Library

feed icon rss

Your email was sent successfully. Check your inbox.

An error occurred while sending the email. Please try again.

Proceed reservation?

Export
  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Chirurg 70 (1999), S. 1149-1155 
    ISSN: 1433-0385
    Keywords: Key words: Heparin-induced thrombocytopenia type II ; Thromboembolic complications ; Anticoagulation ; Prophylaxis. ; Schlüsselwörter: Heparin-induzierte Thrombozytopenie Typ II ; thromboembolische Komplikationen ; Antikoagulation ; Prophylaxe.
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung. Die Heparin-induzierte Thrombozytopenie Typ II (HIT Typ II) ist eine immunologisch vermittelte und im weiteren Verlauf durch thromboembolische Komplikationen klinisch relevante Medikamentennebenwirkung bei Heparinexposition mit einer Inzidenz von 1–3 %, einer Letalität von ca. 20 % sowie bleibenden Schäden in weiteren 20 %. Bei Heparintherapie oder -prophylaxe sind regelmäßige Kontrollen der Thrombozytenzahlen erforderlich. Der bei dieser Erkrankung auftretende Thrombozytenabfall geht meist den thromboembolischen Komplikationen im venösen und arteriellen Gefäßsystem voraus. Bei Verdacht auf HIT Typ II ist jegliche weitere Heparinexposition sofort zu unterbrechen und die weiterhin notwendige antikoagulatorische Therapie zu beginnen. Die hierzu zugelassenen Medikamente werden ausführlich dargestellt. Gleichzeitig ist sofort die Diagnose durch ein Laborverfahren inkl. Austestung der Kreuzreaktivität mit Danaparoid zu bestätigen. Die weitere Therapie ist abhängig von der Klinik. Bei klinischer Relevanz dieses Krankheitsbilds muß zunehmend über prophylaktische Maßnahmen wie strenge Indikationsstellung, der Einsatz von niedermolekularem Heparin (auch bei der Thrombosetherapie) sowie frühzeitiges Umsetzen auf orale Antikoagulantien nachgedacht werden.
    Notes: Summary. Heparin-induced thrombocytopenia type II (HIT type II) is an immunoglobulin-mediated, drug-induced side effect for heparin-treated patients with thromboembolic complications. With an incidence of 1–3 %, mortality of 20 % it and permanent disability for another 20 % is a clinically relevant disorder. With heparin treatment or prophylaxis frequent platelet count monitoring is necessary. With HIT type II the thrombocytopenia is often a harbinger of thromboembolic complications in the venous or arterial system. If HIT type II is suspected, further heparin exposure is to be stopped immediately and another anticoagulant therapy should be started. The two anticoagulant options in Germany are discussed. At the same time the diagnosis should be confirmed by laboratory testing, including testing for cross-reactivity with danaparoid. Further therapy depends on the symptoms. In the case of clinical relevance of this disorder we should think about prophylaxis: strict indications for perioperative prophylaxis only use of low-molecular-weight heparin (LMWH) for routine prophylaxis, use of LMWH for thrombosis treatment and early change to cumarine.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
Close ⊗
This website uses cookies and the analysis tool Matomo. More information can be found here...