Library

feed icon rss

Your email was sent successfully. Check your inbox.

An error occurred while sending the email. Please try again.

Proceed reservation?

Export
  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Pathologe 19 (1998), S. 442-446 
    ISSN: 1432-1963
    Keywords: Schlüsselwörter Perikardtumor ; Synoviales Sarkom ; Mesotheliom ; BK 4105 ; Key words Pericardial tumor ; Synovial sarcoma ; Mesothelioma ; BK 4105
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary A precordial tumor of the pericardium was radiologically diagnosed as the cause of an untypical clinical picture of heart disease in a 41-year-old soldier. As the patient had an increased asbestos exposure due to his profession, he was admitted to operation under the tentative diagnosis of a pericardial mesothelioma and the question of an occupational disease (BK 4105). Microscopic and immunohistochemical findings are compatible with the diagnosis of a synovial sarcoma of the pericardium. The present immunohistochemical marker spectrum allowed a reliable differentiation between synovial sarcoma and pericardial mesothelioma, which is more frequent than synovial sarcoma. The epitheloid component was determined using the following antibodies: MNF 116, CK 19, CK 7, EMA and Ber EP-4 were positive while Faktor VIII, Calretinin, S100, Vimentin, CEA, CD 31, bcl-2 and HBA-71 were negative. The sarcomatous component was determined with antibodies to Vimentin, bcl-2 and HBA-71 which were positive, and to MNF 116, CK 19, CK 7, Faktor VIII, Calretinin, S100, EMA, CEA, Ber EP-4 and CD 31 which were negative. Synovial sarcomas of the pericardium in the lower anterior mediastinum or the myocardium are exceedingly rare. A causal relationship between tumor formation and an increased asbestos exposure – similar to the epidemiologically based experiences with pericardial mesothelioma – is not likely. Primary extrapericardial synovial sarcoma could be excluded.
    Notes: Zusammenfassung Als Ursache eines uncharakteristischen kardialen Beschwerdebildes wurde bei einem 41 Jahre alten Soldaten radiologisch ein präkordialer Tumor im Herzbeutelbereich diagnostiziert. Bei Hinweisen auf eine erhöhte berufliche Asbestexposition erfolgte die Operation unter der Verdachtsdiagnose eines noch begrenzten perikardialen Mesothelioms mit Fragestellung nach einer Berufskrankheit der BK-Ziffer 4105. Mikroskopische und immunhistochemische Befunde führten zur Diagnose eines Synovialsarkoms im Bereich des Perikards. Das immunhistochemische Markerspektrum erlaubt eine klare Abgrenzung gegenüber den vergleichsweise häufigeren perikardialen Mesotheliomen: ·* epitheloide Komponente: *(MNF 116, CK 19, CK 7, EMA, Ber EP-4-positiv Faktor VIII, Calretinin, S100, Vimentin, CEA, CD 31, bcl-2, HBA-71-negativ); ·*sarkomatöser Anteil: *(Vimentin, bcl-2, HBA-71-positiv MNF 116, CK 19, CK 7, Faktor VIII, Calretinin, S100, EMA, CEA, Ber EP-4, CD 31-negativ). Synovialsarkome des vorderen unteren Mediastinums im Bereich des Herzbeutels bzw. im Myokard sind bisher nur vereinzelt mitgeteilt worden. Hinweise auf wahrscheinliche oder sogar zu sichernde Zusammenhänge zwischen Tumorentwicklung und einer vergleichsweise erhöhten Asbestfeinstaubexposition –ähnlich den epidemiologisch gestützten Erfahrungen beim perikardialen Mesotheliom – sind nicht wahrscheinlich. Anhaltspunkte für ein primär extraperikardiales Synovialsarkom fehlen.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
Close ⊗
This website uses cookies and the analysis tool Matomo. More information can be found here...