ISSN:
1433-0474
Keywords:
Schlüsselwörter Erbkrankheit
;
Ornithintranscarbamylase
;
Mutation
;
Neurologischer Befund
;
Selektives Screening
;
MRT
;
Key words Inborn error
;
Ornithine transcarbamylase
;
Mutation
;
Neurological findings
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Selective screening
;
MRI of the brain
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Summary X-linked inherited OTC-deficiency is the most frequent inborn error of urea synthesis. Molecular heterogeneity is shown by more than 50 mutations at the OTC-gene locus reflecting a broad clinical spectrum. We report on a normally developed 16 months old girl who never had coma or lethargy but presented with neurological symptoms such as minor ataxia and increased muscular tonus and discrete athetoidal movements of the upper extremities. EEG showed only minor abnormalities, in the MRI of the brain enhanced, frontal and occipital periventricular signal intensities were detectable. Biochemical findings were typical for OTC-deficiency with a moderate hyperammonemia (up to 332 μmol/l), normal basic amino acids in plasma and a high excretion of orotic acid and uracil in urine (735 and 370 mmol/mol creatinine resp.). DNA analysis showed a novel G 〉 T mutation at the intron1/exon1 boundary, which apparently led to an abnormal splicing of the DNA. After introducing a dietary and medical treatment, neurological symptoms disappeared, blood ammonia became normal, MRI changes almost completely disappeared 3 months after therapy was started. Discussion: This case illustrates that a selective screening for inborn errors of metabolism should also be performed in patients with minor neurological symptoms.
Notes:
Zusammenfassung Der X-chromosomal vererbte OTC-Defekt ist die häufigste angeborene Harnstoffzykluserkrankung. Die auf molekularer Ebene nachgewiesene Heterogenität mit mehr als 50 Mutationen im OTC-Gen ist die Basis für klinisch sehr unterschiedliche Verläufe. Wir berichten über ein 16 Monate altes, normal entwickeltes Mädchen, das lediglich durch diskrete neurologische Symptome auffiel. Lethargie oder ein Koma waren nie beobachtet worden. Das ansonsten normal entwickelte Kind zeigte eine geringe, stammbetonte Ataxie, ein leicht athetoides Bewegungsmuster und vermehrte Strecktendenz in den Armen. Das EEG zeigte nur geringe Zeichen einer Allgemeinstörung, im Kernspintomogramm des Schädels fanden sich massive, periventrikuläre Signalanreicherungen okzipital und frontal. Die biochemischen Befunde waren typisch für einen OTC-Defekt mit einer leichten Hyperammonämie bis 332 μmol/l und einer stark erhöhten Orotsäure- und Uracilausscheidung (735 bzw. 370 mmol/mol Kreatinin). Molekulargenetisch zeigte sich im OTC-Gen eine bislang nicht beschriebene G 〉 T Mutation an der Intron1-Exon1-Grenze, die offensichtlich zu einem Splice-site-Defekt führt. Nach diätetischer und medikamentöser Behandlung war das Kind klinisch unauffällig, das Ammoniak im Blut normalisierte sich. Drei Monate nach Behandlungsbeginn waren die MRT-Signalanreicherungen fast vollständig zurückgebildet. Diskussion: Der Fall zeigt, daß ein selektives Screening auf angeborene Stoffwechselerkrankungen auch bei sehr uncharakteristischen, neurologischen Symptomen notwendig ist.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/s001120050121
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