaltene T 1-gewichtete FLASH-Sequenzen waren sonstigen T 1-gewichteten Sequenzen ohne und mit Fettgesättigung überlegen.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 2
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Magnetresonanztomographie ; MR-Kontrastmittel ; paramagnetische ; Arthritiden ; Frühdiagnostik ; Chronische Polyarthritis ; Key words Magnetic resonance imaging ; MR contrast media ; paramagnetic ; Inflammatory joint disease ; diagnosis ; Rheumatoid arthritis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Purpose: To investigate the diagnostic and clinical usefulness of a new non-ionic, hydrophilic gadolinium (III) chelate [Gd(HP-DO3A), gadoteridol, ProHance] and to compare it with Gd-DTPA (gadopentetate dimeglumine, Magnevist). Methods: In a Phase III clinical trial, 20 patients with rheumatic joint disease were examined before and after intravenous administration of gadoteridol in two different doses (0.1 and 0.3 mmol/kg bodyweight). Magnetic resonance imaging (MRI) was performed at 1.5 T with T1-weighted FLASH and T2-weighted spin echo sequences. Fourteen patients were examined with gadopentetate dimeglumine for comparison. Dynamic changes of signal intensity in the joints and muscle tissue were determined quantitatively. Results: No significant changes in cardiovascular data and no adverse effects occurred after injection of gadoteridol. The 0.3 mmol/kg dose showed no advantage in diagnostic contrast over the 0.1 mmol/kg dose. No significant differences (p 〉 0.01) were noted between gadoteridol and gadopentetate dimeglumine in patients with early rheumatoid arthritis. Conclusion: Gadoteridol proved useful in the detection of early rheumatoid arthritis. No significant differences were observed between the two gadoteridol doses. There were no diagnostically relevant differences between gadoteridol and gadopentetate dimeglumine.
    Notes: Zusammenfassung Ziel der Studie war es, die klinische Verträglichkeit und die diagnostische Wertigkeit von Gadoteridol für die Beurteilung entzündlicher Gelenkveränderungen zu untersuchen. Im Rahmen einer Phase-III-Studie wurden 20 Patienten mit rheumatischen Gelenkerkrankungen vor und nach intravenöser Injektion des gadoliniumhaltigen, paramagnetischen Kontrastmittels Gadoteridol (Gd(HP-DO3A), ProHance®) MR-tomographisch untersucht. Zwei Kontrastmitteldosen (0,1 und 0,3 mmol/kg Körpergewicht) wurden evaluiert und ein Vergleichskollektiv von 14 Patienten mit Gadopentetat Dimeglumin (Gd-DTPA, Magnevist®) untersucht. Dynamische Signalintensitätsveränderungen der Gelenkstrukturen nach Kontrastmittelinjektion wurden quantitativ bestimmt. Bei guter Verträglichkeit der Kontrastmittelverabreichung ergaben sich bis 2 h nach Injektion von Gadoteridol keine signifikanten Änderungen der Kreislaufparameter. Die Dosis von 0,1 mmol/kg Körpergewicht erwies sich bei 1,5 Tesla als diagnostisch ausreichend. Gadoteridol zeigte im Vergleich zu Gadopentetat Dimeglumin bei frühen rheumatischen Gelenkveränderungen keine signifikanten Unterschiede bezogen auf qualitative Parameter und quantitativ bestimmte dynamische Signalintensitätsveränderungen (p 〉 0,01).
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 3
    Electronic Resource
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    Springer
    Der Radiologe 36 (1996), S. 567-578 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter HRCT ; Kollagenosen ; Progressive Systemsklerose ; Systemischer Lupus erythematodes ; Rheumatoide Arthritis ; Key words HRCT ; Collagen vascular diseases ; Progressive systemic sclerosis ; Systemic lupus erythematosus ; Rheumatoid arthritis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Collagen vascular diseases, representing systemic soft tissue disorders, may cause a broad spectrum of pathologic changes of the respiratory tract. The type and extent of manifestations can vary considerably among individuals and entities. This survey describes the chest radiographic and, in particular, high-resolution computed tomographic (HRCT) findings of individual lesions of the respiratory tract. It includes fibrosing alveolitis (alveolitis, interstitial pneumonia, pulmonary fibrosis) and bronchial (bronchitis/bronchiolitis, bronchiectasis), pleural and vascular manifestations, as well as lymphadenopathy and abnormalities related to therapy. We present typical patterns of changes in progressive systemic sclerosis (PSS, scleroderma), systemic lupus erythematosus (SLE), mixed connective tissue disease (MCTD, Sharp syndrome), Sjögren syndrome, overlap syndrome and rheumatoid arthritis (RA). Furthermore, we describe findings which are specific for individual entities such as esophageal involvement in PSS, acute pneumonitis and pulmonary hemorrhage in SLE, lymphoproliferative disease in Sjögren syndrome and necrobiotic nodules in RA.
    Notes: Zusammenfassung Die Kollagenosen können als systemische Bindegewebserkrankungen auch zu einem breiten Spektrum pathologischer Veränderungen am Respirationstrakt führen, wobei sich Art und Ausmaß der Manifestationen innerhalb einzelner Entitäten und zwischen verschiedenen Krankheitsbildern erheblich unterscheiden können. In der vorliegenden Übersicht werden die entsprechenden Befunde von Thoraxübersichtsaufnahme und insbesondere hochauflösender Computertomographie (HRCT) beschrieben. Berücksichtigt werden dabei die fibrosierende Alveolitis (Alveolitis, interstitielle Pneumonie, Lungenfibrose), bronchiale (Bronchitis/Bronchiolitis, Bronchiektasen), pleurale und vaskuläre Manifestationen sowie Lymphadenopathie und therapieinduzierte Befunde. Typische Befundmuster bei progressiver Systemsklerose (PSS, Sklerodermie), systemischem Lupus erythematodes (SLE), „mixed connective tissue disease“ (MCTD, Sharp-Syndrom), Sjögren-Syndrom, Mischkollagenose („Overlap“syndrom) und rheumatoider Arthritis (RA) werden dargestellt. Außerdem werden für die einzelnen Krankheitsbilder jeweils spezifische Phänomene erläutert wie die Ösophagusbeteiligung bei PSS, akute Pneumonitis oder pulmonale Hämorrhagie bei SLE, lymphoproliferative Erkrankungen beim Sjögren-Syndrom und nekrobiotische Rundherde bei RA.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 4
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Magnetresonanztomographie ; Nierentransplantate ; Kontrastmittel ; Key words MR imaging ; Renal allografts ; Contrast medium
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Purpose: To determine the value of MR imaging in differentiating the various causes of human renal allograft dysfunction. Methods: A total of 123 human renal allografts (normal n = 20, acute rejection n = 57, acute tubular necrosis n = 14, interstitial fibrosis n = 11, chronic allograft glomerulopathy n = 11, cyclosporine nephrotoxicity n = 3, cortical necrosis n = 7) were investigated by means of MR imaging. Axial T1-weighted spin-echo images and coronal T1-weighted gradient-echo images were obtained before and after Gd-DTPA injection. Diagnostic parameters included corticomedullary contrast and allograft size and shape on the pre-contrast sequences. Results: None of the diagnostic parameters used could differentiate among the various diagnostic groups. Diagnosis of cortical necrosis could be made only on post-contrast scans. Contrast-enhanced scans were superior to pre-contrast images in detection of focal allograft lesions. Otherwise, contrast-enhanced scans did not provide any more information than pre-contrast studies. Spin-echo and gradient-echo sequences displayed the same diagnostic value. Conclusions: MR imaging has a limited value in differentiating the various causes of renal allograft dysfunction.
    Notes: Zusammenfassung Um den Stellenwert der MRT bei der Klärung der Fehlfunktion von Nierentransplantaten zu untersuchen, wurden 123 menschliche Nierentransplantate (unauffällig: n = 20, akute Rejektion: n = 57, akute tubuläre Nekrose: n = 14, interstitielle Fibrose: n = 11, Transplantatglomerulopathie: n = 11, Cyclosporinschaden: n = 3, kortikale Nekrose: n = 7) MR-tomographiert. An einem 1,5-T-Gerät wurden axiale T1-gewichtete Spinecho- und koronare T1-gewichtete Gradientenechoaufnahmen vor und nach Gabe von Gd-DTPA akquiriert. Als Beurteilungskriterien wurden der kortikomedulläre Kontrast sowie die Größe und Form des Transplantatorganes in der Nativuntersuchung herangezogen. Keines der Kriterien ermöglichte die Differenzierung der verschiedenen Diagnosegruppen. Abgesehen von der kortikalen Nekrose, die nur anhand der kontrastmittelunterstützten Sequenzen erkennbar war, lieferte die Gd-DTPA-Applikationen für die Differenzierung der verschiedenen parenchymalen Komplikationen keine Zusatzinformationen. Beim Nachweis fokaler Parenchymläsionen war die Kontrastmittelserie der Nativuntersuchungen überlegen. Die Spinecho- und Gradientenechoaufnahmen führten zu ähnlichen Resultaten. Schlußfolgernd kann davon ausgegangen werden, daß die statische MRT bei der Klärung der Fehlfunktion einer Transplantatniere eine untergeordnete Rolle spielt.
    Type of Medium: Electronic Resource
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