Library

feed icon rss

Your email was sent successfully. Check your inbox.

An error occurred while sending the email. Please try again.

Proceed reservation?

Export
  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European radiology 9 (1999), S. 1629-1631 
    ISSN: 1432-1084
    Keywords: Key words: Epiglottitis ; Adult ; Acute
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract. Acute epiglottitis is a rare but life-threatening disease that commonly occurs in children, and also rarely in adults. The symptoms may be mild and non-specific before a rapid onset of airway obstruction occurs. Early diagnosis is essential, as delayed treatment is associated with a high rate of complications including death. We present the clinical and radiological findings of this unusual condition in an adult.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European archives of oto-rhino-laryngology and head & neck 249 (1992), S. 248-252 
    ISSN: 1434-4726
    Keywords: Pharyngolaryngectomy ; Surgical voice rehabilitation ; Jejunal graft ; Electroacoustic sound analyses
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary For surgical voice rehabilitation after pharyngolaryngectomy we use the technique of placing a siphonlike jejunal interposition in order to create a tracheohypopharyngeal shunt. In this paper we present the functional benefits of this method of voice rehabilitation. The best results achieved are compared with a normal voice using the following test parameters: electroacoustic sound analyses and voice status. The findings show that the siphon voice is adequate for everyday purposes and can achieve useful social verbal communication.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Radiologe 38 (1998), S. 83-92 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Key words Laryngeal cancer • Diagnosis • Therapy • Laryngectomy • Partial laryngectomy ; Schlüsselwörter Larynxkarzinom • Diagnostik • Therapie • Laryngektomie • Larynxteilresektion
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Zahlreiche Tumor-, Patienten und Arztfaktoren beeinflussen die Auswahl der Therapie eines Larynxkarzinomes. Kleine (T1) und exophytische Tumoren (T1, T2) eignen sich für eine Bestrahlung. Umschriebene Tumoren (T1, T2) sind die Domäne funktioneller endoskopischer oder externer Teilresektionen. Ausgedehntere Tumoren (große T2; T3) werden durch totale Laryngektomie entfernt, können aber auch primär bestrahlt werden, insbesondere nach einer wirksamen Induktionschemotherapie. Bestrahlungsmißerfolge können in über der Hälfte der Fälle chirurgisch geheilt werden. Tumoren, die das Kehlkopfskelett infiltrieren oder überschreiten (T4), können nur durch totale Laryngektomie und Nachbestrahlung geheilt werden. Subtotale oder zirkuläre Resektionen des benachbarten Pharynx, ggf. mit Ösophagektomie, erfordern Verschlußplastiken mit viszeralen oder myokutanen Transplantaten. Die Lymphabflußwege werden vorzugsweise mit derselben Modalität wie der Primärtumor behandelt. Unauffällige Lymphabflußgebiete sollten, außer bei glottischen T1-Karzinomen, meist elektiv in die Therapie einbezogen werden.
    Notes: Summary Therapeutic choice in laryngeal carcinoma is influenced by the nature of the tumor and a variety of factors involving the patient and physician. Small (T1) and exophytic (T1, T2) tumors are suitable for radiotherapy. Limited lesions (T1, T2) can be cured by functional endoscopic resection techniques or external partial laryngectomies. Extensive tumors (large T2; T3) are treated by total laryngectomy or by primary irradiation, especially in the case of a good response to induction chemotherapy. When radiation treatment fails, surgery succeeds in more than half of the cases. Tumors infiltrating or transgressing the laryngeal framework (T4) can only be cured by total laryngectomy followed by radiotherapy. Subtotal or circular ablation of the adjacent pharynx or esophagectomy needs repair with visceral or myocutaneous grafts. Lymphatics are preferentially treated with the same modality as used in the primary disease. Inconspicuous lymphatics should be treated electively in most cases, with the exception of early glottic cancer.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 4
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Key words Stroboscopy • Computer-assisted tomography (CT) • Magnetic resonance imaging (MRI) • Laryngeal cancer ; Schlüsselwörter Stroboskopie • Computertomographie • Magnetresonanztomographie • Kehlkopfkarzinom
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die Larynxstroboskopie gilt in der Laryngologie/Phoniatrie als die wichtigste Funktionsprüfung des Kehlkopfes. Sie erlaubt eine differenzierte Beurteilung der Stimmlippenschwingungen während der Phonation. Regelmäßige stroboskopische Evaluationen lassen infiltrative Stimmlippenprozesse frühzeitig erkennen. Schleimhautveränderungen, die infiltrativ auf die Stimmlippenmuskulatur übergehen, führen zu einem stroboskopischen (phonatorischen) Stillstand. Besteht dieser über 2–3 Wochen, ist die Indikation zur mikrolaryngoskopischen Probeexzision gegeben. Im Gegensatz zur Stroboskopie ist der Stellenwert bildgebender Techniken bei Frühstadien des Larynxkarzinoms gering. Besteht allerdings klinisch der Verdacht auf signifikante Tiefeninfiltration des Tumors, ist die weiterführende Abklärung mittels CT oder MRT zur Erfassung einer etwaigen Knorpelinfiltration oder extralaryngealen Tumorausbreitung erforderlich. Im folgenden Beitrag wird das stroboskopische Prinzip, die Untersuchungstechnik, die Beurteilungskriterien vorgestellt und anhand von Fallbeispielen die interdisziplinäre Diagnostik – Bildgebung (CT und MRT) und Stroboskopie – von Frühstadien des Larynxkarzinoms diskutiert.
    Notes: Summary The laryngostroboscopy is regarded to be the most important functional investigation in laryngologic and phoniatric diagnostics. She allows an analysis of vocal fold vibrations during phonation. Stroboscopic evaluations permit to early detect infiltrative processes of the vocal folds. Superficial alterations of the mucous membrane that invade into the muscle cause a phonatory “standstill” of the vocal fold in the stroboscopy, i. e. a complete lack of vibratory motion. If such a phonatory standstill persists for more than 2 or 3 weeks, a biopsy via microlaryngoscopy is indicated for diagnostic purposes. In comparison to stroboscopy, imaging techniques are not of such great significance in early laryngeal cancer. But in case of suspected infiltration of the tumor a further diagnostic evaluation with CT or MRI is necessary to detect possible neoplastic invasion of the laryngeal cartilage or of extralaryngeal structures. In this paper, we present the principle of laryngostroboscopy, the examination procedure and the stroboscopic parameters. Case reports of early laryngeal cancer illustrate the interdisciplinary diagnostic procedure with CT, MRI and stroboscopy.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 5
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Key words Laryngeal carcinoma • Laryngectomy • Complication • Videofluoroscopy • Pharynx • Aspiration ; Schlüsselwörter Larynxkarzinom • Laryngektomie • Komplikation • Videocinematographie • Pharynx • Aspiration
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Durch die Verbesserung der larynxchirurgischen Techniken sowie auch die Entwicklung der adjuvanten Radiochemotherapie ist es meistens möglich, Larynxkarzinompatienten funktionserhaltenden Larynxteilresektionen zuzuführen und früher als inoperabel betrachtete Tumore durch eine totale Laryngektomie kurativ zu resezieren. Radiologische Untersuchungen, insbesondere Pharyngographie und Videocinematographie, sind die wichtigsten Methoden, um postoperative Komplikationen nachzuweisen. In der vorliegenden Übersicht wird die videocinematographische Untersuchungstechnik bei Verdacht auf postoperative Komplikation nach Larynxresektion erklärt. Weiterhin wird das typische radiologische Erscheinungsbild der Früh- und Spätkomplikationen, wie Fisteln, Hämatome, Aspiration, Strikturen, Hypertrophie des pharyngoösophagealen Sphinkters, Tumorrezidive und metachrone Zweittumore gezeigt. Die Videocinematographie ist die sensitivste Untersuchungsmethode, um gleichzeitig funktionelle Störungen des Schluckaktes und strukturelle Veränderungen nach Larynxresektionen nachweisen zu können.
    Notes: Summary In past decades, the surgical techniques for treating laryngeal carcinoma have been vastly improved. For circumscribed tumors, voice-conserving resections are possible and for extensive neoplasms, radical laryngectomy, sometimes combined with chemoradiation, has been developed. Postoperative complications regarding swallowing function are not uncommon. Radiologic examinations, especially pharyngography and videofluoroscopy, are most often used to evaluate patients with complications after laryngeal surgery. An optimized videofluoroscopic technique for evaluation of complications is described. The radiologic appearance of early and late complications, such as fistulas, hematomas, aspiration, strictures, dysfunction of the pharyngoesophageal sphincter, tumor recurrence, and metachronous tumors is demonstrated.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Radiologe 38 (1998), S. 63-70 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Key words Larynx • Physiology • Deglutition • Respiration • Phonation ; Schlüsselwörter Larynx • Physiologie • Deglutition • Respiration • Phonation
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Der Kehlkopf besteht aus einem knorpelig-knöchernen Stützgerüst, elastischen Membranen und Bändern, Gelenken, Muskulatur, Nerven, Gefäßen und Schleimhaut. Seine intakte Funktion ermöglicht ein aspirationsfreies Schlucken durch den schlucksynchronen Atemwegsverschluß, die Sicherstellung des Atemweges und die Stimmgebung. Der Schluckreflex löst in der pharyngealen Phase des Schluckaktes einen dreietagigen Larynxverschluß und eine superior-anteriore Bewegung von Hyoid und Larynx aus. Die Atmung wird durch die Zirkumferenz des Ringknorpels sichergestellt. Die phylogenetisch jüngste Funktion des Larynx, die Phonation, wurde durch die evolutionäre Deszension des Larynx ermöglicht. Die myoelastisch-aerodynamische Theorie der Stimmerzeugung erklärt das Zustandekommen der Stimmlippenschwingungen. Die Physiologie des Kehlkopfes erfordert, daß in der Diagnostik von Kehlkopferkrankungen, die in enger Kooperation zwischen HNO-Heilkunde und Radiologie durchgeführt wird, neben morphologischen auch funktionelle Aspekte Beachtung finden.
    Notes: Summary The larynx consists of the cartilaginous-osseous framework, elastic membranes and ligaments, joints, muscles, nerves, vessels, and interior cavity. The laryngeal functions are the protection of the airway during swallowing, respiration (i. e. maintainance of the airway) and phonation. During the pharyngeal phase of swallowing the swallow reflex induces a laryngeal closure in three levels and a superior-anterior movement of the larynx and hyoid bone. The laryngeal airway is maintained by the circumference of the cricoid cartilage. Phonation is the phylogenetically recent function of the larynx and was made possible by the laryngeal descent. The sound production is explained according to the myoelastic-aerodynamic theory. The diagnostics of laryngeal diseases is performed in close cooperation between otorhinolaryngology and radiology. For diagnostic purposes, the physiology of the larynx requires to take into account not only morphological, but also functional aspects.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
Close ⊗
This website uses cookies and the analysis tool Matomo. More information can be found here...