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  • 1
    ISSN: 0009-8981
    Keywords: Cystic fibrosis ; Cystic fibrosis transmembrane conductance regulator (CFTR) ; Genetic disease ; Genotype-phenotype association ; Mutation analysis
    Source: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1432-1076
    Keywords: Cystic Fibrosis ; Pseudomonas aeruginosa ; Tobramycin ; N-acetyl-β-d-glucosaminidase ; Proteinuria
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Proteinuria and enzymuria were measured in 27 patients with Cystic Fibrosis before and after tobramycin therapy. Prior to treatment, kidney function was normal in 23 patients. Four patients showed a pathological proteinuria and two haematuria. Renal biopsy in one patient showed segmental basement membrane alterations on electron microscopy; there were no immunoglobulin deposits. During intravenous therapy with tobramycin (10 mg/kg per day) and azlocillin (100 mg/kg per day) mean urinary N-acetyl-β-d-glucosaminidase (NAG) excretion rose six-fold and mean urinary alaninaminopeptidase excretion increased ten-fold. After cessation of therapy, enzymuria rapidly returned to pretreatment values in all 14 patients. Aerosol tobramycin therapy in four patients did not affect urinary excretion of NAG. It can be concluded that tobramycin did not cause persistent renal damage in our patients, whether given intravenously or as an aerosol.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Zeitschrift für Gerontologie + Geriatrie 31 (1998), S. 426-437 
    ISSN: 0044-281X
    Keywords: Schlüsselwörter Gerontopsychiatrische Versorgung und Pflege – ambulante Pflegedienste – psychisch gestörte ältere Menschen – gerontopsychiatrische Behandlung – Kooperation mit klinischer Gerontopsychiatrie ; Key words Geropsychiatric care – home-based care services – elderly with mental disorders – geropsychiatric treatment – cooperation with clinical facilities
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary This study was designed to provide information to which extend home-based nursing care services for the elderly take part in the care for older people with mental disorders. Also of interest was the involvement of clinical facilities and services of the geropsychiatric treatment system in the health care for the clients. A one day data collection in 29 nursing care services in two North Rhine-Westphalian regions could raise informations about 1,246 clients aged 60 years and over 1, 522 persons (41.8%) had a mental disorder, diagnosed by a nursing and/or medical professional. 68% of the mental disordered clients had dementia or a demential disorder, 6% a functional psychoses, and 31% a neurotic, psychogenic disorder or substance abuse (small number of clients with two and more diagnoses). 82% of clients with mental disorders had one or more additional somatic disease(s). These diseases were mostly the cause for the involvement of home-based nursing care service. Barely 8% of clients with mental disorders were placed from clinical facilities and services of the geropsychiatric treatment system into the nursing care services. Beside the home-based care, only 12% of mental disordered received clients outpatient psychiatric treatment. Systematic cooperation between the nursing care services and the system of (gero-) psychiatric treatemnt was a rare exception.
    Notes: Zusammenfassung Die vorliegende Studie untersucht, in welchem Ausmaß ambulante Pflegedienste, insbesondere Sozialstationen, an der Versorgung psychisch erkrankter älterer Menschen teilnehmen und wie Einrichtungen und Dienste des gerontopsychiatrischen Behandlungssystems ihnen dabei zur Seite stehen. Im Rahmen einer Stichtagserhebung im Frühjahr 1993 wurden insgesamt 29 ambulante Pflegedienste in zwei benachbarten Regionen Nordrhein-Westfalens befragt. Dabei konnten insgesamt 1246 Klienten im Alter ab 60 J. und älter erfaßt werden. 522 Personen (41,8%) hatten nach Angaben der Hauptpflegepersonen und/oder der behandelnden Ärzte eine psychische Störung oder Erkrankung. Dementielle Erkrankungen machten 68%, funktionelle Psychosen 6% und sonstige psychische Störungen wie neurotische, psychogene oder Abhängigkeitserkrankungen 31% der psychiatrischen Diagnosen aus (zum kleinen Teil Mehrfachdiagnosen). 82% der als psychisch krank oder gestört identifizierten Klienten waren gleichzeitig von einer oder mehreren somatischen Krankheiten betroffen. Diese Erkrankungen waren in der Regel auch zunächst der Anlaß für die ambulante Pflege gewesen, wie sich schon aus den Zugangswegen der betreffenden Klienten in die jeweiligen Pflegedienste ergab. Nur bei knapp 8% von ihnen waren klinische (geronto-)psychiatrische Behandlungseinrichtungen an der Vermittlung in die ambulante Pflege beteiligt. Auch eine parellel zur ambulanten Pflege verlaufende ambulante (geronto-)psychiatrische Behandlung fand nur bei knapp 12% dieser Klienten statt. Systematische, fest etablierte Kooperationsbeziehungen zwischen den ambulanten Pflegediensten sowie Einrichtungen und Diensten der gerontopsychiatrischen Behandlung gab es nur vereinzelt.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Zeitschrift für Gerontologie + Geriatrie 33 (2000), S. 59-66 
    ISSN: 0044-281X
    Keywords: Schlüsselwörter Gerontopsychiatrisches Zentrum – psychisch erkrankte ältere Menschen – Effekte klinisch-ambulanter, teilstationärer und stationärer gerontopsychiatrischer Behandlung – Altenheimeintritt ; Key words Gerontopsychiatric center – elderly with mental disorders – clinical home-based outpatient service, day-hospital and inpatient service – homes for the elderly – mental health of the elderly – system of health care for the elderly
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The goal of this evaluation study is to analyze the effects of a new gerontopsychiatric institution, the gerontopsychiatric center (GC: a combination of a home-based outpatient service, a day-hospital and a consulting office for elderly with mental disorders) on the reorganization process of the treatment system from intramural toward extramural structures, as experts of the government of the FRG have been demanding for a long time. Based on data of cross-sectional and longitudinal studies two regional catchment areas – the city of Bielefeld (without GC, control region) and the district of Gütersloh (with GC) – are compared and analyzed, whether changes within the gerontopsychiatric system (subsystem A), the system of general medical treatment (subsystem B), or within the elderly care system (subsystem C) occurred. Concerning subsystem A the results are that the GC has a strong impact on the intended shift from intra- to extramural structures, without selecting patients by diagnosis nor by severity degrees of their mental disorders in extramural treatment facilities. The home-based outpatient treatment is especially successful for elderly with a functional psychic disorder. These patients had the highest scores in improvement of psychiatric symptoms as well as in reduction of their self-care deficits within one year Effects of the GC on subsystem B were evident soon after its establishment, for example, by the increasing cooperation between the gerontopsychiatric health services and general hospitals in the region with GC, in which (hospitals) two fifths of all clinical gerontopsychiatric patients with a mental disorder as the main diagnosis (ICD-9) are treated. An effect of the GC on subsystem C is possibly the fact that in its region the rate of direct transfers of patients from the clinical gerontopsychiatric department into homes for the elderly is significantly lower than in the region without GC.
    Notes: Zusammenfassung Ziel der Evaluationsstudie, über deren ausgewählte Ergebnisse dieser Beitrag berichtet, ist es, die Auswirkungen eines Gerontopsychiatrischen Zentrums (GZ: eine Kombination von ambulantem Dienst, Tagesklinik und Altenberatung) auf den von der Expertenkommission der Bundesregierung geforderten und ausführlich begründeten Wandlungsprozeß von “intramuralen” (stationären) zu “extramuralen” (tagesklinischen und klinisch-ambulanten, i. w. hausgestützten) regionalen Versorgungsstrukturen erstmalig einer empirischen Prüfung zu unterziehen. Auf der Basis umfangreicher Quer- und Längsschnittdaten werden durch einen Vergleich der Versorgungsregion der Stadt Bielefeld (ohne GZ) mit der des Kreises Gütersloh (mit GZ) Veränderungen in den regionalen Versorgungsteilstrukturen der Gerontopsychiatrie (Subsystem A), der Allgemeinmedizin (Subsystem B) und der Altenhilfe (Subsystem C) analysiert. Die Untersuchung ergibt hinsichtlich Subsystem A, Daß ein GZ auf die intendierte Strukturform von intra- zu extramuraler Versorgung erheblichen Einfluß hat, ohne dabei seine Klientel nach Art und Schweregrad der psychischen Störung zu selegieren. Dabei erweist sich eine zugehende klinisch-ambulante, hausgestützte Versorgung bei funktionell psychisch gestörten älteren Menschen hinsichtlich der Entwicklung der Krankheitsschwere und des Umfangs der Hilfs- und Pflegebedürftigkeit als besonders erfolgreich. Effekte des GZ auf das Subsystem B zeigen sich z. B. in den schon bald nach seiner Einrichtung sich entwickelnden Kooperationsbeziehungen zu den Allgemeinkrankenhäusern der Versorgungsregion Gütersloh, in denen ⅖ (!) aller gerontopsychiatrischen Patienten (mit einer psychiatrischen Erstdiagnose nach ICD-9) behandelt werden. Ein Effekt des GZ auf das System der Altenhilfe (Subsystem C) findet möglicherweise darin seine Ausdruck, daß in der Versorgungsregion Gütersloh die Heimeinweisungsrate nach klinisch-stationärer Behandlung deutlich geringer als in der Bielefelder Kontrollregion ist.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    ISSN: 1433-0423
    Keywords: Schlüsselwörter: Intraokulare Fibrinolyse ; rt-PA ; Kombinierte Glaukom- und Kataraktoperation ; Key words: Intraocular fibrinolysis ; rt-PA ; Combined cataract-filtration surgery
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Background: The fibrinolytic drug rt-PA, which has been successfully used systemically to treat arterial and venous occlusions, is now available for local, intraocular injection. rt-PA converts plasminogen to plasmin, which in turn is able to lyse fibrin and fibrin clots. Intraocular surgery, trauma and inflammation may lead to intraocular accumulation of fibrin. Treatment of this type of complication with high-dose corticosteroids is protracted and often unsuccessful. Patients: Eight patients (age 59–75 years) with fibrin formation following phacoemulsification and IOL implantation combined with trabeculectomy were treated by intra-ocular injection of 10 µg rt-PA. The intraocular status following the local fibrinolytic therapy was documented by biomicroscopy, photography and laser-flare Tyndallometry on days 1, 2 and 8. Results: In all patients the fibrin clots dissolved completely. Neither relapses nor adverse affects were noted. Conclusions: The intraocular application of rt-PA results in an efficient fibrinolytic effect, which prohibits potential complications of combined glaucoma and cataract surgery due to fibrin formation.
    Notes: Nachdem das Fibrinolytikum rt-PA in der systemischen Therapie von arteriellen und venösen Gefäßverschlüssen erfolgreich eingesetzt wird, steht uns nun dieses Medikament als Injektionslösung zur lokalen Applikation im Auge zur Verfügung. rt-PA wandelt Plasminogen in Plasmin um, Plasmin lysiert Fibrin und Fibrinclots. Zur Fibrinbildung im Auge kann es durch intraokulare Eingriffe, Traumata oder entzündliche Prozesse kommen. In allen Fällen stellt Fibrin eine Komplikation dar, die in der Regel mit hochdosierten Steroiden nur langsam und oft unzureichend behandelt werden kann. Patienten: Bei 8 Patienten im Alter zwischen 59 und 75 Jahren wurde bei Fibrinbildung nach kombinierter Goniotrepanation und Phakoemulsifikation mit HKL-Implantation 10 µg rt-PA intraokular injiziert. Am 1., 2. und 8. Tag nach der lokalen Fibrinolyse wurde der Verlauf des intraokularen Reizzustands mittels biomikroskopischem Befund, Fotodokumentation und Laser-Flare-Tyndallometrie beobachtet. Ergebnisse: Bei sämtlichen behandelten Fällen kam es zur vollständigen Auflösung des Fibrinclots. Eine Rezidivbildung trat nicht ein, unerwünschte Nebenwirkungen zeigten sich nicht. Schlußfolgerung: Die intraokulare Anwendung von rt-PA führt zu einer sicheren Fibrinolyse und verhindert somit mögliche Spätkomplikationen aufgrund von Fibrinbildung nach kombinierter Glaukom- und Kataraktoperation.
    Type of Medium: Electronic Resource
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