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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 67 (1989), S. 42-46 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Hyperparathyroidism ; Secondary nutritional ; Brown tumors ; Osteolysis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary For years, brown tumors have been considered to be a characteristic of primary hyperparathyroidism. However, since 1963 several reports indicate the incidence of brown tumors in patients with renal secondary hyperparathyroidism to be 1.5%–1.7%. The appearance of multiple brown tumor lesions is rather uncommon in secondary hyperparathyroidism which is also true for malabsorption as its cause. We report on a 56-year-old man presenting with pain in the bones and multiple osteolyses. A bone biopsy specimen and the laboratory examinations were indicative of secondary hyperparathyroidism caused by malabsorption most likely due to Billroth's II/I gastric resection. Thus, the patient's osteolyses represent brown tumors which have been induced by nutritional secondary hyperparathyroidism.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 59 (1981), S. 5-18 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Osteoporosis ; Bone marrow histology ; Bone marrow microcirculation ; Osteogenesis ; Osteoporose ; Knochenmarks-Histobiopsie ; Knochenmarksmikrozirkulation ; Osteogenese
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Obgleich ihre Folgen ein wohlbekanntes klinisches Syndrom darstellen und obgleich eine Fülle von biochemischen, radiologischen und nuklearmedizinischen Untersuchungen über ihre Entstehung vorliegt, ist die Pathogenese der sogenannten primären Osteoporose noch immer unbekannt. Anhand von histobioptischen Beobachtungen an 1727 Kranken mit „idiopathischer“ und 288 Kranken mit sekundärer Osteoporose wird ein struktureller Zusammenhang von Veränderungen der Knochenmarkskapillaren und dem Schwund des trabekulären Knochens bei diesen Störungen gezeigt. Eine neue Hypothese über die strukturelle und funktionelle Rolle der Knochenmarkskapillaren sowohl bei normalem als auch bei krankhaftem Knochenumbau stützt sich auf die vorgelegte vergleichende morphometrische semiquantitative Analyse von Normalfällen einerseits, von hypo- und hyperplastischen Veränderungen der Mark- und Knochengewebe bei verschiedenen hämatologischen und osteologischen Krankheiten andererseits. Die bessere Kenntnis dieser Zusammenhänge und ihrer hormonellen und nervösen Grundlagen könnte einen neuen Weg zum Verständnis und zur kausalen Behandlung der sogenannten „idiopathischen“ Osteoporose eröffnen.
    Notes: Summary In spite of a well defined clinical syndrome and a wealth of biochemical information, the pathogenesis of primary osteoporosis is still uncertain. Microscopic evaluation of semithin sections of 1727 bone biopsies from patients suffering from “idiopathic” osteoporosis and 288 from patients with secondary osteoporosis has lead to the recognition of a pathogenetic relationship between changes of the bone marrow capillaries and atrophy of the trabecular bone in these groups. A new hypothesis is proposed for the structural and functional role of the bone marrow capillaries in normal and abnormal osseous remodelling; this is based on comparative morphometric analysis of normal cases and of hypo- and hyperplastic changes of the myelogenous and osseous tissues in various haematological and bone disorders. The hormonal and nervous regulation of the microcirculation of the bone marrow may offer a new approach to the understanding and cure of so-called idiopathic osteoporosis.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Bone ; Bone marrow ; Bone marrow biopsy ; Immunhistology ; Diabetes mellitus ; Diabetic microangiopathy ; Diabetic osteomyelopathy ; Knochen ; Knochenmark ; Myelotomie ; Immunhistologie ; Diabetes mellitus ; Diabetische Mikroangiopathie ; Diabetische Osteomyelopathie
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Beckenkammbiopsien von 118 Patienten mit manifestem Diabetes mellitus wurden histologisch und histomorphometrisch ausgewertet und mit den klinischen Daten verglichen. Die histobioptischen Ergebnisse zeigen, daß sich die „diabetische Mikroangiopathie“ auch im Gefäßsystem des Knochenmarkes manifestiert. Mit Betonung im Bereich der Arteriolen und Kapillaren waren einerseits exsudativ-degenerative Wandveränderungen, andererseits entzündlich-fibrosierende perivaskuläre Reaktionen nachweisbar. Pathogenetisch sind diese Gefäßveränderungen bei Diabetes mellitus im Rahmen einer biochemisch veränderten Basalmembran mit erhöhter Permeabilität für Plasmaproteine zu erklären, die wiederum eine perivaskuläre Entzündungsreaktion auslösen. Neben der angiologischen Beurteilung des Diabetikers ermöglicht die Beckenkammbiopsie auch differenzierte und quantifizierbare Aussagen über hämatologische und osteologische Probleme im Rahmen des diabetischen Spätsyndroms. Bisher unbekannt war bei Diabetes mellitus die ausgeprägte Entzündungsreaktion des Knochenmarkstromas, die mit den serologischen Entzündungsparametern korreliert und sich klinisch häufig als sog. Infektanämie äußert. Eine Beteiligung der beschriebenen Myelitis an der Pathogenese des markatrophisch-osteoporotischen Bildes bei Diabetes mellitus kann angenommen werden. Knochenveränderungen bei Diabetes mellitus treten gegenüber einem altersentsprechenden Normalkollektiv signifikant häufiger auf und manifestieren sich als rarefizierende Osteopathie ohne wesentliche Umbausteigerung. Als Ursache kommen neben der dia betischen Mikroangiopathie mit begleitender Myelitis zahlreiche andere Faktoren, wie Störung der Kollagensynthese, des Kalziumstoffwechsels sowie Bewegungsmangel in Frage. Übereinstimmend mit den Ergebnissen anderer Autoren wiesen die Patienten mit Insulin-Therapie gegenüber oral eingestellten Diabetikern einen geringeren Osteoporosegrad auf. Unsere Ergebnisse erlauben die morphologische und klinische Definition einer diabetischen Osteomyelopathie mit eigenständiger Pathogenese. Sie ist charakterisiert durch 1. exsudativ-entzündliche Veränderungen der Knochenmarkgefäße, 2. plasmazelluläre Myelitis mit markatrophischer Komponente, 3. Osteoporose ohne nachweisbare Umbausteigerung.
    Notes: Summary Iliac crest biopsies from 118 patients with manifest diabetes were evaluated histologically and histomorphometrically and compared with the clinical data. The histobioptic results show that “diabetic microangiopathy” is also manifest in the vascular system of the bone marrow. Exudative degenerative changes in the vessel wall on the one hand, and inflammatory fibrosing perivascular reactions on the other were accentuated in the region of the arterioles and capillaries. These vascular changes in diabetes mellitus can be attributed to a biochemically altered basal membrane with increased permeability for plasma protein which, in turn, set up a perivascular inflammatory reaction. In addition to the angiological assessment of diabetics, iliac crest biopsy also permits differentiated and quantifiable statements on the haematological and osteological problems involved in the late diabetic syndrome. The marked inflammatory reaction of the bone marrow stroma was previously unknown in diabetes mellitus; it correlates with the serological inflammatory parameters and frequently becomes manifest as “anemia of chronic disorders”. It can be assumed that this reaction also takes part in the pathogenesis of the atrophy of the bone marrow and osteoporosis in diabetes mellitus. Bone changes in the form of atrophic osteopathy without essentially increased bone remodeling are to be found more frequently in diabetes mellitus than in a normal collective of similar age. In addition to diabetic microangiopathy with concomitant inflammation, numerous other causes such as disturbances of collagen synthesis, of calcium metabolism and lack of movement are to be considered. In accordance with other authors, the patients on insulin therapy showed a smaller degree of osteoporosis than orally adjusted diabetics. For these pathogenetic reasons, a specific diabetic osteomyelopathy can be established. It is characterised by: 1. exudative inflammatory changes of the bone marrow vessels, 2. plasmocytic marrow reactions and parenchymal reduction 3. osteoporosis without signs of increased remodeling of the bone.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Immune neutropenia ; 7S-Immunoglobulin therapy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary In a 61-year-old woman recurrent bacterial infections were caused by immune neutropenia which was resistant to high-dose cortisone and plasmapheresis. However, high-dose intravenous 7S-immunoglobulin therapy (30 g for 6 days) induced a long-term remission for 35 months. This treatment modality is safe and should be used as a first-line agent.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Myelotomy ; Irradiation ; Bone marrow ; Myelotomie ; Strahlenschaden ; Knochenmark
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei 25 Patientinnen mit einem Genitalcarcinom wurden nach der Tumorbestrahlung Knochenbiopsien aus der bestrahlten Region histologisch untersucht und morphometrisch ausgewertet; der Abstand vom Bestrahlungsende bis zur Biopsie betrug 2 Monate bis 25 Jahre. Über die unmittelbaren Folgen der Bestrahlung, verglichen mit dem Zustand vor Behandlung, wurde in einer früheren Studie berichtet (Beilet al., 1974). Auch Jahre nach dem Strahleninsult besteht eine partielle Markatrophie bei normalem bis erhöhtem Spongiosavolumen mit gesteigertem Knochenumbau. Dieser Zustand wird unterhalten durch eine chronische Schädigung der terminalen Strombahn; die Regeneration dieser Schädigung hängt ab von der individuellen mesenchymalen Reaktionsbereitschaft. Verschiedene Typen dieser Reaktionen werden unterschieden. Weitere Beobachtungen sollen zeigen, ob sie auch den Ablauf der Tumorkrankheit selbst beeinflussen.
    Notes: Summary In 25 patients iliac crest biopsies have been taken after radiation therapy of genital carcinoma. The radiation doses in the biopsied region ranged up to about 3,000 rads. The time interval from the end of radiation until the control biopsy was 2 months or longer, up to 25 years. The immediate consequences of the radiation, compared with the pretherapeutic picture, have been analyzed in an earlier study (Beilet al., 1974). By histomorphometric analysis of the samples it can be shown that a more or less severe atrophy of the bone marrow is persisting in the irradiated area for years. The atrophy is accompanied either by normal or increased bony trabecularization, together with increased osteoblastic and -clastic activity. These disturbances are likely to depend of a chronic distortion of the marrow capillarization, which may be influenced by the individual RES activity; different types of the reticuloendothelial response can be demonstrated in our material. Whether this response has a bearing regarding the prognosis of the tumorous condition itself remains a matter of speculation, to be proved by further investigations.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 56 (1978), S. 545-550 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Histochemistry ; Immunohistology ; Plastic embedding ; Frozen sections ; Bone biopsy ; Bone marrow ; Histochemie ; Immunhistologie ; Kunststoffeinbettung ; Gefrierschnitte ; Myelotomie ; Knochenbiopsie ; Knochenmark
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die Kombination enzymhistochemischer und immunhistologischer Verfahren mit der morphologisch überlegenen Methacrylat-Semidünnschnitt-Technik stieß bisher auf Schwierigkeiten, da durch diese Einbettungstechnik der Antigen-und Enzymnachweis weitgehend unterbunden wird. Dieser Nachteil der Kunststoffeinbettung wird durch die Möglichkeit der gleichzeitigen Anwendung der Methacrylat- und Gefrierschnitt-Technik an einer einzigen unentkalkten Biopsieprobe (Myelotomie) aus dem Beckenkamm behoben. Beide unterschiedliche Schnitt-Techniken ließen sich vereinigen mit Hilfe von zwei einfachen methodischen Neuentwicklungen: 1. Durch ein Gerät zur artefaktfreien Längshalbierung des Beckenkammzylinders 2. Durch Herstellung von gut beurteilbaren Gefierschnitten an unentkalktem spongiösem Knochen. Die Anwendung dieser Methoden wird beschrieben, ihre Vorteile bei der gleichzeitigen licht- und elektronenmikroskopischen, enzym- und immunhistologischen Auswertung werden an Beispielen gezeigt.
    Notes: Summary Unfortunately, the combination of the superior histologic embedding technique for semi-thin sectioning of undecalcified bone in methacrylate with special methods in enzyme or immune histochemistry did not prove to be very successful up to now. These shortcomings are attributed to the influence of the embedding medium itself. They can be overcome by processing one part of a biopsy specimen after embedding in methacrylate, the other one after freezing. Optimal and comparable results have been obtained by a simple instrument for longitudinal hemisectioning of a cylindrical biopsy specimen of cancellous bone of adequate size, and by developing a suitable technique for the cutting of frozen sections of undecalcified bone. These methods are presented. Examples are given of the benefits of the simultaneous evaluation of one and the same biopsy-specimen with light-microscopic, ultramicroscopic, enzyme- and immun-histochemic technique.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 54 (1976), S. 1061-1075 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Malignant lymphoma ; Hodgkin's disease ; Bone marrow ; Bone and bones ; Bone marrow biopsy ; Lymphoma malignum ; Morbus Hodgkin ; Knochenmark ; Knochenmarkbiopsie ; Knochen
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die Ausbreitung der Lymphogranulomatose auf das Knochenmark nach Quantität und Qualität ist ein wichtiges diagnostisches Merkmal, dessen Vorhandensein im Zuge der initialen Stadienfeststellung unbedingt geprüft werden muß. Als Biopsieort ist der Beckenkamm vorzüglich geeignet, ausreichende Probengröße und adäquate Semi-Dünnschnittechnik an Acrylat-eingebetteten Schnitten sind ausschlaggebend für die diagnostische Ausbeute. Die prognostische Aussage einer Knochenmarksbeteiligung muß an einem unter einheitlichen Gesichtspunkten ausgewählten Material weiter präzisiert werden. Es wird zwischen einer Allgemeinreaktion bei extramedullärer Lymphogranulomatose im Sinne einer Tumormyelopathie und einer Lokalreaktion in der Umgebung von Lymphogranulominfiltraten im Knochenmark unterschieden. Die erstere ist überwiegend vom Krankheitsfortschritt, die letztere auch vom histologischen Krankheitstyp abhängig. Die bekannte Typeneinteilung läßt sich auch auf die Veränderungen der Lymphogranulomatose im Knochenmark anwenden. Doch zeigen die verschiedenen histologischen Typen eine unterschiedliche Neigung zur Ausbreitung auf das Knochenmark. Im allgemeinen geht der Markbefall mit den schwereren klinischen und hämatologischen Erscheinungen einher. Knochenveränderungen entstehen zumeist in örtlichem Zusammenhang mit den Lymphogranulominfiltraten, aber nicht direkt aus diesen, sondern aus ihrer mesenchymalen Umgebungsreaktion heraus. Die parenchymalen und mesenchymalen Veränderungen des Knochenmarkes in direktem und indirektem Zusammenhang mit der Lymphogranulomatose erscheinen überwiegend als Folgen der Grundkrankheit. Die besonders enge strukturelle Verwandtschaft zwischen dem eigentlichen Lymphogranulomgewebe und diesen Veränderungen gehörte zu den Besonderheiten der Hodgkinschen Krankheit. Es gibt bisher keine eindeutigen Anhaltspunkte für strukturelle Merkmale, deren Vorkommen einen hindernden oder fördernden Einfluß auf das Lymphogranulomgewebe ausüben könnte, abgesehen von der Menge der Lymphozyten und der normalen Histiozyten in den spezifischen Infiltraten selbst. Hinweise auf die Sonderrolle der Megakaryozyten müssen in diesem Zusammenhang mit besonderer Aufmerksamkeit verfolgt werden.
    Notes: Summary The spreading of Hodgkin's disease in the bone marrow is of primary diagnostic significance in respect of its quantity as well as its quality, and therefore has to be taken into account from the initial staging procedure. The iliac crest is the most suitable site of the biopsy, the diagnostic significance of which depends on the adequate size of the specimen and on the technical standard of the histologic embedding with methacrylate, affording perfect semithin sections without decalcification. The prognostic value of the statement of Hodgkin's disease spreading in the marrow deserves further careful evaluation. A nonspecific reaction of the marrow against extramedullary lymphogranulomatosis closely resembling to the so-called tumor myelopathy has to be distinguished from the localized marrow changes due to the tumor itself. The former is depending primarily of the progress of the disease, the latter of its type as well. The well-known histologic classification covers the changes of the bone marrow due to Hodgkin's disease also. The different histologic types however exhibit a varying tendency of expansion within the bone. Generally the marrow involvement is accompanied with more severe clinical and hematological symptoms. The bone is altered mostly in the very region of the infiltration. This is not the consequence of direct tumorous destruction but of stimulation of environmental mesenchymal activities. Parenchymal and mesenchymal changes of the bone marrow, either directly or indirectly connected with the lymphogranulomatosis, are considered primarily as sequelae of the basic disease. The very close structural relationship between the original lymphogranulomatosus growth and these changes is one of the characteristics of Hodgkin's disease. As yet, there is no unequivocal pointer to structural characteristics whose appearance can exert an obstructive or stimulating effect on the lymphogranuloma tissue, apart from the number of lymphocytes and normal histiocytes in the specific infiltrate itself. Our observations of a special role of megakaryocytes in this connection deserve further attention.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    ISSN: 1432-1084
    Keywords: Computer tomography ; Insufficiency fracture ; Sacral bone ; Vacuum phenomenon
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Sacral insufficiency fractures develop over a period of time and show time-dependent changes. We report on 15 CT examinations of 5 patients with early-stage insufficiency fractures of the sacrum. In 4 patients only irregular sclerosis without distinct fracture lines was present in 7 of 8 fractures. Of these 4 patients; 3 exhibited intraosseous gas inclusions in a ventral part of a lateral mass; 5 of 8 fractures disclosed a ventral cortical break. When distinct fracture lines had developed in 1 patient, intraosseous vacuum phenomenon had disappeared. Fracture lines evolve over weeks to months and show central bone absorption. The fractures can heal as demonstrated in 4 of 6 fractures in 3 patients, can persist over 1 year without significant changes or can progress to pseudoarthrosis with bone destruction similar to neuropathic joint disease. Intraosseous vacuum phenomena can persist to this stage. Intraosseous vacuum phenomenon is recognized as a potential finding in the early stage of sacral insufficiency fracture, which also is true for irregular sclerosis and ventral cortical disruption.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 9
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Amsterdam : Elsevier
    Cancer Genetics and Cytogenetics 6 (1982), S. 153-161 
    ISSN: 0165-4608
    Source: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 10
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Archives of orthopaedic and trauma surgery 112 (1992), S. 18-22 
    ISSN: 1434-3916
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary The use of bone allografts is often essential in orthopedic surgery. Strict donor screening, including HIV testing 3 months postoperatively, is mandatory before a transplant may be used. Yet these measures do not definitely rule out the possibility of HIV transmission, as there is a window period before infection is revealed by blood testing. Accordingly, there is a need for virus inactivation methods that can be used on bone allografts. As radiation treatment and chemical methods have a number of disadvantages, we chose a moderate heat treatment of 65°C for a series of animal experiments. In 12 rabbit femoral condyles, moderate-heattreated bone allografts were implanted into 6-mm drill holes. Twelve normal allografts and 12 empty drill holes served as controls. Radiologic and histological evaluation up to 12 weeks postoperatively revealed slow spontaneous bone remodeling from the rim to the center of the empty cavities. Normal deep frozen allografts were quickly integrated after a short period of osteoclast reaction around the transplant, with occasional bone bridges between host and allgraft. The examination of heattreated allografts showed no differences to the controls, including morphologic aspects and the time course of osteointegration. Five zones of bone repair and osteointegration were distinguished. We conclude that thermal treatment of bone allografts has no adverse effects on osteointegration in the rabbit femoral condyle. Thus, it may contribute to improving safety in human bone transplantation.
    Type of Medium: Electronic Resource
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