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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Acta neurochirurgica 1 (1951), S. 434-441 
    ISSN: 0942-0940
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Es wird über 10 FÄlle von Gehirncysticercosis berichtet (9 Operationen und 1 Autopsie). Klinisch: Erhöhter intrakranieller Druck, epileptische AnfÄlle und in 3 FÄllen Sehhalluzinationen. Bei 7 Patienten waren keine neurologischen Fokalzeichen vorhanden. Mit dem alkoholischen Extrakt von Schwein-Cysticercen war die Fixation des Komplements bei 4 der 5 studierten Liquor positiv. In 8 FÄllen herrschte die corticale Lokalisation der Cyste vor. Die Cysten, die bei der Operation von der corticalen OberflÄche entfernt wurden, waren klein und mannigfaltig in allen FÄllen mit Ausnahme von zweien, bei denen eine isolierte corticale und subcorticale Masse gefunden wurde, die verschiedene Cysten enthielt, welche von reaktiven Geweben umgeben waren. Die Erfolge sind infolge der VielfÄltigkeit der LÄsionen enttÄuschend.
    Abstract: Riassunto Sono riportati 10 casi di cisticercosi cerebrale (9 operazioni e 1 autopsia). Clinícamente: Aumentata pressione intracranica, attacchi epilettici e in tre casi allucinazioni visuali. In 7 malati nessun sintomo neurologico focale. Coll'estratto alcoolico di cisticerchi di porco la fissazione del complemento fu positiva in 4 dei 5 liquor sottoposti ad esame. In 8 casi predominava la localizzazione corticale della cisti. Le cisti che furono asportate dalla corteccia durante l'operazione furono piccole e multiple in tutti i casi, salvo due dove fu trovata una massa corticale e subcorticale contenente diverse cisti circondate da tessuto reattivo. I risultati sono poco buoni in vista della molteplicità della lesioni.
    Notes: Summary A report of 10 cases of cerebral cysticercosis (9 operations and 1 autopsy). Clinically: Increased intracranial pressure, epileptic attacks and in three cases visual hallucinations. In 7 patients no focal neurological signs. Using the alcoholic extract of pig cysticerci, the complement fixation was positive in the c. s. f. of four of the five tested cases. In 8 cases the cortical localization of the cysts predominated. At the operation, the cysts, removed from the cortical surface, were small and multiple in all but two cases by which a cortical and subcortical solitary mass was found containing several cysts surrounded by reaction tissue. The results are disappointing in view of the multiplicity of the lesions.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Acta neurochirurgica 10 (1962), S. 320-364 
    ISSN: 0942-0940
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Acta neurochirurgica 12 (1965), S. 543-553 
    ISSN: 0942-0940
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Ein eigenes Krankengut von 142 Brückenwinkeltumoren aus einer neurochirurgischen Gesamtserie von 2600 Hirntumoren und anderen raumbeengenden Prozessen wurde unter klinischen Gesichtspunkten analysiert. Folgende 4 große Gruppen wurden gesondert betrachtet: Akustikustumoren, Felsenbeinmeningiome, Epidermoide, Brückentumoren. Obwohl der Brückenwinkel vom neurologischen Blickpunkt aus zu den besonders symptomreichen Gebieten des Gehirns gehört, kann die Differentialdiagnose zwischen den verschiedenen Tumorarten schwierig sein. Als wesentliche Daten müssen berücksichtigt werden: Lebensalter, Häufigkeit der Erstsymptome, Entwicklung und Dauer der Vorgeschichte, verschiedene klinische Syndrome usw. Die Bedeutung einiger zusätzlicher radiologischer und Liquor-Untersuchungen wird kurz besprochen. Es ist schließlich außerordentlich wichtig zu betonen, daß ein großer Brückenwinkeltumor auch mit nur geringer lokaler Symptomatologie einhergehen kann. Einige atypische Akustikustumoren können ein Spätstadium mit großem Hydrocephalus und psychischen Störungen erreichen, bei Fehlen von Lokalsymptomen, allenfalls verbunden mit einer gelegentlich übersehenen Schwerhörigkeit. Andere verursachen lediglich eine Trigeminusneuralgie, ohne andere Brückenwinkelsymptome, beispielsweise einige Epidermoide und einzelne Meningiome. Von klinischer Bedeutung ist auch, daß manche intrapontin wachsenden Gliome ein voll ausgeprägtes Brückenwinkelsyndrom mit gelegentlich nur langsamer Progredienz hervorzurufen vermögen. Alle diese verschiedenen Tatsachen unterstreichen das Interesse von Neurologen und Neurochirurgen an der Kenntnis der typischen und atypischen Syndrome der Brückenwinkeltumoren. In dieser Region ist eine sehr sorgfältige Wertung der klinischen Symptome notwendig, um im Einzelfall zu einer zutreffenden Beurteilung zu kommen. Der hohe Anteil gutartiger Tumoren im Brückenwinkel erhöht die praktische Bedeutung der Frühdiagnose.
    Abstract: Résumé Un ensemble de 142 tumeurs de l'angle cérébellopontin, tiré d'une série totale neurochirurgicale de 2600 tumeurs du cerveau et d'autres vastes lésions, a été analysé du point de vue clinique et en prenant en considération les quatre principaux groupes: — F-tumeurs acoustiques, méningiomes, cholestéatomes et gliomes intrapontins. Bien que l'angle cérébellopontin soit l'une des zones les plus expressives du cerveau du point de vue neurologique, le diagnostic différentiel peut être très difficile entre les différents types de tumeurs. Les principaux aspects s'accentuent en prenant en considération l'âge, la fréquence des premiers symptômes, l'évolution et la longueur des faits cliniques, les différents syndromes neurologiques etc. La valeur de certains examens complémentaires radiographiques et du liquide cérebrospinal est brièvement discutée. Enfin il est extrêmement important de souligner qu'une vaste tumeur dans l'angle peut se présenter avec une symptomatologie focale plutôt légère. Certaines tumeurs acoustiques atypiques peuvent atteindre un stade avancé avec grande détérioration hydrocéphale et mentale avec une absence de symptômes focaux visible ou une certaine surdité qui était quelque peu négligée. D'autres peuvent présenter seulement une névralgie du trijumeau sans autres symptômes ou signes de l'angle évidents comme certains épidermoïdes ou quelques méningiomes. Un autre fait clinique intéressant est que certains gliomes se développent à l'intérieur de la protubérance et peuvent se manifester par des syndromes d'angle à très lente évolution. Tous ces faits différents montrent le grand intérêt neurologique et neurochirurgical que présentent les tumeurs de types différents occasionnant des syndromes typiques et atypiques de l'angle cérébellopontin, A ce point de vue une appréciation clinique convenable des cas individuels est nécessaire.
    Notes: Summary A personal series of 142 tumours of the cerebellopontine angle, out of a total neurosurgical series of 2600 brain tumours and other expansive lesions, has been analysed from the clinical standpoint concentrating upon the four main groups: accoustic tumours, petrous bone meningiomas, epidermoids and intrapontine gliomas. Although the cerebellopontine angle is one of the more expressive areas of the brain from a neurological point of view, differentiation between the various types of tumours may be very difficult. The main features are stressed taking into consideration age, frequency of first symptoms, evolution and length of clinical histories, different neurological syndromes, etc. The value of some complementary radiographical and cerebro-spinal fluid studies is briefly discussed. Finally, it is extremely important to emphasize that a large tumour in the angle may be present with only slight focal symptomatology. Some atypical acoustic tumours may reach a late stage with advanced hydrocephalus and mental deterioration and with an absence of obvious focal signs, or with no more than some deafness that had been overlooked. Other tumours may cause trigeminal neuralgia without other obvious angle symptoms or signs; this occurred with some epidermoids and with a few meningiomas. Another interesting clinical feature is that some gliomas growing within the pons may give rise to well developed angle syndromes that may occasionally have a very slow evolution. All these different facts show the great neurological and neurosurgical interest occasioned by the tumours of different types which produce typical or atypical syndromes of the cerebellopontine angle. In this region a very sound clinical judgement for the proper evaluation of the individual case is necessary. The high proportion of benign tumours in the angle increases the practical importance of an early diagnosis.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Acta neurochirurgica 12 (1964), S. 385-393 
    ISSN: 0942-0940
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die HÄufigkeit doppelseitiger Akustikustumoren liegt bei 2,5% aller Akustikusneurinome. In verschiedenen Serien des Schrifttums und im eigenen Material fanden wir insgesamt 25 Beispiele doppelseitiger LÄsionen; 15 davon hatten Zeichen der von Recklinghausenschen Krankheit. Die chirurgische Behandlung dieser doppelseitigen Tumoren wird besprochen; je nach der Lage der Tumoren in beiden Brückenwinkeln können verschiedene Methoden angewendet werden. Wenn es sich um einen ausgedehnten Tumor der einen Seite und einen nur kleinen der anderen Seite handelt, mag die Entfernung des gro\en in Verbindung mit einer suboccipitalen Dekompression genügen. Sind die Tumoren auf beiden Seiten gro\, dann ist ein Vorgehen in zwei Sitzungen sehr gefÄhrlich, und die beste Methode besteht in der doppelseitigen Entfernung in einer Sitzung. Eine Totalexstirpation auf einer Seite und eine Teilentfernung auf der anderen, wodurch der Fazialis geschont werden kann, wurde in einigen FÄllen durchgeführt, oder es wurde alternativ auf beiden Seiten nur eine Teilentfernung angestrebt. Es wird ein Fall beschrieben, bei dem es gelang, die Geschwülste auf beiden Seiten in einer Sitzung total zu entfernen und den Fazialis einer Seite zu schonen. Zweifellos ist dieses Vorgehen, wenn es möglich ist, das beste.
    Abstract: Résumé La fréquence des tumeurs acoustiques bilatérales représente environ 2,5% de tous les neurinomes acoustiques. En ajoutant aux cas déjà décrits nos expériences personnelles nous trouvons 25 exemples de ces lésions bilatérales, 15 d'entre elles présentent des signes de la maladie de Recklinghausen. La conduite chirurgicale à tenir en face de ces tumeurs bilatérales est examinée, différentes méthodes peuvent Être appliquées suivant la taille des tumeurs dans les deux angles ponto-cérébelleux. S'il y a une grande masse d'un cÔté seulement et une petite de l'autre cÔté, l'ablation de la grande avec décompression suboccipitale peut suffire. Avec des tumeurs à grand angle bilatéral l'ablation en deux phases est très dangereuse; le meilleur procédé est un accès bilatéral en une seule opération. Une ablation totale sur un cÔté et partielle sur l'autre, en respectant le nerf facial, a été menée à bien dans quelques cas, de mÊme une ablation partielle bilatérale alternativement. On présente un cas dans lequel une ablation bilatérale totale a été réalisée avec plein succès, en une phase et en préservant le nerf facial. Sans aucun doute, cette dernière méthode, lorsqu'elle est possible, est la meilleure dans ces cas de tumeurs de l'angle bilatérales.
    Notes: Summary The frequency of bilateral acoustic tumours is about 2.5% of all acoustic neurinomas. In different series in the literature and in our personal material we found altogether 25 examples of such bilateral lesions; 15 of them presented signs of von Recklinghausen's disease. The surgical management of these bilateral tumours is discussed; different methods may be followed according to the size of the tumours in both cerebello-pontine angles. When there is a large mass only on one side and a small one on the other, the removal of the large one with a suboccipital decompression may be sufficient. With large bilateral angle tumours the removal in two stages is very dangerous and the best procedure is a bilateral attack in one operation. A total removal on one side and a partial one on the other sparing the facial nerve has been carried out in some cases, or alternatively a bilateral partial removal has been performed. A case is presented in which a bilateral total removal was successfully performed in one stage with preservation of one facial nerve. Undoubtedly this technique, whenever possible, is the best for dealing with these bilateral angle tumours.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Acta neurochirurgica 14 (1966), S. 299-306 
    ISSN: 0942-0940
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei 83 Patienten wurde der Effekt einer intraventrikulären Applikation von 28 Medikamenten unterschiedlicher Dosierung getestet. Insgesamt wurden 145 intraventrikuläre Injektionen ausgeführt, entweder durch direkte Ventrikelpunktion oder aber unter Zuhilfenahme einer besonderen Vorrichtung, die es ermöglicht, das Medikament durch wiederholte subkutane Punktionen in den Ventrikel einzubringen. Mit einigen Medikamenten wurden vegetative Effekte erzielt. Barbiturate, Reserpin, Butyrophenon und andere psychotrope Substanzen wirkten sedierend. Kokain, Morphin und auch Atropin und Xylocain in verschiedenen Dosierungen verursachten eine stärkere Atemdepression. Chlorpromazin und Promethazin bewirkten einen erheblichen Abfall des Blutdruckes. Die intraventrikuläre Anwendung einiger dieser Medikamente hat sich als nützlich erwiesen, um Patienten vor Ventrikulographien und nach Schädelverletzungen oder Hirnoperationen zu sedieren. Adrenalin und einige Sedativa senken die Körpertemperatur für einige Stunden nach der intraventrikulären Injektion. Diese zentrale Hypothermie und eine sedierende Wirkung rechtfertigen nach einigen eigenen vorläufigen Beobachtungen die therapeutische Anwendung in bestimmten Fällen von Schädelverletzungen und anderen Zerebralläsionen.
    Abstract: Résumé Différentes doses de 28 drogues ont été étudiées sur 83 malades, dans un total de 145 injections intraventriculaires directes ou par l'intermédiaire de valves sous-cutanées communiquant avec le ventricule. Les effets immédiats de certaines drogues ont été observés: — une sédation a été obtenue avec les barbituriques, la réserpine, le butyrophénone, les autres substances psychotrophiques. Une forte action dépressive sur la respiration a été observée avec la cocaïne, la morphine, ainsi qu'avec l'atropine, et la xylocaïne à certaine dose. La chlorpromazine, la prométhazine provoquent une forte chute de la tension artérielle. L'injection intraventriculaire de certaines de ces drogues est indiquée pour calmer certains malades avant une ventriculographie, après un traumatisme crânien ou une intervention neuro-chirurgicale. L'injection intraventriculaire de l'adrénaline et d'autres drogues sédatives abaissent la température pendant plusieurs heures. Cette hypothermie et cette action sédative peuvent avoir des applications thérapeutiques dans des cas de traumatismes crâniens et d'autres lésions cérébrales, comme nous l'avons constaté dans quelques observations antérieures.
    Notes: Summary Different doses of 28 drugs have been studied in 83 patients in a total of 145 intraventricular injections, which were made either directly, or by means of a special device allowing repeated injections through subcutaneous punctures. Autonomic effects were recorded with some drugs and central sedation was obtained with barbiturates, reserpine, butyrophenone and other psychotropic substances. Stronger depressant action affecting the respiration appeared with cocaine, morphine and also atropine and xylocaine in certain doses. Chlorpromazine and promethazine induced an intense fall of blood pressure. Intraventricular therapy with some of these drugs is quite useful to sedate some patients before ventriculography and after trauma or cerebral operations. Adrenaline and other sedative drugs lower the body temperature for several hours after intraventricular injection. Preliminary observations suggest that this central hypothermic and sedative action may have a therapeutic application in some cases with head injuries and some other lesions.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Acta neurochirurgica 26 (1972), S. 285-291 
    ISSN: 0942-0940
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary Non-traumatic primary cerebro-spinal fluid rhinorrhea appeared in a woman aged 48 years, without any evidence of an increase in intracranial pressure. The c. s. f. leak was associated with an empty sella, which was demonstrated by pneumoencephalogram and confirmed at operation. The surgical microscope was useful. Packing of the sella cavity with muscle was effective and prevented further leak of cerebro-spinal fluid. A total of 14 cases of cerebro-spinal fluid rhinorrhea in empty sella have been reported. Different aspects of this condition are discussed.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Acta neurochirurgica 34 (1976), S. 159-171 
    ISSN: 0942-0940
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary Tumours of the pineal region and posterior part of the third ventricle are rare in European and American series (0.5 to 1% of space-occupying lesions). Personal experience is usually limited and thus cooperative studies or critical reviews of reported cases are necessary to establish therapeutic criteria. We have studied 50 cases from our own material of more than 5,000 brain tumours and intracranial space-occupying lesions operated on during the last 30 years. Another 6 verified cases from Dr. F. Isamat, and more than 200 verified tumours from the literature are added. Histological distribution shows that 24% of the tumours in this locality are benign. The different surgical techniques for reaching the pineal region are reviewed. The results of palliative operations, or partial removals together with radiotherapy, and total removals are presented in 200 verified cases (Table 1), as well as the results obtained by the different surgical approaches (Table 2). Finally, some conclusions are reached regarding the surgical management of these tumours. More than two thirds are radiosensitive, and in about 50 to 70% good results may be obtained with palliative operations and radiotherapy. The remainder of the pineal tumours (about 20%) should be treated by a direct surgical approach. Recent technical improvements and the use of the surgical microscope have reduced the mortality of pineal surgery and allow verification of the histological nature of the tumour in order to establish more rational treatment.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Acta neurochirurgica 33 (1976), S. 351-353 
    ISSN: 0942-0940
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 9
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Acta neurochirurgica 39 (1977), S. 167-172 
    ISSN: 0942-0940
    Keywords: Hydrocephalus ; Ventriculoperitoneal shunt ; Hydrothorax
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary A case is presented in which puncture of the pleura and hydrothorax occurred during placement of a ventriculoperitoneal shunt. Treatment of this complication is outlined.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 10
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Acta neurochirurgica 35 (1976), S. 53-56 
    ISSN: 0942-0940
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary IgG from immunized rabbits was labelled with Fluorescein Isothiocyanate, and conjugated in vitro with human and with rat glioblastoma. After absorption of the antisera with normal brain and liver, a heavy concentration of antibody was found in the rat tumour cells. A great amount of antibody was also found in the human neoplastic cells. The incorporation of this antibody in glioma cells of different rats developing new tumours indicates that transplantation antigens of the H-2 type are not the only ones capable of inducing specific antibody attachment.
    Type of Medium: Electronic Resource
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