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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 358 (1982), S. 579-579 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Endotoxin ; Peritonitis ; Endotoxin ; Peritonitis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Endotoxin wurde bei 10 Beagle-Hunden mit Perforations-Peritonitis aus dem systemischen Blut, dem Pfortaderblut, der Peritonealflüssigkeit und der Lymphe bestimmt. Alle Tiere starben 4–8 Tage postoperativ (Ø 6 Tage). Der erste positive Endotoxin-Nachweis gelang in der Lymphe und Peritonealflüssigkeit, dann im portalen und systemischen Blut (0,1-10 ng/ml). Die letzten Messungen vor dem Tod der Tiere zeigten weit höhere Konzentrationen (10–1000ng/ml). Die Endotoxin-Konzentrationen korrelierten mit dem klinischen Befund und dem Verlauf sowie den bakteriellen Untersuchungen. Die Resultate sind schnell zu erhalten und haben prognostischen Wert.
    Notes: Summary Endotoxin was measured in ten beagle dogs with intestinal perforation using a modified Limulus test. Samples were obtained from the blood of the portal and the cava vein, the peritoneal fluid and from the lymphatic juice every 4h. All animals died 4–8 days postoperatively (average of 6 days). The lymphatic juice was the first to become positive, but portal and systemic blood consistently became positive between 24 and 96 h (0.1–10 ng/ml). The last measurements of endotoxin before death gave higher levels: 10–1000 ng/ml. Endotoxin correlates with the clinical state and outcome of the animals. It correlates also with the bacterial findings, but results are quicker to get and of more prognostic value.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 349 (1979), S. 619-619 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Endotoxin ; Peritonitis ; Endotoxin ; Peritonitis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Endotoxin, ein Zerfallsprodukt aus der Wand Gram-negativer Bakterien ist bei Peritonitis in der Bauchhöhlenflüssigkeit, im Pfortaderblut und im peripheren Blut als toxische Substanz nachweisbar. Bei 25 Patienten mit fortgeschrittener Peritonitis (Gram-negat.K.) gelang es neben der Standardtherapie durch Spül-Saug-Technik - 1,5% Glucoselösung mit 11 l bzw. 27 l Spülflüssigkeit/die - Endotoxin in hoher Konzentration aus dem Peritoneum herauszuwaschen. Gelang es durch die Spültherapie, die über viele Tage durchgeführt werden mußte, einen Endotoxinübertritt in die Zirkulation zu vermeiden, war die Letalität 16,6%; bei Endotoxin auch im Blut war die Letalität 46,1%.
    Notes: Summary Endotoxin — a product of decomposition from the gramnegative bacterial wall is evident as a toxic substance in peritonitis in the abdominal cavity fluid, in the portal vein blood and in the peripheral blood. In 25 patients with advanced peritonitis endotoxin was eliminated in high concentration from the peritoneum by continuous lavage with 11 1/day 27 1/day of 1.5% glucose solution apart from standard therapy. When endotoxin uptake into the systemic circulation, was avoided by abdominal lavage, the mortality was 16.6%; in patients with endotoxin in the blood the mortality rose to 46.1%.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 369 (1986), S. 774-775 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Peritonitis ; Degree of severity ; Criteria of discrimination ; Peritonitis ; Schweregrad ; Beurteilungskriterien
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Anhand von Verlaufsdaten 66 chirurgischer Patienten mit einer bakteriologisch gesicherten Peritonitis sollten „harte” und „weiche” Kriterien zur Beurteilung des Schweregrades differenziert werden. Untersuchungskriterien: 1) regionale Ausbreitung, 2) Entwicklung eines Organod. Systemversagens, 3) Leukocytose/Thrombopenie, Körpertemperatur, 4) die Plasmamediatoren Endotoxin/Prostaglandin F2α (PGF2α), 5) Anamnesedauer (Erstsymptom bis OP), 6) Anzahl erforderlicher Reoperationen und 7) Lebensalter. Zuzuordnende Schweregrade: Grad 1: überlebt, Grad 2: mit Komplikationen überlebt, Grad 3: nicht überlebt. Danach erweisen sich als „harte” Kriterien: 1) Lokalisation, 2) Anamnesedauer, 3) Leukocytose, 4) Endotoxin 〉 100 Eu/ml, PGF2α 〉 500 pg/ml, 5) Körpertemperatur 38,5°C.
    Notes: Summary “Strong” and “weak” criteria for the classification of the severity of disease were analyzed in 66 patients with bacterial peritonitis. Discriminations were made on the basis of: (1) regional spread of peritonitis; (2) organ and/or system failure; (3) leukocytosis, thrombocytopenia or abnormalities of body temperature; (4) levels of the plasma mediators endotoxin and prostaglandin F2α, (PGF2α); (5) duration of illness prior to surgery; (6) number of further operations necessary; (7) age. The corresponding degree of severity was classified as follows: patients with grade 1 survived without complications, those with grade 2 survived with organ complications, and grade 3 was assigned to nonsurvivors. Criteria that appeared to be “strong” were: (1) localization; (2) duration of history; (3) leukocytosis; (4) endotoxin level 〉 100 Eu/ml, and level of PGF2α 〉 500 pg/ml; (5) body temperature 〉 38.5°C.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 352 (1980), S. 620-620 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Peritonitis ; Peritononeal lavage ; Endotoxin ; Peritonitis ; Peritonealspülung ; Endotoxin
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die kontinuierliche Peritonealspülung hat zum Ziel: Mechanische Spülung der Bauchhöhle zur Elimination von Bakterien, Endotoxin und Entzündungsprodukten, lokale antibakterielle Therapie, Niereninsuffizienzvorbeugung. Der Erfolg der kontinuierlichen Peritonealspülung hängt ab:1. Vom dauerhaften Zugang in die Peritonealhöhle (Tenckhoff-Katheter), 2. von der Spüllösung: a) hypertone Lösung, b) 20-601/Tag, 3. von der Spültechnik: Ein- und Auslauf über jeden Katheter, 4. von der Spüldauer. Bei 25 Patienten mit bakterieller Peritonitis und septischem Schock konnte mit Peritonealspülung eine deutliche Letalitätsverminderung erreicht werden.
    Notes: Summary The continuous peritoneal lavage aims: mechanical lavage of the abdominal cavity for elimination of spores, endotoxin and inflammatory products, local antibacterial therapy and prevention of kidney insufficiency. The success of continuous peritoneal lavage depends on: 1. the safe and permanent entrance to the peritoneal cavity (Tenckhoff-catheter). 2. the lavage solution; hypertonic solution; 20–601/die. 3. the lavage technique 4. the lavage time. In 25 patients with bacterial peritonitis and septic shock, we attained a definite decrease of the mortality with continuous peritoneal lavage.
    Type of Medium: Electronic Resource
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