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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Gefässchirurgie 3 (1998), S. 165-169 
    ISSN: 1434-3932
    Keywords: Schlüsselwörter Karotisdesobliteration ; Nervenläsionen ; Key words Carotid desobliteration ; Nervous lesions
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract From 1992 to 1994 a total of 224 patients were retrospectively analyzed with respect to peripheral nervous lesions after carotid desobliteration. Besides a stroke rate of 1.3% and a mortality of 0.9%, 19 patients (8.5%) with nervous lesions were identified. Only branches from cerebral nerves and the cervical plexus were affected, being in close topographic relationship to the operative region. Of these lesions 47.4% were completely and three lesions partially reversible. Additionally, five patients who had suffered transient ischemic attack were examined; one patient presented with postoperative convulsions and one with a hemineglect following hemodynamic infarction. The clinical presentations of the nervous lesions are discussed with regard to their anatomic topography in the operation area.
    Notes: Zusammenfassung Von 1992–1994 wurden retrospektiv 224 Patienten zur Frage nach der Häufigkeit von Nervenläsionen nach Karotisdesobliteration ausgewertet. Neben einer Insultrate von 1,3% und einer Mortalität von 0,9% kam es 19mal (8,5%) postoperativ zu einer Nervenläsion. Die einzelnen Funktionsausfälle betrafen Hirnnerven und Äste des Plexus cervicalis, die in topographischer Nähe des Operationsgebietes verlaufen; 47,4% dieser Läsionen bildeten sich vollständig zurück, 2 Läsionen waren partiell reversibel. Darüber hinaus wurde 5mal eine TIA verzeichnet, einmal kam es postoperativ zu einem Krampfanfall und einmal wurde ein Hemineglect infolge eines Endstrominfarktes diagnostiziert. Die klinische Präsentation der einzelnen Läsionen wird dargestellt und mit dem topographisch-anatomischen Verlauf der verletzten Strukturen in Verbindung gesetzt.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1433-0385
    Keywords: Keywords: Superior mesenteric artery syndrome – Vascular compression of the duodenum – Aortomesenteric angle. ; Schlüsselwörter: Aortomesenteriales Kompressionssyndrom – Gefäßkompression des Duodenums – aortomesenterialer Winkel.
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung. Einleitung: In der vorliegenden Arbeit wird eine selten auftretende gastrointestinale Motilitätsstörung beschrieben, die durch eine arterielle Kompression des Duodenums verursacht ist. Patienten: Es werden zwei Patienten vorgestellt, die wegen persistierenden Erbrechens und ausgeprägten Gewichtsverlusts vorstellig wurden. Die diagnostische Abklärung ergab in beiden Fällen ein aortomesenteriales Kompressionssyndrom (AMK). Methoden: Nach erfolgloser konservativer Therapie mit i.-v. Ernährung wurden die Patienten laparotomiert und eine Seit-zu-Seit-Duodenojejunostomie bzw. eine Y-Roux-Rekonstruktion zur Wiederherstellung der Passage angelegt. Ergebnisse: Obwohl die postoperative Magen-Darm-Passage einen freien Kontrastablauf zeigte, blieb der erste Patient zunächst anorektisch. Erst die weitere psychosoziale Abklärung ergab eine ausgeprägte pathologische Mutterbindung. Nach intensiver psychologischer Betreuung konnte schließlich die definitive Gewichtszunahme und Heilung des Patienten erreicht werden. Bei der zweiten Patientin konnte durch die Operation eine definitive Gewichtszunahme erreicht werden. Schlußfolgerung: Die Falldemonstrationen werden anhand der zu dieser Thematik vorliegenden Literatur diskutiert. Insbesondere werden die Anatomie im Bereich des duodenojejunalen Knies, die Ätiologie des AMK, auslösende Faktoren sowie diagnostische Maßnahmen und Therapieoptionen dargestellt.
    Notes: Abstract. Introduction: The aim of this paper was to describe a rare gastrointestinal motility disorder caused by vascular compression of the duodenum. Patients: The authors present two patients with vomiting and severe weight loss. Diagnostic evaluation revealed superior mesenteric artery syndrome. Methods: After frustrane treatment with i. v. infusions, surgical intervention with laterolateral duodenojejunostomy or Roux-en-y reconstruction for restoration of the intestinal passage was performed. Results: Following initial recovery, the first patient showed permanent anorexia. Psychosocial evaluation revealed a severe pathological mother-child relationship. Intensive psychological treatment finally achieved definite weight gain and complete recovery in this patient. The second case subsequently gained weight without psychological evaluation. Conclusion: The authors review the literature, pointing out the anatomy of the duodenojejunal angle, the etiology, and the predisposing factors, as well as diagnostic and therapeutic strategies.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1432-1262
    Keywords: Keywords Low anterior resection ; Coloanal J-pouch ; Microcirculation ; Laser Doppler flowmetry ; Göttinger mini-pigs
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract  Several studies have shown a lower rate of anastomotic leakages in patients with coloanal J-pouch reconstruction than in those with straight coloanal anastomosis following anterior resection of the rectum. This study investigated whether this difference is due to a better anastomotic microcirculation. Thirty-two healthy, adult Göttinger mini-pigs underwent anterior rectal resection. They were subsequently randomized to following four groups (eight pigs per group): straight end-to-end, side-to-end, small pouch (4 cm), and large pouch (8 cm) coloanal anastomosis. Bowel perfusion was measured before and after vessel ligature at predefined locations using laser Doppler flowmetry. After completion of the anastomosis microcirculation was investigated 1 cm above, below, and directly at the anastomotic site. Following vessel ligature there was a 25% drop in blood flow. After completion of the anastomosis there was a further decrease of 25% in the distal segment, while no changes were observed above the anastomosis. There were no statistical differences either before or after completion of the anastomosis between the various groups. It is concluded that anastomotic blood flow does not depend on the type of coloanal reconstruction in healthy pigs.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 382 (1997), S. 61-63 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Familial adenomatous polyposis ; Gardner's syndrome ; Thyroid carcinoma ; Familiäre adenomatöse Polyposis ; Gardner-Syndrom ; Schilddrüsenkarzinom
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Wir berichten über eine 23jährige Patientin mit einem seit 5 Jahren bekannten Gardner-Syndrom, die ein bifokales, papilläres Schilddrüsenkarzinom entwickelte. Bei diesem kombinierten Vorliegen einer Polyposis coli mit einem Schilddrüsenmalignom handelt es sich um eine seltene, aber beschriebene Assoziation. Typischerweise liegt histologisch ein multifokaler, papillärer Tumor mit überwiegend guter Prognose vor. Betroffen sind fast ausschließlich Frauen der 2. Lebensdekade. Die Schilddrüsenmanifestation kann der Diagnose einer familiären Polyposis vorausgehen. Bei Patienten mit einer Polyposis coli sollte daher eine konsequente, routinemäßige, klinische Schilddrüsenkontrolle erfolgen, damit bei Verdacht auf das Vorliegen eines Malignoms unverzüglich eine nuklearmedizinische Abklärung, ggf. mit Punktion suspekter Befunde, durchgeführt werden kann. Kann ein Karzinom gesichert werden, u.U. durch eine intraoperative Schnellschnittdiagnostik, sollte— wegen der häufig angetroffenen Multizentrizität dieser Malignome— therapeutisch eine totale Thyreoidektomie mit Ausräumung der zentralen Lymphknotenkompartimente durchgeführt werden.
    Notes: Abstract We report on the case of a 23-year-old female with a 5-year history of Gardner's syndrome, who developed a bifocal, papillary carcinoma of the thyroid. The combination of familial adenomatous polyposis with a thyroid cancer is a rare but well-documented association. Typically, histology reveals a multifocal, papillary tumour with a predominantly good prognosis. This type of carcinoma is almost exclusively confined to females in their second decade of life, and it may, in fact, precede the onset of the polyposis manifestation. Patients suffering from familial adenomatous polyposis should therefore undergo regular clinical examination of the thyroid gland. If a neoplastic lesion is suspected, immediate scintigraphic evaluation should be carried out, with fine-needle aspiration of equivocal foci if necessary, and/or intraoperative frozen section. When a carcinoma is found, total thyroidectomy with dissection of the central lymph compartments should be considered the treatment of choice because of the high likelihood of the tumour being multicentric.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 382 (1997), S. 61-63 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Key words Familial adenomatous polyposis ; Gardner's syndrome ; Thyroid carcinoma ; Schlüsselwörter Familiäre adenomatöse Polyposis ; Gardner-Syndrom ; Schilddrüsenkarzinom
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Wir berichten über eine 23jährige Patientin mit einem seit 5 Jahren bekannten Gardner-Syndrom, die ein bifokales, papilläres Schilddrüsenkarzinom entwickelte. Bei diesem kombinierten Vorliegen einer Polyposis coli mit einem Schilddrüsenmalignom handelt es sich um eine seltene, aber beschriebene Assoziation. Typischerweise liegt histologisch ein multifokaler, papillärer Tumor mit überwiegend guter Prognose vor. Betroffen sind fast ausschließlich Frauen der 2. Lebensdekade. Die Schilddrüsenmanifestation kann der Diagnose einer familiären Polyposis vorausgehen. Bei Patienten mit einer Polyposis coli sollte daher eine konsequente, routinemäßige, klinische Schilddrüsenkontrolle erfolgen, damit bei Verdacht auf das Vorliegen eines Malignoms unverzüglich eine nuklearmedizinische Abklärung, ggf. mit Punktion suspekter Befunde, durchgeführt werden kann. Kann ein Karzinom gesichert werden, u.U. durch eine intraoperative Schnellschnittdiagnostik, sollte – wegen der häufig angetroffenen Multizentrizität dieser Malignome – therapeutisch eine totale Thyreoidektomie mit Ausräumung der zentralen Lymphknotenkompartimente durchgeführt werden.
    Notes: Abstract We report on the case of a 23-year-old female with a 5-year history of Gardner's syndrome, who developed a bifocal, papillary carcinoma of the thyroid. The combination of familial adenomatous polyposis with a thyroid cancer is a rare but well-documented association. Typically, histology reveals a multifocal, papillary tumour with a predominantly good prognosis. This type of carcinoma is almost exclusively confined to females in their second decade of life, and it may, in fact, precede the onset of the polyposis manifestation. Patients suffering from familial adenomatous polyposis should therefore undergo regular clinical examination of the thyroid gland. If a neoplastic lesion is suspected, immediate scintigraphic evaluation should be carried out, with fine-needle aspiration of equivocal foci if necessary, and/or intraoperative frozen section. When a carcinoma is found, total thyroidectomy with dissection of the central lymph compartments should be considered the treatment of choice because of the high likelihood of the tumour being multicentric.
    Type of Medium: Electronic Resource
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