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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Zeitschrift für Herz-, Thorax- und Gefässchirurgie 12 (1998), S. 130-134 
    ISSN: 0930-9225
    Keywords: Schlüsselwörter Infrarenales Aortenaneurysma – endovaskuläre Prothese – Halsregion – Fußpunktregion ; Key words Infrarenal abdominal aortic aneurysm, endovascular prostesis – proximal neck – distal neck
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary In view of a possible Stent implantation, 20 infrarenal abdominal aneurysms obtained consecutively during postmortem examinations were investigated. Measurements were performed according to toporegional criteria on the proximal and distal necks of the aneurysms as well as on their lengths and diameters. Then we correlated the extent of the proximal and distal necks to the aneurysmal lengths and diameters, respectively. The following results were obtained: 1. Depending on the increase in length of the infrarenal abdominal aneurysm, there is an inproportional shortening of the proximal and distal neck. Up to an aneurysmal length of 4 cm both proximal and distant necks are suitable for stent fixation in all cases. 2. With lengths of more than 4 cm according to the morphological results, the distal neck is almost always unsuitable for fixation of a simple Tube-Stent. 3. The proximal neck is suitable for stent fixation in all cases up to an aneurysmal length of 10 cm. For longer aneurysms, only a quarter of all cases is suitable for stent implantation. In all cases investigated there were severe arteriosclerotic changes with atheromatous ulcerations and secondary wall-adherent thrombi of up to three centimeter thickness in the aneurysmal and para-aneurysmal regions. These findings have to be considered, with respect to the transluminal transport of the prosthesis as well as in the regions of the supposed implantation in the proximal and distal necks of the aneurysm with individually variable arteriosclerotic changes of the aorta.
    Notes: Zusammenfassung Im Hinblick auf eine mögliche Stentimplantation wurden in 20 aus dem laufenden Obduktionsgut gewonnenen infrarenalen Aortenaneurysmen nach toporegionalen Kriterien Längenmaße für die proximale Halsregion und distale Fußpunktregion erhoben. Es wurden diese mit den Aneurysmenlängen bzw. Aneurysmendurchmessern korreliert. Folgende Ergebnisse wurden erzielt: 1. Abhängigkeit der Längenzunahme infrarenaler Aorteneurysmen resultieren unproportionale Verkürzungen der Hals- und Fußpunktregionen. Bis zu einer Aneurysmenlänge von 4 cm sind die proximale Hals- und die distale Fußpunktregion in allen Fällen zur Verankerung eines Stents geeignet. 2. Ab einer Aneurysmenlänge von mehr als 4 cm ist nach den morphologischen Befunden die distale Fußpunktregion so gut wie immer zur Fixierung eines einfachen Rohrstents unzureichend. 3. Die proximale Halsregion ist bis zu einer Aneurysmenlänge von bis zu 10 cm grundsätzlich in allen Fällen zur Verankerung des Stents geeignet, ab dieser Länge jedoch nur noch in einem Viertel der Fälle 4. In allen untersuchten Aneurysmen konnten schwergradige arteriosklerotische Veränderungen mit atheromatösen Wandaufbrüchen und sekundär anhaftenden Thromben, bis zu einer Dicke von drei cm nachgewiesen werden. Diese Befunde müssen sowohl beim transvasalen Transport der Prothese, als auch in den Regionen der angestrebten Implantation der Hals- und Fußpunktregion der individuell variabel arteriosklerotisch veränderten Aorten berücksichtigt werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
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