ISSN:
1435-2451
Keywords:
Schlüsselwörter Weichteilsarkome
;
Extremitäten
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Rumpf
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Überleben
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Prognostische Faktoren
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Key words Soft tissue sarcoma
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Extremity
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Trunk
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Survival
;
Prognostic factors
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Abstract Background: Soft tissue sarcomas (STS) of the extremities are rare. The purpose of this study was to identify prognostic risk factors associated with survival in patients with primary extremity and truncal STS. Methods: Patient, tumor, and pathologic data from 149 consecutive patients with localized primary STS of the extremities and trunk were analyzed using Kaplan-Meier and Cox regression techniques to identify univariate and multivariate risk factors. A subgroup analysis was performed to compare factors predictive of survival in patients who received treatment before (n=50) and after (n=99) treatment was standardized in 1988. Results: The 5-year survival rate was 76.5% with an average follow-up of 6 years. Local recurrence occurred in 23% of all patients, 40% before 1988 and 15% after 1988 (P〈0.0001). Risk factors associated with survival included resection quality (R0 vs. R1; P〈0.0001), era of operation (P=0.002), local recurrence (P〈0.001), UICC stage (P〈0.0001), tumor size (P〈0.001), tumor depth (P=0.002), regional lymph nodes (P〈0.0001), and histology (P〈0.0001). Multivariate analysis revealed that tumor size, tumor depth, and resection quality were independent risk factors of survival. Conclusions: These results indicate that management of STS in a specialized institution improves overall survival. Resection quality is the most important risk factor of survival. Therefore, effort should be made during primary treatment of STS to achieve wide, tumor-free resection margins.
Notes:
Zusammenfassung Hintergrund: Weichteilsarkome (WTS) der Extremitäten sind selten. Hintergrund der vorliegenden Arbeit ist die Identifizierung von prognostischen Risikofaktoren hinsichtlich des Überlebens von Patienten mit primären WTS. Material und Methode: Daten von Patienten, Tumoren und Therapie von 149 konsekutiven Patienten mit primären WTS der Extremitäten und des Rumpfs wurden anhand Kaplan-Meier- und Cox-Regressionsanalysen auf uni- und multivariate Risikofaktoren untersucht. Eine Untergruppenanalyse wurde durchgeführt, um Vorhersageparameter von Patientenüberleben in Abhängigkeit des Behandlungszeitraums zu erfassen. Ergebnisse: Die 5-Jahres-Überlebensrate war 76,5% bei einer mittleren Nachbeobachtungszeit von 6 Jahren. Ein Lokalrezidiv trat bei 23% aller Patienten auf, in 40% vor 1988 und bei 15% nach 1988 (p〈0,0001). Die folgenden Risikofaktoren waren mit einer verkürzten Überlebenszeit verbunden: Resektionsqualität (R0 vs. R1, p〈0,0001), Operationszeitraum (p〈0,002), Lokalrezidiv (p〈0,001), UICC Stadium (p〈0,0001), Tumorgröße (p〈0,001), Tumortiefe (p〈0,002), positive regionaler Lymphknotenstatus (p〈0,0001) und Histologiebefunde (p〈0,0001). In der multivariaten Analyse behielten Tumorgröße, Tumortiefe und die Resektionsqualität ihren prognostischen Wert als unabhängige Überlebensrisikofaktoren. Schlußfolgerung: Unsere Ergebnisse zeigen an, daß das Management von WTS in einem spezialisierten Zentrum das Überleben der Patienten entscheidend beeinflußt. Der Resektionsqualität kommt die wichtigste Bedeutung beim Überleben zu. Aus diesem Grund sollte jedes WTS schon während der initialen Behandlung mit dreidimensionalem Sicherheitsabstand unter Berücksichtigung der anatomischen Kompartimente behandelt werden.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/PL00008043
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