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  • 1
    ISSN: 1432-1173
    Keywords: Schlüsselwörter Diabetische neuropathische Plantarulzera (DNPU) ; Kutane Sauerstoffpartialdruckmessung (pCUO2) ; Laser-Doppler-Fluxmetrie (LDF) ; Retrograde transvenöse Perfusionstherapie (RVP) ; Key words Diabetic neuropathic plantar ulcers (DNPU) ; Cutaneous oxygen tension (pCUO2) ; Laser-Doppler flux (LDF) ; Retrograde intravenous perfusion (RVP)
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Due to the high risk of amputation they involve, diabetic neuropathic plantar ulcers (DNPU) must be regarded as a late manifestation/complication of diabetes mellitus. The suspected cause of these ulcers – disturbed cutaneous microcirculation – was studied by simultaneously measuring laser-Doppler flux (LDF) and cutaneous oxygen tension (pCUO2) in 14 patients with DNPU at three differently affected sites (dorsal forefoot, ulcer edge, lower leg). Dynamic tests (arterial occlusion, local hyperthermia) as a measure of vascular reactivity showed significantly reduced pCUO2 parameters coinciding with elevated LDF values. This reflects a shift of blood flow from the nutritive capillaries towards deeper vessels. Abolition of normal vasoconstriction in the arteriovenous shunt vessels by diabetic polyneuropathy is the assumed cause of increased AV perfusion, with a consequent rise in LDF values. In a subgroup of the above patients (n=7) undergoing daily intravenous retrograde perfusion therapy (RVP) over 10 days several basic and dynamic microcirculatory functions were studied before and after this treatment. This subgroup showed on the forefoot and the lower leg a remarkable improvement of the microcirculatory parameters investigated, suggesting a better oxygen supply to the tissues after RVP therapy.
    Notes: Zusammenfassung Neuropathische Plantarulzera sind wegen ihres hohen Amputationsrisikos eine gefürchtete Manifestation bzw. Komplikation des Diabetes mellitus. Zum Nachweis der ursächlich vermuteten Störung der kutanen Mikrozirkulation wurden 14 Patienten mittels Laser-Doppler-Fluxmetrie (LDF) und kutaner Sauerstoffpartialdruckmessung (p CU O 2 ) simultan an drei klinisch unterschiedlich befallenen Meßlokalisationen (distaler Fußrücken, proximaler Ulkusrand, proximaler Unterschenkel) untersucht. Zur Erfassung der funktionellen Reaktivität der Gefäße wurden dynamische Tests (arterielle Okklusion, lokale Hyperthermie) durchgeführt, wobei sich im Vergleich zum Kontrollkollektiv (n=18) signifikant erniedrigte dynamische p CU O 2 -Parameter bei gleichzeitiger Erhöhung des LDF ergaben. Dies deutet auf eine Blutflußumverteilung zu ungunsten der nutritiven Kapillaren aufgrund vermehrter Perfusion dermaler arterio-venöser Shunts hin, deren Weitstellung als Folge neuropathischer Verminderung des Vasokonstriktorentonus anzusehen ist. Bei einem Teil der Patienten (n=7) wurden die gleichen mikrozirkulatorischen Untersuchungen nach über 10 Tagen durchgeführter retrograder transvenöser Perfusionstherapie (RVP) wiederholt und die Ergebnisse mit den prätherapeutischen Daten verglichen. Hierbei zeigte sich eine Verbesserung der statischen und dynamischen Meßparameter am distalen Fußrücken und proximalen Unterschenkel als Hinweis auf eine posttherapeutisch verbesserte nutritivkapilläre Blutversorgung.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 2
    ISSN: 1432-1173
    Keywords: Schlüsselwörter: Diabetes mellitus – Mikroangiopathie – Plantarulzera – Retrograd-venöse Extremitätendruckperfusionen – Erfolgsquote ; Key words: Diabetes mellitus – Microangiopathy – Plantar ulcers – Retrograde transvenous leg perfusions – Therapeutic success
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract. Since systemic treatment of neuropathic plantar ulcers in diabetics (DNPU) has so far been rather ineffective, recent reports of successful management of DNPU by short-term retrograde transvenous leg perfusions (RVP) by South American angiologists encouraged us to apply this treatment method in diabetics suffering from chronic DNPU. Hence, in a prospective comparative clinical trial started in 1989 we have treated 45 male diabetics suffering from DNPU with the same daily doses of netilmycin, administered either in systemic venous infusions (SVI: n=21, three times/day) or in RVP (n=24, once/day). After 10 consecutive days of treatment, ulcers had closed in 8 of the 24 patients treated with RVP, as against 3 of the 21 treated with SVI. Diminution of the ulcer area by 〉30% including full debridement was achieved in 10/24 of the RVP cases (SVI: 4/21). During 6 months of follow-up, amputation of toes or forefoot was necessary in only 1 patient in the RVP group, but in 4 in the SVI group. Partial restitution of osteolytic damage was observed in some cases after RVP. Our results show that regional netilmycin therapy given by the RVP procedure is clearly superior to equal netilmycin doses administered by SVI for the treatment of DNPU. RVP can be recommended in DNPU, particularly when the ulcers are complicated by infections.
    Notes: Zusammenfassung. Wegen der geringen Wirksamkeit systemischer Arzneitherapie von diabetogenen neuropathischen Plantarulzera (DNPU) haben neuerdings von südamerikanischen Angiologen berichtete Erfolge mittels Anwendung retrograder transvenöser Extremitätendruckperfusion (RVP) unser Interesse erweckt. Daher behandelten wir seit 1989 im Rahmen einer prospektiven, klinisch kontrollierten Vergleichsstudie 21 von 45 männlichen Diabetikern mit neuropathischen Plantarulzera (DNPU) 3mal täglich mittels systemisch-venösen Infusionen (SVI) und 24 1mal täglich mittels RVP des betroffenen Beines, wobei gleiche Tagesdosen von Netilmycin verabreicht wurden. Nach 10 Tagen unter RVP-Therapie waren 8/24 (unter SVI-Therapie 3/21) Ulzera narbig verschlossen, in weiteren 10 (unter SVI in 4) Fällen erheblich (〉30%) verkleinert. Zehen- oder Vorfußamputationen waren nach RVP 1mal, nach SVI 4mal während 6 Monaten Nachbeobachtung notwendig. Partielle Restitutionen akraler Osteolysen wurden nur nach RVP beobachtet. Die Ergebnisse belegen eine klare therapeutische Überlegenheit der antibiotischen Applikation via RVP über SVI, insbesondere bei den durch Sekundärinfektionen komplizierten Formen von DNPU.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 3
    ISSN: 1432-1173
    Keywords: Schlüsselwörter: Anticardiolipin-Antikörper – Großflächige Hautnekrosen – Erfolgreiche Therapie ; Key words: Anticardiolipin antibodies – Widespread cutaneous necrosis – Successful therapy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract. In anticardiolin syndrome (ACS) a typical antibody constellation is associated with thrombotic and hematologic disorders. Furthermore, recurrent abortion, cerebral ischemia and different skin disorders occur. We report the case of a 29-year-old female suffering for the first time from painful, necrotic deep ulcers on the upper and lower legs and livedo racemosa on the arms as a rare example of a merely cutaneous manifestation of ACS with no demonstrable underlying disease. After systemic treatment with high-dose methylprednisolone, azathioprin and hydrocolloid dressings, healing of the scar tissue occurred. Simultaneously, a maintenance dose of acetylsalicylic acid (100 mg/day) was administered. So far, neither cutaneous relapse nor other signs of ACS have occurred.
    Notes: Zusammenfassung. Beim sog. Anticardiolipin-Syndrom (ACS) sind neben den typischen Antikörperbefunden sowie thrombotischen und hämatologischen Störungen, rezidivierenden Spontanaborten und zerebralen Ischämien auch verschiedene, diagnostisch richtungsweisende schwere Hautveränderungen bekannt. Wir berichten über eine 29jährige, Anticardiolipin-Antikörper-positive, adipöse Patientin mit erstmals aufgetretenen schmerzhaften, tief ulzerösen Nekrosen an beiden Beinen und Gesäß sowie Livedo racemosa an den Oberarmen als seltenes Beispiel einer dermalen Manifestation eines ACS ohne Hinweise auf eine gleichzeitig bestehende Begleiterkrankung. Nach hochdosierter Behandlung mit Methylprednisolon und Azathioprin, adäquater Lokaltherapie mit hydrophilen Gelverbänden und unter Erhaltungstherapie mit Acetylsalicylsäure (100 mg/d) konnte narbige Abheilung der großflächigen Hautdefekte und bisher (1 Jahr) Rezidivfreiheit erzielt werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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