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  • 1
    ISSN: 0165-1781
    Keywords: 11-deoxycortisol ; ACTH ; Cortisol ; dexamethasone suppression test
    Source: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Amsterdam : Elsevier
    Psychiatry Research 8 (1983), S. 49-57 
    ISSN: 0165-1781
    Keywords: Dexamethasone suppression test ; cortisol/ 11-deoxycortisol ; depressive illness
    Source: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Zeitschrift für Kardiologie 88 (1999), S. 10-13 
    ISSN: 1435-1285
    Keywords: Schlüsselwörter Hypokalzämie - Hypoparathyreodismus - Herzinsuffizienz - Mitralcleft ; Key words Hypocalcemia - hypoparathyroisdism - cardiac failure - mitral left
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Hypocalcemia is a relatively uncommon reversible cause of congestive heart failure. There are a few reports of hypocalcemic children who developed congestive heart failure associated with hypoparathyroidism. In all these patients, however, cardiac failure did not occur before the age of nine years. In addition, other striking noncardial manifestations of hypoparathyroidism, e.g., convulsive seizures, had been present prior to cardiac symptoms. We report on a 3.7 year old girl with mitral insufficiency and severe cardiac failure due to hypocalcemia secondary to familial hypoparathyroidism. The infant's mother was suffering from idioathic hypoparathyroidism, but her own history lacked any evidence for parathyroid hormone deficiency. On admission, she presented with fatigue, dyspnea, and pedal edema. Liver edge was palpable 4 cm below the right costal margin, and a 3/6 systolic murmur was heard. A chest x-ray showed cardiac enlargement; electrocardiogram demonstrated a prolonged Otc interval of 0.46 s. The echocardiography revealed a cleft in the mitral valve with mitral insufficiency and markedly reduced contractility of the left ventricle. Laboratory studies demonstrated a low total serum calcium level 1.3 mmol/l; serum magnesium level was slightly decreased (0.5 mmol/l), and parathyroid hormone level was not detectable. Partial monosomy of chromosome 22 was excluded. Ophthalmological examonation, audiometry, and renal ultrasonogram were normal. Oral calcium supplementation and anticongestive therapy with metildigoxin, furosemid, and captopril was initiated but no improvement of the heart failure occurred. However, normalization of serum calcium level by calcium infusions caused promt clearing of the clinical symptoms, complete normalization of liver size, reduction of cardiac enleargement (thoracic ratio decreased from 0.68 to 0.57), and marked improvement in contractility (left ventricular shortning fraction increased from 21% to 34%). The QTc interval decreased to 0.39s. The successful treatment following normalization of serum calcium level proved the superiority of hypocalcemia over mitral valve insufficiency in the etiology of the cardiac failure. To our knowledge, this is the first report of congestive heart failure due to hypocalcemia as the first manifestation of hypoparathyroidism in childhood. Hypocalcemia should be kept in mind in any congestive heart failure in children with or without underlying cardiac malformation.
    Notes: Zusammenfassung Hypokalzämie ist eine seltene, reversible Ursache für Herzinsuffizienz im Kindesalter. Die wenigen bisher publizierten Fälle von Patienten mit Herzinsuffizienz durch Hypokalzämie bei Hypoparathyreoidismus wiesen allesamt andere krankheitstypische Symptome auf, bevor sich im Schulalter bzw. in der Adoleszenz eine Herzinsuffizienz entwickelte. Wir berichten über ein Kleinkind mit Mitralinsuffizienz, bei der eine Hypokalzämie durch einen bis dahin asymptomatischen familiären Hypoparathreoidismus bereits im Alter von 3,7 Jahren zu einer ausgeprägten Herzinsuffizienz führte. Eine antikongestive Therapie mit Digitals, Diuretika und ACE-Hemmern führte zu keiner Besserung. Erst nach Normalisierung des Serumkalziums kam es zu einer raschen Besserung der klinischen Beschwerden, einem Rückgang der Hepato- und Kardiomegalie sowie einer Normalisierung der linksventrikulären Verkürzungsfraktion. Als Erstmanifestation eines Hypoparathyreoidismus im Kindesalter wurde die hypokalzämiebedingte Herzinsuffizienz bisher nicht beschrieben. Bei jeder Herzinsuffizienz - auch im Kindesalter und unabhängig von zusätzlichen kardialen Fehlbedingungen - sollte an eine Hypokalzämie als mögliche Ursache gedacht werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    ISSN: 1435-1285
    Keywords: Schlüsselwörter Echokardiographie – partielle Lungenvenenfehleinmündung – Ullrich-Turner-Syndrom ; Key words Echocardiography – partial anomalous pulmonary venous drainage – Ullrich-Turner syndrome
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary We report on 2 infants with Ullrich-Turner syndrome in whom partial anomalous pulmonary venous drainage was diagnosed noninvasively by color-coded Doppler sonography. Several patients with the combination of anomalous drainage of one or more pulmonary veins and Ullrich-Turner syndrome have been described in the literature. However, in the majority of those previously reported cases the diagnosis of partial anomalous pulmonary venous drainage was established by angiography during cardiac catheterization performed for confirmation of other cardiovascular malformations. Our patients show that partial anomalous pulmonary venous drainage can be diagnosed easily in neonates and young infants, as long as this anomaly is taken into consideration.
    Notes: Zusammenfassung Wir berichten über zwei Patientinnen mit Ullrich-Turner-Syndrom bei denen mit Hilfe der Farbdopplersonographie eine partielle Lungenvenenfehleinmündung diagnostiziert wurde. In der Literatur wurde die Kombination einer Fehleinmündung von einer oder mehreren Lungenvenen und einem Ullrich-Turner-Syndrom mehrfach beschrieben. Bei den bisher publizierten Fallberichten wurde die Diagnose jedoch angiographisch im Rahmen einer Herzkatheteruntersuchung gestellt, die wegen zusätzlich vorliegender kardiovaskulärer Fehlbildungen durchgeführt wurde. Unsere hier beschriebenen Patientinnen zeigen, daß eine partielle Lungenvenenfehleinmündung im Neugeborenen- und Säuglingsalter nichtinvasiv mit der transthorakalen Echokardiographie und Farbdopplersonographie einfach diagnostiziert werden kann, sofern an die Möglichkeit einer solchen Anomalie gedacht wird.
    Type of Medium: Electronic Resource
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