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  • 1
    ISSN: 0930-9225
    Keywords: Schlüsselwörter Zyanotische angeborene Herzfehler – akutes Nierenversagen (ANV) – Nephropathie – Urinproteindiagnostik –β-N-Acetyl-glukosaminidase (NAG) ; Key words cyanotic congenital heart disease – acute renal failure (ARF) – nephropathy – urinary protein diagnostic –β-N-acetyl-glukosaminidase (NAG)
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Patients with long-standing cyanotic congenital heart disease (CHD) are known for impaired renal function and increased risk of developing acute renal failure after open heart surgery. We prospectively studied urinary protein concentration in 6 patients with cyanotic CHD and 4 patients with acyanotic CHD before and during a 3 day-period after surgery. Three of six patients with cyanotic CHD had preoperatively overt glomerulopathy, presenting with elevated urinary albumin concentrations in all three and elevated transferrin and immunoglobulin G concentrations in two. They progressed to acute renal failure necessitating the institution of hemodialysis 1 and 4 days after surgery. In contrast, patients with cyanotic CHD but normal urinary albumin concentrations and patients with acyanotic CHD had no overt renal impairment after cardiopulmonary bypass. Urinary excretion of albumin, immunoglobulin G, transferrin, soluble L-selectin, α1-microglobulin, and β-N-acetyl-glucosaminidase remained normal throughout the postoperative period in acyanotic CHD patients and rose slightly in cyanotic CHD patients without acute renal failure. In cyanotic CHD patients with renal failure, urinary excretion increased to more than 1000 mg/g creatinine albumin, more than 150 mg/g creatinine transferrin and more than 200 mg/g creatinine IgG 24 h after surgery. α1-microglobulin increased to more than 1000 mg/g creatinine and β-N-acetyl-glucosaminidase activity to more than 100 U/g creatinine 48 h after operation, showing additional tubular damage. Patients with CCHD and pathological proteinuria are at high risk of developing acute renal failure within few days after surgery which is heralded by excessively high urinary protein excretion.
    Notes: Zusammenfassung Patienten mit einem unkorrigiertem zyanotischen Vitium können eine eingeschränkte Nierenfunktion entwickeln und tragen ein erhöhtes Risiko für die Entwicklung eines akuten Nierenversagens nach Operation am offenen Herzen. In einer prospektiven Studie untersuchten wir über einen Zeitraum von prä- bis 3 Tage postoperativ 6 adolezente oder adulte Patienten nach Operation eines zyanotischen Vitium cordis. Als Kontrollgruppe dienten adulte Patienten mit einem azyanotischen Vitium. 3 der 6 zyanotischen Patienten hatten präoperativ Zeichen einer renalen Glomerulopathie mit erhöhter Albuminkonzentration im Urin und in 2 Fällen auch mit erhöhten Urinkonzentrationen von Transferrin und Immunoglobulin G. Diese 3 Patienten entwickelten postoperativ ein akutes Nierenversagen mit Dialysepflichtigkeit am 1. und 4. Tag nach der Operation. Die übrigen 3 Patienten hatten präoperativ normale Urineiweißkonzentrationen und entwickelten postoperativ kein akutes Nierenversagen. Die Urinkonzentrationen von Albumin, L-Selectin (sCD62L), Transferrin, Immunoglobulin G (IgG), α1-Mikroglobulin (α1-M) und die Aktivität der β-N-Acetyl-Glukosaminidase (NAG) blieben in der postoperativen Periode bei den Patienten mit azyanotischen Vitien im Normbereich und waren bei den 3 zyanotischen Patienten ohne akutes Nierenversagen gering erhöht. Bei den 3 zyanotischen Patienten mit akutem Nierenversagen stiegen als Zeichen der vermehrten glomerulären Schädigung die postoperativen Urinkonzentrationen nach 24 Stunden auf über 1000 mg Albumin/gKrea, über 150 mg Transferrin/gKrea und über 200 mg IgG/gKrea. Als Zeichen zusätzlicher tubulärer Nierenschädigung war der Anstieg der β1-M-Urinkonzentration auf über 1000 mg/gKrea und der NAG-Aktivität im Urin auf über 100 U/gKrea zu werten. Patienten mit unkorrigiertem zyanotischen Vitium cordis und Proteinurie als Ausdruck eines “zyanotischen” glomerulären Nierenschadens haben ein hohes Risiko für die Entwicklung eines postoperativen akuten Nierenversagens in den ersten Tagen postoperativ. Diese Entwicklung kann früh postoperativ an einer exzessiven Proteinurie erkannt werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Zeitschrift für Herz-, Thorax- und Gefässchirurgie 14 (2000), S. 2-3 
    ISSN: 0930-9225
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Amsterdam : Elsevier
    Journal of Chromatography A 12 (1963), S. 47-51 
    ISSN: 0021-9673
    Source: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Topics: Chemistry and Pharmacology
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Amsterdam : Elsevier
    Journal of Chromatography A 31 (1967), S. 628-630 
    ISSN: 0021-9673
    Source: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Topics: Chemistry and Pharmacology
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Pediatric surgery international 12 (1997), S. 461-462 
    ISSN: 1437-9813
    Keywords: Bronchoscopy ; Metallic ; Magnetic foreign body ; Aspiration ; Child
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Foreign-body (FB) aspirations account for a reasonable percentage of respiratory emergencies in young children. Whereas 67% of aspirated FBs are of organic origin, metallic-ferromagnetic FBs are observed less frequently. We report the use of a wire with a magnetic tip fitting into the working channel of a rigid bronchoscope for removal of ferromagnetic FBs from the tracheobronchial tree.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Pediatric surgery international 12 (1997), S. 461-462 
    ISSN: 1437-9813
    Keywords: Key words Bronchoscopy ; Metallic foreign body ; Magnetic ; Aspiration ; Child
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Foreign-body (FB) aspirations account for a reasonable percentage of respiratory emergencies in young children. Whereas 67% of aspirated FBs are of organic origin, metallic-ferromagnetic FBs are observed less frequently. We report the use of a wire with a magnetic tip fitting into the working channel of a rigid bronchoscope for removal of ferromagnetic FBs from the tracheobronchial tree.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    ISSN: 1432-1238
    Keywords: Key words Peritoneal dialysis ; Acute renal failure ; Congenital heart disease ; Cardiac output measurements ; Open chest
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Objective: Evaluation of the acute hemodynamic changes during peritoneal dialysis in patients with low cardiac output syndrome and acute renal failure after open heart surgery.¶Patients: Three newborns and three infants after corrective surgery of congenital heart disease with post cardiotomy dialysis. Five of these had an open thorax during dialysis.¶Methods: Cardiac output measurements using the thermodilution technique on two consecutive days at four different times during the peritoneal dialysis cycle.¶Results: We did not find a deterioration of the cardiac index or systemic vascular resistance measured over two cycles in each of the six patients. Pulmonary artery pressure rose slightly after instillation of the dialysate solution in all patients. Changes in central venous pressure and left atrial pressure were not clinically meaningful. In all patients fluid removal by peritoneal dialysis was effective. All five surviving patients recovered renal function.¶Conclusions: Peritoneal dialysis can be performed in newborns and infants following cardiac surgery without causing acute hemodynamic imbalances. An open chest may have a significant impact on hemodynamic stability during peritoneal dialysis by blunting any possible negative alterations of increased intraabdominal pressure.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    ISSN: 1433-0474
    Keywords: Schlüsselwörter Multifokale atriale Tachykardie (MAT) ; Chaotische Vorhoftachykardie ; Antiarrhythmische Therapie ; Säugling ; Angeborene Herzfehler ; Key words Multifocal atrial tachycardia (MAT) ; Chaotic atrial rhythm ; Antiarrhythmic therapy ; Infancy ; Congenital heart defects
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Definition: Multifocal atrial tachycardia (MAT) (also called chaotic atrial rhythm or mechanism) is a rare rhythm disturbance in infancy and childhood. It usually occurs as a sequela of chronic obstructive lung disease in adults with an incidence of about 0,5% and a high mortality rate. In infancy, the incidence has been estimated to be about 0,2%, mainly found in young infants. Diagnosis: It is characterized by an atrial frequency greater than 100 per minute, 3 or more different p-wave contours, variable PP, RR and PR-intervals, and a discrete isoelectric baseline. The origin of the arrhythmia remains unclear but atrial distension may play a significant role. Discussion: We report on the clinical course and management of two patients and also review the relevant literature.
    Notes: Zusammenfassung Definition: Die multifokale atriale Tachykardie (MAT) bzw. chaotische atriale Tachykardie oder chaotische Vorhoftachykardie ist im Kindesalter selten. Im Erwachsenenalter ist sie vorwiegend bei Patienten mit akuten oder chronischen Lungenerkrankungen beschrieben und mit einer hohen Letalität behaftet. Im Gegensatz zum Auftreten im Erwachsenenalter besitzt die MAT im Kindesalter durchweg eine gute Prognose. Diagnose: Elektrokardiographisch ist die MAT durch mindestens 3 unterschiedlich konfigurierte P-Wellen charakterisiert, die nicht der elektrischen Sinusachse entsprechen. Es besteht eine isoelektrische Linie zwischen den P-Wellen, die Vorhoffrequenz beträgt normalerweise mehr als 100 Schläge/min mit variablen P-P-, P-R- und R-R-Intervallen. Die Genese dieser Tachyarrhythmie ist unklar, eine Vorhofbelastung als Auslöser ist jedoch wahrscheinlich. Diskussion: Die möglichen Ursachen und Therapiestrategien bei chaotischer Vorhoftachykardie werden anhand zweier Kasuistiken diskutiert und eine Übersicht über die vorliegende Literatur gegeben.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 9
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Monatsschrift Kinderheilkunde 145 (1997), S. 798-801 
    ISSN: 1433-0474
    Keywords: Schlüsselwörter Persistierender Ductus arteriosus (PDA) ; Katheterinterventioneller PDA-Verschluß ; Raskind-occluder ; Key words Patent ductus arteriosus (PDA) ; Transcatheter closure of PDA ; Rashkind occluder ; Front-loading-technique
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Transcatheter closure of patent ductus arteriosus Botalli (PDA) has become a routine procedure. Only PDA in low birth weight infants, and short and wide open PDA in small children could not be closed by means of catheter technology. Different transcatheter closure systems are available now. We report on a premature infant now 16 month old weighting 6,8 kg were surgery seemed inadvisable. After angiography a funnel- shaped PDA seemed to be suitable for closure by a Ductocclud spiral coil (PFM company). The spiral coil could not be set in place safely because meanwhile the pulmonary PDA month had widened after angiography. Transcatheter closure then was successful using a 17 mm Rashkind double umbrella (Bard company) in modified implantation technique with a 8 french introduction set, and special attention to avoid the isthmus of the aorta and pulmonary artery stenosis. Discussion: Ductal reactivity at an age of 16 months seems unusual. Even at this age one has to be aware of possibly dramatic changes of the shape of the ductus during examination. Experience with several transcatheter PDA-closure systems is necessary for the successful closure even in cases of unexpected changes of shape of PDA.
    Notes: Zusammenfassung Der katheterinterventionelle Verschluß eines persistierenden Ductus arteriosus Botalli (PDA) ist heute eine Routinemethode, für die eine ganze Reihe von verschiedenen Verschlußsystemen zur Verfügung steht. Eine Ausnahme für die Intervention stellen nur noch Frühgeborene und kleine Kinder mit kurzen, weit offenen Duktus dar. Wir berichten über ein 16 Monate altes, 6,8 kg schweres ehemaliges Frühgeborenes mit relativen Kontraindikationen zu einer Operation, bei dem nach Angiographie ein trichterförmiger Duktus zum Verschluß durch eine Ductocclud-Spirale (Fa. PFM) geeignet erschien. Die Spirale war jedoch nicht sicher zu plazieren, da sich die pulmonale Duktusmündung durch die mit der Intervention verbundenen Manipulationen zwischenzeitlich erheblich geweitet hatte. Der Verschluß des PDA gelang dann mit einem 17-mm-Rashkind-Doppelschirm (Fa. Bard) in modifizierter Implantationstechnik mit einer 8-Fr.-Schleuse unter besonderer Berücksichtigung der Schonung der Aortenisthmusregion und der Pulmonalarterienstrombahn. Diskussion: Die Empfindlichkeit des Duktusgewebes noch im Alter von 16 Monaten erscheint ungewöhnlich. Der Untersucher muß auch in diesem Alter auf drastische Änderungen der Duktusmorphologie vorbereitet sein. Bei entsprechender Erfahrung mit verschiedenen Verschlußsystemen kann die Intervention trotz „Duktusspiel” gelingen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 10
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Microchimica acta 54 (1966), S. 447-450 
    ISSN: 1436-5073
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Chemistry and Pharmacology
    Description / Table of Contents: Summary A method is described for obtaining a mixture of hydroxylated derivatives of organic substances by means of controlled acetylation. The mixture is separated by thin layer chromatography, the number of flecks showing the number of hydroxyl groups in the substance being studied.
    Abstract: Résumé On décrit une méthode pour obtenir par acétylation contrôlée un mélange de dérivés de substances organiques hydroxylées. On sépare le mélange par chromatographie sur couche mince, ce qui indique, d'après le nombre de taches, le nombre de groupes hydroxyles dans la substance étudiée.
    Notes: Zusammenfassung Eine Methode wird beschrieben, um mittels kontrollierter Acetylierung eine Mischung von Derivaten hydroxylierter organischer Substanzen zu erhalten. Die Mischung wird dünnschichtchromatographisch getrennt, wobei die Anzahl der Flecke die der Hydroxylgruppen in der untersuchten Substanz angibt.
    Type of Medium: Electronic Resource
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