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  • 1
    Electronic Resource
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    Springer
    Journal of molecular medicine 44 (1966), S. 862-870 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Fluid movements caused by normal physical activities (walking, ascending etc.) were studied in seven healthy subjects and nine patients with congestive right-heart failure. Plasma volume was determined with Evans-blue (T-1824). For determining the displacement of fluid venous hematokrit, plasma protein- and Evans-blue concentration were measured of each blood sample at different times before and after exercises. In normal subjects an average decrease of 200 ml of plasma volume was found; during the recovery phase a rapid reestablishment of the initial volume took place within 10 to 20 minutes. In patients with congestive heart failure we found increased fluid movements of 550 ml on an average (i. e. 19% of initial plasma volume or 12% of the blood volume), in some case the fluid loss even rose above 700 ml (i.e. 24% of the plasma volume or 16% of the initial blood volume). Compared with normals the reestablishment at recovery was considerably delayed to an average value of 80 minutes. The quantity of fluid loss during exercise is correlated with the increase of venous pressure caused by exercise. There is no correlation, however, between, fluid loss during exercise and increase of blood volume at rest which is usually found in patients with congestive heart failure. It is assumed that the loss of fluid during normal exercise is due to an increased capillary filtration caused by significant rise of venous pressure. It is disaussed if the acute relative hypvolemia starts hormonal regulation mechanismus which lead to a retention of sodium and water, according to known facts of ADH-and aldosteronmechanism.
    Notes: Zusammenfassung Bei 7 Herzgesunden und bei 9 Patienten mit Rechtsinsuffizienz wurden die Veränderungen des Plasmavolumens, die durch alltägliche Belastungen (Gehen, Treppensteigen) hervorgerufen werden, untersucht. Zur Berechnung der Flüssigkeitsverschiebungen wurde das Plasmavolumen mit Evansblue in Ruhe sowie der Hämatokrit und der Eiweißgehalt zu verschiedenen Zeitpunkten vor und nach Belastung gemessen. Bei den Suffizienten fand sich eine Verminderung des Plasmavolumens von durchschnittlich 200 ml und in der Erholungsphase eine rasche Wiederherstellung des Ausgangsvolumens innerhalb 10–20 min. Bei den Insuffizienten betrug die Flüssigkeitsverschiebung vom intravasalen in den extravasalen Raum im Durchschnitt 550 ml (bzw. 19% des Ruheplasmaoder 12% des Ruheblutvolumens) in einzelnen Fällen bis über 700 ml (bzw. 24% des Ruheplasma- oder 16% des jeweiligen Ruheblutvolumens). Die Wiederherstellung in der Erholungsphase war gegenüber Suffizienten stark verzögert; sie dauerte von 30–135 min, durchschnitllich 80 min. Das Ausmaß des belastungsbedingten intravasalen Volumenverlustes steht in Korrelation zur belastungsbedingten Venendruckerhöhung. Zwischen dem Volumenverlust während Arbeit und der in Ruhe gemessenen Blutvolumenzunahme bei Herzinsuffizienten besteht dagegen keine Beziehung. Es wird angenommen, daß die Volumenverschiebung bei Belastung in erster Linie durch eine venendruckbedingte Erhöhung der capillären Filtration verursacht wird. Es wird die Frage aufgeworfen, ob die akute relative Hypovolämie Regulationsmechanismen in Gang setzt, die zu einer Einschränkung der Natriumund der Wasserausscheidung führen. Auf Grund bisheriger Kenntnisse käme hierfür sowohl der ADH-als auch der Aldosteronmechanismus in Frage.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
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    Springer
    Journal of molecular medicine 44 (1966), S. 640-646 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary In 27 normal persons and 30 patients in right congestive heart failure the venomotoric activity in antebrachial veins was studied during and after muscular work in prone position using the Verschlußtonographie-method. Simultanously the venous pressure was measured. In all tests there was a fast increase of the venomotoric activity under excercise. In normal subjects the venomotoric activity decreased in most of the cases already during exercise and returned to normal with-in 2 minutes after finishing work. In patient with congestive heart failure the venomotoric activity increased continously during work. The time in which these patients returned to the resting level of their venomotoric activity was on the average prolonged to about 4 minutes. In our opinion the relative short active increase of the venotone in normal person is only one reaction of the change of the whole circulatory system from rest to work. The acting of the venotone in chronic congestive heart failure may be the explanation of the regularly and continously increase of the venous pressure under work despite of the decrease of the total blood volume.
    Notes: Zusammenfassung Bei 27 Herzgesunden und 30 Patienten mit Rechtsinsuffizienz wurde mit der Verschlußtonographie das Verhalten der venomotorischen Aktivität (aktiver Venentonus) in Unterarmvenen während und nach leichter Tretarbeit im Liegen untersucht. Gleichzeitig wurde der periphere Venendruck gemessen. Bei allen Messungen kam es bei Belastung zu einem raschen Anstieg der venomotorischen Aktivität. Bei Herzgesunden nahm der aktive Venentonus in den meisten Fällen noch während der Belastung wieder ab und hatte etwa 2 min nach Ende der Belastung seinen Ausgangswert wieder erreicht. Bei den Patienten mit Herzinsuffizienz stieg dagegen die venomotorische Aktivität in der Regel während der ganzen Belastungsdauer kontinuierlich weiter an,
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary A modified method to measure the venotonus which can also be used in exercise tests is described. By sudden compression and decompression an increase in volume and pressure is caused in a segment of the forearm and is recorded using a plethysmographic cuff and the direct measuring of the pressure in a vein. From corresponding points of the original curve the elasticity coefficient can be calculated. By repeated compression before, during and after muscular work the course of changes of the venotonus caused by exercise can be registered. Until now tests in 7 normal persons and 10 patients in chronic congestive heart failure showed no definite difference of the venotonus during rest, on the other side a different response during exercise and phase of recovery.
    Notes: Zusammenfassung Eine modifizierte Methode zur Messung des Venentonus, die auch bei Belastungsversuchen angewandt werden kann, wird beschrieben. Sie besteht in der gleichzeitigen Registrierung von Volumenänderungen eines Unterarmsegments mittels einer luftgefüllten Manschette und Druckänderungen in einer Vene, die durch eine akute Stauung und Entstauung des Unterarms ausgelöst werden. Aus übereinstimmenden Punkten der Originalkurven läßt sich der Elastizitätskoeffizient errechnen. Durch wiederholte Stauversuche vor, während und nach einer körperlichen Arbeit kann der Verlauf der belastungsbedingten Tonusänderungen erfaßt werden. Bisherige Messungen an sieben herzgesunden und zehn herzinsuffizienten Patienten erbrachten keinen wesentlichen Unterschied in der Größe des Ruhevenentonus; dagegen ein unterschiedliches Verhalten des aktiven Venentonus während Belastung und in der Erholungsphase.
    Type of Medium: Electronic Resource
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