ISSN:
1615-6730
Keywords:
Key Words Rectal cancer
;
Local recurrence
;
Lymphatic vessel invasion
;
Schlüsselwörter Rektumkarzinom
;
Lokalrezidiv
;
Lymphgefäßeinbruch
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Zusammenfassung In einem Zeitraum von fünf Jahren (1990 bis 1995) wurden 425 Patienten wegen eines Rektumkarzinoms operiert. 48 Patienten entwickelten ein lokales Tumorrezidiv, 15 hatten zusätzlich Fernmetastasen und 61 Patienten nur Fernmetastasen. Wir fanden bei unseren Patienten die bekannten Einflussfaktoren bestauml;tigt, nämlich steigende Rate an Lokalrezidiven und Metastasen mit höherem T- und N-Stadium, keine Metastasen bei Tumoren niedriger Malignität (28/425 G1), aber eine deutliche Zunahme bei den Fällen mit Blutgefäßeinbruch (V0 12,3%, V1 42,9%). Lymphgefäßeinbruch des Tumors führte ebenfalls zu einer deutlich höheren Rate an Lokalrezidiven oder Fernmetastasen (L0, N0, V0 6,7%, L1, N0, V0 60%). L- und V-positive Patienten sollten wie die Fälle des UICC-Stadiums II und III in ein adjivantes postoperatives Therapieregime mit einbezogen werden.
Notes:
Abstract Over a 5-year period (1990 to 1995) 425 patients were operated on for rectal cancer. There were 48 local recurrences, 15 with additional distant metastases, 61 patients only had distant metastases. In our patients we found as a well known fact an increasing number of local recurrences and distant metastases with an increasing T- or N stage, no metastases in cases of low tumor grading (28/425 G1), but a high increase comparing patients with or without blood vessel invasion (V 12.3%, V1 42.9%). Lymphatic vessel invasion also shows a higher rate of local recurrences and distant metastases, even in nodal and blood vessel negative patients (L0, N0, V0, L1, N0, V0 60%). L- and V-positive patients should be included in a postoperative adjuvant therapy regime as well (together with all cases Stage II and III UICC), even in nodal negative cases.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/s000530050011
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