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  • 1
    ISSN: 1432-1963
    Keywords: Schlüsselwörter Inflammatorischer Pseudotumor ; Leber ; Immunhistologie ; Zytophotometrie ; Differentialdiagnose ; Key words Inflammatory pseudotumor ; Liver ; Immunohistology ; Cytophotometry ; Differential diagnosis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Inflammatory pseudotumors of the liver are extremely rare. Worldwide only 50 cases have been described so far. In lung tissue, their incidence is higher, with 119 cases being published. Etiological factors are still a matter of debate; reactive inflammatory processes have recently been proved by immunohistological and cytophotometric studies. This seems to be true for both liver and lung locations of inflammatory pseudotumors. Considerable morphological heterogeneities, conspicuously varying from one case to another, reflect the numerous synonyms that have been created for this condition, i. e., plasma cell granuloma, xanthoma, fibroxanthoma, histiocytoma, plasmacytoma, solitary “mast cell tumor” and pseudoneoplastic pneumonia, just to number a few of them. This multicolored morphology explains the difficulties in histologic diagnosis, especially if needle biopsies or frozen sections are submitted to pathology. Differential diagnosis of an inflammatory pseudotumor of the liver needs to include fibrohistiocytic neoplasia if spindle-cell-shaped areas are included or, on the other hand, parenchymal infiltrates of the nodular sclerosing type of Hodgkin's granuloma. Immunohistological investigations do not allow final decisions since spindle-shaped cells within pseudotumours can express vimentin and/or desmin as well. Such histological cases should always include the excision of a piece of liver tissue of sufficient size to comfortably allow for the recognition of the mutlicellular composition and morphological heterogeneity of this process.
    Notes: Zusammenfassung Inflammatorische Pseudotumoren in der Leber sind bisher 50 mal beschrieben. In der Lunge liegt die Inzidenz mit 119 Fällen höher. Es handelt sich aufgrund neuerer immunhistologischer, zytogenetischer und zytophotometrischer Befunde wahrscheinlich um einen reaktiven entzündlichen Prozeß, dessen Ätiologie allerdings nach wie vor kontrovers diskutiert wird. Von Fall zu Fall kann eine erhebliche morphologische Heterogenität bestehen, die die zahlreichen existierenden Synonyme wie Plasmazellgranulom, Xanthom, Fibroxanthom, Histozytom, Plasmozytom, solitärer Mastzelltumor und pseudoneoplastische Pneumonie – um nur einige zu nennen – erklärt. Dieses vielgestaltige morphologische Bild insbesondere mit dem Auftreten spindelzellig differenzierter Abschnitte kann bei der Abgrenzung von fibro-histiozytären Neoplasien ebenso wie beim Ausschluß einer Leberbeteiligung bei der nodulären Sklerose des M. Hodgkin gerade in der Feinnadelbiopsie und der intraoperativen Schnellschnittuntersuchung große Schwierigkeiten bereiten. Immunhistologische Untersuchungen helfen nicht weiter, zumal die Spindelzellen im Pseudotumor Vimentin und/oder Desmin exprimieren können. In solchen Fällen sollte eine offene ausreichend große Leberbiopsie angestrebt werden, um mit Hilfe der konventionellen Morphologie anhand der bunten zellulären Zusammensetzung und der darauf beruhenden geradezu charakteristischen morphologischen Heterogenität zur endgültigen Diagnose, zu gelangen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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