ISSN:
1432-2102
Keywords:
Schlüsselwörter HRCT
;
Kollagenosen
;
Progressive Systemsklerose
;
Systemischer Lupus erythematodes
;
Rheumatoide Arthritis
;
Key words HRCT
;
Collagen vascular diseases
;
Progressive systemic sclerosis
;
Systemic lupus erythematosus
;
Rheumatoid arthritis
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Summary Collagen vascular diseases, representing systemic soft tissue disorders, may cause a broad spectrum of pathologic changes of the respiratory tract. The type and extent of manifestations can vary considerably among individuals and entities. This survey describes the chest radiographic and, in particular, high-resolution computed tomographic (HRCT) findings of individual lesions of the respiratory tract. It includes fibrosing alveolitis (alveolitis, interstitial pneumonia, pulmonary fibrosis) and bronchial (bronchitis/bronchiolitis, bronchiectasis), pleural and vascular manifestations, as well as lymphadenopathy and abnormalities related to therapy. We present typical patterns of changes in progressive systemic sclerosis (PSS, scleroderma), systemic lupus erythematosus (SLE), mixed connective tissue disease (MCTD, Sharp syndrome), Sjögren syndrome, overlap syndrome and rheumatoid arthritis (RA). Furthermore, we describe findings which are specific for individual entities such as esophageal involvement in PSS, acute pneumonitis and pulmonary hemorrhage in SLE, lymphoproliferative disease in Sjögren syndrome and necrobiotic nodules in RA.
Notes:
Zusammenfassung Die Kollagenosen können als systemische Bindegewebserkrankungen auch zu einem breiten Spektrum pathologischer Veränderungen am Respirationstrakt führen, wobei sich Art und Ausmaß der Manifestationen innerhalb einzelner Entitäten und zwischen verschiedenen Krankheitsbildern erheblich unterscheiden können. In der vorliegenden Übersicht werden die entsprechenden Befunde von Thoraxübersichtsaufnahme und insbesondere hochauflösender Computertomographie (HRCT) beschrieben. Berücksichtigt werden dabei die fibrosierende Alveolitis (Alveolitis, interstitielle Pneumonie, Lungenfibrose), bronchiale (Bronchitis/Bronchiolitis, Bronchiektasen), pleurale und vaskuläre Manifestationen sowie Lymphadenopathie und therapieinduzierte Befunde. Typische Befundmuster bei progressiver Systemsklerose (PSS, Sklerodermie), systemischem Lupus erythematodes (SLE), „mixed connective tissue disease“ (MCTD, Sharp-Syndrom), Sjögren-Syndrom, Mischkollagenose („Overlap“syndrom) und rheumatoider Arthritis (RA) werden dargestellt. Außerdem werden für die einzelnen Krankheitsbilder jeweils spezifische Phänomene erläutert wie die Ösophagusbeteiligung bei PSS, akute Pneumonitis oder pulmonale Hämorrhagie bei SLE, lymphoproliferative Erkrankungen beim Sjögren-Syndrom und nekrobiotische Rundherde bei RA.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/s001170050112
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