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    Springer
    Der Radiologe 39 (1999), S. 995-999 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Computertomografie ; Psychiatrie ; Diagnostik ; Key words Computed tomography ; Psychiatry ; Diagnostic procedure
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Purpose: To prospectively assess the spectrum of brain CT findings in psychiatric patients and to determine the number of patients that had an underlying cause for the symptoms. Patients and methods: Over a period of six months, 142 patients (78 males, 64 females; median age 61 [18–91] years) were referred for CT brain scans. Their scans were reviewed, along with the clinical information that was provided in the request form. All the hard copies were reviewed to assess areas of ischaemia, infarction, atrophy, tumours, and haematomas. The majority of requests were to exclude vascular event or space-occupying lesions. Clinical indications included mood disorders (depression, mania), schizophrenic disorders, dementia, personality and behavioural disorders. Results: 31 (22%) were normal. 111 (78%) had varying degrees of ischaemia, infarction and cerebral/cerebellar atrophy. 7 (4.9%) had space-occupying lesions which included two gliomas and five meningiomas. There were two chronic subdural haematomas and one arteriovenous malformation. Conclusion: 1. In our series, pathologic findings in „routine” brain CT’s were encountered in 78%. 2. The incidence of brain tumours was 4.9%, compared with 0.00005% of the general population. 3. CT scanning in psychiatric patients is cost-effective and especially indicated when there is an atypical presentation, or inadequate response to standard treatment.
    Notes: Zusammenfassung Hintergrund: Bei psychiatrischen Patienten wird vielerorts routinemäßig eine kraniale Computertomografie (CCT) durchgeführt. Ob der Nutzen die Kosten rechtfertigt, wurde im Rahmen einer Prospektivstudie untersucht. Patienten und Methode: In einem Zeitraum von 6 Monaten wurde bei 142 psychiatrischen Patienten (78 Männer, 64 Frauen, 18–91 Jahre, Median 61 Jahre) ein CCT angefertigt. Die Untersuchung erfolgte nativ in 5-mm-Schichtdicke, bei klinischem Verdacht auf eine intrakraniale Raumforderung auch kontrastverstärkt. Überweisungsdiagnosen waren v.a. affektive Störungen (Depression, Manie), Schizophrenie, verschiedene Demenzformen sowie Persönlichkeits- und Verhaltensstörungen. Ergebnisse: 31 Patienten (22%) hatten ein unauffälliges CCT. Bei 111 Patienten (78%) konnten pathologische Befunde unterschiedlicher klinischer Relevanz und Akutizität erhoben werden: Ischämien in 57,8% (davon 89% mikroangiopathische Veränderungen), zerebrale und/oder zerebelläre Hirnvolumenminderung unterschiedlichen Grads in 28,2%, intra- und/oder extraaxiale Tumoren unterschiedlicher Dignität in 4,9%, Blutungen in 1,4% (2 chronisch subdurale Hämatome) sowie eine arteriovenöse Malformation bei 1 Patienten (0,7%). Bei den Tumoren handelte es sich um 5 Meningeome und 2 Gliome. Schlußfolgerungen: 1. Bei mehr als 3/4 aller psychiatrischen Patienten werden im CCT pathologische Befunde erhoben; ischämische Läsionen dominieren bei weitem. 2. Tumoren werden bei 4,9% der Patienten nachgewiesen gegenüber 0,00005% in der Normalbevölkerung. 3. Das CCT ist eine kosteneffektive Untersuchung und v.a. bei älteren Patienten, unklarer Symptomatik und ausbleibendem Therapieerfolg indiziert.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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