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  • 1
    ISSN: 1432-1238
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Intensive care medicine 26 (2000), S. S165 
    ISSN: 1432-1238
    Keywords: Key words Peritonitis ; Sepsis ; Septic courses ; Diagnosis ; Cytokines ; Procalcitonin
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Background: To assess the accuracy of procalcitonin as a measure of severity in patients with septic abdominal illnesses and the sepsis syndrome, to compare measurements with those of other inflammatory mediators, and to predict outcome.¶Methods: We carried out a prospective clinical study from 246 patients with infective or septic episodes confirmed at laparotomy and 66 patients undergoing elective operations who acted as controls. Specimens of blood for measurement of cytokine concentrations determination were obtained daily from septic patients. In the control group specimens were obtained before operation, at the end of operation, and on each of the following days until normal recovery (day 10). Every two weeks up to 3 months for patients with metastases, who were being followed up.¶Results: Compared with other cytokines such as tumor necrosis factor αa and interleukin 6 procalcitonin was closely related to the development of infective and septic complications. 59 of 246 patients (24 %) with sepsis died. Procalcitonin concentrations preoperatively [median 2.05 compared with 4.2 ng/ml (p = 0.08)] (Mann-Whitney U-test) did not differ, but those on the days 1, 4 and at the end differed significantly [day 1: 4.9 compared with 13.8 ng/ml (p 〈 0.01); day 4: 4.8 compared with 13.0 ng/ml (p 〈 0.01) and 0.4 compared with 13.25 ng/ml (p 〈 0.01) at the end of the study]. In the control group only 7 (1.6 %) of all blood samples, were detected outside the normal range (up to 0.8 ng/ml).¶Conclusions: Procalcitonin is a new indicator of infection and sepsis. TNF and IL-6 concentrations always rise after major operations and fall in the absence of infection, indicating operative trauma. Procalcitonin is sensitive in detecting infective complications. Under routine conditions the procalcitonin concentrations seems to be valid, reproducible and detectable.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 373 (1988), S. 222-226 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Ring fixator ; Stability investigations ; Distractive osteosyntheses
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Distanzosteosynthesen am Unterschenkel mit dem Fixateur externe sind besonders starken axialen Belastungen ausgesetzt. Zur Ermittelung einer möglichst rigiden Konstruktion wurden vergleichende Stabilitätsmessungen mit einer selbst entwickelten Materialprüf-maschine durchgeführt. Die Konstruktionen mit dem von uns entwickelten Ringfixateur erwiesen sich, im Vergleich zum dreidimensionalen AO-Fixateur, deutlich stabiler. Der Einsatz bei Defektpseudarthrosen, bei infizierten Frakturen als Verfahrenswechsel und auch bei Verschiebeosteotomien mit Belastung (z. B. Ilisarov-Methode) ist gerechtfertigt.
    Notes: Summary There is a high axial load for lower leg distractive osteosyntheses with external fixation systems. In searching for a high rigidity comparative investigations on the stability with different external fixators were carried out by an own-developed material testing machine. Our anular fixator showed more rigidity than a three-dimensional ASIF-external fixateur. The use for infected fractures by changing the treatment, pseudarthrosis and also distractive osteosyntheses with weight bearing (for example Ilisarov-method) is possible.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 381 (1996), S. 207-211 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Pancreatic cancer ; Pylorus preservation ; Comparison to the standard Whipple procedure
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die Pankreaskopfresektion in der Modifikation nach Traverso-Longmire, mit Erhaltung eines funktionierenden Pylorus, hat gegenüber der Kausch-Whipple-Operation die Vorteile, daß Anastomosenulzera vermieden werden und daß die Patienten postoperativ eine bessere und schnellere Gewichtszunahme haben. Indikationen waren bisher die Papillenkarzinome und periampulare Tumoren. Bei den Adenokarzinomen lassen sich mit der Pyloruserhaltung gleich gute Überlebensraten erzielen. Unsere Ergebnisse von 56 Pyloruserhaltungen, davon 32 beim duktalen Karzinom und 28 Kausch-Whipple-Operationen in den Jahren von 1985–1993, belegen gleiche Überlebensraten, wie dies bereits für das Papillenkarzinom gezeigt werden konnte. Die Überlebenskurven zeigen, daß die Radikalität nicht von der Magenteilentfernung, sondern von der Resektion an den posterioren und retroperitonealen Resektionsrändern abhängt.
    Notes: Abstract The Whipple procedure has been improved by preservation of a functioning pylorus. A functioning pylorus is important because marginal ulceration is avoided and, compared to the standard Whipple procedure with gastric resection, more patients can gain weight postoperatively. The most common indications are carcinomas of ampulla of Vater and periampullary tumors. In patients with pancreatic adenocarcinoma the pylorus-preserving variety results in equal or better survival rates. In 56 patients with pylorus preservation, 32 with ductal carcinoma, and 28 with Kausch-Whipple between 1985 and 1993, our results showed slightly better survival rates and better post-operative nutrition. The weakest aspect of the radical resection addresses the retroperitoneal margin of the pancreas head and not the gastric resection.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 374 (1989), S. 39-45 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Ultrasound ; Spongiosa substance plasty ; Follow-up
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Verlaufskontrollen in der Knochenbruchheilung bei Spongiosatransplantaten werden röntgenologisch durchgeführt. Die Sonographie der Extremitäten ist auch bei Schallauslöschung durch kalkdichten Knochen möglich. Die Sonographie ist einfach zu handhaben, häufig wiederholbar und erlaubt in der Kombination mit röntgenologischen Daten eine bessere Beurteilung der Spongiosaeinheilung. In der frühen postoperativen Phase werden Flüssigkeitsansammlungen erkannt, im Verlauf kann durch eine Konturdiagnostik auf den Spongiosaein- und Umbau geschlossen werden.
    Notes: Summary The x-ray control is standard for spongiosa substance plasty and shows three periods of healing. In the first two periods (vascularisation and osteogenic reaction) the examination is restricted. Ultrasound control is a simple handling method although a hyporesonance or non-resonance of calcareous bone exists. The follow-ups concerning spongiosa substance plasty are made by ultrasound and x-ray control, and more exact assessments are possible. Advantages and disadvantages of ultrasound in extremities are discussed.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 372 (1987), S. 954-955 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Annular fixation ; Lower limb fractures ; Ringfixateur externe ; Unterschenkelfrakturen
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Der Ringfixateur externe erlaubt neben den bekannten Indikationen erweiterte Anwendungsmöglichkeiten. 1. beim Polytrauma (sekundäre Anwendung bei Korrekturen primär belassener Fehlstellungen). 2. bei Etagenfrakturen; 3. bei geschlossenen Frakturen mit erheblichen Weichteilschäden. 4. Als Repositionshilfe bei der Transfixationsmethode für instabile geschlossene Frakturen. Vorteile: AO-Kompatibilität, Korrekturen in allen Ebenen ohne Neuplacierung bereits liegender Steinmann-Nägel.
    Notes: Summary In addition to the well-known indications, annular fixation permits other applications as well: (1) fracture stabilization in polytraumatic patients (secondary use to correct primary reduction failure); (2) stage fractures; (3) Closed fractures with considerable soft-tissue lesions; (4) an aid in the reduction of unstable closed fractures (transfixation method). The advantages are: compatibility with external ASIF fixation and correction of dislocations without transposing the implanted Steinmann pins.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 382 (1997), S. S14 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Key words Peritonitis ; Standard therapy ; Focus sanitation ; Adjuvant therapy ; Taurolidine ; Schlüsselwörter Peritonitis ; Standardtherapie ; Fokussanierung ; Adjuvante Therapie ; Taurolidin
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die akut nekrotisierende Pankreatitis, die kotige und die diffuse eitrige Peritonitis sind Erkrankungen, die an erster Stelle in der Mortalität chirurgischer Infektionen des Bauchraums rangieren. So zeigen aktuelle Zahlen, daß eine Mortalität mit 50–80% in diesen speziellen Behandlungsgruppen immer noch zur Realität gehört. Die chirurgische Sanierung der Grunderkrankung steht im Mittelpunkt aller therapeutischer Bemühungen. Die Generalisierung der Entzündungsreaktion wird nahezu bei allen Patienten dieser Erkrankungsgruppe regelmäßig beobachtet. Zur lokalen Therapie gehört die Säuberung der Bauchhöhle, die entweder mit dem Ersteingriff ausreichend gelungen ist oder die kontinuierlichen Reinterventionen bedarf. Als therapeutische Verfahren stehen hier die kontinuierliche Peritoneallavage (KPL), die offene dorsoventrale Lavage und die programmierte Relaparotomie oder Etappenlavage zur Verfügung. Adjuvante Strategien umfassen medikamentöse Aspekte, wie z.B. TNFα- und Interleukin-1-Synthesehemmer oder Antikörper. Klinischen Studien mit diesen Mediatorinhibitoren zeigten bisher nur in Subgruppen Erfolge, so daß eine generelle adjuvante Therapie bisher nicht empfohlen werden kann. Die bakteriziden Eigenschaften von Taurolidin führen zur Zerstörung von Bakterienmembranen und gleichzeitig zur Vernetzung der Membrananteile und Funktionsproteine (LPS), so daß eine bakterizide und gleichzeitig eine endotoxinmindernde Eigenschaft besteht. Die lokale und die i.v. Therapie stehen als Modalität zur Verfügung.
    Notes: Abstract Acute necrotizing pancreatitis and fylecal or diffuse purulent peritonitis are the diseases primarily responsible for mortality due to surgical infections of the abdomen. The most recent figures indicate that a mortality rate of 50%–80% in this specialized treatment group is still a reality. Without doubt, surgical sanitation of the focus is the most important therapeutic measure. A generalized inflammation reaction has been regularly observed in nearly all patients within this disease category. Local surgical therapy has the greatest effect on prognosis. If the therapeutic goal is not reached with the first intervention, adjuvant surgical therapy is necessary. The different forms are continuous peritoneal lavage (CPL), open dorsoventral lavage, and relaparotomy or scheduled reoperation (``Etappenlavage''). Adjuvant medical treatments include TNFα and interleukin-1 synthesis inhibitors or antibodies. Unfortunately, clinical studies with these mediators have only been partly successful in the subgroups, so that a general clinical adjuvant treatment is not considered viable. The bacterial properties of taurolidine destroy the bacterial membrane and, at the same time, lead to cross-linking of the membrane components and functional proteins (LPS), so that a bactericidal effect and endotoxin reduction take place simultaneously. Both local and intravenous routes of administration can be used.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 374 (1989), S. 146-149 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Ultrasound ; Spongiosa substance plasty ; Experimental examination
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die sonographische Verlaufskontrolle von Spongiosatransplantationen unterstützt die radiologische Diagnostik. Die guten klinischen Erfahrungen erfordern, daß der Stellenwert der Untersuchung experimentell gesichert wird. An der Tibia mit intaktem Integument werden auto und homologe Spongiosatransplantate, sowie in einem zweiten Versuch teilentkalkte Knochenspäne untersucht. Die Ergebnisse bestätigen den Einsatz, da sich gute Eindringtiefen an der teilentkalkten, aber auch an der normalen Spongiosa ergeben. Unterschiede zwischen auto- and homologer Spongiosa ergeben sich experimentell nicht.
    Notes: Summary The ultrasound control after spongiosa substance plasty is, as described, a supportive method to x-ray measurement. The clinical experience and results are most encouraging. Therefore an experimental proof of this method is necessary. The model is the complete lower leg after amputation. The tibia is prepared with autologous and homologous spongiosa substance with and without gradual decalcification. For fresh spongiosa there is an ultrasound examination from three to five mm and to a higher rate for decalcified spongiosa substance. The experimental results are the verification of clinical assessment.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 9
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 379 (1994), S. 13-19 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Abdominal wall defect ; Skin plasty technique ; Morphology ; Wound healing
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung In einer tierexperimentellen Untersuchung wurde die Einheilung und Morphologie der Kutisplastik nach Loewe [11] und Rehn [17] unter verschiedenen Einheilungsbedingungen geprüft. Untersucht werden sollten der Mechanismus and Ablauf der Revaskularisation und die Phasen der Einheilung. Ergebnisse: Die Einheilung erfolgt über die Ausbildung einer fibrinösen Einscheidung der Kutisplastik mit nachfolgender Entwicklung eines Granulationsgewebe. Zwei Mechanismen laufen anschlieβend parallel nebeneinander ab. Zunächst kommt es zur Revaskularisation von alien Seiten der Plastik über Kapillaren and Gefäβe in die Netzmatrix des Koriums. An dieser Stelle könntn sich die Gefäβe parallel der Fasern schnell ausbreiten oder erhalten Anschluβ an das vorhandene Gefäβsystem. Kapillaren sind innerhalb von 3 bis 4 Tagen nachzuweisen. Nach 14 Tagen ist die Gefäβversorgung des Transplantats abgeschlossen. Im weiteren wandern Granulozyten und Makrophagen in das Transplantat ein. Diese lösen alle Bestandteile der Kutis, zuerst Epidermis and Hautanhangsgebilde später das Netzwerk des Koriums, auf. Es folgt die Neuentwicklung eines kollagenen Fasersystems entsprechend der funktionellen Beanspruchung iiber ein gerichtetes Granulations- und Narbengewebe. In diesem bilden Fibroblasten erneut kollagene Fasern aus. Die Kutisplastik wird mit der Epidermisseite zum Peritoneum eingebracht und unter maximaler Zugspannung an der Faszie befestigt. Nur unter der angelegten Spannung — so konnte tierexperimentell nachgewiesen werden — erfolgt die Einheilung regelrecht. Im Gegensatz zu alien anderen Nahttechniken in der Chirurgie ist die Spannung des Transplantats notwendige Voraussetzung.
    Notes: Abstract The aim of the experimental study was to investigate morphology and wound healing following the skin plasty (“Kutisplastik”) technique originally introduced by Loewe [11] and Rehn [17] under different conditions. We wanted to clarify the mechanism and development of revascularisation. Results: The familiar phases of wound healing take the usual course after a skin plasty. In the exsudative reaction the cutis is covered with fibrin fibres. This leads to the development of granulation tissue. The cellular reaction takes place in two parts: first comes the ingrowth of capillary bundles and vessels in the collagen network of corium; revascularization is complete within 14 days after the operation. This is followed by the immigration of granulocytes and macrophages into the graft. The release of enzymes leads to the lysis of epidermal structures, cutaneous appendages and ultimately to collagen fibres of corium. There is also proliferation from fibroblasts. Genesis from new collagen fibres is then observed as scar tissue. The skin plasty technique involves turning the epidermal side of the graft to the peritoneum and suturing it under the highest tension possible to the surrounding healthy fascia. This course of healing is seen only with such high-tension suturing. Experimental nontension suturing has led to failure of skin plasty for abdominal wall defects.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 10
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 382 (1996), S. S14 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Peritonitis ; Standard therapy ; Focus sanitation ; Adjuvant therapy ; Taurolidine ; Peritonitis ; Standardtherapie ; Fokussanierung ; Adjuvante Therapie ; Taurolidin
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die akut nekrotisierende Pankreatitis, die kotige und die diffuse eitrige Peritonitis sind Erkrankungen, die an erster Stelle in der Mortalität chirurgischer Infektionen des Bauchraums rangieren. So zeigen aktuelle Zahlen, daß eine Mortalität mit 50–80% in diesen speziellen Behandlungsgruppen immer noch zur Realität gehört. Die chirurgische Sanierung der Grunderkrankung steht im Mittelpunkt aller therapeutischer Bemühungen. Die Generalisierung der Entzündungsreaktion wird nahezu bei allen Patienten dieser Erkrankungsgruppe regelmäßig beobachtet. Zur lokalen Therapie gehört die Säuberung der Bauchhöhle, die entweder mit dem Ersteingriff ausreichend gelungen ist oder die kontinuierlichen Reinterventionen bedarf. Als therapeutische Verfahren stehen hier die kontinuierliche Peritoneallavage (KPL), die offene dorsoventrale Lavage und die programmierte Relaparotomie oder Etappenlavage zur Verfügung. Adjuvante Strategien umfassen medikamentöse Aspekte, wie z.B. TNFα- und Interleukin-1-Synthesehemmer oder Antikörper. Klinischen Studien mit diesen Mediatorinhibitoren zeigten bisher nur in Subgruppen Erfolge, so daß eine generelle adjuvante Therapie bisher nicht empfohlen werden kann. Die bakteriziden Eigenschaften von Taurolidin führen zur Zerstörung von Bakterienmembranen und gleichzeitig zur Vernetzung der Membrananteile und Funktionsproteine (LPS), so daß eine bakterizide und gleichzeitig eine endotoxinmindernde Eigenschaft besteht. Die lokale und die i.v. Therapie stehen als Modalität zur Verfügung.
    Notes: Abstract Acute necrotizing pancreatitis and fylecal or diffuse purulent peritonitis are the diseases primarily responsible for mortality due to surgical infections of the abdomen. The most recent figures indicate that a mortality rate of 50%–80% in this specialized treatment group is still a reality. Without doubt, surgical sanitation of the focus is the most important therapeutic measure. A generalized inflammation reaction has been regularly observed in nearly all patients within this disease category. Local surgical therapy has the greatest effect on prognosis. If the therapeutic goal is not reached with the first intervention, adjuvant surgical therapy is necessary. The different forms are continuous peritoneal lavage (CPL), open dorsoventral lavage, and relaparotomy or scheduled reoperation (“Etappenlavage”). Adjuvant medical treatments include TNFα and interleukin-1 synthesis inhibitors or antibodies. Unfortunately, clinical studies with these mediators have only been partly successful in the subgroups, so that a general clinical adjuvant treatment is not considered viable. The bacterial properties of taurolidine destroy the bacterial membrane and, at the same time, lead to cross-linking of the membrane components and functional proteins (LPS), so that a bactericidal effect and endotoxin reduction take place simultaneously. Both local and intravenous routes of administration can be used.
    Type of Medium: Electronic Resource
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