ISSN:
1433-0474
Keywords:
Schlüsselwörter Univentrikuläres Herz
;
Modifizierte Fontan-Operation
;
Totale kavopulmonale Anastomose
;
Key words Univentricular heart
;
Modified Fontan operation
;
Total cavopulmonary anastomosis
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Summary Patients with univentricular hearts present with a large variety of the underlying intra- and extracardiac anatomy. Both atria are connected to a morphologic left or right ventricle via two separate or a common atrioventricular valve (univentricular atrioventricular connection). The preoperative hemodynamic situation is characterized by complete intracardiac mixing of the systemic venous and pulmonary venous blood resulting in a variable degree of arterial desaturation; the systemic ventricle is exposed to chronic pressure and volume overload. Operations based on the Fontan principle involve complete separation of the systemic and pulmonary venous return. Further modifications of the original Fontan operation were leading to the total cavopulmonary anastomosis, which can be performed irrespective of underlying atrial and atrioventricular valve morphology. Postoperatively the systemic venous pressure is chronically elevated. Postoperative problems include atrial dysrhythmias, protein-losing enteropathy and rarely thrombembolic complications. Even under optimal preoperative circumstances longterm follow-up revealed a late decline in functional status. The modified Fontan operation for definitive palliation in patients with univentricular hearts remains to be associated with the risk of postoperative morbidity and mortality.
Notes:
Zusammenfassung Der Fehlbildungskomplex des univentrikulären Herzen ist durch eine große Variabilität in der zugrundeliegenden intra- und extrakardialen Anatomie gekennzeichnet. Die Vorhöfe stehen über 2 getrennte oder eine gemeinsame Atrioventrikularklappe mit einer morphologisch linken oder rechten Hauptkammer in Verbindung (univentricular atrioventricular connection). Die präoperative Hämodynamik ist durch eine vollständige intrakardiale Mischung des system- und pulmonalvenösen Bluts gekennzeichnet; der Systemventrikel ist bei unterschiedlich ausgeprägter arterieller Untersättigung einer langfristig die Myokardfunktion beeinträchtigenden Druck- und Volumenbelastung ausgesetzt. Ziel der Operationen nach dem Fontan-Prinzip ist die vollständige Trennung des system- und pulmonalvenösen Rückstroms zum Herzen. Fortwährende Modifikationen der Operationstechnik führten zu der totalen kavopulmonalen Anastomose, die unabhängig von der Vorhof- und Atrioventrikularklappenanatomie bei komplexen Formen univentrikulärer Herzen vorgenommen werden kann. Die postoperative Hämodynamik ist durch einen chronisch erhöhten systemvenösen Druck gekennzeichnet. Zu den postoperativen Komplikationen zählen atriale Dysrhythmien, die Proteinverlustenteropathie und seltener thrombembolische Komplikationen. Langfristig muß auch bei idealen präoperativen Ausgangsbedingungen mit einer zunehmenden Funktionseinschränkung gerechnet werden. Die als definitive Palliation im frühen Kindesalter durchgeführte modifizierte Fontan-Operation muß daher als mit dem Risiko der postoperativen Morbidität und Mortalität behaftet angesehen werden.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/s001120050086
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