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  • 1
    ISSN: 1434-3916
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die präoperativen Ergebnisse der Computertomographie (CT) (n = 59) and digitalen Subtraktionsangiographie (DSA) (n = 14) wurden mit dem intraoperativen Situs and dem pathologisch-histologischen Befund verglichen. Die Tumorgröße wurde mit dem CT in 69% (Differenz kleiner als 20%) richtig eingeschätzt, in 31% (Differenz größer als 20%) überschätzt. Die Überlegenheit der Computertomographie bestand in der Darstellung von intratumorösen Veränderungen, Darstellung der betroffenen Muskelkompartimente and der Lagebeziehung des Tumors zum Knochen and großen Gefäßen. Spezielle morphologische, computertomographische Kriterien fanden sich nur beim Rhabdomyosarkom und Liposarkom, eindeutige präoperative Aussagen bezüglich des zu erwartenden histologischen Befundes waren nur beim Lipom möglich. Die DSA war hilfreich zur Beurteilung der Gefäßbeteiligung and Gefäßversorgung, zur differentialdiagnostischen Eingrenzung (maligne - benigne) trug das Verfahren nur in 70% bei. Bei peripheren Weichteiltumoren (Unterschenkel, Unterarm) ist die arterielle DSA der venösen vorzuziehen. Die Angiographie sollte nach der CT-Untersuchung eingesetzt werden and speziellen Fällen vorbehalten sein.
    Notes: Summary The preoperative results of computed tomography (CT) (n = 59) and digital subtraction angiography (DSA) (n =14) were compared with the intraoperative site and the pathological histological finding. The tumor size was correctly estimated by CT in 69% (difference less than 20%), and overestimated in 31% (difference greater than 20%). The superiority of CT consisted in the visualization of intratumor alterations and the representation of the muscle compartments concerned and of the spatial relationship of the tumor to the bone and large vessels. Specific morphological CT criteria were found only in rhabdomyosarcoma and liposarcoma. Unequivocial preoperative appraisals with regard to the histological finding to be expected wer possible only in the case of lipoma. DSA was helpful for evaluation of vascular involvement and vascularization. The technique contributed to differential diagnosis (malignant-benign) in only 70%. In peripheral soft-tissue tumors (lower leg, forearm), arterial DSA is preferable to venous DSA. Angiography should be employed after the CT investigation and reserved for specific cases.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European spine journal 3 (1994), S. 265-269 
    ISSN: 1432-0932
    Keywords: Low-back pain ; Sciatica ; Spinous hypertrophy ; Spina bifida occulta ; Spinous impingement syndrome
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary We report on a rare disease called to Anquin's disease or spinous engagement or impingement syndrome. Low-back pain in this specific syndrome probably combined with sciatica is caused by a hypertrophic spinous process along with a spina bifida occulta of the underlying vertebra. Mostly, the enlarged spinous process is seen at L5 and the spina bifida occulta at S I. Conservative therapy consists of physiotherapy with postural exercises including improvement of lumbar flexion. If conservative treatment is unsuccessful, surgical treatment is indicated. Surgical therapy should include resection of the hypertrophic spinous process, probably combined with revision of the nerve roots and division of adhesions. Between 1981 and 1993 six patients were treated surgically after long-lasting periods of conservative therapy. All patients were re-examined clinically and radiologically after a mean follow-up period of 2.9 years. In all but one patient a distinct release from lumbar back pain and/or sciatica was observed. Regarding this, the most important fact in de Anquin's disease is to be aware of this specific syndrome. If low-back pain can be traced to a hypertrophic spinous process the first choice of therapy should be conservative. In unsuccessful cases simple surgical resection probably combined with division of the adhesion can lead to significant release from pain and is recommended.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Knee surgery, sports traumatology, arthroscopy 1 (1993), S. 187-188 
    ISSN: 1433-7347
    Keywords: Knee joint ; Arthroscopy ; Osteochondritis dissecans
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine , Sports Science
    Notes: Abstract We report a case of bilateral osteochondritis dissecans of the medial trochlea femoris. Arthroscopic removement of loose bodies in the symptomatic left knee led to an excellent result; the untreated right knee showed effusion and locking one year later. This condition should be considered in the diagnosis of patellofemoral pain.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 377 (1992), S. 19-24 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Three-bundle-prothesis (Aramid) ; Anterior cruciate ligament replacement ; Knee model ; Distance measurement
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung In einem speziell entwickelten dreidimensionalen anatomischen Kniemodell wurden die 4 Hauptbänder durch jeweils 6 Nylonfäden ersetzt und Längen der Einzelfäden im Bewegungsablauf als Referenzgröße ü1er einen PC aufgezeichnet. Anschließend tauschte man die 3 Einzelbündel des vorderen Kreuzbandes sukzessiv durch eine Kunstfaser aus Aramid aus, registrierte die Langen der verbliebenen Bänder und setzte sie in Relation zu den Referenzmessungen. Die Ergebnisse spiegeln einen dynamischen Rückkopplungsmechanismus wieder, in dem der alleinige Ersatz im isometrischen Verlauf mit zu den ungünstigsten Ergebnissen bei deutlichen Längändnderungen der hinteren Kreuzbandfasern und Lockerung der Seitenbander führt. Bessere Resultate werden durch Imitation der anatomischen Verhältnisse im 3-Bündel-Prinzip möglich, die nur geringe Faserlängenveränderungen des hinteren Kreuzbandes und der Seitenbänder verursachen und einen annähernd physiologischen Bewegungsablauf ermöglichen.
    Notes: Summary In a three-dimensional anatomical knee joint model all major ligaments were replaced by six nylon fibers and length-pattern changes registered and computed during motion between 0–140 degree. Then anteromedial, posteromedial and intermedial fibers were replaced by an artificial ligament made from Aramid (one to three bundle prothesis) and length changes of the remaining ligaments investigated. The result revealed a dynamic feed-back with characteristic changes in the posterior and collateral ligaments in comparison to the reference. A synthetic replacement using a one bundle prothesis in the isometic tracking led to disapointing results. Best correlations were achieved mimicking the anatomic situation by use of a three bundle prothesis with nearly no changes in the length pattern of the remaining ligaments.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 369 (1986), S. 876-876 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Knee joint ; Ligaments ; Reconstruction ; Kinematics ; Kniegelenk ; Bänder ; Bandplastik ; Kinematik
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Zur qualitativen und quantitativen Bestimmung des dynamischen Verhaltens der Kniebänder wurde ein 1:1-Modell des Kniegelenkes konstruiert, in dem die Bänder durch Einzelfasern dargestellt sind. Durch dieses Modell wird klar gezeigt, daß während der Bewegung eine „Spannungswelle” durch die Bänder hindurchläuft, so daß einzelne Fasern nacheinander gespannt werden. Konsequenterweise müssen Bandplastiken des Kniegelenks nicht nur aus einem strangförmigen Element bestehen, sondern aus mehreren Faserbündeln, die bei verschiedenen Beugewinkeln gespannt werden.
    Notes: Summary A 1:1 model of the knee joint was constructed for qualitative and quantitative simulation of the dynamic behaviour of the ligaments of the knee joint. The ligaments were composed of single fibres. Within the ligaments, the model clearly showed the “wave of tension” during flexion of the knee. Consequently, operative reconstruction of a ligament must be performed by several bundles of fibres, which are tightened at different angles of flexion.
    Type of Medium: Electronic Resource
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