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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 349 (1979), S. 551-551 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Peritonitis ; Biliary tract ; Postoperative course ; Peritonitis ; Gallenwege ; Postoperativer Verlauf ; Peritonitis-Index
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Unter 2153 Operationen an den extrahepatischen Gallenwegen (1973 —1977) 41 Kranke mit gallenwegsbedingter Bauchfellentzündung; Ursache in 90%: Gallensteine; operative Behandlung in 95%: Cholecystektomie; Letalität: 9,8 %. Bauchfellentzündung zu 2/3 lokal und zu 1/3 diffus, in 63 % auf dem Boden einer Perforation. Kranke mit eitrigem Exsudat hatten zur Hälfte postoperativ Fieber, zu 1/5 eine Sekundärheilung; letztere nur nach diffuser Peritonitis. Ein aus Alter, Risikofaktoren, prä- und intraoperativen Befunden gebildeter Peritonitis-Index wird vorgestellt.
    Notes: Summary 41 patients with peritonitis were among 2153 operations for biliary tract disease (1973–1977). Gallstones were responsible for peritonitis in 90 %. Operative procedure: cholecystectomy in 95 %, mortality: 9.8%. 2/3 showed localized, 1/3 diffuse peritonitis, due to perforation in 63 %. Postoperative fever developed in 1/2 of the cases with purulent exudate. 1/5 of these showed secondary wound healing. Fibrinous peritonitis had no such complications. Secondary healing only followed diffuse peritonitis. A peritonitis index — f (age, risk factors, pre- and intraoperative signs) — may be used for classification and predicting prognosis.
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 356 (1982), S. 175-180 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Selective proximal vagotomy ; Duodenal ulcer ; Recurrence ; Follow up.
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die selektiv-proximale Vagotomie hat in dieser Serie beim Ulcus duodeni-Kranken eine Letalität von 0 %. Die Rezidivrate beträgt 12,4 bei einer Endoskopiefrequenz von 60 %. Würden nur Patienten mit Beschwerden gastroskopiert, läge die Rezidivfrequenz bei 7,1 %. Ein Drittel der Rezidive treten im Magen auf. Bei beiden Geschlechtern, beim komplizierten und unkomplizierten Ulcus duodeni und nach SPV mit und ohne Pyloroplastik sind Rezidive gleich häufig. Im weiteren Verlauf heilt das Ulcusrezidiv bei 1/3 der Patienten spontan ab, die Hälfte der restlichen Rezidivulcuspatienten muß operiert werden!
    Notes: Summary Selective proximal vagotomy (SPV) in the treatment of duodenal ulcer shows a lethality of 0 % in this series. The recurrence rate is 12.4 % when 60 % of the patients are examined by endoscopy at a mean postoperative interval of 27 months. If only the patients with complaints had been examined by gastroscopy then ulcer recurrence would have been diagnosed in 7.1 %. One-third of the recurrences are in the stomach. There is no significant difference in the recurrence rate in male or female patients, wheter the ulcer is uncomplicated or complicated or SPV is done with or without pyloroplasty. Ulcers heal under further surveillance in one-third of recurrent ulcer patients; one-half of the rest have to be reoperated upon.
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 368 (1986), S. 160-162 
    ISSN: 1435-2451
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 355 (1981), S. 543-544 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Selective proximal vagotomy ; Recurrent ulceration ; Parameters typical for recurrence ; Further course of recurrent ulcer patient ; Selektiv proximale Vagotomie ; Rezidivulcus ; Rezidivtypische Parameter ; Verlauf bei Rezidivulcus-Kranken
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Von 1974-1977 wurden 189 Ulcus duodeni-Patienten selektiv proximal vagotomiert. 1978 konnten 60 % durchschnittlich 27 Monate postoperativ gastroskopiert werden. Es ergab sich bei 14 (12,4 %) ein Rezidiv, 8mal im Duodenum, 5mal im Magen, 1mal im Magen und Duodenum. 1981 wurden die Rezidivpatienten nochmals nachuntersucht. Die Rezidivrate ist gleich bei beiden Geschlechtern, beim komplizierten und unkomplizierten Ulcus duodeni und nach SPV mit und ohne Pyloroplastik. Die postoperative Magensäuresekretion bei Rezidiv im Magen (niedrig) und Zwölffingerdarm (hoch) ist unterschiedlich. Im weiteren Verlauf heilt das Rezidivulcus bei 1/3 spontan ab, die Hälfte der restlichen Rezidivulcuspatienten muß operiert werden.
    Notes: Summary From 1974 to 1977, 189 patients had an SPV for duodenal ulcer disease. In 1978 (mean postoperative interval: 27 months) 60% were examined by endoscopy, revealing recurrent ulceration in 14 patients (12.4 %): duodenum 8, stomach 5, and stomach and duodenum 1. These 14 patients were reexamined in 1981. Recurrency rate is similar in both sexes, in complicated and uncomplicated duodenal ulcer, and following SPV with or without pyloroplasty. Postoperative gastric secretion in recurrent gastric (low) and duodenal (high) ulcer is different. Of the recurrent ulcers, one-third heal spontaneously, and one-half of the remainder have to be reoperated upon.
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 361 (1983), S. 761-761 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Peptic ulcer ; Gastric resection ; Anastomotic ulceration ; Operative and conservative treatment ; Ulcus pepticum jejuni ; Magenresektion ; Operative und konservative Therapie
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Von 1972 bis 1981 wurden 106 Patienten mit Ulcus pepticunv jejuni im Klinikum Mannheim behandelt: 51 operativ (Letalität 7,8 %.) und 55 konservativ (Letalität: 2 %). 60 (74 %.) der 81 Überlebenden konnten durchschnittlich 5 Jahre später 1982 nachuntersucht werden. Die Frequenz der befriedigenden Visick Noten I–IIIs war mit 59 % in der operativen Gruppe höher als in der konservativen (45 %). Die kumulative Rezidivrate war in der operativen Gruppe niedriger mit 31 % gegenüber 48 %. Obwohl die operativen Patienten die schwereren Fälle darstellten, erzielte die Chirurgie (72% Nachresektion, zusätzlich Vagotomie 65%, Vagotomie allein: 8%) bessere Ergebnisse.
    Notes: Summary From 1972 to 1981 (10 years) 106 patients with anastomotic ulceration following gastric resection were treated in the Klinikum Mannheim: 51 operatively (lethality: 7.8 %) and 55 conservatively (lethality: 2 %). Of the 81 surviving patients 60 (74 %) could be examined in 1982. Frequency of satisfactory Visick grades I–III was higher in the operative group (59 %) compared with 45 % in the conservative group. Cumulative recurrency was lower in the operative group with 31 % as opposed to 48 %. Even though the operative cases presented with more serious disease, surgical therapy (72% resection, 65% additional vagotomy, 8 % vagotomy alone) obtained more favourable results.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 372 (1987), S. 843-843 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Esophageal carcinoma ; Computed tomography ; Tumor staging ; Oesophaguscarcinom ; Computertomographie ; Tumorstaging
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei 38 Patienten mit Oesophaguscarcinom wurde die Korrelation der computertomographischen zu den postoperativen Befunden untersucht. Ein korrektes Staging bezüglich der Tumorausbreitung nach dem TNM-System gelang in 19 Fällen (50%). Der Hauptteil der übrigen Patienten wurde zu niedrig eingestuft. Über die Infiltration von Nachbarorganen konnte in 31 Fällen (81,5%) eine korrekte Aussage gemacht werden. Die Beurteilung der Lymphknoten gelang nur in 16 Fällen (42,1%) zutreffend. Nach unseren Ergebnissen ist ein prätherapeutisches Staging beim Oesophaguscarcinom mit der Computertomographie nur eingeschränkt möglich.
    Notes: Summary The findings of computed tomography (CT) in 38 patients with esophageal carcinoma were compared with postoperative and pathological findings. In 19 patients (50%) the extension of the tumors was staged correctly according to the TNM classification. The majority of the other patients was staged too low. Infiltration of adjacent organs in the mediastinum was predicted correctly in 31 cases (81.5%). Computed tomography was found to be inaccurate in assessing tumor involvement of lymph nodes. In only 16 patients (42.1%) was the prognosis correct. Our results show that preoperative staging of esophageal carcinoma with CT is somewhat limited.
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  • 7
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Biliary peritonitis ; Peritonitis-index ; Correlation with postoperative course
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Unter 2153 Operationen an den extrahepatischen Gallenwegen der Jahre 1973–1977 fanden sich 41 Kranke mit gallenwegsbedingter Bauchfellentzündung. Ursächlich beteiligt waren zu 90% Gallensteine, nur einmal lag ein Carcinom zugrunde. In 95% wurde eine Cholecystektomie durchgeführt. Durch die heute praktizierte Frühoperation bei der ≫〉akuten Galle≪〈 wurden intraoperativ verschiedene Stadien der Peritonitis angetroffen: 2/3 waren lokalisierte, 1/3 diffuse Bauchfellentzündungen, zu 63% auf dem Boden einer Perforation. Das Exsudat war zu 3/4 der Fälle trüb oder eitrig. 3/4 der untersuchten Patienten wiesen Enterobacteriaceae als ursächliche Keime auf. Grad und Ausmaß der Peritonitis ließen sich mit dem postoperativen Verlauf korrelieren. Die Hälfte der Kranken mit galligtrübem oder eitrigem Exsudat zeigten postoperativ Fieber, fast 1/5 heilten sekundär. Fibrinöse Peritonitis entwickelte postoperativ kein Fieber und keine Sekundärheilung. Fieber trat häufiger auf nach diffuser als nach lokaler Peritonitis. Die Tatsache der Perforation spielte bei der diffusen Peritonitis keine Rolle. Bei lokaler Peritonitis war das Auftreten von Fieber postoperativ nach Perforation häufiger als ohne Perforation. Sekundäre Wundheilung ergab sich nur nach diffuser Ausbreitung der Bauchfellentzündung. Ein aus Alter, Risikofaktoren und prä- und intraoperativen Befunden gebildeter Peritonitis-Index kann in der heutigen Form zur Klassifizierung der Peritonitis und erst nach weiterer mathematischer Verfeinerung eventuell auch zur Prognosestellung verwandt werden.
    Notes: Summary Peritonitis originating in the biliary tract is analyzed in 41 patients (1973–1977). Cholelithiasis was the underlying disease in 90% of the cases, and one patient suffered from carcinoma of the biliary tree. Early cholecystectomy was performed in 95% of the patients. Peritonitis was localized in two-thirds and diffuse in one-third of the patients. A perforation was present in 63%. The grade and extent of peritonitis could be correlated with the postoperative course. One-half of the patients with turbid or purulent exudate developed postoperative fever; one fifth showed secondary wound healing. The diffuse form of peritonitis was followed more often by postoperative fever than the localized form. Although the presence or absence of perforation did not influence this parameter in the diffuse form, it did influence cases of localized peritonitis. Only the diffuse forms of peritonitis were followed by secondary wound healing. A peritonitis index was established from age, risk factors, and several preoperative and intraoperative findings. It could also be correlated with the postoperative course. The peritonitis index may classify the disease state of patients with peritonitis and may be found useful in evaluating prognosis at the time of the operation.
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  • 8
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 353 (1981), S. 241-250 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Peritonitis ; Prognostic factors ; Chemotherapy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung 78 Kranke mit waschungsbedürftiger Bauchfellentzündung aus drei chirurgischen Kliniken werden nach Ursprungsort, Art und Ausmaß der Peritonitis analysiert. Die operative Therapie wird dargestellt. Bei diesen 78 Kranken wird als zusätzliche Behandlung das neue Chemotherapeuticum und Antiendotoxin Taurolin anstelle eines Antibioticum angewandt. Über den postoperativen Verlauf wird detailliert berichtet (Temperaturen über 38 °C, Sekundärheilung, Entlassungszeitpunkt und ernstere Komplikationen). Eigenschaften des postoperativen Verlaufs lassen sich mit prä- und intraoperativen Befunden korrelieren: 1. postoperatives Fieber über 38 °C tritt bei der Hälfte der Patienten auf, überdurchschnittlich häufig nach Perforation von Magen und Zwölffingerdarm; 2. jeder zweite Patient heilt sekundär, vermehrt häufig nach gallenwegsbedingter und appendicitischer Peritonitis; 3. ernstere Komplikationen ereignen sich bei 29,5 % der Patienten, besonders nach Peritonitis ausgehend von Magen, Dünn- oder Dickdarm; 4. die Gesamtletalität von 11,5 % wird bei Dünn- oder Dickdarmbedingter Peritonitis deutlich überschritten. Der Peritonitisindex gebildet aus prä- und intraoperativen Faktoren kann signifikant zwischen den später Verstorbenen und Überlebenden unterscheiden. Bei 80 % dieser 78 Kranken mit schwerer Peritonitis war Taurolin ohne zusätzliche Gabe eines Antibiotikum erfolgreich.
    Notes: Summary From three different surgical departments 78 patients with purulent peritonitis are analyzed according to cause, origin, and extent of peritonitis. Operative therapy is presented. As additional antibacterial therapy the new chemotherapeutic agent, Taurolin, with antiendotoxin-effect is used. The postoperative course (temperature exceeding 38 °C, secondary wound healing, day of discharge, and serious complications) is correlated with pre- and intraoperative parameters; for instance, 1. postoperative fever occurs in one half of the patients, more frequently following perforation of stomach and duodenum; 2. every second patient shows secondary wound healing, this happens even more often in peritonitis arising from biliary disease or appendicitis; 3. in 29.5 % of the patients serious complications arise, especially in patients with peritonitis originating in stomach, small intestine or large bowel; 4. overall mortality of 11.5 % is surpassed in patients with peritonitis originating from small intestine or large bowel. The so-called peritonitis-index (calculated on the basis of pre- and intraoperative factors) shows a significant difference between survivors and patients dying during the postoperative course. In 80 % of the 78 patients with purulent peritonitis taurolin was effective as a substitute for the usual antibiotics.
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  • 9
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 361 (1983), S. 782-782 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Pelvic fracture ; Vascular lesion ; Bowel injury ; Hemipelvectomy ; Beckenfraktur ; Gefäßverletzung ; Darmverletzung ; Hemipelvektomie
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammmfassung Vom 1.1. 1973 bis 31.12.1982 wurden 24 schwere Beckenkombinationstraumen behandelt. Ursachen: Verkehrsunfalln = 12, Quetschverletzungn = 7, Verschüttungn = 2, Sturz aus größer Höhen = 3. Gruppe 1: mit Verletzung von Iliacal- bzw. Femoralgefäßen, Letalität: 57 % (n = 15). Gruppe 11: ohne Gefäßbeteiligung, Letalität: 12 % (n = 9). Zwei Fälle von schwerer Quetschverletzung (einmal durch Eisenbahnpuffer, einmal durch Papierwalzen werden geschildert). Beide Verletzte überlebten nach atypischer Hemipelvektomie.
    Notes: Summary A total of 24 pelvic fractures combined with abdominal, visceral, genito-urinary tract and vascular injuries were treated during a 10-year period (1 January 1973 to 31 December 1982). Type of accident: road injury (12), crush injury (7), fall from high altitude (3), buried alive (2). Group 1: trauma with vascular lesion (13), mortality 57 %;group II: without vascular lesion (9), mortality 12 %.Two cases of major crush injury of the pelvis are reported. Both patients survived after atypical hemipelvectomy.
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  • 10
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 364 (1984), S. 446-447 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Peptic ulcer surgery ; Emergency operation ; Cimetidine ; Lethality ; Ulcus pepticum ; Chirurgische Therapie ; Cimetidin ; Letalität
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die chirurgische Behandlung des primären Ulcus pepticum ist in Mannheim seit 1973 standardisiert und unverändert. In 10 Jahren (1974–1983) werden 1207 Ulcusoperationen durchgeführt: vor Einführung des Cimetidin (November 1977) 150 Operationen im Jahr, danach jährlich nur noch 100. Die Zahl der Notfalleingriffe schwankt gleichbleibend zwischen 30 und 50/Jahr: damit steigt auf Kosten der elektiven Eingriffe der relative Anteil der Notoperationen von 33% auf zuletzt 60%. Die Gesamtletalität der Ulcusoperierten bleibt über die Jahre mit 7,7% konstant: trotz sinkender Letalität der Notfalleingriffe (20% → 16%) erklärt sich dies durch die starke relative Zunahme der Notoperationen. Die Suche nach dem komplikationsgefährdeten Ulcuspatienten sollte intensiviert werden, um ihn elektiv zu operieren!
    Notes: Summary There has been a standardized surgical regimen tot peptic ulcer patients in Mannheim since 1973. From 1974 to 1983, 1,207 ulcer operations have been formed: before cimetidine (introduction in November 1977) there were 150 annually; since 1978 there have been only 100 per year. The number of emergency operations has remained fairly constant — between 30 and 50 per year: thus the relative percentage has risen from 33% to 60%. The overall lethality of 7.7% has not changed over the years despite the decreasing lethality of emergency operations (20% to 16%). However this positive effect is compensated by the increasing percentage of emergencies. Complication-prone ulcer patients should be identified and operated upon electively.
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