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    Electronic Resource
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    Oxford, UK : Blackwell Publishing Ltd
    Journal of neurochemistry 20 (1973), S. 0 
    ISSN: 1471-4159
    Source: Blackwell Publishing Journal Backfiles 1879-2005
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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    Electronic Resource
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    Springer
    Manuelle Medizin 38 (2000), S. 3-16 
    ISSN: 1433-0466
    Keywords: Schlüsselwörter ; Halswirbelsäule • Chiropraktik • Dissektion • Manipulation • Trauma • Vertebrobasiläres Stromgebiet ; Key words ; Cervical • Chiropractic • Dissection • Manipulation • Trauma • Vertebrobasilar
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Study design: Potential precipitating events and risk factors for vertebrobasilar artery dissection were reviewed in an analysis of the English language literature published before 1993. Objectives: To assess the literature pertaining to precipitating neck movements and risk factors for vertebrobasilar artery dissection in an attempt to determine whether the incidence of these complications can be minimized. Summary of background data: Vertebrobasilar artery dissection and occlusion leading to brain stem and cerebellar ischemia and infarction are rare but often devastating complications of cervical manipulation and neck trauma. Although various investigators have suggested potential risk factors and precipitating events, the basis for these suggestions remains unclear. Methods: A detailed search of the literature using three computerized bibliographic databases was performed to identify English language articles from 1966 to 1993. Literature before 1966 was identified through a hand search of Index Medicus. References of articles obtained by database search were reviewed to identify additional relevant articles. Data presented in all articles meeting the inclusion criteria were summarized. Results: The 367 case reports included in this study describe 160 cases of spontaneous onset, 115 cases of onset after spinal manipulation, 58 cases associated with trivial trauma, and 37 cases caused by major trauma (3 cases were classified in two categories). The nature of the precipitating trauma, neck movement, or type of manipulation that was performed was poorly defined in the literature, and it was not possible to identify a specific neck movement or trauma that would be considered the offending activity in the majority of cases. There were 208 (57 %) men and 158 (43 %) women (gender data not reported in one case) with an average age of 39.3 ± 12.9 years. There was an overall prevalence of 13.4 % hypertension, 6.5 % migraines, 18 % use of oral contraception (percent of female patients), and 4.9 % smoking. In only isolated cases was specific vascular disease such as fibromuscular hyperplasia noted. Conclusions: The literature does not assist in the identification of the offending mechanical trauma, neck movement, or type of manipulation precipitating vertebrobasilar artery dissection or the identification of the patient at risk. Thus, given the current status of the literature, it is impossible to advise patients or physicians about how to avoid vertebrobasilar artery dissection when considering cervical manipulation or about specific sports or exercises that result in neck movement or trauma.
    Notes: Studiendesign: Potentielle vorangehende Bewegungen und Risikofaktoren einer vertebrobasilären Dissektion wurden in einer Analyse der englischsprachigen Literatur vor 1993 beurteilt. Studienziel: Ziel der vorliegenden Untersuchung war die Beurteilung der Literatur über vorangehende Halsbewegungen und Riskofaktoren einer vertebrobasilären Dissektion hinsichtlich einer Reduktion der Inzidenz dieser Komplikation. Hintergrundinformationen: Dissektionen und Verschlüsse im vertebrobasilären System, die zu einer Ischämie bzw. Infarzierung des Hirnstamms und des Kleinhirns führen, sind eine seltene, aber verheerende Komplikation einer zervikalen Manipulation bzw. eines zervikalen Traumas. Obwohl verschiedene Arbeitsgruppen potentielle Riskofaktoren und vorangehende Ereignisse erarbeitet haben, sind die Grundlagen dieser Faktoren weiterhin unklar. Methoden: Eine detaillierte Literatursuche wurde unter Einsatz von drei bibliographischen Datenbanken computergestützt durchgeführt, um englischsprachige Artikel von 1966 bis 1993 zu finden. Die Literatur vor 1966 wurde mittels des Index Medicus durchsucht. Die Literaturangaben der mittels der Datenbanken gefundenen Artikel wurden untersucht, um zusätzliche relevante Artikel zu finden. Die Daten der Artikel, die die Einschlußkriterien erfüllten, wurden zusammengefaßt. Ergebnisse: Die 367 Fallberichte, die in diese Studie eingeschlossen werden konnten, beschrieben 160 spontane Dissektionen bzw. Okklusionen, 115 Fälle nach einer Wirbelsäulenmanipulation, 58 Fälle nach einem Bagatelltrauma und 37 Fälle nach einem massiven Trauma. Drei Fälle wurden jeweils zwei Kategorien zugeordnet. Die Art des vorangehenden Traumas, der Halsbewegungen oder die angewendete Manipulationsform waren in der Literatur nur schlecht beschrieben. Aus den vorliegenden Daten war es nicht möglich, eine bestimmte Halsbewegung oder ein spezifisches Trauma als auslösende Ursache für die Mehrheit der Fälle zu identifizieren. Die in der Literatur beschriebenen Fälle bestanden aus 208 Männern (57 %) und 158 Frauen (43 %) mit einem mittleren Alter von 39,3 ± 12,9 Jahren. Eine arterielle Hypertonie war bei 13,4 % der Patienten vorhanden, Migräne bei 6,5 % der Patienten. 4,9 % der Patienten rauchten und 18 % der weibliche Patienten nahmen orale Kontrazeptiva ein. Nur in Einzelfällen war eine spezifische Gefäßerkrankung (z. B. Fibromuskuläre Hyperplasie) bekannt. Schlußfolgerungen: Die Literatur über Dissektionen im vertebrobasilären Stromgebiet ermöglicht keine Identifikation von Risikopatienten und keine eindeutige Klärung bezüglich des auslösenden mechanischen Traumas, vorangehender Halsbewegungen oder der Manipulationsform. Nach dem aktuellen Stand der Literatur ist es daher unmöglich, Patienten oder Ärzten Richtlinien zur Vermeidung einer Dissektion im vertebrobasilären Stromgebiet bei zervikaler Manipulation, spezifischen Sportarten, Übungen mit Halsbewegungen oder einem Trauma zu geben.
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