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  • Schlüsselwörter Kinderanästhesie  (1)
  • Schlüsselwörter Unilaterales interstitielles pulmonales Emphysem  (1)
  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Monatsschrift Kinderheilkunde 148 (2000), S. 583-587 
    ISSN: 1433-0474
    Keywords: Schlüsselwörter Unilaterales interstitielles pulmonales Emphysem ; Seitenlagerung ; Antiinflammatorische Therapie ; Key words Unilateral interstitial pulmonary emphysema ; Side positioning ; Antiinflammatory therapy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Background. Pulmonary interstitial emphysema is a serious complication of neonatal respiratory distress syndrome carrying an increased risk of intraventricular haemorrhage and development of chronic lung disease of prematurity. Management of unilateral PIE usually includes aggressive methods such as surgical removal of the affected lung tissue or selective intubation of the contralateral bronchus. Case report. We report two cases of unilateral interstitial emphysema resolving completely with non-invasive management consisting of strict lateral decubitus positioning of the affected lung in combination with antiinflammatory therapy. Discussion. We feel that the management of unilateral interstitial emphysema presented in these cases is minimally invasive yet effective. We could not determine whether positional treatment alone would have been equally effective. Although the optimal choice of treatment clearly depends on the condition of the individual patient, we suggest to consider this approach in cases of unilateral interstitial emphysema.
    Notes: Zusammenfassung Hintergrund. Das pulmonale interstitielle Emphysem ist eine schwerwiegende Komplikation des neonatalen Atemnotsyndroms und gilt als Risikofaktor für das Auftreten von Hirnblutung und chronischer Lungenerkrankung. Bei bilateralen Formen gilt die Hochfrequenzoszillationsbeatmung als möglicher Therapieansatz, bei der unilateralen Form sind die selektive Beatmung der kontralateralen Lunge oder die operative Resektion der befallenen Lungenabschnitte gängige, jedoch relativ aggressive therapeutische Optionen. Fallbericht. Wir berichten über 2 Frühgeborene mit unilateralem pulmonalem interstitiellem Emphysem, welches sich unter einer nichtinvasiven Therapie mit konsequenter Lagerung auf die betroffene Seite und einer antiinflammatorischen Behandlung mit Dexamethason vollständig zurückbildete. Diskussion. Eine Minderbelüftung der kranken Lunge aufgrund von Kompression durch das Gewicht der benachbarten Strukturen bewirkte in Kombination mit dem antiinflammatorischen Effekt der Steroide eine Rückbildung des pulmonalen interstitiellen Emphysems. Ob eine alleinige Lagerungstherapie zum gleichen Erfolg geführt hätte, muss offen bleiben. Wegen der offensichtlichen Vorteile eines konservativen Managements sollte beim unilateralen interstitiellen Emphysem ein Therapieversuch mit Seitenlagerung und ggf. antiinflammatorischer Behandlung erwogen werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Anaesthesist 44 (1995), S. 709-711 
    ISSN: 1432-055X
    Keywords: Schlüsselwörter Kinderanästhesie ; Frühgeborene ; Thrombose ; Vena Cava ; Zentrale Venenkatheter ; Komplikationen ; Vena cava ; inferior ; Katherisierung ; Vena cava ; Ultraschall ; Key words Paediatric anaesthesia ; Pre-term infant ; Thrombosis ; vena cava ; Central venous catheter ; adverse effects ; Vena cava ; inferior ; Catheterisation ; Vena cava ; Ultrasonography
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract A pre-term infant weighing 900 g, gestational age 25 weeks, developed an acute abdomen. Intravenous lines had been inserted previously in the left (silasticcatheter) and right (24 G cannula) saphenous veins in the neonatal intensive care unit. During surgical exploration, a perforation of the terminal ileum was found. The operation consisted in partial resection of the perforated ileum with an end-to-end anastomosis and a double-lumen colostomy. Major blood loss during the procedure caused serious haemodynamic problems. Despite transfusion of erythrocyte (100 ml), thrombocytes (75 ml), and albumin (50 ml), the patient developed bradycardia and hypotension. Administration of atropine, adrenaline, and calcium IV had no effect. The operation could be finished only with extrathoracic resuscitation. When the drapes were removed, livid, swollen lower limbs raised the suspicion of an acute thrombosis of the inferior vena cava. After insertion of a 24 G IV cannula into a vein of the right upper arm, the circulation stabilised after rapid transfusion of 40 ml blood and 25 ml thrombocytes and resuscitation was successful. Paediatricians and anaesthesiologists must consider the risk of thrombosis of the vena cava. If venous lines in the lower limbs are not visible to the anaesthesiologist during the operation, venipuncture of veins of an upper limb is recommended before starting the surgical procedure. Due to the high incidence of vena cava thrombosis caused by central venous lines and the difficulty of peripheral venipuncture in pre-termintanty, a safe venous line should be inserted if necessary by pre-operative venesection.
    Notes: Zusammenfassung Bei einem 900 g schweren Frühgeborenen der 25. SSW wurde wegen einer Ileumperforation eine Ileumteilresektion mit Dünndarm-Anus praeter durchgeführt. Intraoperativ ergaben sich Probleme von seiten eines nicht korrigierbaren Volumendefizits. Venöse Zugänge befanden sich in der linken (Silastik-Katheter) und rechten (24G Kanüle) V. saphena. Bei faktischem Kreislaufstillstand mußte der Eingriff unter extrathorakaler Reanimation beendet werden. Nach dem Abdecken imponierten livide gestaute Beine, die den Verdacht einer frischen Thrombose der V. cava inferior bestätigten. Nach Anlegen einer Venenverweilkanüle an der oberen Extremität konnte nach adäquatem Volumenersatz innerhalb kurzer Zeit die Reanimation beendet werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
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