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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Archives of gynecology and obstetrics 230 (1981), S. 231-237 
    ISSN: 1432-0711
    Keywords: Fenoterol-Tokolyse ; Tachykardie ; Betablocker ; Antagonisierung ; Tocolysis ; Betamimetic ; Tachycardia ; Betalytic ; Antagonism
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary None of the betamimetics have an exclusively tocolytic effet. By stimulating the cardiovascular β-receptor, they also cause a substantial increase in the heart rate and a decrease in blood pressure. We administered 4–5 μg/min of Fenoterol to 13 patients during the first stage of labour. This led to complete inhibition of labour. To reduce cardiac side effects, a primarily cardiac β-blocker (5 mg Atenolol or 20 mg Metoprolol) was also given. The maternal and fetal heart rates were measured by ECG and by fetal scalp-electrode, respectively. The fetal heart rate remained largely unchanged, both during the Fenoterol infusion as well as during the additional administration of the β-blocker. The maternal heart rate, which increased under the influence of the Fenoterol, fell (p ≤ 0.01) but did not return to normal. In all cases the β-blockade led to a brief increase in uterine activity.
    Notes: Zusammenfassung Neben dem tokolytischen Effekt verursachen Betasympathikomimetika eine erhebliche Steigerung der Herzfrequenz und eine Blutdruckerniedrigung durch Stimulation der kardialen und vaskulären Betarezeptoren. Dreizehn Patienten erhielten während der Eröffnungsperiode 4–5 μg/min Fenoterol i.v. Nach vollständiger Wehenhemmung wurde wegen der unerwünschten Kreislaufreaktionen zusätzlich ein Betablocker mit vorwiegend kardialer Wirkung (Atenolol 5 mg oder Metoprolol 20 mg) verabreicht. Die Registrierung der Herzfrequenzen erfolgte über mütterliches EKG und fetale Skalpelektrode. Sowohl während der Fenoterol-Infusion als auch während der zusätzlichen Verabreichung des Betablockers änderte sich die fetale Herzfrequenz nur unwesentlich. Die Fenoterol-bedingte mütterliche Tachykardie konnte gesenkt (p ≦ 0,01), aber nicht vollständig aufgehoben werden. In allen Fällen führte die Betablockade zu einer kurzzeitigen Steigerung der Uterusaktivität.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Archives of gynecology and obstetrics 242 (1987), S. 521-522 
    ISSN: 1432-0711
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1432-2013
    Keywords: Coronary flow ; Coronary microcirculation ; Collateral flow ; Steal-Phenomenon
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Measurements of resistances were performed on different parts of coronary vessels, including spontaneous collaterals in anesthetized dogs, following ligation and embolization of the descending branch of the left coronary artery. The normal situation was compared with the state of maximal pharmacological dilatation. The pharmacological dilatation decreased the collateral resistance by 24% in spite of the fact that the collaterals supplied an infarcted area in this case; the precollateral resistance, which chiefly consists of large vessels was also diminished. The collateral perfusion pressure is not only dependent on the aortic pressure, but also on the flow rate in the corresponding large coronary vessel and thereby on the ratio of precollateral to postcollateral resistance. A decrease of the collateral perfusion pressure causes an insufficient perfusion of the area supplied by the collaterals only when the pressure fall is not compensated for by an adequate decrease in the collateral resistance and when the ratio of the collateral to the nutritive resistance increases. Thus, both, the extent of the pressure fall across the precollateral resistance and the dilating capacity of the collaterals determine whether or not a pharmacological dilatation of the coronary vascular bed results in an insufficient supply of an infarcted area, i.e. in a so called “Steal-phenomenon”. The results show further, that the given physical model of the microcirculation satisfactorily approximates the observed behaviour of the vascular system.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Basic research in cardiology 72 (1977), S. 332-343 
    ISSN: 1435-1803
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei 35 narkotisierten Hunden wurde der Ramus descendens der linken Koronararterie akut unterbunden und das zugehörige Stromgebiet mit Latexpartikeln embolisiert. Der retrograde Fluß und der retrograde Druck wurden vor und nach Embolisation sowie nach der Embolisation vor und während des Einflusses von Koronardilatatoren gemessen. Der retrograde Fluß nach Mikroembolisation entspricht dem wahren Kollateralfluß und der retrograde Druck dem wahren Perfusionsdruck der Kollateralgefäße. Nach Mikroembolisation stieg der retrograde Druck signifikant von 20±2 auf 69±3 mm Hg, das entspricht 73% des mittleren Aortendruckes. Gleichzeitig stieg der retrograde Fluß von 3,99±0,78 auf 6,19±1,16 ml/(min · 100 g), das sind 12% der antegraden Durchblutung. Der durchschnittliche Anstieg der Kollateraldurchblutung betrug 1,14 ml/(min. · 100 g), das sind + 21%, bei einer Zunahme des Perfusionsdruckes von 70 auf 80 mm Hg. Unter der Applikation von Koronardilatatoren konnte ein geringer Anstieg der Kollateraldurchblutung beobachtet werden, vorausgesetzt, daß der Perfusionsdruck unverändert blieb. Dieser Anstieg war unter Nitroglycerin, (+ 13 ±3%) und unter Papaverin (+11±5%) signifikant. Die Kollateraldurchblutung nahm ab, wenn der Perfusionsdruck unter dem Einfluß des Pharmakons abfiel. Wurde der unter Isoproterenol gesunkene Perfusionsdruck mittels Bluttransfusion wieder auf den Ausgangswert angehoben, so stieg die Kollateraldurchblutung wieder an und lag dann mit +4% gering, aber signifikant über dem Ausgangswert. Aufgrund dieser Befunde kann geschlossen werden, daß Koronardilatatoren die Kollateraldurchblutung geringgradig verbessern können unter der Voraussetzung, daß der Perfusionsdruck nicht absinkt. Dieser geringe pharmakologische Effekt könnte jedoch von entscheidender Bedeutung bei der Behandlung des Myokardinfarktes sein. Ein “myocardial steal” tritt nur bei einem Abfall des Perfusionsdruckes ein.
    Notes: Summary In 35 mongrel dogs acute myocardial infarction was produced by ligating the anterior descending branch of the left coronary artery and subsequent embolization of the peripheral area of the descending branch with microspheres. Retrograde flow and coronary retrograde pressure were measured before and after embolization as well as after embolization before and during the action of coronary dilating drugs. After embolization, the mean retrograde flow represented the whole coronary collateral flow, and the retrograde pressure equalled the true coronary collateral perfusion pressure. Following embolization, the mean retrograde pressure significantly increased from 20±2 to 69±3 mm Hg, i.e. to 73% of the mean aortic pressure. There was a simultaneous rise in retrograde flow from 3.99±0.78 to 6.19±1.16 ml/(min · 100 g), i.e. 12% of the antegrade perfusion. A significant correlation between coronary collateral flow and collateral perfusion pressure could be demonstrated. The average increase in collateral flow was 1.14 ml/(min · 100 g), i.e. 21 %, when the perfusion pressure rose from 70 to 80 mm Hg. After drug infusions, a slight increase in coronary collateral flow was observed, provided that the perfusion pressure remained unchanged. This increase was significant after nitroglycerine (+ 13±3 %) and after papaverine (+ 11±5%). When the perfusion pressure decreased, there was a decrease in collateral flow. When, however, under isoproterenol the decreased perfusion pressure was brought back to control level my means of a blood infusion, the collateral flow also increased and was then slightly, but significantly, above control (+ 4%). It can be concluded that, provided the perfusion pressure remains constant, the application of coronary dilating drugs can slightly improve the coronary collateral flow. This small effect might be of vital importance for the treatment of myocardial infarction. “Myocardial steal” only appeared when the perfusion pressure decreased.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    ISSN: 1435-1803
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung An narkotisierten Hunden wurde der R. descendens der linken Koronararterie unterbunden und das periphere Gefäßbett mit Mikrosphären embolisiert. Mit Carbochromen und Dipyridamol wurde eine maximale pharmakologische Dilatation herbeigeführt und die Druck-Fluß-Beziehung regionaler Widerstände der Koronargefäße untersucht. Eine Erhöhung des Aortendrucks von 100 mm Hg auf 120 mm Hg verminderte den Gesamtwiderstand des R. circumflexus um 6%; der präkollaterale Widerstand, der einen Widerstand größerer Gefäße darstellt, wurde jedoch um 8% erhöht. Auch der nutritive Widerstand, überwiegend der Widerstand der Arteriolen und kleinen Gefäße, und der Kollateralwiderstand (hier ein Widerstand von Spontankollateralen), zeigten einen Abfall mit steigendem Druck. Bei einem Anstieg des Perfusionsdrucks von 70 mm Hg auf 90 mm Hg sank der nutritive Widerstand um 13% und der Kollateralwiderstand um 17%. Als Folge eines Anstiegs des Aortendrucks field die Kollateraldurchblutung dann ab, wenn die Quotienten präkollateraler Widerstand/postkollateraler Widerstand (R1/R4) und kollateraler Widerstand/nutritiver Widerstand (R3/R2) anstiegen. Die Kollateraldurchblutung stieg jedoch an, wenn die Quotienten R1/R4 und R3/R2 bei einem Anstieg des Drucks entweder unverändert blieben oder kleiner wurden. Aus den Ergebnissen kann geschlossen werden, daß nicht jeder Anstieg des Aortendrucks notwendigerweise zu einem Anstieg der Kollateraldurchblutung führt. Zu einer Verminderung der Kollateraldurchblutung und damit zu einem Steal-Phänomen kann es auch bei ansteigendem Aortendruck dann kommen, wenn die regionalen Widerstände bzw. ihre Quotienten entsprechend verändert werden.
    Notes: Summary On narcotized dogs the descending branch of the left coronary artery was ligated and the peripheral vascular bed embolized with microspheres. A maximal pharmacological dilatation was induced with carbochromen and dipyridamol and the pressure flow relation of the regional resistances within the coronary circulation investigated. An increase in the aortic pressure from 100 to 120 mm Hg decreased the total resistance of the circumflex branch by 6%. The precollateral resistance, however, which represents chiefly the resistance of large coronary vessels, at the same time increased by 8%. A decrease with increasing pressure was also shown by the nutritive resistance (chiefly resistance of small vessels and arteriols) and the collateral resistance (resistance of spontaneous collaterals). An increase in perfusion pressure from 70 to 90 mmHg diminished the nutritive resistance by 13% and the collateral resistance by 17%. In the course of an increase in aortic pressure, collateral flow decreased if the relationship precollateral resistance/postcollateral resistance (R1/R4) on one hand and collateral resistance/nutritive resistance R3/R2 on the other hand increased. Collateral flow, however, increased when the quotients R1/R4 and R3/R2 remained either unchanged or decreased, when aortic pressure was enhanced. From these results it can be concluded that not every increase in aortic pressure necessarily leads to an increase in collateral flow. A decrease in collateral flow, which can produce the steal phenomenon, can also develop in the follow of an increase in aortic pressure in as much as the regional resistances which influence collateral flow are changed correspondingly.
    Type of Medium: Electronic Resource
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