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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Amsterdam : Elsevier
    Journal of Organometallic Chemistry 20 (1969), S. P3-P4 
    ISSN: 0022-328X
    Source: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Topics: Chemistry and Pharmacology
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1433-0385
    Keywords: Key words: Ankle fracture ; Prognosis ; Injury components. ; Schlüsselwörter: Sprunggelenkfraktur ; Prognose ; Verletzungskomponenten.
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung. In einer umfassenden retrospektiven Studie an 342 Patienten wird gezeigt, daß bei Verletzungen des oberen Sprunggelenks die Beteiligung der Innenseite und der hinteren Tibiakante für sich allein keine schlechte Prognose haben. Sie ergibt sich erst in der Kombination mehrerer Verletzungskomponenten. Subjektives, objektives, klinisches sowie radiologisches Ergebnis korrelieren miteinander und richten sich nach dem Schweregrad der Fraktur. Sie verschlechtern sich mit der Anzahl der verletzten Sprunggelenkanteile. Konturvergröberungen treten am häufigsten bei Komplexverletzungen auf und sind am ehesten auf eine Hämatomfibrosierung der Weichteile zurückzuführen. Sie führen zu einer Bewegungseinschränkung des Sprunggelenks und bestimmen das Ergebnis mit. Die vorgelegten Ergebnisse mit guten und sehr guten Bewertungen bei den nachuntersuchten (89 %) bzw. bei den nicht nachuntersuchten (94 %) Patienten bewegen sich im oberen Bereich der Literaturangaben. Sie zeigen, daß sich mit einer subtilen Operationstechnik mit exakter anatomischer Reposition bei einer primären Versorgung besonders der schweren Formen sehr gute Resultate erzielen lassen. Die Komplikationsrate von 9 % im eigenen Krankengut bewegt sich in einem auch von anderen Autoren angegebenen Bereich. Risikofaktoren sind Alter und Übergewicht.
    Notes: Summary. Injuries of the medial ankle side or the posterior tibial margin do not necessarily predict a negative outcome in ankle fractures, as shown in this comprehensive retrospective study on 342 consecutive patients. A negative predictive value results from the combination of different injured ankle components. Clinical and radiological results correlate well with each other and with the severity of the fracture. They deteriorate according to the number of injured ankle components. Thickening of the soft tissues most often results from complex injuries. It leads to a decrease in range of motion and therefore determines the clinical outcome. Eighty-nine percent of the patients with a personal follow-up and 94 % of those with a written investigation had good to very good results, which represent the upper range of other presentations. This can be achieved by a subtle surgical technique with exact anatomic reduction including primary treatment of at least the severe injuries within the first few hours after trauma. Complications occurred in 9 % of cases, which coincides with the findings of other authors. Especially elderly and obese patients are at higher risk.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1433-044X
    Keywords: Key words Ankle fractures • Gait analysis • Plantar pressure measurement • Gait asymmetry ; Schlüsselwörter Sprunggelenkfraktur • Ganganalyse • ; Asymmetrische Belastung
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Retrospektiv wurden 49 Patienten (Durchschnittsalter 54 Jahre) mit operativ versorgten Sprunggelenkfrakturen durchschnittlich 36 Monate nach der Operation klinisch, radiologisch und mittels dynamischer Ganganalyse nachuntersucht. Obwohl die Mehrzahl der Patienten subjektiv mit dem Operationsergebnis zufrieden war, klagten jedoch mehr als 1/3über intermittierende Schmerzen, und bei etwa der Hälfte fanden sich radiologische Zeichen der Sprunggelenksarthrose. Klinisch war aber bei keinem Patienten eine Gangstörung aufgefallen. In der plantaren Druckverteilung zeigten jedoch Patienten mit und ohne Beschwerden signifikante Belastungsunterschiede. Die Pedographie kann die postoperative Qualitätssicherung um den funktionellen Aspekt erweitern.
    Notes: Summary Forty-nine patients (mean age, 54 years) admitted for displaced ankle fractures were observed retrospectively to determine by clinical examination and measurement of plantar pressure distribution whether successful surgical treatment of ankle fractures had led to gait symmetry. The mean follow-up was 36 months (range, 19–54 months). The deviation in gait was quantified using peak pressure. Using a clinical score, most of the patients had satisfactory results. The plantar pressure distribution showed significant load asymmetries of patients with satisfactory results and those with non-satisfactory results. Dynamic gait analysis allows quantification of gait asymmetry and clinically non-visible gait disorder.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Unfallchirurg 100 (1997), S. 133-139 
    ISSN: 1433-044X
    Keywords: Schlüsselwörter Plantare Druckverteilung ; Chronische Sprunggelenkinstabilität ; Key words Chronic ankle ; Instability ; Plantar pressure
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Chronic functional instability of the lateral ankle may be difficult to distinguish from mechanical instability when radiological stress test reveal only small ligamentous defects. When a decision for or against surgical reconstruction of the ligaments has to be made it can be helpful to use additional information on joint function. Therefore, a prospective study of 65 patients (mean age 24.1±4.6 years) with long-standing chronic ankle instability was conducted to demonstrate that the dynamic measurement of plantar pressure distribution can identify patients with functional ankle instability. Plantar pressure patterns were measured during gait by means of a capacitive platform, the EMED-SF system. The impulses at eight points of the foot were calculated intraindividually and compared with those in a group of 100 healthy subjects. On the basis of clinical criteria alone, the two groups of patients were distinguished, 35 with functional instability and 30 with mechanical instability. The patients with functional instability showed significantly increased lateral loading of the unstable foot (P=0.01), whereas the group with mechanical instability tended to walk more on the medial side of the unstable foot. This finding is explained by a deficit or peroneal strength during the stance phase, based on a proprioceptive deficit after trauma. The new technique provides additional information, which is relevant and sufficiently important to help in making decisions about the individual patient with chronic instability
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    ISSN: 1433-0385
    Keywords: Key words: Inguinal hernia – Local anesthesia – Pain – Shouldice. ; Schlüsselwörter: Leistenhernie – Lokalanaesthesie – Schmerz – Shouldice.
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammmenfassung. Einleitung: Diese prospektiv randomisierte Studie sollte zeigen, ob die Lokalanaesthesie (LA) den postoperativen Schmerz im Vergleich zur Allgemeinanaesthesie (AA) senken kann. Methoden: Hierzu wurden 60 männliche Patienten in eine LA-Gruppe sowie eine AA-Gruppe randomisiert. Bei allen bestand eine einseitige, primäre Leistenhernie, die in der Technik nach Shouldice operiert wurden. Eine visuelle Analogskala, die Peak-flow-Messung, die Bestimmung der FEV 1 % und der Schmerzmittelverbrauch wurden zur Schmerzbeurteilung eingesetzt. Ergebnisse: Bis zum 3. postoperativen Tag konnte in der LA-Gruppe ein signifikant niedrigeres Schmerzniveau nachgewiesen werden. In keinem Fall mußte das Betäubungsverfahren gewechselt werden, wesentliche Komplikationen traten nicht auf. Schlußfolgerung: Die LA senkt den postoperativen Schmerz mindestens bis zum 3. Tag und sollte routinemäßig eingesetzt werden.
    Notes: Summary. Objective: The aim of this randomized controlled study was to show whether local anesthesia (LA) leads to a decrease of postoperative pain in inguinal hernia repair in comparison with general anesthesia (AA). Method: Sixty volunteer patients were randomly assigned into a LA group and an AA group. All patients had an unilateral primary inguinal hernia and underwent inguinal hernia repair (Shouldice technique). Methods to determine pain were the visual analog scale (VAS), peak flow measurement, the measurement of the FEV1 %, and analgesic consumption. Results: Up to the third postoperative day we measured a decreased pain level in the LA group. The anesthesia procedure was never changed. No essential complications occurred. Conclusion: Therefore, it was concluded that local anesthesia has more advantages than general anesthesia.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    ISSN: 1433-0385
    Keywords: Key words: Spontaneous pneumothorax ; Excision of bullae ; Computed tomography ; Recurrence of blebs. ; Schlüsselwörter: Spontanpneumothorax ; atypische Keilresektion ; CT ; Blasenneuentstehung.
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung. Im Zeitraum von 1984 bis 1994 wurde bei 27 Männern und 4 Frauen (Durchschnittsalter 28 Jahre) wegen eines primären Pneumothorax lediglich eine atypische Keilresektion des Blasenbefunds an der Lungenspitze vorgenommen. Die Nachuntersuchung mittels Dünnschicht-CT der Lunge nach einem Intervall von durchschnittlich 72 (21–127) Monaten sollte die Rezidivrate ermitteln und die Frage klären, ob diese operative Maßnahme die Blasen dauerhaft beseitigt hatte. Das Durchschnittsalter der Patienten betrug zu diesem Zeitpunkt 34 (22–46) Jahre. Es traten zwei operationspflichtige Rezidive auf (6,4 %). Bei 16 von 31 Patienten wurden in der postoperativen CT erneut Blasen gefunden. Die Studie zeigt, daß die atypische Keilresektion der Lungenspitze beim jungen Patienten die Ursache des Pneumothorax nicht dauerhaft eliminieren kann.
    Notes: Summary. Between 1984 and 1994, 27 men and 4 women with primary spontaneous pneumothorax were treated surgically by excision of the bullae, without pleurectomy. The purpose of the present study was to establish by computed tomography (CT) of the lung whether the excision permanently eliminated the cause of pneumothorax. The median follow-up was 72 (21–127) months. There were two patients with recurrences (6.4 %) who were operated on again. Sixteen of 31 patients had new blebs in the apex of the lung as documented by postoperative CT. The study indicates that simple excision of the bullous area cannot prevent the recurrence of blebs.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Orthopäde 28 (1999), S. 483-492 
    ISSN: 1433-0431
    Keywords: Key words Ankle instability • Diagnostics • Rehabilitation program • Surgical therapy ; Schlüsselwörter Chronische Sprunggelenkinstabilität • Diagnostik • Rehabilitation • Chirurgische Therapie
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Nach Literaturangaben muß in 10–40 % der Fälle nach akuter fibularer Bandläsion mit einer z. T. temporären chronischen lateralen Sprunggelenkinstabilität gerechnet werden. Man unterscheidet eine mechanische von einer funktionell-neuromuskulären Instabilität. Standards in der Diagnostik sind die Anamnese mit Zahl der Umknickereignisse pro Zeiteinheit und Intervall zum Ersttrauma, die klinische Untersuchung und radiologische Streßtests im Seitenvergleich. Zu den innovativen, diagnostischen Methoden, die aber noch nicht in der Klinikroutine etabliert sind, werden die Stabilometrie, die Cybex-Messung, die Messung der peronealen Reaktionszeit auf einer Kippplattform und die dynamische Pedographie gerechnet. Der konservative Therapieansatz beinhaltet zum einen das Tragen einer Orthese, zum andern ein gezieltes, mehrwöchiges Rehabilitationsprogramm mit Schwerpunkt auf Koordination, Propriozeption und Krafttraining. Die Indikation zur operativen Rekonstruktion des lateralen Bandapparats wird bei nachgewiesener mechanischer Instabilität und bei intaktem neuromuskulärem Regelkreis bzw. bei mangelndem Erfolg der krankengymnastischen Übungsbehandlung gestellt. Die Auswahl des Operationsverfahrens richtet sich nach der Prioritätenliste: anatomische Bandrekonstruktion, evtl. Verstärkung mit fibularem Periost, Watson-Jones-Tenodese und bei zusätzlicher Subtalarinstabilität Chrisman-Snook-Tenodese.
    Notes: Summary According to the literature, chronic ankle instability occurs after acute rupture of the lateral ankle ligaments in 10–20 % of the cases. The etiology of the instability are ligamentous damage and functional neuromuscular disorder of the peroneal muscles. The standards of diagnostics are the history with the frequency of inversion trauma per period and the interval from the primary trauma, the clinical examination and radiological stress tests. Newer diagnostic methods, up to now not well established in clinical routine, include stabilometry, cybex-measurements of the pronator muscles, the evaluation of peroneal reaction time on a tilting platform and dynamic pedography. Conservative management of chronic ankle instability consists of wearing ankle braces and rehabilitation programs concerned with peroneal muscle strengthening and coordination training. The indication for surgical reconstruction of the ankle ligaments are a well-documented mechanical instability with the neuromuscular reflexes intact and a failed physiotherapeutic training program. The surgical procedure should be selected according to a priority list: 1. anatomical repair, eventually augmented with periosteum from the fibula, 2. Watson-Jones tenodesis, and 3. Chrisman-Snook tenodesis to treat a concomittant subtalar instability.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Orthopäde 28 (1999), S. 559-564 
    ISSN: 1433-0431
    Keywords: Key words Ankle instability • Braces • Orthotic devices • Injury prevention • Review ; Schlüsselwörter Sprunggelenkinstabilität • Bandagen • Orthesen • Verletzungsprävention •Übersicht
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Im folgenden soll dargestellt werden, welchen Stellenwert orthopädische Hilfsmittel wie Bandagen und Orthesen bei Funktionsstörungen im Bereich des lateralen Bandapparats des Sprunggelenks haben. Zunächst werden die verschiedenen Orthesendesigns und ihre Anwendungsgebiete dargestellt. Anschließend werden die in der Literatur beschriebenen Wirkungsmechanismen der Orthesen in bezug auf eine Gelenkstabilisierung, Verletzungsprävention und Beeinflussung der sportlichen Leistung sowie der propriozeptiven Fähigkeiten erläutert.
    Notes: Summary The present paper is concerned with the importance of braces and orthotic devices for the treatment of functional deficits of the lateral ankle ligaments. After a short description of the different categories, the various areas of application are described. Finally, the effects of these orthopaedic devices with respect to joint stabilisation, injury prevention, and the influence on proprioception and sports performance are discussed based on research reports.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 9
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 376 (1991), S. 295-301 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Spontaneous pneumothorax ; Pleura ; Scanning electron microscopy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Im Rahmen einer prospektiven Studie werden bei 10 Patienten (7 Männer, 3 Frauen, Altersdurchschnitt 26,2 Jahre), die sich wedgn eines rezidivierenden Spontanpneumothorax einer Thorakotomie unterziehen mußten, licht- und rasterelektronenmikroskopische Untersuchungen resezierter Pleuraanteile vorgenommen. Ziel des Vorhabens war es, pleurale Veränderungen nachzuweisen, die im Rahmen dieser Erkrankung auch bei intakter Wand der Emphysemblasen Luftdurchtritt ermöglichten. Die Untersuchungsergebnisse zeigten, daß das Auftreten von Luft an der Pleuraoberfläche stadienhafte Reaktionen auslöst. Diese reichen von einfacher Abdeckung des Lecks his zur stärksten Pleuraverschwielung. Dabei wird das Phänomen des Luftdurchtritts durch die intakte Blasenwand damit erklärt, daß beim Vorliegen einer Luftfistel aus dem Lungenparenchym der steigende Blaseninnendruck pleurale Fasern and Zellverbände dehiszent werden läßt. Eine kausale Therapie des Spontanpneumothorax ist daher am ehesten mit einer atypischen Keilresektion des blasen- bzw. schwielentragenden Parenchymabschnittes zu erreichen, da nur so potentielle Verbindungen zur Alveole mitentfernt werden. Unserer Meinung nach läßt sich so ohne chemische Substanzen eine dauerhafte Rezidivprophylaxe erzielen.
    Notes: Summary In a prospective study of 10 patients (7 men, 3 women, mean age 26.2 years), who underwent thoracotomy because of recurrent spontaneous pneumothorax, we performed light and scanning electron microscopic investigations of the resected pleura. The purpose of our work was to explain pleural changes which allowed the penetration of air through the intact wall of the blebs. In 8 of 10 cases we found small bullae at the top of the upper lobe, the remaining 2 showed up with massive pleural scar. The morphological and ultrastructural findings indicated that the presence of air induced a reactive process at the visceral pleura which led to degeneration and scarification. The changes consisted of simple membrane formation up to complete destruction of the pleural layer. The development of blebs is due to an air fistula coming out of the lung parenchyma. Penetration of air through the bleb's wall is explained with the increasing pressure inside and the dehiscence of degenerated pleural structure. In our opinion spontaneous pneumothorax in young people is caused by a localized disease of the upper lobe. The pleural changes are the visible effects of a degenerative process induced by air fistula from lung parenchyma. Therefore wedge-resection of that region is a rational therapy in patients with spontaneous pneumothorax.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 10
    ISSN: 0044-8249
    Keywords: Chemistry ; General Chemistry
    Source: Wiley InterScience Backfile Collection 1832-2000
    Topics: Chemistry and Pharmacology
    Additional Material: 2 Tab.
    Type of Medium: Electronic Resource
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