ISSN:
1433-0407
Keywords:
Schlüsselwörter Gemeindeintegrierte Akutversorgung
;
Akutbehandlung zu Hause
;
Tagesklinik
;
Wirksamkeit
;
Kosteneffektivität
;
Key words Community-integrated
;
Home-based treatment
;
Day hospital
;
Acute psychiatric illness
;
Efficacy
;
Cost effectiveness
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Summary The shift of psychiatric care from the hospital to the community has been accompanied by a reduction of hospital beds and shortened durations of inpatient treatment, but also by an increase in admissions. This evolution may be largely attributed to the prime focus of community mental health institutions on rehabilitation. The continued implementation of reforms in psychiatric care is contingent upon effectively halting the “revolving door phenomenon” by incorporating community-integrated treatment approaches into the care of acutely ill patients. Since the mid-1960s, a series of studies have established the efficacy of two community-integrated modalities for the treatment of acute psychiatric illness, i. e. home-based and day hospital treatment. In general, these approaches not only seem to be as effective as inpatient care for certain groups of patients but also reduce their need of hospitalisation, thereby contributing towards a cost effective, comprehensive psychiatric care system.
Notes:
Zusammenfassung Die Verlagerung der psychiatrischen Versorgung in das Gemeindeumfeld der Patienten ging einerseits mit einer Reduktion der Anzahl Klinikbetten und der stationären Behandlungsdauer einher, war gleichzeitig aber mit einer Zunahme stationärer Aufnahmen verbunden. Zu dieser Entwicklung scheint insbesondere die primäre Ausrichtung von gemeindepsychiatrischen Diensten auf die Nachsorge beigetragen zu haben. Für die Weiterführung der psychiatrischen Versorgungsreformen erscheint daher von zentraler Bedeutung, ob durch einen stärkeren Einbezug von gemeindenahen Ansätzen zur Behandlung akuter Krankheitsepisoden dieses “Drehtürsystem” durchbrochen werden kann. Seit Mitte der 60er-Jahre haben sich durch eine Reihe kontrollierter Studien vor allem 2 Modelle gemeindeintegrierter Akutversorgung etabliert: die Akutbehandlung im häuslichen Umfeld der Patienten und die Behandlung akuter Krankheitsepisoden in einer Tagesklinik. Diese beiden Ansätze erzielen bei einem Teil der Patienten im Allgemeinen die gleiche Wirkung wie die vollstationäre Akutbehandlung, deren Bedarf sie entsprechend senken. Sie stellen damit eine kosteneffektive Ergänzung der bestehenden psychiatrischen Regelversorgung dar.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/s001150050652
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