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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Oxford, UK : Blackwell Publishing Ltd
    Contact dermatitis 17 (1987), S. 0 
    ISSN: 1600-0536
    Source: Blackwell Publishing Journal Backfiles 1879-2005
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1574-695X
    Source: Blackwell Publishing Journal Backfiles 1879-2005
    Topics: Biology , Medicine
    Notes: Abstract An artificial glycoconjugate containing, as a ligand, the deacylated carbohydrate backbone of a recombinant Chlamydia-specific lipopolysaccharide was used as a solid-phase antigen in ELISA to measure antibodies against chlamydial LPS. The specificity and reproducibility of the assay was shown by using a panel of prototype monoclonal antibodies representing the spectrum of antibodies also occuring in patient sera. These mAbs recognized Chlamydia-specific epitopes [α2→8-linked disaccharide of 3-deoxy-d-manno-octulosonic acid (Kdo) or the trisaccharide αKdo-(2→8)-→Kdo] or those shared between chlamydial and Re-type LPS (αKdo, α→4-linked Kdo disacccharide). The assay was used to measure IgG, IgA and IgM antibodies against chlamydial LPS in patients with genital or respiratory tract infections. In comparison to the results obtained with sera from blood donors, it became evident that both types of infection result in significant changes in the profile of LPS antibodies.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1432-1173
    Keywords: Schlüsselwörter Chlamydia trachomatis ; Urethritis ; Zervizitis ; Polymerase-Kettenreaktion ; AmplicorTM ; Key wordsChlamydia trachomatis ; Urethritis ; cervicitis ; Polymerase chain reaction ; Amplicor
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary A total of 222 urogenital specimens were investigated with a commercially available polymerase chain reaction (Amplicor test) for the direct detection of Chlamydia trachomatis. The results were compared with those yielded by the conventional cell culture technique. Using cell culture a urogenital C. trachomatis infection could be detected in 72 of 222 patients. The Amplicor test yielded a positive result in 83. Referred to the detection rate of the Amplicor test and that of the cell culture, sensitivity was 91.2% for the test sensitivity and 79.1% for the cell culture. The specificity of both techniques was 100% when the specimens for which neither both nor either one of the tests gave positive results were considered. In accordance with other studies, this study suggests that tests based on nucleic acid amplification will supersede cell cultures as the gold standard for the detection of C. trachomatis and also become the method of choice in routine diagnosis of urogenital chamydial infections.
    Notes: Zusammenfassung Es wurden 222 Urogenitalabstriche mit einem kommerziell erhältlichen Polymerase-Kettenreaktions-Verfahren (Amplicor TM -Test) zum Direktnachweis von C. trachomatis untersucht. Die Ergebnisse wurden mit dem herkömmlichen Referenzverfahren, der Zellkultur verglichen. Eine C. trachomatis-Infektion ließ sich mit der Zellkultur bei insgesamt 72 von 222 Patienten nachweisen. Mit dem Amplicor TM -Test wurde 83mal ein positives Ergebnis erhalten. Werden sowohl alle amplicorpositiven Abstriche als auch alle zellkulturpositiven Abstriche als Standard zugrundegelegt, beträgt die Sensitivität des Amplicor TM -Tests 91,2% und der Zellkultur 79,1%. Bezieht man sich bei der Berechnung der Spezifität auf die Abstriche, die weder von beiden noch von einem der beiden Tests positiv beurteilt werden, so ergibt sich für beide Verfahren eine Spezifität von 100%. Die Ergebnisse anderer und dieser Studie weisen daraufhin, daß Testverfahren auf der Grundlage von Nukleinsäure-Amplifikationssystemen künftig die Zellkultur als Referenzmethode des Chlamydien-Nachweises ablösen und die Methode der Wahl in der Routinediagnostik der urogenitalen Chlamydien-Infektionen darstellen werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Hautarzt 45 (1994), S. 100-103 
    ISSN: 1432-1173
    Keywords: Schlüsselwörter: Waterhouse-Friderichsen-Syndrom – Hauteinblutungen – Narbenkeloide ; Key words: Waterhouse-Friderichsen syndrome – Purpura fulminans – Keloids
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract. We present the case of an infant with Waterhouse-Friderichsen syndrome, in whom keloids developed at the sites of intracutanous bleeding within 6 months after the illness.
    Notes: Zusammenfassung. Wir berichten über einen Säugling, bei dem innerhalb eines halben Jahres nach einem Waterhouse-Friderichsen-Syndrom ausgeprägte Keloide im Bereich der ausgedehnten intrakutanen Einblutungen auftraten.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    ISSN: 1432-1173
    Keywords: Schlüsselwörter Serum-S-100-Protein ; Tumormarker ; Malignes Melanom ; Prognose ; Key words Serum S100 protein ; Tumor marker ; Malignant melanoma ; Prognosis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary S100 is an acidic-calcium-binding protein, composed as a heterodimer of two isomeric subunits α and β and was first described in cells of neuroendocrine origin. It plays an important role in various cellular processes such as cell differentiation and proliferation and interacts with the tumour suppressor gene p53. S100 is also present in melanoma cells and its immunhistochemical detection is widely used in the histopathological diagnosis of malignant melanoma. S100 has been detected in the serum of patients with malignant melanoma and many clinical studies have been performed to establish this protein as a tumor marker in different stages of the disease. The data suggest that S-100β-protein in serum of patients with malignant melanoma could be an independent prognostic marker and an additional clinical parameter for progression of metastatic disease and serological monitoring during systemic therapy. However there are patients in stage of lymph node- or systemic metastasis with negative S-100β-serum levels and no correlation to the course of disease. Our results confirm the findings for patients in stage III/IV. However, the percentage of S-100β-positive patients in stage III/IV is lower than reported in the literature, if repeatedly positive samples are excluded from statistical analysis. For monitoring in stage I and II it seems to be not helpful.
    Notes: Zusammenfassung S-100 ist ein saures, kalziumbindendes Protein, das als Heterodimer aus 2 isomeren Untereinheiten α und β besteht und erstmalig in Zellen neuroendokrinen Ursprungs beschrieben wurde. Es spielt eine Rolle bei verschiedenen zellulären Prozessen, wie z.B. der Zelldifferenzierung und der Proliferation und interagiert mit dem Tumorsuppressorprotein p53. S-100 ist ebenfalls in Melanomzellen vorhanden, und sein immunhistochemischer Nachweis ist bei der histopathologischen Diagnostik des malignen Melanoms weit verbreitet. Nachdem S-100β im Serum von Patienten mit malignem Melanom nachgewiesen wurde, folgten zahlreiche klinische Studien zur Etablierung dieses Proteins als Tumormarker in verschiedenen Stadien der Erkrankung. Die Resultate zeigen, daß S-100β-Protein im Serum von Patienten mit malignem Melanom ein unabhängiger prognostischer Marker und ein ergänzender klinischer Parameter für die Progression der metastasierten Erkrankung sowie für das Monitoring der Patienten während einer systemischen Therapie sein kann. Bei Lymphknoten- oder Fernmetastasierung gibt es jedoch auch Patienten mit negativen S-100-β-Werten, bei denen eine Korrelation mit dem Krankheitsverlauf nicht hergestellt werden kann. Eigene Ergebnisse bestätigen diese Grundaussage für Patienten im Stadium III/IV. Werden aber wiederholt positive S-100β-Serumwerte bei der statistischen Auswertung nur einmalig berücksichtigt, zeigt sich ein deutlich geringerer Anteil von Patienten im Stadium III/IV mit positiven S-100-Werten, als in der Literatur angegeben. Für das Monitoring im Stadium I und II scheint S-100β nicht geeignet.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    ISSN: 1432-1173
    Keywords: Schlüsselwörter Dermatomykosen ; Dermatophyten ; Polymerase-Kettenreaktion ; 18S rRNA ; Key words Dermatomycoses ; Dermatophytes ; Polymerase chain reaction ; 18S rRNA
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary A polymerase chain reaction (PCR) assay for the detection of dermatophytes was established. The primers ”TR1” and ”TR2” amplify a 581 bp fragment within the gene coding for the small ribosomal subunit (18S rRNA) of fungi. PCR allowed the detection of isolates of 7 common dermatophytes and in addition several yeasts and moulds. Hybridisation with specific oligonucleotides results in the identification of dermatophytes and Candida albicans. Restriction analysis of the PCR product allowed us to distinguish between dermatophytes and yeasts or moulds. The specifity of the PCR with respect to fungi was assessed by testing human DNA collected from 42 dermis and epidermis specimens as well as DNA from selected plants and animals. To evaluate the clinical relevance of the PCR assay, 69 routinely collected skin and nail specimens were examined by PCR and culture. PCR detected dermatophytes in 35 and culture in 28 of 38 specimens that were classified as positive. Sensitivity of PCR (92%) was higher than that of culture (73%). These results show that PCR has advantages over culture for the detection of dermatophytes.
    Notes: Zusammenfassung Ein Nachweissystem für Dermatophyten mittels Polymerase-Kettenreaktion (PCR) wurde entwickelt. Die Primer „TR1” und „TR2” flankieren eine 581 bp lange Sequenz innerhalb des Gens, das für die kleine ribosomale Untereinheit (18S rRNA) von Pilzen kodiert. Mittels PCR ließ sich die DNA von Isolaten der 7 häufigsten Dermatophyten amplifizieren, daneben die von einigen Hefe- und Schimmelpilzen. Durch Hybridisierung mit spezifischen Detektionsoligonukleotiden gelang die Identifizierung von Dermatophyten und Candida albicans. Die Restriktionsfragmentanalyse erlaubte die Abgrenzung der Dermatophyten gegenüber den Hefe- und Schimmelpilzen. Die Spezifität der PCR für Pilze wurde an menschlicher DNA aus 42 Dermis- und Epidermisproben sowie an ausgesuchter tierischer und pflanzlicher DNA überprüft. Um die klinische Relevanz des Verfahrens zu evaluieren, wurden 69 routinemäßig gewonnene Haut- und Nagelproben mit der PCR und der Kultur untersucht. Mit der PCR wurden in 35 und mit der Kultur in 28 der insgesamt 38 positiv bewerteten Patientenproben Dermatophyten nachgewiesen. Die Sensitivität der PCR (92%) war höher als die der Kultur (73%). Das Ergebnis dieser Untersuchung zeigt, daß die PCR Vorteile gegenüber der Kultur beim Nachweis von Dermatophyten hat.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    ISSN: 1432-1173
    Keywords: Schlüsselwörter Melanom ; Molekularbiologie ; Mutationen ; Onkogene ; Tumorsuppressorgene ; Key words Melanoma ; Molecular biology ; Mutation ; Oncogene ; Tumor suppressor gene
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The incidence of melanoma, the most aggressive tumor of the skin, is increasing worldwide. The genetic mechanisms responsible for the initiation and progression of melanoma are poorly understood. Mutations of p16 (CDKN2), p53, ras, neurofibromatosis type I gene (NF-1), bcl 2 and the retinoblastoma gene have been described, but none are common. Suggesting heterogeneous mechanisms of carcinogenesis. Both familial inheritance of potential tumor suppressor genes, e.g. p16, and differences in DNA-repair capacity contribute to the individual risk for melanoma. The most important carcinogen for melanoma seems to be UV exposition whose mutagenic effects can be demonstrated by molecular analysis of detected point mutations in relevant genes. The UV-induced DNA damage generates mutations which are capable of activating proto-oncogenes or inactivating tumor suppressor genes, demonstrating the molecular link between UV exposition, DNA damage, mutations and tumor initiation and/or progression. A stage-dependent model of melanoma carcinogenesis analogous to colorectal cancer remains to be established, despite the existence of morphologically and histopathologically well defined melanoma precursor lesions in the skin.
    Notes: Zusammenfassung Das maligne Melanom ist der bösartigste Tumor der Haut mit weltweit steigender Inzidenz. Über die genetischen Veränderungen, welche die Melanominitiation und -progression auslösen und in Gang halten, ist wenig bekannt. Mutationen von p16 (CDKN2), p53, ras, Neurofibromatose Typ I (NF-1), bcl 2 und dem Retinoblastom-Gen (Rb) wurden beschrieben, liegen jedoch sämtlich nur in relativ geringen Prävalenzen bezogen auf alle Melanomerkrankungen vor. Familiäre genetische Alterationen von potentiellen Tumorsuppressorgenen wie dem p16, aber auch interpersonelle Unterschiede in der Reparaturkapazität von UV- und anders bedingten DNA-Schädigungen tragen zum individuellen Melanomrisiko bei. Wichtigstes Karzinogen scheint die UV-Exposition zu sein, deren mutagener Effekt bis in die molekulare Analyse detektierter Punktmutationen entscheidender Gene verfolgt werden kann. Aktivieren UV-induzierte DNA-Schädigungen Protoonkogene oder inaktivieren sie Tumorsuppressorgene, ist die molekularbiologische Kausalkette zwischen UV-Exposition, DNA-Schädigung, Mutation und Tumorinitiation bzw. -progression geschlossen. Ein zum molekularen Mehrstufenkarzinogenesemodell für kolorektale Karzinome analoges stadienabhängiges Modell der Melanomprogression konnte bislang trotz der Existenz von morphologisch und histopathologisch gut abgrenzbaren Melanomvorläuferläsionen der Haut nicht etabliert werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
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