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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Radiologe 38 (1998), S. 458-466 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Maligne Knochentumoren ; Knochensarkome ; Osteosarkom ; Chondrosarkom ; Ewing-Sarkom ; Key words Malignant bone tumors ; Sarcomas of the bone ; Osteogenic sarcoma ; Chondrosarcoma ; Ewing sarcoma
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The diagnosis of primary malignant bone tumors, which only account for 1% of malignancies in humans, represents quite a challange for the pathologist. Apart from the often overlapping morphology between different entities, heterogeneity within one and the same tumor has to be kept in mind. Furthermore, in most cases the diagnosis must be established based on small biopsy specimens and occasionally even on frozen sections. In this context detailed clinical information including the patient’s age and exact localization of the tumor, as depicted by X-ray or MRI, are essential requirements for a correct diagnosis. In addition, multiple biopsies from different tumor sites may be of help. For example, 25% of osteogenic sarcomas (OSA) are chondroplastic. Others may contain areas similar to fibrosarcoma (FSA) or malignant fibrous histiocytoma (MFH). Since 90% of OSA occur in the second decade of life whereas chondrosarcomas, FSA and MFH usually manifest after the age of 40 years, a biopsy solely composed of malignant chondromatous tissue obtained from a tibial lesion of a 10-year-old child should most likely be considered as part of an OSA. In the differential diagnosis of the so-called small, round cell tumors, which include Ewing sarcoma, malignant lymphoma and small-cell OSA, immunohistochemical staining of the paraffin-embedded material and a molecular biological/genetic work-up of frozen material are most helpful. In this paper the histomorphological characteristics and criteria for differential diagnosis of the most common primary malignant bone tumors are discussed.
    Notes: Zusammenfassung Die Diagnostik primär maligner Knochentumoren kann dem Pathologen oft große Probleme bereiten. Die wichtigsten Voraussetzungen sind eine repräsentative Biopsie, Röntgenunterlagen sowie klinische Informationen bezüglich Alter, Lokalisation des Tumors und Symptomatik. Nicht nur die Vielzahl, sondern auch die histomorphologischen Überlappungen der Entitäten können zu Fehlinterpretationen Anlaß geben. So ist am Biopsiematerial, nicht nur die definitive Entitätszuordnung, sondern v.a. auch die Unterscheidung von benignen und malignen Prozessen oftmals schwierig. Bei einigen Problemstellungen können immunhistochemische Untersuchungen oder Chromosomenanalysen hilfreich sein. Es wird hier über die wichtigsten histomorphologischen Kriterien primär maligner Knochentumoren und deren differentialdiagnostische Abgrenzung, im Biosiematerial bzw. im Schnellschnittbefund berichtet.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Radiologe 38 (1998), S. 472-482 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Primär maligne Knochentumoren ; Osteosarkom ; Ewing’s Sarkom ; Chondrosarkom ; Malignes fibröses Histiozytom ; Key words Primary malignant bone tumors ; Osteosarcoma ; Ewing’s tumors ; Chondrosarcoma ; Malignant fibrous histiocytoma
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Diagnosis, concepts of therapy and prognosis of primary malignant bone tumors re-quire intensive cooperation between orthopedic surgeons, radiologists and pathologists with special knowledge in oncology. The present paper demonstrates relevant topics of diagnosis, radiological appearance and therapy of the osteosarcoma, Ewing’s sarcoma, chondrosarcoma and malignant fibrous histiocytoma based on the material of the Vienna Bone Tumor Registry and more than 35 years of cooperation between the Institute of Pathology and Anatomy and the Department of Orthopedics at the University of Vienna.
    Notes: Zusammenfassung Für die Diagnose, Therapieplanung und Prognosebeurteilung von primär malignen Knochentumoren ist eine intensive Kooperation von onkologisch speziell ausgebildeten Fachdisziplinen wie Orthopädie, Radiologie und Pathologie erforderlich. Die vorliegende Arbeit basiert auf dem Material des Wiener Knochengeschwulstregisters und der 35jährigen Zusammenarbeit des Pathologisch/Anatomischen Institutes der Universität Wien mit der Universitätsklinik für Orthopädie und beschreibt Diagnose, radiologisches Erscheinungsbild und Therapie der 4 häufigsten primär malignen Knochentumoren: Osteosarkom, Ewing’s Sarkom, Chondrosarkom und malignes fibröses Histiozytom.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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