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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Oxford, UK : Blackwell Publishing Ltd
    Annals of the New York Academy of Sciences 539 (1988), S. 0 
    ISSN: 1749-6632
    Source: Blackwell Publishing Journal Backfiles 1879-2005
    Topics: Natural Sciences in General
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of neurology 225 (1981), S. 145-151 
    ISSN: 1432-1459
    Keywords: Cyclic adenosine 3′,5′monophosphate ; Multiple sclerosis ; Cerebrospinal fluid
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Es wurde das cyclische Adenosin-3′,5′monophosphat im Liquor von Patienten mit multipler Sklerose untersucht. Bei einem Teil der Patienten wurden auch die Vergleichswerte im Blutplasma bestimmt. Es zeigte sich bei mehr als der Hälfte der Patienten eine Verminderung der cAMP-Konzentration im Liquor bei normalem Plasmaspiegel. Diese cAMP-Verminderung erwies sich als signifikant abhängig von dem Schweregrad der Erkrankung bzw. der Erkrankungsprogredienz und ist besonders in frühen Erkrankungsfällen als prognostisch ungünstiges Zeichen anzusehen. Es fand sich kein Zusammenhang mit dem Krankheitsstadium, d.h. Schub bzw. Intervall, und mit der Erkrankungsdauer. Eine ACTH-Behandlung vermochte diese Verminderung der Werte nicht auszugleichen. Es wird die Wertigkeit dieser Befunde diskutiert.
    Notes: Summary Cyclic adenosine 3′,5′monophosphate (cAMP) was assayed in CSF and plasma obtained from patients with multiple sclerosis. Decreased CSF cAMP levels were found in more than half of the patients while plasma cAMP was normal. The decrease is correlated significantly with the disability of the patient and with the progression of the disease. A low CSF cAMP level can be considered as prognostically unfavorable, particularly in the early stage of the disease. There was no correlation between the cAMP levels and the duration of the disease or with bouts and remissions. ACTH therapy did not normalize the decreased values. Obviously the decrease of CSF cAMP is related to the demyelination and not to the intensity of the pathological immunoreactions.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Acta neurochirurgica 79 (1986), S. 145-153 
    ISSN: 0942-0940
    Keywords: Spinal angiosarcoma ; factor VIII antigen ; ultrastructure ; Weibel-Palade bodies ; post-traumatic tumour
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary A male aged 60 is reported who, 5 years after chordotomy at the Th2/3 level, developed acute paraplegia of the legs and a sensory transverse lesion due to an extradural tumour of the Th 1–4 level. Neuropathology revealed transverse necrosis of the thoracic spinal cord (Th 1–4) due to an intradural tumour at the upper thoracic and lumbar spinal levels, the thoracic malignancy arising at the site of the previous chordotomy, with a suture being observed within the tumour mass. Histology, positive immunostaining of tumour cells with Factor VIII antigen, a specific marker of endothelial cells and the ultrastructural demonstration of Weibel-Palade bodies in endothelial cells of the tumour vessels suggested a malignant mesenchymal tumour of angiosarcoma type presumably arising from the spinal meninges, and broadly invading the spinal cord. The usual relation of this extremely rare intraspinal vasoformative malignancy to previous chordotomy is discussed.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    ISSN: 1432-1459
    Keywords: Meningopolyneuritis Garin-Bujadoux-Bannwarth ; Lyme disease ; Oligoclonal bands ; Antibody specificity
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary The specificity of immunoglobulin (Ig) for components of Borrelia burgdorferi was investigated in cerebrospinal fluid (CSF), serum and in CSF oligoclonal bands from nine patients with meningopolyneuritis Garin-Bujadoux-Bannwarth (MPN-GBB). All patients showed specific IgG and IgM antibodies in serum and CSF when incubated with a lysate of B. burgdorferi strain B 31. Specific antibody was detected in CSF but not in paired serum samples, indicating intrathecal synthesis. Investigation of the specificity of oligoclonal Ig in the CSF revealed oligoclonal bands with specificity for B. burgdorferi in one of the nine patients.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of neurology 234 (1987), S. 116-118 
    ISSN: 1432-1459
    Keywords: Coeliac disease ; Cerebellar atrophy ; Encephalopathy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary A case of slowly progressing cerebellar syndrome and pathologically confirmed adult coeliac disease is presented. Neurological symptoms progressed although the patient had no enteric complaints. This case seems to be identical with 18 previously reported cases of encephalopathy and adult coeliac disease. However, the aetiology and pathogenesis of the encephalopathy are still not known.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of neurology 231 (1984), S. 38-42 
    ISSN: 1432-1459
    Keywords: Granulomatous angiitis ; Nervous system ; Giant cell arteriitis ; Vasculitis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Es wird über einen Fall von zerebraler granulomatöser Angiitis des linken Schläfenlappens berichtet, der zunächst für einen Hirntumor gehalten wurde. Nach der operativen Entfernung von gliomatös anmutendem Gewebe wurde histologisch die Diagnose einer granulomatösen Vaskulitis gestellt. Medikamentös wurde lediglich Dexamethason in fallender Dosierung während der ersten fünf postoperativen Tage verabreicht. Auf klinische und morphologische Unterschiede zu bisher publizierten Fällen von granulomatöser Angiitis des Nervensystems wird näher eingegangen.
    Notes: Summary A case of cerebral granulomatous angiitis of the left temporal lobe mimicking a brain tumour is presented. Following surgical removal of a glioma-imitating mass, histological examination disclosed a granulomatous vasculitis. Treatment consisted of dexamethasone given in tapering doses for 5 days after surgery. Clinical and morphological differences from other reported cases of granulomatous angiitis of the nervous system are described.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of neurology 231 (1984), S. 271-272 
    ISSN: 1432-1459
    Keywords: Meningopolyneuritis of Garin-Bujadoux-Bannwarth ; Bannwarth's syndrome ; Lyme disease ; Histocompatibility antigens ; HLA-DR antigens
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary Sixteen patients with meningopolyneuritis of Garin-Bujadoux-Bannwarth (MPN-GBB) were examined for HLA-DR antigens. In contrast to data in Lyme disease (LD), which is caused by an identical or closely related spirochete, no significant association was found between the neurological disease and HLA-DR. The reported association between neurological disease and HLA-DR2 in LD may be due to the inclusion of cases with neurological disease and arthritis, since chronic arthritis in LD seems to be well correlated with HLA-DR2.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Infection 19 (1991), S. 268-272 
    ISSN: 1439-0973
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Seit der Entdeckung der bisher unbekannten Borrelien-Art,Borrelia burgdorferi und der ätiologischen Abklärung der Lyme-Krankheit, haben zwei in Europa vor Jahrzehnten beschriebene neurologische Krankheitsbilder, das Bannwarth Syndrom und die Acrodermatitis chronica atrophicans-assoziierte Neuropathie, neue Bedeutung gewonnen. Eine weitere neurologische Erkrankung, die zu chronischer Behinderung führende progressive Borrelienenzephalomyelitis, konnte seit der Verfügbarkeit serodiagnostischer Testmethoden identifiziert werden. Abgesehen von diesen typischen und gut charakterisierten neurologischen Krankheitsbildern, wurden in letzter Zeit in einer wachsenden Zahl von Publikationen eine Vielzahl neurologischer Krankheitsbilder einer Borrelieninfektion zugeschrieben. In vielen Fällen beruhte diese Annahme lediglich auf serodiagnostische Testresultate. Auf den kausalen Zusammenhang zwischen Testresultat und Krankheitsbild wurde nur selten eingegangen. Während vor Verfügbarkeit serodiagnostischer Testmethoden die Lyme-Borreliose häufig undiagnostiziert blieb, besteht nun die Gefahr, daß diese Diagnose zu häufig gestellt wird. Vor allem für die Diagnose atypischer Manifestationen der Lyme-Borreliose sind strenge Kriterien erforderlich, da einerseits in Endemiegebieten mit einer hohen „Seropositivität” der Bevölkerung zu rechnen ist, andererseits viele neue, der Lyme-Borreliose zugeschriebene neurologische Krankheitsbilder, auch anderen Ursachen zugerodnet werden können.
    Notes: Summary After the isolation ofBorrelia burgdorferi, the previously unknown causative agent of Lyme disease, two neurological disorders, Bannwarth's syndrome and acrodermatitis chronica atrophicans-associated neuropathy, which have been known in Europe for decades, gained new interest. With the availability of serodiagnostic tests, a chronic debilitating disorder — progressive borrelia encephalomyelitis — was found to be caused by chronic infection withB. burgdorferi. Beside these typical manifestations, a growing number of publications about various neurological phenomena appeared, which were thought to be caused byB. burgdorferi. This assumption was based in many cases on the results of serodiagnostic tests only. Considerations for causal connections were frequently lacking. While prior to the availability of serodiagnostic tests neurological manifestations of Lyme borreliosis frequently remained undiagnosed, we now face a tendency for overdiagnosis. The great variety of neurological manifestations in Lyme borreliosis — most of them can also be attributed to other conditions — and the high rate of seropositivity forB. burgdorferi amongst the population living in endemic areas require strict criteria for the correct diagnosis of new and atypical neurological manifestations.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 9
    ISSN: 1439-0973
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Verschiedene amerikanische und europäische Studien wiesen auf ein erhöhtes Risiko bei Trägern der HLA-Antigene Cw3, DR2 und DR4 hin, eine manifeste oder gar chronischeBorrelia burgdorferi-Infektion zu entwickeln. Andere Studien konnten diese Ergebnisse nicht bestätigen. Die vorliegende Untersuchung analysiert die Häufigkeiten der HLA-Antigene A, B, Cw und DR bei 283 Personen mit manifestenB. burgdorferi-Infektionen in Deutschland und Österreich. Der Vergleich der Häufigkeiten einzelner HLA-Antigene bei den Patienten mit Normalpersonen einerseits und zwischen Antigenhäufigkeiten bei Patienten mit verschiedenen Krankheitsstadien andererseits erbrachte keinen statistisch signifikanten Unterschied. Auch die Zusammenfassung aller bisher veröffentlichten europäischen Studien zum Thema ergab keine Hinweise darauf, daß das HLA-System das Risiko einer manifesten oder chronischenB. burgdorferi-Infektion beeinflußt.
    Notes: Summary Various studies in the United States and Europe have established human leucocyte antigens (HLA) Cw3, DR2 and DR4 as risk factors for manifestBorrelia burgdorferi infection or the development of chronic courses of Lyme disease. Other studies failed to confirm these findings. In the present study the frequencies of HLA A, B, Cw and DR were analysed in 283 persons from Austria and Germany with manifestB. burgdorferi infection. No statistically significant differences were found between patients and the control groups with regard to the frequencies of particular HLA antigens, nor were differences in antigen frequencies in the patients with manifestations of different stages of disease significant. Furthermore, a statistical re-evaluation of all the European studies failed to confirm particular HLA antigens as risk factors forB. burgdorferi infections to become manifest or chronic.
    Type of Medium: Electronic Resource
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