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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Acta neurochirurgica 9 (1961), S. 525-537 
    ISSN: 0942-0940
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei einem 18jährigen Schiffsjungen wurden wegen therapieresistenter Schmerzen infolge eines Sarkoms der linken Beckenschaufel in 2 Operationen eine bilaterale, obere, thoracale Chordotomie durchgeführt. Postoperativ wurde keine Verminderung des Spontanschmerzes beobachtet, und bei Prüfung der Hautsensibilität für Berührung, Schmerz und Temperatur fanden sich keine Ausfälle. Der Patient starb infolge der Ausbreitung seines Sarkoms. Die histologische Prüfung des Rückenmarkes zeigte eine bilateral aufsteigende Degeneration der spinothalamischen Bündel, die rechts vollständig und links partiell war. Das Anhalten des linksseitigen Spontanschmerzes könnte durch das partielle Erhaltenbleiben ipsilateraler spinothalamischer Fasern erklärt werden. Was das Ausbleiben von Ausfällen der Oberflächensensibilität betrifft, so bilden die Autoren die Hypothese, daß bei diesem speziellen Patienten, als eine Art Atavismus, die Formatio reticularis des Rückenmarkes von vornherein die Leitung von Impulsen garantierte, die zu Schmerz- und Temperaturempfindungen führen. Als zweite Hypothese wäre denkbar, daß die intaktgebliebenen aufsteigenden Fasern, also die nicht unterbrochenen spinothalamischen Fasern und/oder das multisynaptische System, direkt oder indirekt aktiviert wurden, insofern als die zentrale Differenzierung zwischen den verschiedenen Reiztypen vom räumlichen Muster der Entladungen in den peripheren Nervenendigungen abhängt.
    Abstract: Résumé Chez garçon âgé de 18 ans une chordotomie thoracale supérieure bilatérale fut pratiquée à cause de douleurs provenantes d'un sarcome de l'os iliaque gauche. L'opération ne menait pas à un relâchement de la douleur spontanée et à l'examination objective on ne trouvait pas d'hypaesthésie tactile ou thermique, ni d'analgésie. Le malade mourut en suite de la progression de sa tumeur. L'examen histologique de la moelle épinière montrait une dégénération ascendante bilatérale des faisceaux spinothalamiques, complète à droite et partielle à gauche. La persistence des douleurs à gauche pourrait s'expliquer par la présence des fibres spinothalamiques ipsilatérales restées intactes. Concernant l'absence du déficit de la sensibilité superficielle, les auteurs se demandent, si dans ce cas particulier la formation réticulaire de la moelle épinière avait, comme une sorte d'atavisme, servi primairement à la transmission des stimuli de douleur et de température. Comme une autre altérnative on pourrait supposer que les fibres ascendantes intactes, représentées par les fibres spinothalamiques non coupées et/ou le système multisynaptique, ont été activé directement ou indirectement; vu que la différentiation centrale des stimuli variés dépend du type spatiale (“pattern”) de décharge produit dans les terminaisons nerveuses périphériques.
    Notes: Summary An 18-year old male, with intractable pain from sarcoma of the left iliac bone, was submitted to bilateral upper thoracic chordotomy in two stages. There was no post-operative relief of pain, and no detectable loss of touch, cutaneous pain or temperature sensibility. The patient finally died from the progress of his primary disease. Histological examination of the spinal cord revealed bilateral ascending degeneration of the spinothalamic tracts, completely on the right and partially on the left. The persistence of left-sided pain may be explained by preservation of ipsilateral spinothalamic fibers. With regard to the absence of cutaneous sensory loss the authors tentatively suggest that the reticular formation of the spinal cord, as a sort of atavism, has been, in this patient, primarily concerned with the transmission of impulses promoting pain and temperature sensations. On the other hand, it may be supposed that the intact ascending fibers, represented by the not interrupted spinothalamic fibers and/or the multisynaptic system, have been directly or indirectly activated, the central differentiation between the various types of stimuli applied depending on the spatial pattern of discharge from the peripheral nerve terminals.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Neuropsychology review 1 (1990), S. 137-164 
    ISSN: 1573-6660
    Keywords: mental retardation ; rehabilitation planning ; neuropsychological assessment
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Psychology
    Notes: Abstract A discussion is provided of issues related to neuropsychological assessment of mentally retarded individuals. The first matters considered are test selection in relation to mental age and diagnostic issues. Various methods of evaluation are then considered, including assessment of orientation to sound and visual stimuli, language comprehension, right-left discrimination, and abstract and symbolic processes. Methods are also reviewed for detailed evaluation of language functions including testing for aphasia and for academic skills such as reading, writing, and calculation, as well as for spatial and constructional abilities. A section is devoted to use of neuropsychological assessment for rehabilitation of various disorders such as congenital aphasia, alexia, and spatial-constructional disorders.
    Type of Medium: Electronic Resource
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