Library

feed icon rss

Your email was sent successfully. Check your inbox.

An error occurred while sending the email. Please try again.

Proceed reservation?

Export
  • 1
    ISSN: 1433-0423
    Keywords: Key words Age-related macular degeneration • Occult choroidal neovascularisation • Focal proliferation of RPE • Prognosis ; Schlüsselwörter Altersabhängige Makuladegeneration • Okkulte choroidale Neovaskularisation • Prognose • Fokale Pigmentepithelproliferation
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Fragestellung: Klinische Studien haben gezeigt, daß umschriebene fokale Proliferationen des retinalen Pigmentepithels bei einer frühen AMD Risikofaktoren für die Entwicklung einer späten AMD mit erheblicher Visusminderung sind. Angiographisch sind diese fokalen Pigmentepithelproliferationen im Sinn kleinflächiger choroidaler Neovaskularisationen als kleine hypofluoreszente Areale mit hyperfluoreszentem Randsaum und ohne Leckage sichtbar. Ziel der Studie war es, die Langzeitprognose dieser Veränderungen zu charakterisieren. Patienten und Methode: Es wurden 98 Patienten (46 Frauen, 52 Männer) klinisch und angiographisch nachuntersucht, die bei einer Erstuntersuchung fokale Pigmentepithelproliferationen gezeigt hatten. Die Nachbeobachtungszeit lag zwischen 2 und 12 Jahren (Mittel 6,5 Jahre). Ergebnisse: Während der Nachbeobachtungszeit wurde bei 64,5 % der Patienten eine Visusminderung um 2 Zeilen oder mehr und bei 24,5 % der Patienten ein Sehvermögen von 0,1 oder weniger beobachtet. Morphologisch ging diese Visusentwicklung bei 32,7 % der Patienten mit der Progression in eine klassische choroidale Neovaskularisation einher. Bei 11,2 % der Patienten entwickelte sich im Bereich der kleinflächigen okkulten choroidalen Neovaskularisation eine Regression der Gefäßeinsprossung mit umschriebener Atrophie des retinalen Pigmentepithels. Eine Größenzunahme der kleinflächigen okkulten choroidalen Neovaskularisation war bei 10,2 % und ein unverändertes Erscheinungsbild bei 45,9 % der Patienten festzustellen. Der wichtigste prognostische Faktor, der mit einer Visusminderung verbunden war, waren das Vorliegen einer disziformen Läsion im Partnerauge und multiple Drusen im betroffenen Auge. Andere Faktoren hingegen, wie die Lokalisation oder die Größe der kleinflächigen okkulten choroidalen Neovaskularisation sowie die Länge der Nachbeobachtungszeit, hatten keinen Einfluß auf eine zukünftige Visusminderung. Schlußfolgerung: Es kann zusammenfassend festgestellt werden, daß kleinflächige okkulte choroidale Neovaskularisationen ein hohes Risiko einer zukünftigen Visusminderung beinhalten. Dieser Visusverlust tritt bei Patienten mit zusätzlichen multiplen Drusen im betroffenen und einer disziformen Läsion im Partnerauge fast immer ein. Für diese spezifische Hochrisikogruppe ist eine prophylaktische Therapie besonders notwendig. Darüber hinaus sind diese Ergebnisse aber auch bei der prophylaktischen Lasertherapie von Drusen als besondere Risikofaktoren zu berücksichtigen.
    Notes: Background: Clinical studies have demonstrated the relevance of focal RPE proliferations in early AMD as risk factors for visual loss caused by late AMD. Angiographically these focal RPE proliferations are characterized as small hypofluorescent spots with hyperfluorescent rim without leakage. Corresponding to histological and experimental studies they can be interpreted as small areas of occult choroidal neovascularizations covered by proliferated RPE cells. The characterization of the long-term prognosis of these lesions was the aim of the present study. Patients and methods: Ninety-eight patients (52 female, 46 male) were reexamined clinically and angiographically with a follow-up of 2–12 years (mean 6.5 years). Results: Visual loss of two lines or more could be observed in 64.5 % of patients with final visual acuity less than 20/100 in 24.5 % of patients. Morphologically the changes in visual acuity were related to the progression towards classical choroidal neovascularizations in 32.7 % of patients. In addition 11.2 % of patients demonstrated a regression of the small occult membrane with the development of small areas of RPE atrophy covering the size of the original occult neovascularization. In 10.2 % of the patients enlargement of the lesion was observed, resulting in a large occult choroidal neovascularization without signs of classical membranes, and in 45.9 % of patients the clinical and angiographical situation was unchanged. The most important prognostic factor correlating with visual loss was the presence of a disciform lesion in the fellow eye and of multiple drusen in the examined eye. Other factors like the size or location of the focal RPE proliferation and the duration of follow-up did not correspond with visual loss. Conclusions: Focal RPE proliferations in early AMD interpreted as small occult choroidal neovascularizations are associated with a high risk of visual loss. Especially if these lesions are associated with multiple drusen and a disciform lesion in the fellow eye, nearly all patients are at risk for visual loss. These changes may therefore characterize a special high-risk group for future prophylactic treatments in early AMD, but because of the high risk for the development of classical choroidal neovascularizations in this group, these results are also very important for the planning of prophylactic laser trials for drusen in early AMD.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
Close ⊗
This website uses cookies and the analysis tool Matomo. More information can be found here...