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  • 1
    ISSN: 1432-0584
    Keywords: Myelomonocytic ; Subacute and chronic leukemia ; Bone marrow cytogenetics and cytochemistry ; Lysozyme
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary 44 patients suffering from myelomonocytic leukemia (MML) have been observed over the last four years. They have been subclassified in acute myelomonocytic and acute monoblastic leukemias (AMML, n = 12; AMoL, n = 10), subacute myelomonocytic leukemias (SMML, n = 13), and chronic myelomonocytic leukemias (CMML, n = 9) on the basis of bone marrow cytology(blast and promonocyte counts, maturation of granulopoesis) and cytochemical findings (peroxydase and unspecific esterase reaction). This subclassification has been proved to be of prognostic relevance by its good correlation with the mean survival times (AMML: 4.5 months, AMoL: 2.4 months, SMML: 8 months, CMML: 18 months). The acute forms have been treated in general with combined cytostatic chemotherapy, whereas SMML and CMML have been treated this way only in case of progression to an acute phase. These progressions to an AMML have been observed more often and earlier in subacute forms than in chronic forms. The diagnosis of SMML and CMML is supported by the finding of sea-blue histiocytes in the bone marrow, increased lysozyme levels in serum and urine and by the absence of the Philadelphia-Chromosome.
    Notes: Zusammenfassung 44 Patienten mit myelomonozytärer Leukämie (MML) wurden während der letzten vier Jahre beobachtet. Eine Einteilung in akute myelomonozytäre und akute monoblastäre Leukämien (AMML, n = 12; AMoL, n = 10), subakute myelomonozytäre Leukämien (SMML, n = 13) und chronische myelomonozytäre Leukämien (CMML, n = 9) wurde aufgrund der Knochenmarkzytologie (Blasten- und Promonozytenanteil, Ausreifung der Granulopoese) und zytochemischer Befunde (Peroxydase- und unspezifische Esterase-Reaktion) vorgenommen. Diese Einteilung erwies sich als prognostisch relevant durch eine gute Korrelation mit den mittleren Überlebenszeiten (AMML: 4,5 Monate, AMoL: 2,4 Monate, SMML: 8 Monate, CMML: 18 Monate). Die akuten Verlaufsformen wurden in der Regel kombiniert zytostatisch behandelt, während SMML und CMML nur beim Übergang in eine akute Phase zytostatisch therapiert wurden. Derartige Übergänge in AMML wurden bei den subakuten Verlaufsformen häufiger und eher als bei den chronischen beobachtet. Zur Diagnose SMML, CMML trägt das Vorkommen seeblauer Histiozyten im Knochenmark, eine Lysozymerhöhung in Serum und Urin und das Fehlen des Philadelphia-Chromosoms bei.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1432-0584
    Keywords: Sideroblastic anemia ; Preleukemia ; Chromosome analysis ; Sideroblastische Anämie ; Präleukämie ; Chromosomenanalyse
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei zehn Patienten mit IRSA wurden zytogenetische und knochenmarkmorphologische Befunde innerhalb 24 Monaten ein- oder mehrfach kontrolliert. Acht Patienten wiesen einen euploiden Chromosomensatz auf, bei zwei Patienten bestanden stabile klonale Aberrationen (45, XO, -Y und 46, XX, + mär). Während der durchschnittlich 6,8jährigen Krankheitsdauer trat bei keinem Patienten eine Leukämie auf. Auch bei zehn weiteren, bereits verstorbenen Patienten mit IRSA wurden nach 7,7 Jahren Latenzzeit keine Leukämien und 2 maligne Tumoren (Colon- und Prostatacarcinom) beobachtet. Dagegen weisen primäre Besonderheiten der Knochenmarkmorphologie (geringgradige Myeloblastenvermehrung, normale Zellularität, hoher M∶E-Anteil, PAS-positive Erythroblasten), eine zusätzliche Thrombopenie oder schwere instabile klonale Chromosomenaberrationen auf eine Präleukämie mit symptomatischer SA hin Drei derartige Fälle entwickelten nach 1–15 Monaten eine unreifzellige Leukämie.
    Notes: Summary In ten patients with IRSA, chromosome analysis and bone marrow cytology were performed once or several times during 24 months. Bone marrow chromosomes from eight patients showed a normal karyotype. Two patients were found to have stable clonal chromosome aberrations (45, X, -Y [male] and 46, XX, + mar). In a median duration of 6.8 years of IRSA no patient has yet developed acute leukemia. In another ten deceased patients with IRSA no evidence of leukemia, but a carcinoma of colon and prostate were observed in a latency of 7.7 years. Three patients with symptomatic SA developed in 1–15 months an acute leukemia. Two of them showed severe instable clonal chromosome abnormalities. Distinct bone marrow abnormalities (increase of blasts, normal cellularity, reversed M∶E ratio, PAS-pos. erythroblasts), thrombocytopenia, and major clonal chromosome aberrations may help to differentiate IRSA from preleukemic states with symptomatic SA.
    Type of Medium: Electronic Resource
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