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  • 1
    ISSN: 1432-2307
    Keywords: Key words Solitary fibrous tumour ; Soft tissue ; Immunohistochemistry ; Differential diagnosis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract  The clinicopathological features of 12 extraserosal solitary fibrous tumours (SFT) are described. The age of the patients ranged from 18 to 72 years (mean: 48.2 years; median: 54 years); 5 were female patients. Seven lesions arose in soft tissue (5 in perifascial, and 1 each in subcutaneous and intramuscular tissues). They were situated in the groin (2 cases) and the neck, right buttock, left scapula, upper arm, and anterior abdominal wall (1 case each). One polypoid lesion was seen in in the nasal cavity and 1 in the nasopharynx; 2 neoplasms arose in the urinary bladder and 1 was located in the prostate and periprostatic tissue. Nine lesions were excised; in 1 patient wide excision was performed and in 2 patients, transurethral resection. Limited follow-up of 3 cases revealed a benign clinical course. The size of the neoplasms ranged from 1.7 cm to 20.0 cm (mean: 5.4 cm; median: 3.5 cm). Histologically, the neoplasms were well circumscribed and composed of cytologically bland spindle cells arranged without an obvious pattern; focally storiform or fascicular growth patterns were seen. Tumour cells were separated by thick bands of collagen demonstrating foci of keloid-like hyalinization. Prominent vascularity showing a haemangiopericytoma-like vascular pattern and vessels with thick, hyalinized vessel walls were seen in all cases. Increased mitotic activity was noted in 2 soft tissue cases (4–6 mitoses in 10 high-power fields); the other cases showed fewer than 2 mitotic figures in 10 high-power fields. Immunohistochemically, all cases tested stained positively for vimentin, CD34 and CD99, and 2 cases showed focal myofibroblastic differentiation. Two cases examined ultrastructurally showed a fibroblastic phenotype; focally pinocytic vesicles and microfilaments were identified. SFT represents a distinct neoplasm that should be included in the differential diagnosis of spindle-cell neoplasms in soft tissue, nasal cavity and nasopharynx, urinary bladder, and prostate. Strict diagnostic criteria are necessary to avoid overdiagnosis or confusion with more aggressive neoplasms in these locations.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Pathologe 17 (1996), S. 195-201 
    ISSN: 1432-1963
    Keywords: Schlüsselwörter CD34 ; Weichgewebstumoren ; Differentialdiagnose ; Solitärer fibröser Tumor ; Dermatofibrosarcoma protuberans ; Gastrointestinaler Stromatumor ; Key words CD34 ; Soft tissue tumors ; Differential diagnosis ; Solitary fibrous tumor ; Dermatofibrosarcoma protuberans ; Gastrointestinal stromal tumor
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary CD34 is a myeloid progenitor cel antigen and present in endothelial cells and almost all vascular lesions. Additionally, CD34 has been described in numerous fibroblast-like cells and different mesenchymal tumours. The immunohistochemical evidence of CD34, however, may be of importance in the differential diagnosis of benign and malignant soft tissue lesions, if clinicopathological features and other immunohistochemical markers are regarded properly. We studied the CD34 immunopositivity of solitary fibrous tumour at different sites (11 out of 11 tumours tested stained positive), dermatofibrosarcoma protuberans (15 out of 18 stained positive), and gastrointestinal stromal tumour (15 out of 15 stained positive), and discuss the significance of these results in differential diagnosis to morphologically comparable soft tissue lesions.
    Notes: Zusammenfassung Das CD34-Antigen ist ein Stammzellmarker der Myelopoese und markiert endotheliale Zellen und damit fast alle vaskulären Neubildungen. Des weiteren wurde CD34 in zahlreichen fibroblastenähnlichen Zellen und in einer Reihe mesenchymaler Tumoren unterschiedlicher Differenzierung nachgewiesen. Trotz dieses ubiquitären Vorkommens kann der Nachweis des CD34-Antigens Bedeutung in der Differentialdiagnose benigner und maligner Tumoren des Weichgewebes haben, wenn die entsprechenden klinisch-pathologischen und die weiteren immunhistochemischen Befunde beachtet werden. Anhand von 3 Fallserien wird die CD34-Positivität des solitären fibrösen Tumors unterschiedlicher Lokalisation (11 von 11 untersuchten Tumoren reagierten positiv), des Dermatofibrosarcoma protuberans (15 von 18 der untersuchten Tumoren reagierten positiv) und des gastrointestinalen Stromatumors (15 von 15 der untersuchten Tumoren reagierten positiv) dargestellt und bezüglich ihrer differentialdiagnostischen Wertigkeit diskutiert.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1432-1963
    Keywords: Schlüsselwörter Lipom ; Chondroides Lipom ; Liposarkom ; Chondrosarkom ; Weichgewebstumoren ; Key words Lipoma ; Chondroid lipoma ; Liposarcoma ; Chondrosarcoma ; Soft tissue tumours
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary A series of six cases of chondroid lipoma is reported in this paper. The age of the patients, four women and two men, ranged from 34 to 75 years. Four tumours arose in the lower and two in the upper extremities between 4.5 and 8 cm in size. Whereas two neoplasms were located in the subcutis, four lesions were seen in perifascial or intramuscular tissues. Histologically, all neoplasms were encapsulated and characterized by a somewhat lobular growth pattern. The neoplasms were composed of mature adipocytes, uni – and multivacuolated lipoblasts, and nests and strands of cells reminiscent to hibernoma cells or chondrocytes. Immunohistochemically and ultrastructurally the lipogenic nature of the latter type of cells was confirmed. Interestingly, focal immunopositivity of tumour cells for cytokeratin was found in two cases. Tumour cells were set in a myxohyaline matrix showing different degrees of degeneration. Chondroid lipoma represents a distinct entity in the spectrum of lipomatous lesions and has to be distinguished from benign and malignant neoplasms (extraskeletal chondroma, hibernoma, lipoblastoma, chondrolipoangioma, myoepithelioma, myxoid/round cell liposar-coma, and extraskeletal myxoid chondrosar-coma). Because they are easily misdiagnosed as malignant tumours, familiarity with the features of chondroid lipoma is of practical importance to avoid an overtreatment.
    Notes: Zusammenfassung Es werden 4 weibliche und 2 männliche Patienten mit einem chondroiden Lipom vorgestellt. Das Alter der Patienten lag zum Zeitpunkt der Tumorexzision zwischen 34 und 75 Jahren, die Neoplasien waren im Extremitätenbereich lokalisiert (4mal untere, 2mal obere Extremität). Bei einer Tumorgröße von 4,5 bis 8 cm fanden sich 2 Geschwülste im subkutanen und 4 im tiefen, perifaszialen bzw. intramuskulären Weichgewebe. Alle Neoplasien wurden mit tumorfreien Resektionsrändern komplett exzidiert, bei keinem der Patienten trat ein Lokalrezidiv auf. Histologisch stellten sich in allen Fällen gekapselte und angedeutet lobulär konfigurierte Tumoren dar, die aus reifen Adipozyten, uni- und multivakuolären Lipoblasten sowie in Bändern oder Nestern angeordneten hibernom – oder knorpelzellähnlichen Tumorzellen bestanden. Immunhistochemisch und ultrastrukturell konnte die lipogene Natur der Tumorzellen abgesichert werden. Bemerkenswerterweise war bei zwei Tumoren immunhistochemisch eine fokale Zytokeratinpositivität zu finden. Die Tumorzellen waren in einer myxohyalinen Matrix mit unterschiedlich stark ausgeprägten, teilweise prominenten degenerativen Veränderungen gelagert. Das chondroide Lipom stellt eine distinkte Entität im Spektrum der Lipome des Weichgewebes dar, differentialdiagnostisch sind verschiedene benigne und maligne Tumoren zu bedenken (extraskeletales Chondrom, Hibernom, Lipoblastom, Chondrolipoangiom, Myoepitheliom, myxoid/rundzelliges Liposarkom, extraskeletales myxoides Chondrosarkom). Da eine Verwechslungsgefahr insbesondere mit malignen mesenchymalen Tumoren besteht, ist die Kenntnis des chondroiden Lipoms zwecks Vermeidung einer Übertherapie von erheblicher Bedeutung.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    ISSN: 1432-1963
    Keywords: Schlüsselwörter Thymom ; Hamartom ; Weichteilgewebe ; Immunhistochemie ; Key words Thymoma ; Hamartoma ; Soft tissue ; Immunohistochemistry
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary We report the case of an ectopic hamartomatous thymoma in a 56-year-old male patient. The lesion arose subcutaneously in the supraclavicular region. Histologically, the well-circumscribed but unencapsulated tumour was composed of uniform fusiform tumour cells. In addition, mature fatty tissue, scattered T-lymphocytes, and an epithelial and a myoepithelial tumour cell component were found. The epithelial differentiation of the spindle cell tumour component was confirmed immunohistochemically and by electron microscopy. Ectopic hamartomatous thymoma has to be distinguished from ectopic cervical thymoma, thymolipoma, ectopic salivary tissue, teratoma, peripheral nerve sheath tumours, malignant epithelial tumours with thymus-like differentiation, biphasic synovial sarcoma, and skin adnexal tumours.
    Notes: Zusammenfassung Vorgestellt wird der Fall eines ektopischen hamartomatösen Thymoms bei einem 56 jährigen männlichen Patienten. Der subkutan gelegene, gut umschriebene, jedoch nicht gekapselte Tumor war supraklavikulär lokalisiert und aus relativ uniformen, spindeligen Tumorzellen aufgebaut. Zusätzlich fanden sich reife Fettgewebsinseln, eingestreute T-Lymphozyten sowie eine epitheliale und eine myoepitheliale Tumorzellkomponente. Sowohl immunhistologisch als auch ultrastrukturell konnte die epitheliale Differenzierung der spindeligen Tumorzellen nachgewiesen werden. Differentialdiagnostisch muß das ektopische hamartomatöse Thymom gegenüber ektopischen zervikalen Thymomen, Thymolipomen, ektopischem Speicheldrüsengewebe, Teratomen, peripheren Nervenscheidentumoren, malignen epithelialen Tumoren mit einer thymusähnlichen Differenzierung, biphasischen Synovialsarkomen und Tumoren der Hautadnexe abgegrenzt werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
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