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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Radiologe 40 (2000), S. 465-468 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Fäkale Inkontinenz ; Magnetresonanztomographie ; Endoanalspule ; Key words Faecal incontinence ; Magnetic resonance imaging ; Endoanal coil
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Purpose. Within the recent years several studies have been performed to determine the value of endoanal magnetic resonance imaging (MRI) in faecal incontinence. Methods. MRI is performed using a 0.5 – 1.5T unit. A surface coil with a maximum diameter of 19 mm is placed in the anal canal. T2* 3D gradient-echo-sequences and T2-weighted turbo-spin-echo-sequences in coronal, axial und sagittal orientation are acquired. Results. Compared to endoanal ultrasound (EUS), which is the gold standard for diagnosis in faecal incontinence, endoanal MRI is better in visualization of the external sphincter. The accurate delineation of the external sphincter has led to the possibility to evaluate sphincter atrophy. Preliminary results have shown, that endoanal MRI has an accuracy of 90–95% in the demonstration of lesions in the external sphincter. In detection of lesions of the internal sphincter EUS is still superior to endoanal MRI. Conclusion. EUS and endoanal MRI are currently the optimal imaging techniques for faecal incontinenc, with the advantage of detecting external sphincter atrophy with endoanal MRI.
    Notes: Zusammenfassung Zielsetzung. In den letzten Jahren wurden mehrere Studien durchgeführt, deren Ziel es war, den Stellenwert von Endoanalspulen in der Magnetresonanztomographie (MRT) zur Abklärung von Sphinkterdefekten bei fäkaler Inkontinenz (FI) zu bestimmen. Methode. Die endoanale MRT wird an 0,5–1,5-Tesla-Geräten durchgeführt. Zur Darstellung der Sphinkteren werden Oberflächenspulen mit einem maximalen Querdurchmesser von 19 mm endoanal appliziert. T2*-gewichtet 3D-Gradientenechosequenzen und T2-gewichtete Turbospinechosequenzen in koronaler, axialer und sagittaler Schnittführung werden zur Darstellung des Analkanals angefertigt. Ergebnisse. Im Vergleich zum endoanalen Ultraschall (EUS), der den Goldstandard bei der Abklärung einer FI darstellt, kann mit der endoanalen MRT v. a. der M. sphincter externus besser abgegrenzt werden. Die exakte Differenzierung des M. sphincter externus vom ischiorektalem Fettgewebe ermöglicht die Diagnose einer Atrophie des äußeren Schließmuskels. Erste Studienergebnisse haben gezeigt, daß die endoanale MRT eine Treffsicherheit von 90–95% bei der Detektion von Defekten im M. sphincter externus erreicht. Die Abklärung einer Kontinuitätsunterbrechung im M. sphincter internus ist nach wie vor eine Domäne des EUS. Schlussfolgerung. Die endoanale MRT stellt eine ergänzende Methode zum EUS dar und ist diesem in der Beurteilung der Morphologie des M. sphincter externus überlegen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Radiologe 39 (1999), S. 562-567 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Kolorektales Karzinom ; Präoperatives Staging ; Endosonographie ; CT ; MRT ; Key words Colorectal cancer ; Preoperative staging ; Endosonography ; Computed tomography ; Magnetic resonance imaging
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Carcinoma of the colorectum is one of the most frequent neoplasias, with an incidence of 40 in 100 000. For the effective use of new, differentiated, less invasive treatment options, exact preoperative staging of the tumor is essential. The introduction of endosonography in rectal tumor staging allows for exact differentiation of the rectal wall layers and thus of tumor stages 1–3 with median accuracy of 89%. Magnetic resonance imaging of the rectum, especially in double-contrast technique, can also be employed in high and stenosing tumors and leads to an average accuracy of 85% for the stages 1–4. Computed tomography is the method of choice in screening for metastases. In lymph node staging, all modalities show only moderate accuracy around 75%.
    Notes: Zusammenfassung Das kolorektale Karzinom stellt mit einer Inzidenz von 40 auf 100000 eine der häufigsten Neoplasien dar. Für den effektiven Einsatz neuer differenzierter Therapien mit geringerer Invasivität ist ein exaktes präoperatives Staging erforderlich. Die Einführung der Endosonographie im Tumorstaging erlaubt eine exakte Differenzierung der Wandschichten und damit der Tumorstadien 1–3 mit einer mittleren Genauigkeit von 89%, die Magnetresonanztomographie des Rektums, insbesondere in Doppelkontrasttechnik, kann auch bei hohen und stenosierenden Tumoren angewendet werden, bei einer Genauigkeit von durchschnittlich 85% für die Stadien 1–4. Die Computertomographie ist Methode der Wahl im Metastasenscreening. Im Lymphknotenstaging zeigen alle Modalitäten nur bescheidene Genauigkeiten um 75%.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Radiologe 39 (1999), S. 591-599 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Knochentumoren ; Weichteiltumoren ; Tumorstaging ; Key words Bone tumors ; Soft tissue tumors ; Tumorstaging
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The staging of primary malignant bone and soft tissue tumors requires adherence to a unified staging system. The staging system of the American Joint Commission for Cancer, the Enneking system, and the Hajdu system are described in respect of the radiologic staging criteria. Plain film radiography can estimate the biological aggressiveness of a bone tumor and in many cases narrow the differential diagnosis. Computed tomography is most sensitive in depicting cortical erosions and calcified periosteal reactions as well as in screening for distant metastasis. Angiography is mainly employed for vascular tumors and for the monitoring of interventional procedures such as tumor embolization. For both bone and soft tissue tumors, magnetic resonance tomography is the method of choice for the staging of intra- and extramedullary tumor extension, for the differentiation of neighboring compartments, and in the detection of invasion of the regional neurovascular bundle. After administration of contrast agents, the mode of enhancement gives further information on the nature of the tumor. With consistent application of the staging criteria in preoperative imaging, limb-saving therapy can be employed more often and the prognosis of the disease can be improved.
    Notes: Zusammenfassung Das Staging primärer maligner Knochen- und Weichteiltumoren erfordert zur optimalen Therapieplanung die Anwendung vereinheitlichter Stagingsysteme. Die gebräuchlichen Stagingsysteme der American Joint Commission for Cancer, das System nach Enneking und das Hajdu-System werden im Hinblick auf die radiologischen Unterscheidungskriterien beschrieben. Das Nativröntgen kann bei Knochentumoren die biologische Aggressivität einer Läsion einschätzen und oft die Differentialdiagnose einengen. Die Computertomographie hat die größte Sensitivität in der Darstellung der Kompaktadestruktion und von verkalkten Periostreaktionen sowie in der Detektion von Fernmetastasen. Die Angiographie wird heute primär bei vaskulären Tumoren zur Planung und Durchführung interventioneller Eingriffe eingesetzt. Bei Knochen- und Weichteiltumoren ist die Magnetresonanztomographie die Methode der Wahl zum Staging des intra- und extramedullären Tumoranteils, in der Abgrenzung der befallenen Kompartments, Darstellung eines Gelenksbefalles und in der Tumorbeziehung zum Gefäß/Nervenbündel. Nach Kontrastmittelapplikation kann die Art des Enhancements weitere Informationen für das Staging liefern. Die konsequente Anwendung eines Stagingsystems auch von Seiten der Bildgebung kann eine extremitätenerhaltende Therapie öfter ermöglichen und die Prognose der Erkrankung verbessern.
    Type of Medium: Electronic Resource
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