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    Springer
    Zeitschrift für Kardiologie 87 (1998), S. 789-796 
    ISSN: 1435-1285
    Keywords: Schlüsselwörter Aorta – Atherosklerose – Plaque – Transösophageale Echokardiographie – thrombogener Aortenbogen ; Key words Aorta – thrombogenic aortic arch – atherosclerosis – aortic plaque – transesophageal echocardiography
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Aortic atherosclerosis has early been recognized as a potential source of embolism. The histological finding of cholesterol clefts in small end-arteries characterized the entity of cholesterol embolism. The clinical picture was extremely variable and the diagnosis was frequently established post-mortem or by means of invasive although insensitive procedures including biopsy and angiography. Therefore, cholesterol embolism was thought to be rare. With the routine use of transesophageal echocardiography for the diagnostic workup of arterial embolism, aortic atherosclerosis was shown to be the source of otherwise unexplainable embolism. Cross-sectional studies demonstrated an independent association between prominent plaques of more than 4 to 5 mm of thickness or plaques with mobile components in the aortic arch. In follow-up studies, the risk of embolic events in patients with this kind of lesions exceeded 10% per patient-year. The results of pathological studies were consistent with these findings showing that ulcerated complex plaques carry an independent risk for embolic events. Apart from spontaneous embolism, atherosclerosis of the proximal aorta was shown to be a cause of embolic complications during cardiac surgery and catheterization procedures which involve the aorta. Medical treatment for the prevention of embolism in atherosclerotic disease of the aorta has not been studied systematically. In a variant form of aortic atherosclerosis consisting of mobile pedunculated thrombi inserting on relatively small plaques, anticoagulant therapy has proved to be useful in small numbers of patients. Recurrent embolic events could be prevented and regression of the thrombotic masses has been observed.
    Notes: Zusammenfassung Die athero-arterielle Embolie ist ein bereits früh beschriebenes Phänomen. Der histologische Nachweis von Cholesterinkristallen in kleinen Endstrombahnarterien prägte den Begriff der Cholesterinembolie. Wegen des sehr variablen klinischen Bildes und der nur invasiv oder post mortem zu sichernden Diagnose galt die Cholesterinembolie als seltene Komplikation einer schweren Atherosklerose der Aorta. Mit Etablierung der transösophagealen Echokardiographie als Routinemethode bei der Abklärung arterieller Embolien wurden Plaques in der Aorta als Quelle anderweitig nicht erklärbarer Embolien erkannt. Querschnittsstudien belegten eine unabhängige Assoziation zwischen komplexen Plaques im Aortenbogen und arteriellen Embolien. Kritische Läsionen waren Plaques mit einer Dicke von mindestens 4–5 Millimetern oder beweglichen thrombotischen Auflagerungen. In Längsschnittsstudien betrug das Embolierisiko bei Patienten mit diesen Läsionen mehr als 10% pro Patientenjahr. Pathologische Studien bestätigten konsistent die Bedeutung komplexer und ulzerativer Plaques im Aortenbogen als unabhängigen Risikofaktor für arterielle Embolien. Neben der spontanen Embolie ist die Atherosklerose der proximalen Aorta Ursache für embolische Komplikationen bei operativen Eingriffen oder Katheterisierungen der Aorta. Die Wirksamkeit einer präventiven Therapie wurde bisher nicht systematisch untersucht. Bei Patienten mit einer besonderen Variante der Atherosklerose in der Aorta mit gestielten und beweglichen Thromben, die von umschriebenen Plaques ausgehen, erwiesen sich Antikoagulanzien als wirksam. Embolierezidive konnten verhindert und eine Regression der Thromben beobachtet werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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    Electronic Resource
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    Springer
    Infection 19 (1991), S. 445-445 
    ISSN: 1439-0973
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 3
    Electronic Resource
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    Springer
    European journal of clinical microbiology & infectious diseases 10 (1991), S. 528-529 
    ISSN: 1435-4373
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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