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  • 1
    ISSN: 1546-1718
    Source: Nature Archives 1869 - 2009
    Topics: Biology , Medicine
    Notes: [Auszug] Autosomal dominant optic atrophy (ADOA) is the most prevalent hereditary optic neuropathy resulting in progressive loss of visual acuity, centrocoecal scotoma and bilateral temporal atrophy of the optic nerve with an onset within the first two decades of life. The predominant locus for this ...
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  • 2
    ISSN: 1546-1718
    Source: Nature Archives 1869 - 2009
    Topics: Biology , Medicine
    Notes: [Auszug] Retinitis pigmentosa (RP) comprises a clinically and genetically heterogeneous group of diseases that afflicts approximately 1.5 million people worldwide. Affected individuals suffer from a progressive degeneration of the photoreceptors, eventually resulting in severe visual impairment. To isolate ...
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Ophthalmologe 95 (1998), S. 597-601 
    ISSN: 1433-0423
    Keywords: Key words Hereditary macular dystrophy • Electroretinogram • Electrooculogram • Multifocal electroretinogram • Incidence ; Schlüsselwörter Hereditäre Makuladystrophie • Elektroretinogramm • Elektrookulogramm • Multifokales Elektroretinogramm • Inzidenz
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Fragestellung: Analyse einer konsekutiven Serie von Patienten mit hereditären Makuladystrophien. Patienten und Methoden: Von 1991 bis 1997 wurden 136 Patienten klinisch und elektrophysiologisch (Ganzfeld-ERG,EOG und/oder multifokales ERG) untersucht. Ergebnisse: Der Zeitpunkt der Erstuntersuchung war bei den meisten Patienten weitgehend identisch mit dem Beschwerdebeginn. Bei der Hälfte der Patienten traten erste Symptome ab dem 40. Lebensjahr auf. Bei jüngeren Patienten waren M. Stargardt, x-chromosomale Retinoschisis und M. Best die häufigsten Diagnosen, bei Patienten ab 40 Jahren überwogen die Musterdystrophien und die areoläre Aderhautdystrophie. In 41 Fällen (30,2 %) war eine eindeutige Zuordnung zu einer spezifischen Makuladystrophie nicht möglich. Farbensehen und multifokales ERG waren bei allen damit untersuchten Patienten pathologisch. Das Ganzfeld-ERG war bei der x-chromosomalen Retinoschisis, das EOG beim M. Best differentialdiagnostisch entscheidend. Schlußfolgerungen: Hereditäre Makuladystrophien sind eine heterogene Gruppe von Erkrankungen. Eine eindeutige Differentialdiagnose ist nicht selten unmöglich. Musterdystrophien sind die häufigste hereditäre Makuladystrophie ab dem 40. Lebensjahr.
    Notes: Purpose: Analysis of a consecutive series of patients suffering from hereditary macular dystrophies. Patients and methods: Between 1991 and 1997, 136 patients underwent clinical and electrophysiologic examinations (Ganzfeld ERG, EOG or multifocal ERG). Results: The time of first examination was similar to the onset of clinical signs in most patients. In half of the patients onset was not before 40 years of age. In younger patients, Stargardt disease, X-linked retinoschisis and Best disease were the most frequent disorders. In patients aged 40 year and older, pattern dystrophies and central areolar choroidal dystrophy were more frequent. In 41 cases (30.2 %) a specific diagnosis could not be made. Color vision and multifocal ERG were abnormal in all patients examined. Ganzfeld ERG was important for the diagnosis of X-linked retinoschisis, as was the EOG for Best disease. Conclusions: Hereditary macular dystrophies are a heterogeneous group of disorders. In several cases a definite diagnosis could not be made. Pattern dystrophies are the most frequent hereditary macular dystrophies in patients older than 40 years of age.
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  • 4
    ISSN: 1433-0423
    Keywords: Schlüsselwörter Diabetische Retinopathie ; Vitrektomie ; Langzeitverlauf ; Key words Diabetic retinopathy ; Vitrectomy ; Long-term follow-up
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Background: We investigated whether visual acuity remained stable in the long run after vitrectomy for complications of diabetic retinopathy and which risk factors for a decrease in vision could be identified. Materials and methods: The charts of 389 patients who had undergone vitreous surgery for complications of diabetic retinopathy between 1990 and 1994 were retrospectively reviewed. The median follow-up was 26 months with a minimum of 6 months. Results: Seventy-two percent of the eyes with a vision of 20/200 or better within 6 months after surgery retained this vision after 2 years. The percentage of eyes with vision of less than 5/200 was 25% after 6 months and increased to 41% after 4 years. After 2 years 24% of the eyes had lost two or more lines compared to the best vision within the first 6 months after surgery. The main cause for a decrease of vision in type-I diabetics was retinal detachment, in type-II diabetics a progression of maculopathy and opticopathy. Risk factors for a detachment were pre-existing retinal detachment before surgery and reduced postoperative vision. The risk factor for a progression of maculopathy and opticopathy was a silicone tamponade. Conclusions: Eyes with good vision soon after surgery remain stable in the long run. Eyes with advanced stages of diabetic retinopathy and only ambulatory vision after surgery have an increased risk for new loss of visual function in the long run.
    Notes: Hintergrund: Es wurde untersucht, inwieweit der Visus im Langzeitverlauf nach Vitrektomie bei diabetischer Retinopathie stabil bleibt, und welche Ursachen und Risikofaktoren für eine Verschlechterung des Visus identifiziert werden können. Material und Methode: Der Krankheitsverlauf von 389 Augen, die zwischen 1990 und 1994 wegen Komplikationen der diabetischen Retinopathie vitrektomiert worden sind, wurde retrospektiv analysiert. Die Nachbeobachtung betrug mindestens 6 Monate, im Median 26 Monate. Ergebnisse: 72% der Augen mit einem Visus von mindestens 0,1 in den ersten 6 Monaten behielten diesen Visus auch nach 2 Jahren. Der Anteil der Augen mit einem Visus von 1/50 oder weniger betrug nach 6 Monaten 25% und stieg nach 4 Jahren auf 41%. Nach 2 Jahren hatte sich der Visus bei 24% der Augen im Vergleich zum besten Visus innerhalb von 6 Monaten nach der Operation wesentlich verschlechtert. Als Ursache stand bei Typ-1-Diabetikern eine Netzhautablösung, bei Typ-2-Diabetikern ein Fortschreiten einer Makulopathie bzw. Optikopathie im Vordergrund. Risikofaktor für eine Ablatio waren eine schon vor der Vitrektomie vorhandene Netzhautablösung sowie ein schlechter postoperativer Visus. Risikofaktor für ein Fortschreiten der Makulopathie bzw. Optikopathie war eine Silikontamponade. Schlußfolgerungen: Augen mit gutem Visus kurz nach der Operation bleiben auch im Langzeitverlauf stabil. Bei Augen mit fortgeschrittenen Stadien der Retinopathie und mäßigen postoperativen funktionellen Ergebnisse muß in den ersten Jahren nach Vitrektomie mit einer erneuten Visusverschlechterung gerechnet werden.
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  • 5
    ISSN: 1433-0423
    Keywords: Key words Infants • Electroretinography • Visual evoked potentials • Retinitis pigmentosa ; Schlüsselwörter Kinder • Elektroretinogramm • Visuell evozierte Potentiale • Netzhautdystrophie
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Das Ziel der Arbeit war die Analyse der Aussagefähigkeit elektrophysiologischer Diagnostik entsprechend den Standards der International Society for Clinical Electrophysiology of Vision (ISCEV) bei Kindern unter 10 Jahren. Patienten und Methoden: Bei 64 Kinder unter 10 Jahren wurden Elektroretinogramme (n = 47), visuell evozierte Potentiale (n = 30) oder ein Elektrookulogramm (n = 1) abgeleitet. 29 Kinder waren jünger als 6 Jahre und 17 Kinder jünger als 3 Jahre. 54 Kinder wurden zur Abklärung einer Sehstörung und 10 Kinder wegen familiär bekannter Netzhautdystrophien untersucht. Eine Sedation mit Chloralhydrat wurde in 7 Fällen durchgeführt. Ergebnisse: Bei 40/64 Kindern (62 %) konnte aufgrund pathologischer elektrophysiologischer Befunde eine eindeutige Diagnose gestellt werden. In 29 Fällen war eine Netzhaut-/Aderhautdystrophie, in 11 Fällen eine Störung der Sehbahn Ursache der Visusminderung. Bei 7/64 Kindern konnte der Verdacht auf eine Netzhautdystrophie nicht bestätigt werden. Insgesamt waren die elektrophysiologischen Ergebnisse daher bei 47/64 Kindern (73 %) diagnostisch entscheidend. Schlußfolgerungen: Elektrophysiologische Untersuchungen entsprechend den Standards der ISCEV lassen sich bei Kindern unter 10 Jahren verläßlich durchführen. Bei gezielter Indikationsstellung nach ausführlicher kinderophthalmologischer Untersuchung sind elektrophysiologische Untersuchungen bei den meisten Kindern diagnostisch entscheidend.
    Notes: Purpose: To analyze the value of electrophysiologic testing according to standards of the International Society for Clinical Electrophysiology of Vision (ISCEV) in infants less than 10 years of age. Patients and methods: In 64 infants less than 10 years, the results from of age electroretinograms (n = 47), visual evoked potentials (n = 30), or electro-oculograms (n = 1) were recorded. Twenty-nine infants were less than 6 years of age, and 17 infants were less than 3 years of age. Indications for examination were unexplained visual loss in 54 infants and familial hereditary retinal dystrophies in ten infants. Sedation with chloral hydrate was performed in seven children. Results: In 40/64 infants (62 %), the results of electrophysiologic examination were pathologic. In 29 infants visual loss was due to retinochoroidal dystrophies, and in 11 infants it was due to disturbances in the optic pathway. In 7/64, infants the suspected retinochoroidal dystrophy could be excluded. Therefore electrophysiologic testing was diagnostically accurate in 47/64 (73 %) of cases. Conclusion: Electrophysiologic testing according to ISCEV standards can be reliably performed in infants less than 10 years of age. When the indication for electrophysiologic testing is made following meticulous ophthalmologic examination, diagnostic accuracy is given in at least 73 % of cases.
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Ophthalmologe 93 (1996), S. 680-687 
    ISSN: 1433-0423
    Keywords: Schlüsselwörter Netzhautdegeneration ; Masern ; Lues ; Birdshot-Retinopathie ; Morbus Behçet ; Key words Retinal degeneration ; Measles ; Lues ; Birdshot retinopathy ; Behçet's disease
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Background: Phenocopies of retinal degenerations mimic the clinical signs of inherited retinal dystrophies. The purpose of this study is to discuss the difficulties of differential diagnosis. Methods: Four patients were examined ophthalmologically and by standard electroretinography (ERG). Results: (a) A 19-year-old woman presented with progressive visual loss, bone spicules, concentric narrowing of visual fields and extinguished ERG responses. At 3 years of age, she had developed a retinopathy induced by an infection with measles. (b) A 27-year-old man had bilateral visual loss, night blindness, pigmentary retinal changes, marked attenuation of visual fields and a reduced ERG. All signs of syphilitic retinopathy were regressive under antibiotic therapy. (c) A 59-year-old man showed a visual loss in the left eye, bilateral photophobia, color vision disturbances and a ring scotoma. Cone responses were nonrecordable in the ERG. A birdshot chorioretinopathy was suggested by ophthalmoscopic appearence and HLA typing. (d) A 40-year-old woman presented with paravenous pigmented retinochoroidal atrophy associated with Behçet disease. Conclusion: Systemic viral or bacterial inflammation as well as autoimmune disorders may present as phenocopies of hereditary retinal degenerations. A faulty diagnosis may have serious consequences, because necessary therapy may be withheld. Moreover, the misdiagnosis of a hereditary retinal degeneration may have severe effects on the psychic and social status of the patient.
    Notes: Hintergrund: Phänokopien hereditärer Netzhautdegenerationen sind Erkrankungen nicht-genetischer Ursache, die im klinischen Erscheinungsbild einer hereditären Netzhautdegeneration gleichen. Die Schwierigkeit der Differentialdiagnose wird an 4 Fällen dargestellt. Methode: Vier Patienten wurden klinisch und elektrophysiologisch (Standard-Elektroretinogramm, ERG) untersucht. Ergebnisse: Eine 19jährige Patientin stellte sich mit einer progredienten Visusminderung, ausgeprägten Knochenkörperchen, konzentrischer Gesichtsfeldeinengung und erloschenem ERG vor. Ursächlich war eine Masernretinitis im Alter von 3 Jahren. Ein 27jähriger Patient entwickelte eine beidseitige Visusminderung, Nachtsehbeschwerden, Pigmentverschiebungen am Augenhintergrund, ausgeprägte Gesichtsfeldeinschränkungen und ein reduziertes ERG. Als Ursache wurde eine Lues III identifiziert. Ein 59jähriger Mann hatte eine Visusminderung links, beidseits Blendungsempfindlichkeit, Farbensinnstörungen und Ringskotome. Im ERG waren beidseits die Zapfenpotentiale erloschen. Ätiologisch lag eine Bird-shot-Chorioretinopathie zugrunde. Eine 40jährige Patientin hatte eine paravenöse pigmentierte retinochoroidale Atrophie. Als Grunderkrankung lag ein Morbus Behçet vor. Schlußfolgerung: Exogene virale oder bakterielle Entzündungen sowie Autoimmunerkrankungen können zu Phänokopien retinaler Degenerationen führen. Eine Fehldiagnose ist für den Patienten fatal, da u. U. eine notwendige Therapie unterlassen wird und durch die Fehldiagnose einer hereditären Netzhautdegeneration für den Patienten eine psychisch und sozial belastende Situation entsteht.
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  • 7
    ISSN: 1433-0423
    Keywords: Schlüsselwörter Diabetische Retinopathie ; Vitrektomie ; Traktionsablatio der Makula ; Key words Diabetic retinopathy ; Vitrectomy ; Traction detachment of the macula
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Background: Several indications for vitreous surgery for complications of diabetic retinopathy have been established, but there is little well-founded information concerning situations in which visual prognosis is poor and vitreous surgery should not be performed. Materials and methods: The charts of 389 patients who had undergone vitreous surgery for complications of diabetic retinopathy between 1990 and 1994 were retrospectively reviewed. The minimum follow-up was 6 months with a median of 26 months. Using multivariate logistic regression analysis we studied factors which were correlated with a postoperative visual acuity of less than 5/200. A model was developed predicting the probability of an unfavorable visual outcome in various situations. Results: Forty-five eyes (12%) had a best postoperative visual acuity of less than 5/200. Risk factors were detachment of the macula, extent of the detachment, iris neovascularisations and the duration of visual loss. For reoperations similar risk factors were found. The chance that an eye with total tractional retinal detachment of more than 6 months duration and with rubeosis of the iris will achieve a postoperative visual acuity of 5/200 or better is only 2%. Conclusions: Eyes with total tractional retinal detachment, especially with longer duration of the detachment and rubeosis, have a very poor chance of achieving useful vision and should not be operated.
    Notes: Hintergrund: Verschiedene Indikationen für glaskörperchirurgische Eingriffe bei Komplikationen der diabetischen Retinopathie haben sich etabliert. Jedoch gibt es wenig Daten zu der Frage, in welchen Situationen auf einen Eingriff wegen aussichtsloser funktioneller Prognose verzichtet werden sollte. Material und Methode: Die Krankengeschichten von 389 Patienten, die zwischen 1990 und 1994 in unserer Klinik wegen Komplikationen der diabetischen Retinopathie vitrektomiert worden sind, wurden retrospektiv analysiert. Die Nachbeobachtung betrug mindestens 6 Monate, im Median 26 Monate. Mit multivariaten, logistischen Regressionsanalysen wurden Faktoren ermittelt, die mit schlechten postoperativen, funktionellen Ergebnissen korrelieren. Ein mathematisches Modell wurde entwickelt, welches die Einschätzung der Prognose für verschiedene Ausgangssituationen erlaubt. Ergebnisse: Bei 45 Augen (12%) stieg der postoperative Visus nicht über 1/50. Risikofaktoren waren Ablatio der Makula, Ausdehnung der Ablatio, Rubeosis und Dauer der Visusminderung. Ähnliche Risikofaktoren gelten auch für Revisionsoperationen. Bei einem Auge mit totaler Traktionsablatio von über 6 Monaten Dauer und Rubeosis liegt die berechnete Wahrscheinlichkeit für einen postoperativen Visus über 1/50 lediglich bei 2%. Schlußfolgerungen: Bei totaler Traktionsablatio, insbesondere bei Rubeosis und längerem Bestehen der Ablatio, ist die Prognose extrem schlecht. Auf operative Maßnahmen sollte hier verzichtet werden.
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  • 8
    ISSN: 1432-1203
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Biology , Medicine
    Notes: Abstract The family of diacylglycerol kinases (DAGKs) is known to play an important role in signal transduction linked to phospholipid turnover. In the fruitfly Drosophila melanogaster, a human DAGK ortholog, DGK2, was shown to underlie the phenotype of the visual mutant retinal degeneration A (rdgA). Previously, the gene encoding a novel member of the human DAGK family, termed DAGK3, was cloned and demonstrated to be abundantly expressed in the human retina. Based on these findings we reasoned that DAGK3 might be an excellent candidate gene for a human eye disease. In the present study, we report the genomic organization of the human DAGK3 gene, which spans over 30 kb of genomic DNA interrupted by 23 introns. In addition, we have mapped the gene locus by fluorescence in situ hybridization to 3q27–28, overlapping the chromosomal region known to contain the gene underlying dominant optic atrophy (OPA1), the most common form of hereditary atrophy of the optic nerve. Mutational analysis of the entire coding region of DAGK3 in 19 unrelated German OPA1 patients has not revealed any disease-causing mutations, therefore excluding DAGK3 as a major cause underlying OPA1.
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  • 9
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Graefe's archive for clinical and experimental ophthalmology 236 (1998), S. 730-733 
    ISSN: 1435-702X
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract  · Background: Iris rubeosis and neovascular glaucoma (NVG) are serious complications of vitrectomy for proliferative diabetic retinopathy. The present study analyzes incidence and risk factors of these complications. · Methods: Preoperative and postoperative iris rubeosis were compared in 389 diabetic eyes after vitrectomy. Minimum follow-up was 6 months (median 26 months). Risk factors were studied using multivariate logistic regression analysis. · Results: Following vitrectomy, in 8.5% of the eyes stromal iris rubeosis developed de novo; NVG occurred in 5%. Significant risk factors for postoperative rubeosis were preexisting iris neovascularizations and postoperative retinal detachment. Six months after surgery, regression of preexisting iris rubeosis was observed in 57% of the eyes. In eyes without preoperative iris rubeosis, progression was found in 13% of cases 6 months postoperatively. · Conclusion: With current surgical techniques iris rubeosis is more commonly regressive than progressive after vitreous surgery in diabetic eyes.
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  • 10
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Graefe's archive for clinical and experimental ophthalmology 238 (2000), S. 420-426 
    ISSN: 1435-702X
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract   Background: Eye injuries are the leading cause of monocular blindness in children. At present, however, only limited follow-up studies exist. Methods: The files of 38 consecutive patients aged 16 years or younger who had been treated for open globe injuries were examined. The type of injury was classified and the severity of injury was categorized in four grades.  Results: Our series included 5 eyes (13%) with a rupture, 30 (79%) with a penetrating and 3 (8%) with a perforating injury. Follow-up varied from 3 days to 7 years (mean 15.5 months). The macula was attached at the last follow-up in all eyes. The final visual acuity ranged between 1.0 and light projection. In 47% of cases (18 eyes), the visual acuity was ≥0.5; 74% (28 eyes) achieved at least 0.1. Eighteen of 38 eyes (47%) had severe injury with posterior segment involvement. Visual acuity of at least 0.5 was achieved in 44% (8/18) of these. Eyes with grade 2–4 injury treated with early vitrectomy had a final visual acuity of ≥0.5 in 58% of cases (7/13). Twenty-one (55%) of 38 children were ≤8 years of age and eight of them (38%) had a final visual acuity of ≥0.5.  Conclusion: Salvage of the eye with an attached macula was possible in all eyes. Even in severely injured eyes good visual acuity can be established in about 50% of cases.
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