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  • 1
    ISSN: 1432-1173
    Keywords: Schlüsselwörter Papillomatosis confluens et reticularis ; Minocyclin ; Tetracycline ; Elektronenmikroskopie ; Key words Confluent and reticulated papillomatosis ; Minocycline ; Tetracycline ; Electron microscopy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Confluent and reticulated papillomatosis (CRP) is a rare dermatosis of unknown aetiology. Recent electron microscopic studies suggest that CRP is a disorder of keratinisation. In our case we could not confirm the previously reported ultrastructural findings. CRP is generally resistant to therapy. We treated a 19-year-old patient with typical CRP with oral minocycline. Within a few weeks the eruption resolved completely. A mild relapse 7 months later responded promptly to a repeated course of minocycline. Twelve months after discontinuatin of therapy there is no evidence of recurrence. In CRP minocycline should be preferred to systemic retinoid therapy because of its minor side effects.
    Notes: Zusammenfassung Die Papillomatosis confluens et reticularis (PCR) ist eine seltene Erkrankung unklarer Ätiopathogenese. Neuere elektronenmikroskopische Untersuchungen stützen die Vermutung, daß eine Keratinisierungsstörung vorliegt. Anhand unseres Falles konnten wir diese Befunde allerdings nicht bestätigen. Die PCR ist ausgesprochen therapieresistent. Wir behandelten einen 19jährigen Patienten mit klinisch und histologisch typischer PCR systemisch mit Minocyclin. Innerhalb weniger Wochen heilten die Effloreszenzen vollständig ab. Ein 7 Monate später auftretendes leichtes Rezidiv konnte durch einen zweiten Behandlungszyklus schnell und erfolgreich behandelt werden. Der Patient ist jetzt bereits 12 Monate nach Absetzen der Therapie erscheinungsfrei. Zur Behandlung der PCR sollte Minocyclin wegen seiner geringeren Nebenwirkungen systemischen Retinoiden vorgezogen werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1432-1173
    Keywords: Schlüsselwörter Mycobacterium avium complex-AIDS-Molluscum contagiosum ; Key wordsMycobacterium avium complex-AIDS-Molluscum contagiosum
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary A 38-year-old HIV-positive man had several attacks of high fever associated with extensive perspiration over a 10-week period. Simultaneously, he developed molluscum contagiosum-like papules and an erythematous plaque on the face, ulcerated papules on both shoulders and buttocks and subcutaneous nodules on the arms. Histological examination of biopsy specimens revealed a diffuse, histiocytic infiltrate with abundant rod-shaped bacteria. Mycobacterium avium complex was cultured from the tissue and Mycobacterium avium complex DNA was detected by the polymerase chain reaction. The diagnosis of disseminated disease was additionally confirmed by culturing Mycobacterium avium complex from blood, sputum and stool. The skin lesions healed completely within 10 weeks by a multiagent as the patient was treated with a drug therapy. We describe the differential diagnosis, diagnostic procedures and therapy of disseminated infection with Mycobacterium avium complex.
    Notes: Zusammenfassung Bei einem 38jährigen HIV-infizierten Patienten traten seit ca. 10 Wochen rezidivierende Schweißausbrüche und Fieberschübe mit septischen Temperaturen auf. Zeitgleich entwickelten sich Molluscum-contagiosum-ähnliche Papeln und ein infiltrierter, erythematöser Plaque im Gesicht, ulzerierte Papeln an den Schultern und am Gesäß sowie subkutane Knoten an den Armen. In den Histologien der Hautbiopsien zeigte sich ein diffuses, histiozytäres Infiltrat mit massenhaft stäbchenförmigen Bakterien. Aus dem Gewebe wurden Mycobacterium avium complex kultiviert und Mycobacterium-avium-complex-DNA nachgewiesen. Die Diagnose einer disseminierten Infektion konnte durch den kulturellen Nachweis von Mycobacterium avium complex im Blut, Sputum und Stuhl gesichert werden. Unter einer antibiotischen Kombinationstherapie heilten die Hautveränderungen innerhalb von 10 Wochen vollständig ab. Anhand des Falles werden die klinische Differentialdiagnostik, die notwendigen diagnostischen Maßnahmen und die Therapie der disseminierten Infektion mit Mycobacterium avium complex dargestellt.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1432-1076
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Oxford, UK : Blackwell Publishing Ltd
    British journal of dermatology 126 (1992), S. 0 
    ISSN: 1365-2133
    Source: Blackwell Publishing Journal Backfiles 1879-2005
    Topics: Medicine
    Notes: A generalized eruption of small, flat and shiny papules was observed in an otherwise healthy 6-month-old baby. The light and electron microscopical and immunohistological features of the selfhealing lesions were consistent with juvenile xanthogranuloma and suggested an atypical lichenoid variant of this non-Langerhans cell histiocytosis.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    ISSN: 1365-2133
    Source: Blackwell Publishing Journal Backfiles 1879-2005
    Topics: Medicine
    Notes: The frequencies of the major histocompatability complex class I, class II and class III antigens were determined in 130 patients (88 women and 42 men) with chronic discoid lupus erythematosus, and compared with those of 764 healthy controls. A significant increase in HLA-B7 (38.0% in the patients vs. 25·8% in the control group), HLA-B8 (29·5% vs. 17·4%), HLA-Cw7 (58·9% vs. 26·1%), HLA-DR2 (46·9% vs. 29·7%), HLA-DR3 (32·0% vs. 19·4%), HLA-DQwi (76·6% vs. 60·5%), and a decrease in HLA-A2 (41·9% vs. 55·7%) was found. The calculated relative risk values for the respective antigens markedly increased when two or more antigens were present in one patient, with a maximum relative risk value of 7·4 for the combinations of HLA-Cw7, DR3, DQwi and HLA-B7, Cw7 and DR3, which were found in 17·2% of the patients and in only 2·3% of the controls.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Oxford, UK : Blackwell Publishing Ltd
    British journal of dermatology 119 (1988), S. 0 
    ISSN: 1365-2133
    Source: Blackwell Publishing Journal Backfiles 1879-2005
    Topics: Medicine
    Notes: The clinical features of a 76-year-old man with histiocytosis X of the Letterer-Siwe type, with extensive skin involvement, are described. The patient's lesions responded dramatically to PUVA-photochemotherapy. Light microscopic, immunocytochemical and immunoelectron microscopic findings, before and after PUVA, are reported. Birbeck granules in phagolyso-somes of dermal macrophages indicated uptake of destroyed HX cells. Residual HX cells in the skin and HX cells in a recurring lesion expressed the same membrane antigens as in the primary lesions.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Hautarzt 46 (1995), S. 154-157 
    ISSN: 1432-1173
    Keywords: Schlüsselwörter: Psoriasis – Vernarbende Alopezie – Effluvium – Kapillitium – Pathogenese ; Key words: Psoriasis – Scarring alopecia – Hair loss – Scalp – Pathogenesis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract. Temporary hair loss is well accepted as a possible result of psoriatic plaques. On the other hand, it is still a controversial issue whether psoriasis can cause scarring alopecia. The following report presents a 38-year-old woman who had been suffering from progressive hair loss from chronic psoriatic plaques of the scalp for some years. Clinical examination revealed an area of scarring alopecia in association with typical features of psoriasis. Histology showed a cordlike fibrosis replacing former hair follicles, a perivascular lymphohistiocytic infiltrate in the upper dermis occasionally invading the follicular epithelium, and characteristic features of psoriasis of the scalp. The clinical course and the lack of evidence for any other causes of scarring alopecia suggest an aetiopathogenetic link between psoriasis and scarring alopecia. Knowledge of this relationship appears to be of practical significance, since efficient antipsoriatic therapy can stop hair loss and thus may be able to prevent scarring.
    Notes: Zusammenfassung. Es besteht heutzutage kein Zweifel mehr darüber, daß eine Psoriasis vulgaris in loco zu einem reversiblen Effluvium führen kann. Ob eine vernarbende Alopezie unmittelbare Folge der Psoriasis sein kann, ist umstritten. Im folgenden stellen wir eine 38jährige Patientin vor, die seit Jahren an einem progredienten Effluvium in Psoriasisherden am Kapillitium litt. Klinisch zeigten sich neben den Psoriasisplaques große vernarbende Alopezieherde. Histologisch imponierten strangförmige Fibrosierungen anstelle von Haarfollikeln, perivaskuläre lymphohistiozytäre Infiltrate in der oberen Dermis, die vereinzelt auf das Epithel erhaltener Haarfollikel übergriffen und Kennzeichen der Kopfhautpsoriasis. Der klinische Verlauf und fehlende Hinweise für eine andere Ursache der Vernarbung lassen einen kausalpathogenetischen Zusammenhang zwischen der Psoriasis und der vernarbenden Alopezie vermuten. Die Kenntnis dieser möglichen Beziehung ist insofern von Bedeutung, als eine konsequente Behandlung der Psoriasis das Effluvium und damit vermutlich die Entstehung der Vernarbung verhindern kann.
    Type of Medium: Electronic Resource
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