ISSN:
1615-6706
Keywords:
Schlüsselwörter: Magnetenzephalographie
;
Präoperative Planung
;
Neuronavigation
;
Neurochirurgie
;
Funktionelle Bildgebung
;
Key Words: Magnetencephalography
;
Presurgical planning
;
Neuronavigation
;
Neurosurgery
;
Functional imaging
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Abstract: The combination of magnetoencephalography (MEG) and magnetic resonance imaging (MRI) allows the localization and functional characterization of the somatosensory and motor cortex. However, this method is technically pretentious and time consuming. Therefore, functional imaging is still not established as routine procedure in neurosurgery. The aim of the presented study was the development of a protocol, which allows the integration of functional MEG data into presurgical planning and intraoperative navigation, as a routine method. Forty-five patients with intracranial mass lesions within the central region were examined by MEG. For the somatosensory localization, the median and tibial nerves were electrically stimulated. The motor cortex was localized by tapping of the index finger. The coordinates of the functional dipole source were projected onto a 3D MRI data-set. Finally, the marked MR images were transferred to the neurosurgical navigation system. Following this strategy, after an average time of 3 hours, all data for presurgical planning and intraoperative navigation were available for the neurosurgeon. Our results show that MEG/MRI based functional neuronavigation can be used as a routine tool during daily neurosurgical practice.
Notes:
Zusammenfassung: Die Magnetenzephalographie (MEG) ermöglicht in Kombination mit der Magnetresonanztomographie (MRT) die Lokalisation und funktionelle Charakterisierung der Zentralregion. Aufgrund des großen apparativen und zeitlichen Aufwandes konnte sich dieses Verfahren bisher in der neurochirurgischen Routine nicht durchsetzen. Ziel der hier vorgestellten Arbeit war daher die Entwicklung eines Protokolls, welches die Integration funktioneller MEG-Daten in die Planung und Durchführung von neurochirurgischen Operationen als Routinemethode ermöglicht. Es wurden 45 Patienten mit Raumforderungen im Bereich der Zentralregion im MEG untersucht. Die somatosensorische Lokalisation erfolgte über die elektrische Stimulation des Nervus tibialis und des Nervus medianus. Für die motorische Lokalisation wurden von den Patienten Bewegungen des Zeigefingers durchgeführt. Die Ortskoordinaten wurden auf einen 3D-MRT-Datensatz übertragen und markiert. Abschließend erfolgte die Übertragung dieses markierten MRT-Datensatzes auf den Rechner des neurochirurgischen Navigationssystems. Unter Anwendung des hier vorgestellten Protokolls standen dem Neurochirurgen nach durchschnittlich drei Stunden alle relevanten Daten sowohl zur präoperativen Planung als auch zur intraoperativen Navigation zur Verfügung. Die Ergebnisse zeigen, dass die auf MEG und MRT basierende funktionelle Neuronavigation in der täglichen neurochirurgischen Routine eingesetzt werden kann.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/s000620050005
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