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  • 1
    ISSN: 1433-0431
    Keywords: Schlüsselwörter Adaptierte Druckscheibenprothese (A-DSP) • Bewegungsausmaß• Passform ; Keywords Adapted trust-plate prostheses (A-TPP) • Range of motion • Fitting
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract The purpose of the present study was to increase the free range of motion in conventional trust-plate prosthesis design and to optimize the trust-plate contact as well as the osteointegration area below the trust-plate. For the first part of the study, the two-dimensional geometry of the osteotomy plane was demonstrated in 25 CT-reconstructed femora after performing a virtual cut at a CCD angle of 135 °. In the second part, we constructed a prototype of an anatomic adapted trust-plate prosthesis (A-TPP) with an optimized trust-plate and corpus geometry based on the three-dimensional data of three human cadaveric femurs (age 67–75 years). In the final step, we documented the range of motion with computer-aided movement-mapping and compared the conventional TPP with the A-TPP. The results showed a wide variance in osteotomy geometry in the 12 femurs. With the A-TPP, we were able to obtain a much better fit in the trust plate surface. The movement-mapping showed a much higher range of motion in the A-TPP implant. With the A-TPP, the implant surface area for osteointegration could also be significantly increased.
    Notes: Zusammenfassung Ziel der vorliegenden Untersuchung war es, das zur Verfügung stehende freie Bewegungsspiel der konventionellen Druckscheibenprothese zu vergrößern und gleichzeitig die Auflagefläche der Druckscheibe sowie die distal davon befindliche Osteointegrationsfläche zu optimieren. Zunächst wurden virtuelle Femurhalsosteotomien an 25 CT-rekonstruierten humanen Femura in einem CCD-Winkel von 135 ° durchgeführt. Anschließend erfolgte anhand von CT-Rekonstruktionen humaner Femura (Alter 67–75 Jahre) die Erstellung eines Funktionsmusters einer anatomisch adaptierten Druckscheibenprothese (A-DSP). Zielvorgabe war es hierbei, sowohl die mit dem Femur in Kontakt stehende Oberfläche der Druckscheibe als auch die Verankerungsfläche im Schenkelhalsbereich zu optimieren. In einer 3. Untersuchung wurde in einer Computersimulation das Bewegungsausmaß (Bewegungsmapping) von Hüftgelenken nach Versorgung mit einer konventionellen DSP mit dem nach Implantation einer A-DSP verglichen. Die Analyse der Femurosteotomieflächen zeigte eine ausgesprochen große Varianz, wobei keine konstanten Muster erkennbar waren. Die erstellten Funktionsmuster einer A-DSP zeigten die angestrebte erheblich größere Kongruenz der Druckscheibenkomponente mit der Auflagefläche. Die Analyse des Bewegungsmapping ergab für alle überprüften Konstellationen einen deutlich geringeren Bewegungssauschlag der konventionellen DSP im Vergleich zur A-DSP. Mit der A-DSP konnte weiterhin die zur Verfügung stehende Osteointegrationsfläche deutlich vergrößert werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Archives of orthopaedic and trauma surgery 101 (1983), S. 183-185 
    ISSN: 1434-3916
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die Spätkomplikation einer Materialfraktur des femoralen Anteils einer Hüfttotal-endoprothese erfolgt gewöhnlich im Schaftbereich. Es wird hier ein Ermüdungsbruch der Kugel-Hals-Schweißung bei ungenügender Schweißtiefe nach 81/2jähriger Implantationsdauer beschrieben. Die varische Implantation und die Überlastung in Folge des Übergewichtes der Patientin werden als weitere Negativfaktoren herausgestellt. Schweißnähte stellen einen locus minoris resistentiae dar. Wenn auch Makrotraumen für die Fraktur oder insgesamt die Lockerung einer Endoprothese verantwortlich gemacht werden können, so scheint unter anderem die Überlastung, also die Vielzahl der Mikrotraumen, einen wesentlichen Faktor darzustellen.
    Notes: Summary Material fractures in the femoral part of total hip replacements, a late complication, are usually observed in the shaft. In our case, a fatigue fracture of the ball-neck weld occurred 81/2 years after implantation of the prosthesis because of insufficient weld depth. Additional negative factors proved to be varus implantation and overloading of the prosthesis due to obesity. The weld represented a point of low resistance. Even if major traumatic events are responsible for the fracture or loosening of an endoprosthesis, overloading (i.e., multiple “microtrauma”) is also an important contributing factor.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Archives of orthopaedic and trauma surgery 100 (1982), S. 19-25 
    ISSN: 1434-3916
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Im Vergleich mit 325 klinisch und röntgenologisch intakten zementverankerten HüftEndoprothesen werden die besonderen Umstände der Lockerung für 61 Implantate untersucht. Die Lockerungsrate steigt nach dem 6. postoperativen Jahr stark an. Ab dem 9. Jahr erweist sich ein Drittel der untersuchten Kunstgelenke als gelockert. Im Mittel beträgt die Lockerungsrate 15,8% nach 5,8 Jahren. Offensichtlich spielt die Beschaffenheit des Knochenlagers in qualitativer and quantitativer Hinsicht eine entscheidende Rolle. Die operative Technik ist mitentscheidend. Starkes Auffräsen der Pfanne, zu geringe Spongiosaausräumung des proximalen Femur und eine mangelnde Einbettung des Prothesenschaftes, seine varische Implantation and die Verwendung einer Langhalsprothese erhöhen das Lockerungsrisiko. Letztlich ist es die Summe der Lockerungsfaktoren einschließlich der biologischen Reaktion des Gewebes auf den biomechanischen and biochemisch aktiven Fremdkörper, die in Abhängigkeit von der Dauer ihrer Einwirkung zum Versagen der Endoprothese führt. Eine angepaßte Lebensweise ist dringend anzuraten, da auch die äußere Beanspruchung die Haltbarkeit der Endoprothese mit beeinflußt.
    Notes: Summary The special conditions contributing to the loosening of 61 hip prostheses were studied and compared with 325 clinical and roentgenologically intact total hip replacements. The loosening rate rose sharply after the 6th postoperative year. One third of the artificial joints examined showed signs of loosening after the 9th year. The average loosening rate was 15.8% after 5.8 years. The condition of the bony bed apparently plays an important role, both qualitatively and quantitatively, in the success of the implant. The operative procedure is of equal importance. Deep fraising of the acetabulum, removal of insufficient amounts of cancellous bone from the proximal femur and inadequate embedding of the prosthesis stem, implantation of the stem in varus, and the use of longneck femoral head prostheses are all factors which increase the risk of loosening. Ultimately, it is the sum of these loosening factors including the biological reaction of the tissue to the biomechanical and biochemically active foreign body which, depending on the period of influence, leads to prosthesis loosening. It is imperative that the patient's lifestyle be adjusted accordingly since external weight-bearing stress also affects durability of the prosthesis.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Archives of orthopaedic and trauma surgery 102 (1983), S. 31-35 
    ISSN: 1434-3916
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die bleibende Verankerung des Fremdmaterials im lebenden Knochen hat sich als Hauptproblem der Endoprothetik herausgestellt. In der individuell-anatomischen Formgebung des Verankerungsteiles einer Endoprothese sehen die Autoren den zur Zeit bestmöglichen Weg, eine harmonische Krafteinleitung von der Prothese auf das empfindlich reagierende Knochenlager zu gewähren, die Möglichkeiten der funktionellen Anpassung auszunutzen und damit eine langfristige Funktion der Prothese zu erlangen. Mit Hilfe der Computertomographie gelingt eine maßstabsgetreue Erfassung der gelenknahen Knochenabschnitte. Sie kann als Formvorgabe für die Konstruktion von Endoprothesen genützt werden. Über ein entsprechendes Verfahren wird berichtet.
    Notes: Summary Long-term anchorage of foreign material in vital bone has proven to be the main problem in endoprosthetics. In the authors' opinion, modelling an endoprosthetic anchorage component to the individual anatomic needs is, at present, the best way to transmit stresses harmoniously from the prosthesis to the sensitive bone, in order to utilize functional adaptation, and to guarantee long-term function. The production of a true-to-scale joint model is possible with computer-assisted tomography. This model of the joint or bone canal can be used to construct an individual endoprosthesis prior to surgery. A procedure described.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    International orthopaedics 15 (1991), S. 169-177 
    ISSN: 1432-5195
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Résumé Le potentiel ostéogénique de l'os et de la matrice osseuse a été longtemps caractérisé uniquement par ses effets biologiques et les paramètres qui l'influencent. Récemment la capacité ostéo-inductrice de la matrice osseuse a été définie chimiquement par l'identification d'une protéine osseuse morphogènétique (POM) et des facteurs ostéogéniques de différents types ont été individualisés. L'état actuel de l'isolement, de la purification, et de la caractérisation de ces facteurs est résumé dans cette mise au point. On y rapporte les aspects généraux de l'isolement et de l'appréciation des préparations de POM ainsi que les résultats de l'application d'implants de POM, y compris en clinique.
    Notes: Summary The osteogenic potential of bone and bone matrix has been characterised only by its biological effects and the parameters influencing it. Recently, the osteoinductive ability of bone matrix had been defined chemically by the description of a bone morphogenetic protein (BMP), and the parameters of osteogenic factors from different species have now been recognised. The current state of isolation, purification and characterisation of these factors is summarised in this review. General aspects of the isolation and testing of BMP preparations, and the results of orthotopic application of BMP implants, including clinical cases, are reported.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 361 (1983), S. 921-921 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Plaster ; Orthosis ; Stützverband ; Orthese
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Eine Behelfsorthese läßt sich leicht, schnell und kostengünstig durch einfaches Spalten und Zurechtschneiden eines Polyurethan-Kunststoff-Stützverbandes überall und ohne spezielle Kenntnisse herstellen. Sie wird zur Stabilisierung von Knochen und Gelenken angelegt und kann zur Krankengymnastik und Funktion sowie zur Wundkontrolle, Haut- und Körperpflege wieder abgenommen werden. Auch bei kurzer Behandlungsdauer wird hierdurch eine orthetische Versorgung möglich. Die Behelfsorthese bietet dem kreativen Therapeuten eine Fülle von Möglichkeiten und schafft die Voraussetzungen für eine situationsgerechte, den pathomorphologischen Gegebenheiten angepaßte Therapie.
    Notes: Summary A temporary orthosis can be easily, quickly and cheaply manufactured by splitting and cutting a polyurethane plaster. The orthosis is used for stabilization of bones and joints and can be removed for function, physiotherapy, inspection of wounds and personal hygiene. This method of bracing allows individual treatment, even of short duration.
    Type of Medium: Electronic Resource
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