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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 43 (1965), S. 1202-1208 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary A method is described for the chromatographic separation and identification of the socalled acid-soluble dinitrophenyl(DNP)-amino acids of human urine on thin-layer plates. It consists of a two-dimensional system, using phenol/water/ammonia in the first and 2-chlorethanol/toluol/pyridine/ammonia in the second dimension. By applying this method resolution of the chromatogram in more than 30 DNP-compounds is obtained. Moreover, it permits the separation of homoarginine from its homologue arginine and homocitrulline from citrulline, respectively. Loading tests with lysine in two children were followed by the excretion of homoarginine and homocitrulline in the urine. The only pathway of lysine metabolism known until recently was that involving pipecolic and α-amino adipic acid. Thus, the occurrence of homoarginine and homocitrulline provides evidence for an alternate mechanism of lysine degradation, as already proposed by others.
    Notes: Zusammenfassung Beschreiben einer Methode für die dünnschichtchromatographische Auftrennung der sog. säurelöslichen Dinitrophenyl-(DNP)Aminosäuren und deren Identifizierung im menschlichen Urin. Als Fließmittelsysteme wurden Phenol/Wasser/Ammoniak in der ersten und 2-Chloräthanol/Toluol/Pyridin/Ammoniak in der zweiten Dimension verwendet. Die Methode erlaubt auf Chromatogrammen von normalem Urin über 30 DNP-Verbindungen nachzuweisen. Insbesondere gelingt es, Arginin von Homoarginin und Citrullin von Homocitrullin zu trennen. Nach Lysinbelastung bei zwei Kindern erschienen im Urin Homoarginin und Homocitrullin. Bis vor kurzem war beim Lysinabbau nur der Weg über Pipecolsäure und α-amino-Adipinsäure bekannt. Das Auftreten von Homoarginin und Homocitrullin machen es wahrscheinlich, daß ein zweiter, noch unbekannter Abbauweg von Lysin existiert, wie schon von anderer Seite mitgeteilt worden ist.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary A spectrophotomctric determination of galactose-1-P uridyltransferase activity in capillary blood (whole blood) and red cell hemolysates is decribed, using phosphoglucomutase and glucose-6-P dehydrogenase as auxiliary enzymes. Values of newborns lie in the range of 0,577±0,160 µM/min/g Hb; those of people from 1–60 years in the range of 0,492±0,176. The genetic applicability of the method was tested on 5 galactosemic children from 5 different families with 98 members. The upper limit of the heterozygote range was determined by the tolcrance limit of the 10 genetically proved heterozygotes, the lower limit by the tolerance limit of the control values. Persons with capillary activity below 0,286 are considered heterozygotes, those with an activity higher than 0,346 as homozygous healthy subjects. The number of heterozygotes in the sibships corresponded to the calculated values (observed 35, calculated 32 resp. 37). The clinical course of the discase in the propositi is shortly decribed Since the method can be used for capillary blood, it is convenient for family screening.
    Notes: Zusammenfassung Es wird eine Methode zur Bestimmung der Gal-1-P-Uridyltransferase im Capillarblut (Vollblut) und Erythrocytenhämolysat beschrieben. Die Bestimmung erfolgt im gekoppelten optischen Test mit Phosphoglucomutase und G-6-P-Dchydrogenase als Hilfsenzyme. Neugeborene zeigen im Capillarblut Werte von 0,577±0,160 µM/min/g Hb; die Altersgruppen von 1–60 Jahre 0,492±0,176. An Untersuchungen bei fünf galaktosämischen Kindern aus fünf verschiedenen Familien mit 98 Sippen mitgliedern wurde die genetische Brauchbarkeit der Methode getestet. Die Festlegung des Heterozygotenbereiches geschah nach oben durch die Toleranzgrenze der Enzymwerte der zchn genetisch sicheren Heterozygoten, gegen unten durch die Toleranzgrenze der Kontrollwerte. Personen mit Enzymaktivitäten im Capillarblut unter 0,286 werden als Heterozygote, solche über 0,346 als Homozygot-Gesunde betrachtet. Die Heterozygoten als biochemische Merkmalsträger spalten sich in den Geschwisterschaften erwartungsgemäß auf [beobachtet 35, berechnet 32 (Familienauslese) und 37 (Probandenauslese)]. Auf die Klinik der Probanden wird kurz eingegangen. Da die Methode im Capillarblut angewendet werden kann, eignet sie sich gut für Sippenuntersuchungen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 46 (1968), S. 1215-1221 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary 1. Plasma amino acids were determined in 8 adult control individuals, 8 heterozygotes for phenylketonuria, 6 mentally defective phenylketonurics (IQ 2–10) and 2 “high” grade phenylketonurics with nearly normal intelligence (IQ 80 and 79 resp.) with column chromatography. The amino acid concentration in the plasma of the control group corresponds to values reported in the literature. In the fasting plasma of heterozygotes glutamic acid, phenylalanine and tyrosine are elevated with only minor significance. The low grade phenylketonurics show a decrease in the concentration of glycine, alanine, valine, isoleucine, leucine, tyrosine, lysine, histidine and arginine. One case with high IQ also exhibited a low concentration of the essential amino acids, whereas in the other case the decrease was not as clear. All phenylketonurics had elevated concentrations of glutamic acid. 2. The question was raised if an oral load of phenylalanine would lead to a similar pattern of the plasma amino acids in heterozygotes or even in healthy individuals as is found in phenylketonurics. The loading test in the healthy person leads to a significant increase of glutamic acid, proline, glycine, valine, tyrosine, phenylalanine and histidine. Heterozygote individuals show an increase of phenylalanine and tyrosine, glutamic acid; lysine and histidine decrease. An amino acid pattern similar to that of phenylketonurics could not be observed. Loading tests with a single amino acid lead to an imbalance in the plasma which is difficult to interprete in the individual case. 3. Amino acids in the cerebrospinal fluid in phenylketonuria are in the normal range, except for phenylalanine and glutamic acid. 4. Oral loading tests with L-tyrosine were performed in 3 phenylketonurics on low and high phenylalanine diets. With high concentrations of phenylalanine in plasma the increase of the tyrosine concentrations is less than at low plasma phenylalanine values. A decreased reabsorption of L-tyrosine is postulated.
    Notes: Zusammenfassung 1. Die Plasmaaminosäuren wurden bei 8 erwachsenen Kontrollpersonen, 8 Heterozygoten für Phenylketonurie, 6 Phenylketonurikern mit schwerer Oligophrenie (IQ 2–10) und 2 „high grade“ Phenylketonurikern mit annähernd normaler Intelligenz (IQ 80 resp. 79) säulenchromatographisch bestimmt. Die Aminosäurekonzentrationen im Plasma bei der Kontrollgruppe stimmen mit Daten in der Literatur überein. Im Nüchternplasma der Heterozygoten sind die Glutaminsäure, das Phenylalanin und das Tyrosin mit schwacher Signifikanz erhöht. Die 6 Phenylketonuriker mit starker geistiger Retardierung zeigen eine Verminderung des Glycins, Alanins, Valins, Isoleucins, Leucins, Tyrosins, Lysins, Histidins und Arginins. Ein Proband mit hohem IQ zeigt ebenfalls tiefe Werte der essentiellen Aminosäuren, während beim anderen die Verminderung nicht sehr eindeutig war. Alle Phenylketonuriker zeigten eine Erhöhung der Glutaminsäure. 2. Es wird geprüft, ob bei Heterozygoten oder gar Gesunden eine perorale Phenylalaninbelastung kurzfristig zu einem ähnlichen Aminosäuremuster führen kann wie bei der Phenylketonurie. Die Belastung führt bei Normalpersonen zu einem signifikanten Anstieg von Glutaminsäure, Prolin, Glycin, Valin, Tyrosin, Phenylalanin und Histidin. Bei Heterozygoten kommt es zum Anstieg von Phenylalanin, Tyrosin und Glutaminsäure; Lysin und Histidin sinken ab. Ein Aminosäuremuster, ähnlich demjenigen der Phenylketonurie, konnte nicht nachgewiesen werden. Belastungen mit einer bestimmten Aminosäure führen zu einer Aminosäure-Imbalance im Plasma, die im Einzelfall schwer zu interpretieren ist. 3. Die Aminosäuren im Liquor cerebrospinalis bei der Phenylketonurie liegen im Normbereich, außer dem Phenylalanin und der Glutaminsäure. 4. Perorale Belastung mit L-Tyrosin bei 3 Phenylketonurikern unter phenylalaninarmer und phenylalaninreicher Kost zeigen unter hohen Phenylalaninkonzentrationen im Plasma einen weniger hohen Anstieg des Plasma-Tyrosins als unter tieferen Phenylalaninkonzentrationen. Es wird bei der Phenylketonurie eine verminderte Resorption von L-Tyrosin angenommen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 40 (1962), S. 37-44 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Zusammenfassung Es wird eine Methode zur Bestimmung der Kreatin-Phosphokinase im Serum mit Hilfe des optischen Testes beschrieben. Als Substrat dient Kreatin, das pH-Optimum beträgt 9,0. Bei der Analyse muß ein Leerwert mitgeführt werden, da andere Enzyme wie die alkalische Phosphatase, die ATPase und die Myokinase die verschiedenen Reaktionsprodukte spalten. Aktivitätsmessungen an Organen der Ratte und des Menschen ergaben hohe Werte in der Skeletmuskulatur, Herz und Gehirn. Als obere Grenze der Norm des Serumenzyms gilt eine Aktivität von 2,7 µM/min/1000 ml (37°C). Das Enzym zeigt eine große physiologische Variabilität; körperliche Anstrengungen führen zu erhöhten Werten. Die klinische Bedeutung liegt in der Diagnosestellung bei Myo- und Kardiopathien. Bei primären Erkrankungen der Muskulatur (progressive Muskeldystrophie, Polymyositis) und beim Herzinfarkt finden sich erhöhte Werte, während bei neurogenen Muskelatrophien und Angina pectoris die Serum-Kreatin-Phosphokinase normal bleibt. Bei Leberkrankheiten ist die Aktivität ebenfalls normal.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 40 (1962), S. 529-533 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European journal of pediatrics 107 (1970), S. 298-312 
    ISSN: 1432-1076
    Keywords: Angeborene Stoffwechselstörung ; Arginin ; Hyperargininämie ; Argininurie ; Arginase-Mangel
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Es wird über eine neue angeborene Stoffwechselstörung berichtet. Es handelt sich dabei um einen Enzymdefekt im Harnstoffcyclus. Die Verminderung der Arginaseaktivität, nachgewiesen im Erythrocytenhämolysat, führt zu einem Anstieg des Arginins im Serum und Liquor. Die vermehrte Ausscheidung von Arginin im Urin charakterisiert die Störung als Aminoacidurie vom Überfließtyp. Führende klinische Symptome sind hirnorganische Anfälle, die sich zumeist als Fieberkrämpfe manifestieren, periodisches Erbrechen, eine psychomotorische Retardierung, spastische Paresen, Ataxie, Tremor, eine Hepatopathie sowie eine Dysrhythmie im Elektroencephalogramm. Ursache der klinischen Erscheinungen ist moglicherweise die als Folge des Enzymdefektes aufgetretene Hyperammonämie. Die normalen Harnstoffwerte im Serum sprechen dafür, daß der Enzymdefekt nur partiell ist. Die erhöhten Ammoniakwerte im Serum und Liquor konnten durch eine eiweißarme Diät gesenkt werden. Die motorische Entwicklung der beiden Patienten wurde durch eine krankengymnastische Behandlung nach Vojta günstig beeinflußt.
    Notes: Summary The present paper reports on two cases of a congenital metabolic disease which involves an enzyme defect in the urea cycle. A low level of arginase activity, demonstrated in blood cell hemolysates, results in an accumulation of arginine in the serum and cerebrospinal fluid. The increased excretion of arginine with the urine classifies this biochemical abnormality as an overflow amino acidurina. The main clinical features are convulsions presenting themselves together with febrile illnesses, periodical vomiting, mental and locomotor retardation, spasticity, paresis, ataxia, tremors, electroencephalographic dysrhythmia, and hepatopathia. All these features are possibly due to an ammonia intoxication, which is caused by a defect in arginase, one of the enzymes which mediates the metabolism of the urea cycle. Because of a normal urea concentration in the serum it is suggested that this defect is only a partial one. High ammonia levels in serum and cerebrospinal fluid can be reduced by a low-protein diet. The locomotor development of the two affected girls progressed under physiotherapeutic treatment (special gymnastic, method after Vojta).
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    ISSN: 1432-1076
    Keywords: Osteogenesis imperfecta type II ; Collagen type I ; Genetic defect ; Alkaline phosphatase
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract We have examined collagen from a patient with the rare type IIC form of perinatally lethal osteogenesis imperfecta, in whom biochemical characteristics of hypophosphatasia were also apparent. In addition to normal α1(I) and α2(I) chains, there were chains overmodified along their lengths. Unexpectedly, the thermal stability of molecules containing these chains was normal. This suggests the existence of a structural mutation causing delayed triple helix formation, situated in either the α1(I) or α2(I) C-terminal propeptide. Since collagen synthesised by fibroblasts from each of the patient's parents was normal, the mutation was probably newly arising and dominant. In contrast to other reported cases of lethal osteogenesis imperfecta, not only was the secretion of collagen by cultured fibroblasts considerably retarded, but that of non-collagenous proteins was also severely impaired.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European journal of pediatrics 149 (1990), S. 634-636 
    ISSN: 1432-1076
    Keywords: Hyperammonaemia ; N-acetylglutamate synthetase deficiency
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract A 13-month-old female presented with neurological deterioration of 1 month duration and hyperammonaemia. N-acetylglutamate synthetase activity in the liver was reduced to 33% of the control. A male cousin and a female sister had died following a similar clinical course. This is the first report of late-onset N-acetylglutamate synthetase deficiency. An autosomal-recessive mode of inheritance is suggested.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 9
    ISSN: 1432-1076
    Keywords: Sudden infant death syndrome ; Medium-chain acyl-CoA dehydrogenase
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Medium-chain acyl-CoA dehydrogenase (MCAD) deficiency is the most common inherited disorder of fatty acid metabolism and typically presents in early childhood as potentially fatal hypoketotic, hypoglycaemic crisis often associated with Reye-like symptoms. Re-investigations of cases of sudden infant death syndrome (SIDS) have revealed in some instances a deficiency of MCAD, suggesting that this metabolic disorder may lead to sudden infant death without prior clinical symptoms. In the present study, we examined 142 infants who had suffered from an apparent life-threatening event (ALTE) or were otherwise considered at risk for SIDS for MCAD deficiency by phenylpropionate loading. In no case excretion of phenylpropionylglycine, the hallmark of MCAD deficiency, was increased. In contrast, 3 out of 55 children with symptoms of metabolic disorders showed increased phenylpropionylglycine excretion, and in all three cases MCAD deficiency was confirmed by DNA analysis. In addition, we investigated 142 cases of sudden unexplained child death and 100 control subjects for the A985G mutation in the MCAD gene which is associated with about 98% of enzyme deficiencies. We found one case of heterozygosity each in the patient and control group. Our data indicate that MCAD deficiency is not a major cause of ALTE and, in agreement with results from similar studies in other countries, its frequency is not increased in children who died of SIDS.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 10
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European journal of pediatrics 153 (1994), S. S23 
    ISSN: 1432-1076
    Keywords: Organic acid analysis ; Aminoacid analysis ; Short chain fatty acids ; 3-Hydroxypropionate Propionic acidaemia
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Pitfalls in organic acid analysis can originate from inadequate methodology, analytical interferences, in vivo interactions and from pre-analytical conditions which often are unknown to the specialized analytical laboratory. Among the latter, ingested food and additives, metabolites of food processing or medications have to be considered. Bacterial metabolites from the gastrointestinal or urogenital system or formed after sample collection can lead to pitfalls as well. An example of such a patient whose urinary metabolites mimick at first glance inherited propionic aciduria is described.
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