Library

feed icon rss

Your email was sent successfully. Check your inbox.

An error occurred while sending the email. Please try again.

Proceed reservation?

Export
  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Radiologe 37 (1997), S. 388-401 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Key words Pulmonary hypertension • Cor pulmonale ; Schlüsselwörter Pulmonale Hypertension • Cor pulmonale
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die pulmonale Hypertension stellt ein schweres Krankheitsbild von verschiedener Ätiologie und Ausprägung dar. Sie führt zu einer Druck- und/oder Volumsbelastung des rechten Ventrikels mit Hypertrophie und Dilatation und schlußendlich zum Rechtsherzversagen. Liegt die Ursache der pulmonalen Hypertension in der Lungenstrombahn selbst (z. B. bei chronischen Pulmonalembolien), so kann der stark erhöhte Lungengefäßwiderstand zu einem extremen pulmonalen Hochdruck führen. Andererseits kommt es auch bei obstruktiven und restriktiven Lungenerkrankungen zur Ausbildung einer mäßigen pulmonalen Hypertension. Heute stehen neben dem etablierten Verfahren der Echokardiographie auch dem Radiologen moderne bildgebende Verfahren zur Beurteilung von Morphologie und Funktion des rechten Herzens sowie der Pulmonalarterien zur Verfügung. Die Anwendung von Spiral-CT, Elektronenstrahl-CT (EBT) und MRT erlauben einerseits die Diagnose und Differentialdiagnose der pulmonalen Hypertension und die Erfassung und Verlaufsbeurteilung zugrundeliegender vaskulärer und parenchymaler Lungenerkrankungen. Andererseits kann auch das Ausmaß der sekundären Belastung des rechten Herzens quantifiziert und Parameter der pulmonalen Hämodynamik errechnet werden.
    Notes: Summary Pulmonary hypertension is a severe disorder of the pulmonary circulation and occurs in a variety of vascular and parenchymal lung diseases. It leads to volume and/or pressure overload of the right ventricle and finally to right heart failure. Pulmonary vascular diseases such as chronic pulmonary embolism cause a drastic increase in pulmonary vascular resistance, which results in extremely high pulmonary artery pressures that can even reach systemic levels. On the other hand, moderate pulmonary hypertension can also occur in chronic obstructive and restrictive lung diseases. For a long time, the diagnosis of pulmonary hypertension and cor pulmonale was based upon findings in echocardiography and right heart catheterization. Today modern imaging techniques allow the radiologist to assess right ventricular and pulmonary artery morphology and function. The application of spiral CT, electron-beam CT and MRT permits the diagnosis and differential diagnosis of pulmonary hypertension and also the evaluation and follow-up of underlying vascular or parenchymal lung disorders. In addition, quantification of right ventricular function and calculation of pulmonary hemodynamic parameters are possible.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 2
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter CT ; Lunge ; CT ; Densitometrie ; Pulmonale Verkalkungen ; Pulmonale Neoplasien ; Key words CT ; lung ; CT ; densitometry ; Pulmonary calcifications ; Pulmonary neoplasms
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Pulmonary calcifications are a frequent finding in CT examinations of the chest. In many cases, characteristic CT morphology and distribution of pulmonary and mediastinal calcifications may lead to a straightforward specific diagnosis of the underlying disease. In that respect, calcifications are often the residual finding of previous infections. Less often, they may be due to neoplasms, metabolic disorders, occupational exposure or previous therapy. This review focuses on the etiology, pathogenesis and morphological CT features of pulmonary calcifications. A knowledge of the technical aspects of CT imaging is required to verify calcifications and avoid pitfalls.
    Notes: Zusammenfassung Pulmonale Verkalkungen sind ein häufiger Befund in der CT der Lunge. Verkalkungen sind oft Residuen abgeheilter Prozesse und zeichnen sich durch charakteristische Morphologie und Verteilung aus. Der Nachweis von Verkalkungen in pulmonalen Rundherden hat einen hohen Stellenwert in der Differenzierung benigner und maligner Läsionen. Dieser Überblick behandelt exemplarisch Pathogenese, Ätiologie und CT-Diagnostik pulmonaler Verkalkungen. Kenntnisse der technisch-physikalischen Grundlagen der CT-Diagnostik sind wichtig, um Kalk treffsicher nachzuweisen und Täuschungsmöglichkeiten zu vermeiden.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 3
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Key words Stereotactic breast biopsy • Patient tolerance ; Schlüsselwörter Brustbiopsie • Patiententoleranz
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung An Hand einer prospektiv randomisierten Studie sollen in diesem Beitrag die sitzende und die liegende Brustbiopsie verglichen werden. Die Ergebnisse dieser Studie wurden teilweise bereits publiziert [11]. Insgesamt wurden 103 Patientinnen stereotaktisch gezielt biopsiert. In 51 Fällen wurde die Biopsie in liegender Position (TRC-Mammotest, Schweden), in 52 Fällen in sitzender Position (Stereotix 2; Genereal Electric Medical Systems, Milwaukee, Wisconsin, USA) durchgeführt. Mit Hilfe von prä- und postbioptischen Fragebögen wurden die allgemeine Unruhe/Angst, Schmerz sowie subjektive Erfahrungen aller Patientinnen bestimmt. Zusätzlich wurden etwaige vasovagale Reaktionen nach ihrem Ausmaß (0–2) bewertet. Sämtliche Biopsieergebnisse wurden operativ verifiziert und die Spezifität und Sensitivität beider Biopsiepositionen ermittelt und verglichen. Es konnte kein statisch signifikanter Unterschied zwischen beiden Biopsiepositionen bezüglich der allgemeinen Toleranz festgestellt werden. Signifikant mehr Patientinnen (p = 0,04) der liegenden Position würden vor einer neuerlichen Biopsie Medikation zur Beruhigung wünschen. Insgesamt 3 Patientinnen (liegend: n = 1; sitzend: n = 2) fielen während der Biopsie in Ohnmacht. Kein statistisch signifikanter Unterschied fand sich bezüglich Sensitivität (95 %) und Spezifität (100 %) zwischen beiden Biopsiepositionen. Besonderes Augenmerk sollte auf eine „intensive“ Patientenaufklärung und Betreuung vor der Biopsie gerichtet werden. Beide Biopsiepositionen werden von den Patienten gleich gut toleriert. Allgemeine vasovagale Reaktionen stellen kein großes Problem der Brustbiopsie dar. Der Erfolg bzw das Ergebnis der Biopsie ist unabhängig von der Biopsieposition.
    Notes: Summary Objective/Material and Methods: In a prospective randomized study, the techniques of stereotactic breast biopsies in prone and sitting position were compared. Part of the data has already been published [11]. A total of 103 women underwent stereotactic breast biopsies, either prone (n = 51; using TRC-Mammotest, Sweden) or in the sitting position (n = 52; using Stereotix 2, General Electric Medical Systems, Milwaukee, Wisconsin, USA). With the help of pre- and post-biopsy questionnaires, anxiety, pain, and subjective experience were recorded in all patients. Vasovagal reactions were scored from 0 to 2 according to their severity. All biopsy results were verified by surgery. The specificities and sensitivities for the two positions were calculated and statistically compared. Results: With regard to overall tolerance no statistically significant difference between biopsies performed in the sitting or the prone position was noted. Significantly more patients (p = 0.04) in the prone position stated they would prefer premedication prior to a repeat biopsy. Three patients (prone; n = 1; sitting; n = 2) fainted during the procedure. There was no statistically significant difference between the two biopsy positions regarding sensitivity (95 %) and specificity (100 %). Conclusions: More attention should be paid to patient care and, especially, preintervention information. Biopsies in the prone or sitting position are equally well tolerated. Somatic reactions are not a major problem during breast biopsy. Success and validity are independent of the biopsy position.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 4
    ISSN: 1432-1084
    Keywords: Key words: Children ; Respiratory system ; CT ; Secondary lung neoplasms
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract. The purpose of this paper is to clarify the distribution of benign vs malignant pulmonary nodules which are seen on spiral CT in children with malignant extra-thoracic solid tumors. Seventy-four children with known solid, extra-thoracic tumors underwent spiral CT of the chest. According to the initial and follow-up (interval 9.2 ± 4.7 months) findings, the children were graded into four groups: I = normal; II = solitary nodule unchanged at follow-up; III = multiple nodules with one or more than one unchanged at follow-up; and IV = solitary or multiple nodules all changed at follow-up. Nodules without change at follow-up were regarded as benign. Forty-nine children did present with normal pulmonary CT exams. In 7 cases solitary pulmonary nodules were found unchanged (group II) at follow-up and in 2 cases (group III) some of the nodules were stationary. Thus, 12 % (9 of 74) presented with at least one pulmonary nodule that did not change at follow-up. Solitary nodules (in groups II and IV) with a diameter 〈 5 mm were in 70 % (7 of 10) unchanged at follow-up and regarded as benign. In children with known solid extra-thoracic tumors at initial presentation, 70 % of solitary nodules ( 〈 5 mm) may be benign. To avoid overstaging, smaller solitary nodules must not automatically be regarded as metastases.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 5
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Ewing-Sarkom ; Maligne Knochentumoren ; Bildgebung ; Magnetresonanztomographie ; Szintigraphie ; Key words Ewing’s sarcoma ; Malignant bone tumors ; Imaging modalities ; Magnetic resonance tomography ; Scintigraphy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Ewing’s sarcoma is a highly malignant neoplasm of the bone whose origin is still uncertain. A strong relationship exists between Ewing’s sarcoma and tumors of neural origin (Ewing family of tumors). Ewing’s sarcoma must be distinguished from other round-cell tumors like lymphoma and neuroblastoma and also must be differentiated from osteogenic sarcomas. On plain radiographs, Ewing’s sarcoma appears as a lytic or mixed lytic-sclerotic, rarely as predominantly sclerotic lesion with margins Lodwick grade III. It is located primarily in the diaphyseal and metadiaphyseal regions of the long bones of the lower extremities. A large soft tissue tumor is usually present. Magnetic resonance imaging is the imaging modality of choice to evaluate the extent of the primary lesion, to monitor the response to neoadjuvant chemotherapy and to follow up non-resected Ewing’s sarcomas. Bone scintigraphy is necessary to detect skeletal metastasis, and 201thallium scanning has been shown to be sensitive in the montitoring of treatment response. Today, computed tomography is not longer used to image the tumor site; however, spiral CT of the lungs plays a central role as a staging and follow-up tool.
    Notes: Zusammenfassung Das Ewing-Sarkom ist ein hochmaligner Tumor des Knochens ungeklärter Herkunft, wobei eine enge Beziehung zu Tumoren neuralen Ursprungs besteht (Ewing-Gruppe). Es muß von anderen Rundzelltumoren wie Lymphom und Neuroblastom sowie vom Osteosarkom differenziert werden. Nativradiologisch manifestiert sich das Ewing-Sarkom als vorwiegend lytische oder lytisch-sklerotische, seltener als überwiegend sklerotische Läsion des Knochens mit einer Begrenzung nach Lodwick Grad III. Hauptsitz des Ewing-Sarkoms sind die Diaphysen und Meta-Diaphysenübergänge langer Röhrenknochen der unteren Extremität. Die Knochenläsion wird immer von einem großen Weichteilanteil begleitet. Die MRT ist heute die unbestrittene Methode der Wahl zur Abklärung der Ausdehnung des Primärtumors, zur Evaluierung des Erfolges der neoadjuvanten Chemotherapie und in der Nachsorge nicht primär chirurgisch resezierter Tumore. Die Knochenszintigraphie hat einen hohen Stellenwert in der Detektion von Skelettmetastasen, die 201Thalliumszintigraphie ist eine neuere Methode, die sich in der Chemotherapieevaluierung als sensitiv erwiesen hat. Die Computertomographie hat als Spiral-CT der Lunge zentrale Bedeutung im Tumorstaging und in der Tumornachsorge, nicht mehr jedoch (mit wenigen Ausnahmen) in der Bildgebung des Primärtumors.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
Close ⊗
This website uses cookies and the analysis tool Matomo. More information can be found here...