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  • 1
    ISSN: 1436-0578
    Keywords: Schlüsselwörter Combitube™ ; Atemwegsmanagement ; Alternative Intubationsverfahren ; Schwierige Intubation ; Keywords Combitube™ ; Airwaymanagement ; Alternative airway devices ; Difficult intubation
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Issues concerning the Combitube™, as indications of use, optimal insertion technique, and correct position are not yet answered. However, studies and case reports proved the successful use of the Combitube™. Goal of the present study was to analyse the Combitube™ position after insertion with different techniques via fibreoptic examination. 20 patients were intubated via Combitube™ with (n=10) or without (n=10) laryngoscope. In 10 patients a bending manoeuvre of the Combitube™ was performed before insertion (n=5 with and n=5 without laryngoscope). After insertion, the Combitube™ position was analysed via fibreoptic examination. In 19 out of 20 patients insertion of the Combitube™ was successful. No difference concerning insertion times, tube position and mucosal damage between laryngoscopic and non-laryngoscopic insertion and with or without bending manoeuvre was found. Fibreoptic examination proved ventilating perforations covered with mucosa in all patients with a mean of 3.7 out of 8 perforations free. In 9 cases blood clots were seen on the Combitube™, 15 out of 19 tubes were not placed as suggested by the manufacturer. For trained medical personnel, the Combitube™ is a suitable intubation device in emergency medicine and for the management of the difficult airway. Modifications of the ventilating perforations and the bands on the tube showing the right insertion depth may be considered. A frequent lesion of soft tissues caused by the Combitube™ is ascertained.
    Notes: Zusammenfassung Für den Combitube™ sind Fragen zu Anwendungsgebieten, optimaler Insertionstechnik und korrekter Positionierung bis heute nicht abschließend untersucht, die erfolgreiche Anwendung wurde jedoch in mehreren Studien und Fallberichten nachgewiesen. Ziel dieser Untersuchung war es, die Lage des Combitube™ nach Einführung mittels unterschiedlicher Insertionstechniken durch fiberoptische Untersuchung zu analysieren. Bei 20 Patienten wurde abwechselnd laryngoskopisch (n=10) und nicht-laryngoskopisch (n=10) ein Combitube™ eingeführt. Bei 10 Patienten erfolgte zusätzlich eine Vorbiegung des Combitube™ (n=5 mit und n=5 ohne Laryngoskop). Nach Positionierung des Tubus erfolgte die Lagekontrolle mittels fiberoptischer Untersuchung. Bei 19 von 20 Patienten wurde der Combitube™ erfolgreich eingeführt, Unterschiede bezüglich Insertionszeiten, Tubuslage und Schleimhautschäden zwischen laryngoskopischer und nicht-laryngoskopischer Einführung sowie mit oder ohne Vorbiegung konnten nicht festgestellt werden. Das Einführen nach Vorbiegen wurde jedoch als einfacher empfunden. Die fiberoptische Kontrolle ergab bei allen Patienten durch Schleimhaut verlegte Ventilationsperforationen, wobei im Mittel 3,7 von 8 Perforationen frei waren. Allein 9 Tuben wiesen Blutspuren auf und 15 Tuben waren nicht wie vom Hersteller angegeben positioniert. Der Combitube™ ist zur Atemwegssicherung in Notsituationen durch Eingewiesene geeignet. Modifikationen der Ventilationsperforationen sowie der Markierungen zur richtigen Insertionstiefe sind überlegenswert. Eine Schleimhautschädigung ist gehäuft festzustellen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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