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  • 1
    ISSN: 1546-1718
    Source: Nature Archives 1869 - 2009
    Topics: Biology , Medicine
    Notes: [Auszug] X-linked congenital stationary night blindness (XLCSNB) is characterized by impaired scotopic vision with associated ocular symptoms such as myopia, hyperopia, nystagmus and reduced visual acuity. Genetic mapping in families with XLCSNB revealed two different loci on the proximal short arm of the X ...
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1433-0423
    Keywords: Key words Contrast sensitivity • Glare sensitivity • Mesoptometer II • Night driving ability ; Schlüsselwörter Dämmerungssehvermögen • Blendempfindlichkeit • Mesoptometer II • Nachtfahrtauglichkeit
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Hintergrund: Eine reduzierte Kontrastempfindlichkeit und das Auftreten optischer Phänomene (Halos) wurde bei Patienten mit multifokalen Intraokularlinsen (MIOL) beschrieben. Ziel unserer Studie war es, mittels der Untersuchungen am Mesoptometer II Dämmerungssehvermögen und Blendempfindlichkeit mono- und multifokal pseudophaker Patienten mit guter Tageslichtsehschärfe zu untersuchen und Rückschlüsse auf die Nachtfahrtauglichkeit dieser Patienten zu ziehen. Patienten und Methode: 85 Patienten mit monofokaler Standardlinse (AMO SI 30NB/SI 40NB), 50 Patienten mit Multifokallinse (AMO Array SSM-26NB/SA-40NB) und 41 Patienten mit beginnender Katarakt (Visus 〉 0,7) wurden am Mesoptometer II hinsichtlich ihres Dämmerungssehvermögens (Umfeldhelligkeit 0,032 cd/m2) und ihrer Blendempfindlichkeit (Blendquelle 0,35 lux bei Umfeldhelligkeit 0,1 cd/m2) untersucht. Die Ergebnisse wurden anhand der DOG-Richtlinien für die Nachtfahrtauglichkeit beurteilt. Ergebnisse: Nachtfahrtauglichkeit bestand bei 41 % der Patienten mit binokular implantierter Monofokallinse und bei 38 % der Patienten mit binokular implantierter Multifokallinse. Bei der binokularen Prüfung des Dämmerungssehvermögens erreichten 59 % der Patienten mit Monofokallinse und 50 % der Patienten mit Multifokallinse die geforderte Kontraststufe. Die Anforderungen der DOG an die Blendempfindlichkeit erfüllten 50 % der monofokal pseudophaken und 38 % der multifokal pseudophaken Patienten. Schlußfolgerung: Dämmerungssehvermögen und Blendempfindlichkeit vieler pseudophaker Patienten reichen trotz guter Tageslichtsehschärfe nicht aus, die Richtlinien der DOG an die Nachtfahrtauglichkeit zu erfüllen.
    Notes: Summary Reduced contrast sensitivity and an increase in glare sensitivity may be observed in patients with cataract and in pseudophakic persons. By means of Mesoptometer II we examined night driving ability according to the recommendations of the German Ophthalmological Society (DOG) in patients with cataract, monofocal or multifocal pseudophakia. Methods: A total of 176 patients were included in the study: 85 patients (68.8 years) with a monofocal standard IOL, 50 patients (66.1 years) with a multifocal IOL type AMO Array SSM-26NB/SA-40NB and 41 patients with beginning cataract (66.4 years). The corrected visual acuity of all patients was at least 0.7. Contrast acuity was examined at a luminance setting of 0.32 cd/m2; glare sensitivity was measured at a luminance of 0.1 cd/m2 with additional glare source. Results: Night driving ability (both criteria accomplished) was found in 41 % of patients with binocular monofocal IOL and in 38 % of patients with binocular multifocal IOL. Conclusion: Elderly pseudophakic patients and patients with beginning cataract cannot sufficiently fulfill the criteria for night driving ability because of contrast and glare sensitivity. It seems to be indispensable, for the parameters mentioned to be carefully examined and for patients to be informed that night driving ability may be impaired, even if visual acuity is sufficient.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1433-0423
    Keywords: Schlüsselwörter Multifokallinse ; Multizonal-progressive Linse ; Binokulare Implantation ; Kontrastvisus ; Kontrastempfindlichkeit ; Key words Multifocal IOL ; Multizonal progressive IOL ; Binocular implantation ; Contrast acuity ; Contrast sensitivity
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Background: Multifocal intraocular lenses show a reduction of contrast due to the simultaneous projection of different images to the retina. In this study we examined if there is also a loss of contrast in bilateral implantation of multifocal lenses. Material and methods: We examined 22 patients with bilateral AMO ARRAY multifocal intraocular lens and compared these to 20 patients with bilateral monofocal intraocular lens. We performed a monocular and binocular examination of contrast acuity by means of Regan's contrast charts and contrast sensitivity by means of B-VAT-II-SG-Video-acuity-tester. Results: Monocular examination of contrast acuity showed significant superiority of the monofocal intraocular lens at the lowest contrast. Bilateral examination of contrast acuity did not show any significant difference. Monocular contrast sensitivity of the monofocal intraocular lens was significantly superior to the multifocal intraocular lens at two spatial frequencies, but under the bilateral condition there was only a significant difference between the two lenses at the highest spatial frequency. Conclusions: Bilateral implantation of multifocal intraocular lenses enables contrast acuity and contrast sensitivity that comes very close to the performance of the monofocal intraocular lenses.
    Notes: Fragestellung: Die simultane Abbildung mehrerer Bilder auf die Netzhaut führt nach Implantation von Multifokallinsen zu einer Kontrastreduktion. In dieser Studie sollte untersucht werden, ob diese Kontrastverminderung auch nach bilateraler Implantation von Multifokallinsen auftritt. Patienten und Methode: Wir untersuchten 22 Patienten mit bilateraler AMO-ARRAY-Multifokallinse mit den Regan-Kontrasttafeln auf Kontrastvisus und mit dem B-Vat- II-SG-Video-acuity-Tester (Fa. Mentor) auf Kontrastempfindlichkeit und verglichen die Ergebnisse von 20 Patienten mit bilateraler Monofokallinse. Ergebnisse: Unter monokularer Prüfsituation ergab sich nur für den niedrigsten Kontrast ein signifikanter Unterschied zugunsten der Monofokallinse. Binokular ergaben sich jedoch keine signifikanten Unterschiede für die untersuchten Kontraststufen. Die monokulare Untersuchung der Kontrastempfindlichkeit zeigte für die beiden hohen Ortsfrequenzen eine signifikante Überlegenheit der Monofokallinse. Unter binokularer Prüfsituation war lediglich für die höchste Ortsfrequenz eine signifikante Überlegenheit der Monofokallinse nachweisbar. Schlußfolgerung: Die binokulare Implantation von Multifokallinsen ermöglicht eine Kontrastwahrnehmung, die sich von der monofokalen Intraokularlinse nicht nennenswert unterscheidet.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    ISSN: 1432-1203
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Biology , Medicine
    Notes: Abstract. X-linked congenital stationary night blindness (CSNB) is a nonprogressive retinal disorder characterized by impaired night vision, variably involving high myopia, nystagmus, decreased visual acuity, and strabismus. Linkage studies have identified two distinct loci for X-linked CSNB1 and CSNB2 on the short arm of chromosome X. The gene mutated in families displaying the "incomplete phenotype" of CSNB (i.e., CSNB2) has recently been identified. To identify novel candidate genes for the "complete form" of CSNB (i.e., CSNB1) we screened the physically vast region Xp11.3-Xp11.4 for cDNA sequences. This led us to identify and map the G protein coupled receptor (GPCR) gene GPR34 to Xp11.4 within 650 kb of the marker DXS993. Deletion screening via Southern blotting and direct sequencing of GPR34 revealed no mutations in 19 unrelated men with CSNB1, excluding a causal role in the disease. However, because of its expression in retinal and neural tissue and the involvement of GPCRs in transmembrane signal transduction, GPR34 remains a putative candidate gene for a number of ocular diseases which also map to the Xp11.4 region
    Type of Medium: Electronic Resource
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