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  • 1
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Pankreas ; Pankreaskarzinom ; Ultraschall ; Pankreastumoren ; Ultraschall ; Pankreastumoren ; Resektabilität ; Key words Pancreas ; Pancreatic carcinoma ; Pancreatic neoplasms ; Ultrasound ; Pancreatic neoplasms ; resectability
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Purpose: To evaluate a new ultrasonographic imaging technique of the pancreas (hydrosonography), based on a combination of chemical intestinal paralysis and water distension of the stomach and duodenum, regarding its significance for tumor detection, staging and assessment of tumor resectability. Material and methods: In an open prospective study 51 patients with suspected pancreatic neoplasm were examined between July 1995 and October 1995. The technique of hydrosonography included intravenous injection of 40 mg N-butylscopolaminiumbromid (Buscopan) and maximum gastric and duodenal wall distension by oral administration of an average of 1 l warm tap water (0.5–1.5 l). A detailed evaluation form was used to assess (1) overall imaging quality; (2) accuracy of identification of the pancreas in its various anatomic regions and of peripancreatic vessel structures relevant for resectability, such as splenic, superior mesenteric, and portal veins, celiac trunk, and superior mesenteric, splenic and hepatic arteries; and (3) tumor size, sonographic structure and level of organ and vessel infiltration. As gold standards for positive tumor detection and description, surgery and microscopic diagnosis were used, and for negative tumor detection, event-free survival of 6 months. Results: All examinations were diagnostic. Identification of the pancreas was complete in all 51 patients with an excellent overall imaging quality in 53 %. In 86 % of cases the various examined organ and vessel structures were depicted with either good or average imaging quality. In 48 of the 51 patients diagnosis positive for tumor or other organ pathology was made. A total of 16 pancreatic carcinomas and 5 benign tumors were diagnosed. Twenty-seven patients had pathology not related to a pancreatic neoplasm. For tumor detection, sensitivity was 82 % and specificity 100 %. For correct assessment of tumor resectability, sensitivity was 86 % and specificity 100 %. Conclusion: The new technique of hydrosonography combines the value of routine non-invasive abdominal ultrasound with increased sensitivity and specificity for tumor detection and assessment of resectability by improved imaging accuracy.
    Notes: Zusammenfassung Ziel: Beurteilung eines neuen Bildgebungsverfahrens basierend auf medikamentöser Darmparalyse und maximaler transoraler Wasserdistension von Magen und Duodenum zur Darstellung von Pankreastumoren einschließlich der Tumordetektionsrate und Genauigkeit der Resektabilitätsbeurteilung. Material und Methode: Zwischen Juli und Oktober 1995 wurden in einer offenen prospektiven Studie 51 konsekutive Patienten mit Verdacht auf Pankreastumor untersucht. Die Hydrosonographie wurde unter intravenöser Darmparalyse durch 40 mg Buscopan mittels durchschnittlich 1 l oral gegebenen warmen Leitungswassers durchgeführt. An Hand eines detaillierten Erhebungsbogens wurden folgende Punkte festgehalten und bewertet: 1. allgemeine Untersuchungsqualität; 2. Genauigkeit in der Darstellbarkeit des Pankreas in allen Regionen und der für Resektabilität relevanten peripankreatischen Leitgefäße, wie V. lienalis, mesenterica superior und portae, wie Art. lienalis, mesenterica superior und hepatica; 3. Tumorgröße, Echotextur, Organinfiltration. Ergebnisse: Alle 51 Untersuchungen waren diagnostisch verwertbar mit vollständiger Darstellbarkeit des Pankreas und einer sehr guten Bildgebungsqualität bei 53 %. Bei 86 % konnten die im Einzelnen untersuchten Gefäß- und Organstrukturen mit befriedigender oder guter Qualität dargestellt werden. Bei 48 der 51 Patienten wurde eine positive Diagnose erbracht: davon ergab sich bei 16 der Verdacht auf ein Pankreaskarzinom und bei 5 auf einen benignen Tumor des Pankreas. Bei den übrigen 27 Patienten fanden sich pathologische Befunde ohne direkte Beziehung zum Pankreas. Für die Tumordetektion ließ sich eine Sensitivität von 100 % und eine Spezifität von 86 % ermitteln. Für die korrekte Beurteilung der Tumorresektabilität betrug die Sensitivität 82 % und die Spezifität 100 %. Schlußfolgerungen: Die Vorteile der Sonographie nutzend erbringt die unter Hydrobedingungen durchgeführte Untersuchung des Pankreas eine deutliche Steigerung von Sensitivität und Spezifität bei der Detektion und Resektabilitätsbeurteilung von Pankreastumoren nur bei einem Minimum an Mehraufwand.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Pankreas ; Pankreaskarzinom ; Computertomographie ; Pankreastumoren ; Computertomographie ; Pankreastumoren ; Resektabilität ; Key words Pankreas ; Pancreas carcinoma ; Pancreas neoplasms ; Computed tomography ; Pancreas neoplasms ; resectability
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Purpose: To evaluate a new technique for imaging the pancreas (spiral hydro-CT) based on a combination of pharmacological intestinal paralysis and water distension of the stomach and duodenum with specific reference to tumor detection rate, differentiation of malignant versus benign tumors, differential diagnosis and assessment of tumor resectability Material and methods: In an open prospective study, 151 patients with a suspected pancreatic neoplasm based on clinical, laboratory or other imaging data were examined between May 94 and October 95. Our newly developed Hydro-CT methodology included intravenous injection of 40 mg N -butylscopolaminium bromide (Buscopan) for intestinal paralysis, gastric and duodenal wall distension by oral administration of an average of 1.5 l warm tap water, 30 ° RAO patient positioning, an individualized contrast injection technique as determined beforehand by time-to-peak measurement in the portal vein and thin-slice spiral CT (3 mm increment, 6 mm table feed and 3 mm secondary reconstruction). A detailed evaluation form was used to assess (1) tumor detection rate, (2) differentiation of malignant versus benign disease, (3) differential diagnosis, and (4) accuracy of assessment of resectability by identification of infiltration into adjacent organs and vessel structures relevant for resectability such as splenic, superior mesenteric, portal vein and celiac trunk, superior mesenteric, splenic and hepatic arteries. As the gold standard for positive tumor detection surgery and microscopic diagnosis were used, and for negative tumor detection an event-free survival of 6 months. Results: Almost all examinations were well tolerated. In only 4 % was on-site administration of a gastric tube required because of vomiting. In 2 % of the patients a slight allergic reaction to the contrast medium was seen. The prevalence of a pancreatic neoplasm was 38%. In tumor detection Hydro-CT reached an overall accuracy of 97.4 % with a sensitivity of 100 % and a specificity of 95.9 %. In the differentiation of benign versus malignant disease Hydro-CT reached an overall accuracy of 89.7 % with a sensitivity of 92.5 % and a specificity of 83.3 %. The prevalence of a pancreatic carcinoma was 24 %; 4 % other malignant tumors were found (distal common bile duct carcinoma, cystadenocarcinoma). Fifty-eight patients underwent surgical exploration. In those assessment of resectability reached an overall accuracy of 95 % with a sensitivity of 90.5 % and specificity of 100 %. Conclusion: The new technique of Hydro-CT based on thin slice and spiral methodology, including pharmacological intestinal paralysis and water distension, results in a high tumor detection rate and increases sensitivity and specificity of tumor differential diagnosis and of assessment of resectability.
    Notes: Zusammenfassung Ziel: Beurteilung eines neuen Bildgebungsverfahrens basierend auf medikamentöser Darmparalyse und maximaler transoraler Wasserdistension von Magen und Duodenum zur Darstellung von Pankreastumoren einschließlich der Tumordetektionsrate, Differentialdiagnostik und Genauigkeit der Resektabilitätsbeurteilung Material und Methode: Von Mai 1994 bis Oktober 1995 wurden 151 konsekutive Patienten mit Verdacht auf Pankreastumor untersucht. Hydro-CT-Technik: Patientenlagerung in 30 ° RAO, Darmparalyse durch 40 mg Buscopan, Magen- und Duodenaldistension mittels 1,5 l Wasser oral, individualisierte Boluskinetik Spiral-CT mit 3 mm Inkrement, 6 mm Tischvorschub und 3 mm Rekonstruktion, 130 ml nichtionisches KM (5 ml/s). Folgende Punkte wurden festgehalten und bewertet: 1. Tumordetektion ja/nein; 2. Differenzierung eines festgestellten Tumors in maligne oder benigne an Hand festgelegter Kriterien; 3. Computertomographische Differentialdiagnostik der Tumoren; 4. Beurteilung der Resektabilität. Bei positivem Tumornachweis wurde als Goldstandard die intraoperative und histologische Bewertung und bei negativem Tumornachweis eine 6 monatige tumorfreie Nachsorgeperiode festgelegt. Ergebnisse: Die Prävalenz einer Raumforderung des Pankreas betrug etwa 38 % in der Gesamtgruppe. Dabei erreichte die Hydro-CT eine Gesamtgenauigkeit in der Tumordetektion von 97,4 % bei einer Sensitivität von 100 % und einer Spezifität von 95,9 %. Bei der Differenzierung eines malignen versus eines benignen Tumors ergab sich eine Gesamtgenauigkeit von 89,7 % bei einer Sensitivität von 92,5 % und einer Spezifität von 83,3 %. 58 Patienten wurden operiert. Die Gesamtgenauigkeit der Resektabilitätsbeurteilung erreichte 95 % bei einer Sensitivität von 90,5 % und einer Spezifität von 100 %. Schlußfolgerungen: Die Hydro-CT des Pankreas in Dünnschicht- und Spiraltechnik mit individueller Anpassung der Kontrastmittelboluskinetik ermöglicht eine hohe Tumordetektionsrate bei einer Steigerung von Sensitivität und Spezifität in der Differentialdiagnostik und Resektabilitsbeurteilung von Pankreastumoren.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Key words Pancreas • Pancreatic neoplasm • Computed tomography • Pancreatic carcinoma ; Schlüsselwörter Pankreas • Pankreaskarzinom • Computertomographie • Pankreastumoren ; Computertomographie • Pankreastumoren ; Resektabilität
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Ziel: Darstellung unserer Ergebnisse der Hydro-CT-Technik zur Diagnostik des Pankreaskarzinoms, basierend auf einer mehrjährigen Anwendung an einem Krankengut von nunmehr 211 Patienten. Material und Methode: Zwischen Mai 1994 und September 1997 wurden in einer prospektiven Studie 211 konsekutive Patienten mit klinischem, laborchemischem oder durch vorherige Bildgebung begründetem Verdacht auf Pankreastumor mittels Hydro-CT-Technik untersucht (Darmparalyse, Magen- und Duodenaldistension, individualisierte Boluskinetik, Dünnschichtspiral-CT mit 3 mm Schichtdicke, 6 mm Tischvorschub und 3 mm Rekonstruktionsintervall). Untersuchungsschwerpunkte waren: 1. Tumordetektion, 2. Differenzierung maligner oder benigner Veränderungen, 3. Differentialdiagnostik der Tumoren, 4. Beurteilung der Resektabilität. Bei positivem Tumornachweis wurde als Goldstandard die intraoperative (potentielle resektable Tumoren) und histologische Bewertung (sicher irresektable Tumoren) und bei fehlendem Tumornachweis eine 6monatige tumorfreie Nachsorgeperiode festgelegt. Ergebnisse: Bei 94 % aller Patienten war die Hydro-CT problemslos durchführbar. Die Prävalenz eines malignen Pankreastumors betrug 37,9 %. Dabei erreichte die Hydro-CT eine Gesamtgenauigkeit in der Tumordetektion von 94,8 % bei einer Sensitivität von 93,7 % und einer Spezifität von 95,2 %. 52 Patienten wurden operiert, davon 34 kurativ (RO-Resektion) entsprechend einer Resektionsrate von 42,5 %. Die Gesamtgenauigkeit der Resektabilitätsbeurteilung erreichte 94,6 % bei einer Sensitivität von 91,2 % und einer Spezifität von 95,6 %. Schlußfolgerungen: Die Hydro-CT des Pankreas in Dünnschicht- und Spiraltechnik mit individueller Anpassung der Kontrastmittelboluskinetik ermöglicht eine hohe Tumordetektionsrate und eine hohe Sicherheit in der Resektabilitätsbeurteilung von Pankreastumoren.
    Notes: Summary Purpose: To document our experience with spiral hydro-CT of the pancreas based on a combination of pharmacologic intestinal paralysis and water distension of the stomach and duodenum with specific reference to tumor detection rate, differentiation of malignant versus benign tumors and assessment of tumor resectability in a prospective study on 211 consecutive patients. Material and methods: Between May 1994 und September 1997, 211 patients with suspect of pancreatic neoplasm from clinical, laboratory or other imaging data were examined. Our Hydro-CT techniques were based on intravenous injection of 40 mg N-butylscopolaminiumbromid (Buscopan) for intestinal paralysis, gastric and duodenal wall distension by oral administration of an average of 1.5 l warm tap water, 30 ° RAO patient's positioning, individualized contrast injection technique using portal vein enhancement as reference and thin slice spiral CT (3 mm slice thickness, 6 mm table feed and 3 mm secondary reconstruction). Examined parameters were: (1) tumor detection rate, (2) differentiation of malignant versus benign disease, (3) differential diagnosis and (4) accuracy of assessment of resectability by identification of infiltration into adjacent organs and vessel structures relevant for resectability such as splenic, superior mesenteric, portal vein and celiac trunk, superior mesenteric, splenic and hepatic arteries. As gold standard for positive tumor detection and description surgery (of potentially resectable tumors) and microscopic diagnosis (of clearly unresectable tumors) were used and for negative tumor detection an event-free survival of six months, respectively. Results: 96 % of the examinations were well tolerated. In only 4 % was on-site administration of a gastric tube required because of vomiting. In 2 % of the patients a slight allergic reaction to the contrast medium was seen. The prevalence of a pancreatic neoplasm was 37,8 %. In tumor detection Hydro-CT reached an overall accuracy of 94,8 % with a sensitivity of 93,7 % and a specificity of 95,2 %. 52 patients underwent surgical exploration 34 of whom with tumorfree resection margins (R0 resection) corresponding to a resection of 42,5 %. In those assessment of resectability reached an overall accuracy of 94,6 % with a sensitivity of 91,2 % and specificity of 95,6 %. Conclusion: The new technique of Hydro-CT based on thin slice and spiral methodology including pharmacologic intestinal paralysis and water distension results in a high tumor detection rate and reliable assessment of resectability.
    Type of Medium: Electronic Resource
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