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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Radiologe 39 (1999), S. 847-854 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Zerebrale Amyloidangiopathie ; Intrazerebrale Blutung ; Computertomographie ; Kernspintomographie ; Key words Cerebral amyloid angiopathy ; Intracerebral hemorrhage ; Computed tomography ; Magnetic resonance imaging
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The purpose of our study was to evaluate the characteristic findings of acute hemorrhage due to amyloid angiopathy with computed tomography. 14 patients of intracranial hemorrhage with histologically confirmed cerebral amyloid angiopathy were observed over a period of 4 years. Characteristic findings were a lobar hemorrhage in superficial localisation, cortical involvment, subarachnoid hemorrhage, the multiplicity of hemorrhages and repeated episodes. Severe cerebral amyloid angiopathy is often accompanied by multiple petechial hemorrhages, restricted to a cortical-subcortical distribution, detectable by magnetic resonance imaging. These findings suggest that cerebral amyloid angiopathy is not a rare cause of atraumatic lobar hemorrhage. Amyloid angiopathy should be considered in any elderly patient with superficial intracerebral hemorrhage in an atypical location.
    Notes: Zusammenfassung In der Arbeit werden die computertomographischen Befunde der intrazerebralen Blutung im Rahmen der Amyloidangiopathie untersucht. 14 Patienten mit Massenblutung und histologisch bestätigter Amyloidangiopathie wurden in einem Zeitraum von 4 Jahren beobachtet. Charakteristische Befunde waren eine lobäre, oberflächlich gelegene Blutung, eine kortikale Beteiligung, eine begleitende Subarachnoidalblutung sowie ein mehrfaches und mehrzeitiges Auftreten der Blutungen. Eine schwere Amyloidangiopathie geht oft mit multiplen petechialen Blutungen in kortiko-subkortikaler Lokalisation einher, die sich kernspintomographisch nachweisen lassen. Die Befunde zeigen, daß die Amyloidangiopathie keine seltene Ursache einer nicht traumatischen lobären Blutung ist. Sie sollte daher bei jedem älteren Patienten mit einer intrazerebralen, oberflächlich gelegenen Blutung in atypischer Lokalisation in Betracht gezogen werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Diffusion ; Magnetresonanztomographie ; Encephalitis disseminata ; Keywords Diffusion ; Magnetic resonance imaging ; Multiple sclerosis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Magnetic resonance (MR) imaging is one of the best methods in diagnosis of multiple sclerosis, particularly in disclosure of active demyelinating lesions. Aim of this study was to compare diffusion weighted imaging and contrast enhancement in the detection of active lesions. A MR study with a contrast enhanced T1-weighted pulse sequence with magnetization transfer presaturation and a diffusion weighted echoplanar pulse sequence (b=1000 s/mm2) was performed in 17 patients (11 women, 6 men) with multiple sclerosis. 29 of 239 lesions showed an increased signal intensity in diffusion weighted imaging, 24 lesions a contrast enhancement, but only 16 lesions were visible in both pulse sequences. In patients with short clinical symptomatology significant more lesions could be detected with diffusion-weighted pulse sequence in comparison to patients with long standing symptomatology showing more lesions with contrast enhancement. Hence it is likely, that both pulse sequences detect different histopathologic changes. The early detection of demyelinating lesions in diffusion weighted imaging is attributed to the extracellular edema, however the contrast enhancement is caused by a blood brain barrier abnormality. It can be expected that diffusion weighted imaging will have a high impact on imaging of multiple sclerosis not only in therapeutic trials, but also in clinical routine.
    Notes: Zusammenfassung Die Magnetresonanztomograpie ist eine der wichtigsten Untersuchungsmethoden in der Diagnostik der Encephalitis disseminata, insbesondere im Nachweis aktiver Entmarkungsherde. Ziel der Untersuchung war es, diffusionsgewichtete und kontrastverstärkte Untersuchungen bezüglich der Erkennung aktiver Läsionen zu vergleichen. Bei 17 Patienten (11 Frauen, 6 Männer) mit bekannter Encephalitis disseminata wurden sowohl eine kontrastverstärkte T1-gewichtete Sequenz mit Magnetization-Transfer-Sättigung als auch eine diffusionsgewichtete Echoplanar-Sequenz (b=1000 s/mm2) durchgeführt. 29 der 239 Läsionen zeigten eine Signalsteigerung in der diffusionsgewichteten Sequenz, 24 eine Kontrastmittelaufnahme, jedoch waren nur 16 Läsionen in beiden Techniken nachweisbar. Bei Patienten mit kurzzeitig bestehender Symptomatik zeigten sich signifikant mehr Entmarkungsherde mit Signalsteigerung in der Diffusionswichtung im Vergleich zu Patienten mit länger bestehender neurologischer Symptomatik, die mehr kontrastmittelaffine Läsionen aufwiesen. Dies lässt darauf schließen, dass mit beiden Verfahren unterschiedliche histopathologische Veränderungen beobachtet werden. Das sehr frühe Auftreten der Diffusionsänderung in den Entmarkungsherden wird auf das Ödem zurückgeführt, während die Kontrastmittelaufnahme durch eine Blut-Hirnschranken-Störung verursacht wird. Es ist zu erwarten, dass die diffusionsgewichtete Magnetresonanztomographie einen hohen Stellenwert in der Bildgebung der Encephalitis disseminata nicht nur in Therapiestudien, sondern auch in der klinischen Routinediagnostik erlangen wird.
    Type of Medium: Electronic Resource
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