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  • 1
    ISSN: 1540-8167
    Source: Blackwell Publishing Journal Backfiles 1879-2005
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1615-6722
    Keywords: Schlüsselwörter Intraaortale Ballongegenpulsation ; Indikation ; Kardiogener Schock ; Akuter Myokardinfarkt ; Komplikationsrate ; Langzeitergebnisse ; Keywords Intraaortic balloon counterpulsation ; Indication ; Cardiogenic shock ; Acute myocardial infarction ; Complications ; Follow-up
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Background: Intraaortic balloon counterpulsation (IABC) is an established technique for temporary support of the left ventricular function. However, less is known about the current use and outcome of IABC in daily clinical practice. Patients and Method: From July 1995 to May 1999 all patients receiving an IABC in the Department of Cardiology of the Heart Center Ludwigshafen were included in a consecutive registry and follow-up data were obtained. Results: Sixty-six patients (mean age 65 years, 64% male) received an IABC during the registration period. In 95% of cases the indication for IABC was the presence of cardiogenic shock. The shock was due to an acute myocardial infarction in 83%, other reasons were less frequent (≤ 5%). Total inhospital mortality was 48%. Patients in shock due to myocardial infarction (53%) showed the highest mortality. During follow-up (median 20 months) another 21% died. Complications occurred in 20% of patients under IABC, including vascular complications in 12%, infections in 5% and major bleedings in 3%. There was no difference between mortality among patients with complications and total mortality. Conclusion: Main indication for IABC in daily practice is the presence of cardiogenic shock (95%), dominantly due to myocardial infarction (83%). Despite IABC therapy, half of these patients die during the hospital stay. High mortality of cardiogenic shock in myocardial infarction with pharmacological therapy justifies IABC treatment with regard to a rate of complications of 20%.
    Notes: Zusammenfassung Hintergrund: Die intraaortale Ballongegenpulsion (IABP) ist ein etabliertes Verfahren zur passageren Linksherzunterstützung. Es gibt jedoch kaum Daten über den Stellenwert in der klinischen Routine sowie Früh-/Langzeitergebnisse. Patienten und Methodik: Von Juli 1995 bis Mai 1999 wurden alle Patienten, die in der Kardiologie des Herzzentrums Ludwigshafen eine IABP erhielten, in einem konsekutiven Register erfasst und ein Follow-up durchgeführt. Ergebnisse: 66 Patienten (mittleres Alter 65 Jahre, 64% Männer) erhielten im Untersuchungszeitraum eine IABP. Indikation war in 95% der Fälle ein kardiogener Schock, davon in 83% nach akutem Myokardinfarkt. Andere Indikationen waren selten (≤ 5%). Die Intrahospitalmortalität lag insgesamt bei 48%. Am höchsten war sie bei Infarktpatienten mit Schock (53%). Im Follow-up von im Median 20 Monaten verstarben weitere 21%. Die Komplikationsrate der IABP lag bei 20%, davon Gefäßkomplikationen in 12%, Infektionen in 5% und schwere Blutungen in 3%. Die Moralität dieser Patienten entsprach der im Gesamtkollektiv. Schlußfolgerung: Die Indikation zur IABP wird auch an einem interventionellen Zentrum selten gestellt (66 Fälle in vier Jahren). Die Hauptindikation ist der kardiogene Schock (95%), in erster Linie bei Myokardinfarkt (83%). Trotz IABP verstirbt die Hälfte der Patienten in der Klinik. Aufgrund der hohen Mortalität von Infarktpatienten mit medikamentöser Therapie des kardiogenen Schocks scheint ein liberaler IABP-Einsatz trotz einer Komplikationsrate von 20% gerechtfertigt.
    Type of Medium: Electronic Resource
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