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  • 1
    ISSN: 1432-055X
    Keywords: Schlüsselwörter Tagesklinik ; Ambulantes Operieren ; Anästhesie-Informations-Management-System (AIMS) ; Ungeplante stationäre Aufnahme ; Prädiktoren ; Keywords Day care unit ; Ambulatory surgery ; Anesthesia information management system (AIMS) ; Unanticipated admission ; Predictors
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract In order to plan the daily routine of a surgical day care unit optimally and effectively, it is indispensable to know the causes of unanticipated admission of outpatients. The purpose of this experiment was to evaluate the influences and predictors of unanticipated admission of patients in our day care unit for ambulatory surgery. The data sets of 3152 surgical outpatients were evaluated. The duration of stay had been entered online by computers. Method. From January 1997 until June 1999, all clinically relevant parameters from any outpatient were entered into an anesthesia information management system (NarkoData®, Imeso GmbH, Hüttenberg-Rechtenbach, Germany). The correlation of potential nominal and ordinal scaled predictors of unanticipated admission was tested using the chi-squared test. Univariate analysis was used in determining predictors for the occurrence of unanticipated admission. Pearson's contingency coefficient (CC) was used as a standard for the correlation rigidity in nominal and ordinal scaled parameters. The correlation standard eta was used for metrical parameters. Results. Unanticipated admission occurred in 169 (5.4%) of the 3152 outpatients. The following parameters significantly influenced unanticipated admission: age, ASA status, diagnosis (ICD-9), time of admission, different anesthesia procedures and anesthetics (opioids and nondepolarizing muscle relaxants), surgical department, type of surgery (ICPM), duration of operation, blood loss, intraoperative hemoglobin values, and the administration of colloid and crystalloid solutions. The parameters blood loss, intraoperative hemoglobin values, and administration of colloid solutions were evaluated as being good predictors. Conclusion. The causes of unanticipated admission of patients in our day care unit for ambulatory surgery are manifold. Some relate to the patient, the anesthesia, and the organization of the day care unit, whereas lengthy operative trauma leading to intraoperative blood loss also plays a major role.
    Notes: Zusammenfassung Für eine optimale und effektive Planung des täglichen Betriebs einer operativen Tagesklinik ist es unerläßlich, die Gründe für eine ungeplante stationäre Aufnahme ambulanter Patienten zu kennen. Ziel dieser Untersuchung war es, Einflussfaktoren und Prädiktoren für eine ungeplante stationäre Aufnahme für Patienten unserer Operativen Tagesklinik zu evaluieren. Dies erfolgte anhand von 3.152 Datensätzen tageschirurgischer Patienten, deren Aufenthalt computergestützt online erfaßt wurde. Methodik. 1997 bis einschließlich Juni 1999 wurden bei jedem tagesstationären Aufenthalt alle klinisch relevanten Parameter mit einem Anästhesie-Informations-Management-System (NarkoData®) erfaßt. Die potenziellen nominal bzw. ordinal skalierten Prädiktoren für die ungeplante stationäre Aufnahme wurden zunächst mit dem Chi-Quadrat-Test auf ihren Zusammenhang überprüft. Die Ermittlung von Prädiktoren für das Auftreten einer ungeplanten stationären Aufnahme erfolgte mit der Methode der univariaten Analyse. Als Maß für die Straffheit des Zusammenhangs für nominal und ordinal skalierte Parameter wurde der Kontingenzkoeffizient (CC) nach Pearson, für metrische Parameter das ZusammenhangsmaßEta berechnet. Ergebnisse. Von den 3.152 tagesstationären Patienten wurden 169 Patienten (5,4%) nicht geplant stationär aufgenommen. Für folgende geprüfte Parameter konnte ein signifikanter Zusammenhang mit der ungeplanten stationären Aufnahme nachgewiesen werden: Alter, ASA-Klassifikation, Diagnose (ICD-9), Aufnahmezeitpunkt, unterschiedliche Anästhesieverfahren und Anästhetika (Opioide und nichtdepolarisierende Muskelrelaxanzien), operierende Fachabteilung, Eingriff (ICPM), Operationsdauer, Blutverlust, intraoperativ bestimmter Hämoglobinwert sowie die Menge infundierter kolloidaler und kristalloider Lösungen. Aufgrund der Zusammenhangsmaße konnten die Parameter Blutverlust, intraoperativ bestimmter Hämoglobinwert und Gabe von kolloidalen Lösungen als gute Prädiktoren evaluiert werden. Schlussfolgerung. Die Ursachen für eine ungeplante stationäre Aufnahme von Patienten unserer Operativen Tagesklinik sind unterschiedlicher Genese. Neben Gründen, die den Patienten, die Anästhesie und die Organisation der Tagesklinik betreffen, spielt ein längeres operatives Trauma, das zu einem erhöhten intraoperativen Blutverlust führt, eine entscheidende Rolle.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Electrical engineering 76 (1993), S. 437-441 
    ISSN: 1432-0487
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Electrical Engineering, Measurement and Control Technology
    Description / Table of Contents: Contents The impedance concept, introduced by Schelkunoff [1], is based on the analogy between guided and free TEM waves and serves as a tool for calculating the shielding efficiency of plane shield walls. This method is extended by means of the wave matrix method such that it can be applied to closed shields for instance cubicle, cylindrical and spherical shields. Further, it is applicable in the entire frequency domain.
    Notes: Übersicht Das in Anlehnung an Schelkunoff [1] benannte Impedanzkonzept beruht auf der Analogie leitungsgebundener und freier TEM-Wellen und dient der Berechnung der Schirmwirkung homogener ebener Schirmwände. In dieser Arbeit wird dieses Schirmberechnungsverfahren mit Hilfe der Wellenmatrixmethode derart erweitert, daß es auch auf geschlossene Schirmgehäuse wie den idealen Rechteckschirm und mit Hilfe geeigneter asymptotischer Näherungen auf den idealen Zylinder- und Kugelschirm und außerdem uneingeschränkt über den gesamten Frequenzbereich anwendbar wird.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 58 (1980), S. 1065-1069 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: CAPD ; Glukose ; Insulin ; Lipoproteine ; Aminosäuren ; CAPD ; Glucose ; Insulin ; Lipoprotein ; Amino acids
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Biochemical studies are being performed in chronically renal insufficient patients undergoing treatment by CAPD. Serum protein and albumin levels have remained stable during treatment as have the ratios of essential/non-essential amino acids and valine/glycine in plasma. Dietary intake therefore appears to adequately compensate dialysate losses. Serum calcium and phosphate as well as immunoreactive parathyroid hormone concentration and alkaline phosphatase levels did not change during the treatment. The glucose load due to the high concentrations of glucose in the dialysate may have adverse effects on the glucose tolerance and insulin secretion of CAPD patients. However, in fasting patients it could be shown that only the 4.25% glucose dialysate causes any increase in plasma glucose levels with a concommitant rise of insulin secretion, an exchange with a 1.5% glucose dialysate having relatively little effect on these parameters. Quantification of the individual serum lipoproteins is also being performed during CAPD. No changes were observed in α-cholesterol levels, but 50% of the patients have shown significant increases in total serum cholesterol, β-cholesterol and serum triglycerides in the course of treatment. In these cases dietary consequences must be considered in order to minimise the potential artherosclerotic risk.
    Notes: Zusammenfassung Biochemische Untersuchungen wurden an acht chronisch-niereninsuffizienten Patienten im Verlaufe der CAPD (mittlere Behandlungszeit 11,5±4 Monate) durchgeführt. Trotz erheblicher Proteinverluste ins Dialysat blieben die Serumprotein-und -Albuminkonzentrationen konstant. Auch die Quotienten essentielle/nicht essentielle Plasmaaminosäuren sowie Valin/Glycin im Plasma blieben unverändert. Es scheint also, als ob die Aminosäuren- und Proteinverluste ins Dialysat alimentär gut kompensierbar sind. Auf die Plasmakonzentration von Calcium und Phosphat hatte die CAPD keinen sicheren Einfluß. Ebenso ließen sich Änderungen des immunreaktiven Parathormons und der alkalischen Phosphatase nicht nachweisen. Theoretisch ist angesichts der hohen Glukosekonzentration der Dialysatlösungen und einer dadurch bedingten Glukosebelastung des Patienten mit einer Beeinflussung von Glukosetoleranz und Insulinsekretion zu rechnen. Unter Nüchternbedingungen fand sich jedoch ausschließlich bei Verwendung der hochkonzentrierten (4,25%igen) Glukosedialysatlösung eine erhöhte Plasmaglukose mit verstärkter Insulinsekretion. Die 1,5%ige Glukoselösung hatte dagegen keinen wesentlichen Einfluß auf diese Parameter. Von den Serumlipoproteinen blieb im Verlaufe der CAPD α-Cholesterin unverändert, während Gesamtcholesterin signifikant und β-Cholesterin sowie die Neutralfette insignifikant zunahmen. Um ein potentielles Arterioskleroserisiko gering zu halten, müssen gezielte diätetische Maßnahmen während der CAPD ergriffen werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 56 (1978), S. 1163-1169 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Renal insufficiency ; Hemofiltration ; Calcium ; Magnesium ; Phosphate ; Parathyroid hormone ; Niereninsuffizienz ; Hämofiltration ; Calcium ; Magnesium ; Phosphat ; Parathormon
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei 10 Patienten mit chronischer Niereninsuffizienz wurden Änderungen von Calcium-Phosphat-Stoffwechselparametern einschließlich Bilanzuntersuchungen unterHämofiltrationsbehandlung durchgeführt. Bei 7 Patienten fanden Kontrollen nach 3 Monaten statt. Während ionisiertes Calcium und 25-HCC keine Änderungen erkennen ließen, fielen Phosphat, Magnesium, Fluorid und Parathormon deutlich ab. Entsprechend waren negative Bilanzen im Verlauf einer Hämofiltrationsbehandlung zu beobachten, bei Phosphat von im Mittel −593 mg, bei Magnesium −8,4 mEq und bei Fluorid −458 µg. Bei einem Calcium-Gehalt der Substitutionslösung von 3,75 mEq/l war die Calcium-Bilanz nur leicht positiv, im Mittel +1,51 mEq/l. Bei 197Filtrationsbehandlungen eines Patienten war ein signifikanter Zusammenhang zwischen Calcium- und Flüssigkeitsbilanz festzustellen: die Calcium-Bilanz wurde negativ wenn mehr als 3,86 Liter Flüssigkeit entzogen wurden. Nach 3 Monaten ließen sich trotz der Akutveränderungen keine Beeinflußungen der genannten Parameter feststellen, was dafür spricht, daß die Störungen des Calcium-Phosphat-Parathormonstoffwechsels nicht nur auf einer bloß verminderten renalen Ausscheidung beruhen. Auch wenn sich aufgrund der Ergebnisse kein Hinweis dafür ergibt, daß durch die Hämofiltrationsbehandlung ein sekundärer Hyperparathyreoidismus induziert oder verstärkt wird, sollte die Calcium-Konzentration der Substitutionslösung auf 4 mEq/l erhöht werden, um auch bei forcierter Filtration eine positive Calciumbilanz sicherzustellen.
    Notes: Summary In 10 patients undergoing hemofiltration treatment acute changes of parameters in the calcium-phosphate metaboism were investigated. Balance studies were also performed in all patients. Control studies were conducted after a 3-month interval in 7 patients. Whereas ionized calcium and 25-HCC remained constant, there was a significant decrease in phosphate, magnesium, fluoride and parathyroid hormone. Corresponding to these results, negative balances could be seen during the course of a hemofiltration treatment: for phosphate a mean value of −593 mg, for magnesium −8.4 mEq and for fluoride −458 µg. When a calcium content of 3.75 mEq/l was used in the substitution solution, an only slightly positive calcium balance of +1.51 mEq/l (mean value) was found. A significant correlation between calcium and fluid balance was demonstrated by means of 197 filtration treatments of one patient: the calcium balance became negative whenever the fluid loss was greater than 3.86 liters. After a 3-month period no significant changes in the above parameters were found, which indicates, that disturbances in the calcium-phosphate-parathyroid hormone metabolism do not only lie in a reduced renal elimination. Even though our results do not indicate that hemofiltration treatment induces or increases the chances of renal osteodystrophy, the calcium concentration of the substitution solution should be increased to 4.0 mEq/l, in order to guarentee a positive calcium balance even by forced filtration.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Hypercholesterolemia ; Low-density lipoproteins ; Heparin precipitation ; Extracorporeal plasma treatment
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary The first clinical application of a new extracorporeal procedure (HELP) for the selective elimination of low-density lipoproteins by heparin precipitation at acid pH is described. Plasma, obtained by filtration of whole blood through a 0.2 µ filter, is continuously mixed with an equal volume of an acetate buffer (pH 4.85) containing heparin. After removal of the precipitated heparin complex by filtration, excess heparin is adsorbed to a specially developed filter and the clear plasma filtrate is subject to bicarbonate dialysis/ultrafiltration to restore physiologic pH and remove excess fluid. The calculated efficiency for the elimination of low-density lipoproteins from plasma by HELP is 100% and is therefore comparable to conventional plasmapheresis. The HELP system shows a high degree of specificity with over 80% of total protein being returned to the patient. Over 130 treatment procedures have now been performed. Patient compliance and acceptance have been excellent and no major complications have been observed.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Ionized calcium ; ionselective electrodes ; normal serum values ; Calciumionen ; ionenselektive Elektroden ; Serumnormalwerte
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Es wird eine Methode zur Bestimmung des ionisierten Calciums (Ca++) im Serum vorgestellt. Die Messungen erfolgen mit Hilfe einer Ca++-selektiven Durchflußelektrode unter anaeroben Bedingungen bei +25°C. Die Proben werden mit Vacutainern® gewonnen. Um Magnesiuminterferenzen auszuschalten, wird die Elektrode mit Mg++-haltigen Ca++-Standards geeicht. Zur Berechnung der Ca++-Konzentrationen diente eine neue Formel, die Abweichungen des Elektrodenverhaltens von der Nernst-Gleichung berücksichtigt. Für eine Analyse sind 0,3 ml Serum ausreichend; nach Elektrodeneichung können Ca++-Bestimmungen in 10–15 Seren pro Stunde durchgeführt werden. Ca++-Konzentrationen wurden in Seren von 81 Probanden bestimmt. Es ergab sich ein Mittelwert von 2,425±0,094 mval/l $$(\bar x \pm s_x )$$ . Die Werte waren normal verteilt. Der Anteil des ionisierten Calciums am Gesamt-Calcium betrug 49,7±2,18% $$(\bar x \pm s_x )$$ . Ein statistisch signifikanter Unterschied zwischen männlichen und weiblichen Probanden bestand nicht. Ebenso ließ sich keine Korrelation zwischen ionisiertem und Gesamt-Calcium aufstellen. 15 Reproduzierbarkeitsanalysen in einem Poolserum zeigten einen Variationskoeffizienten von 0,5%. Diese neue methodische Möglichkeit, ionisiertes Calcium im Serum exakt und relativ einfach zu erfassen, dürfte die Abklärung von pathophysiologischen Zusammenhängen bei Calciumstoffwechselstörungen erleichtern.
    Notes: Summary A simplified method for the determination of ionized calcium (Ca++) in serum is described. Measurements were performed by a Ca++-selective flow-thru-electrode under anaerobic conditions at +25 °C. Samples were collected by Vacutainer®-technique. Ca++-standards also containing Mg++ were used for electrode calibration in order to suppress Mg++-interferences. For calculation of Ca++-concentrations we used a new equation which takes into account the deviation of electrode behaviour from the Nernst equation. 0.3 ml of sample are sufficient for a single analysis. After calibration of the electrode, calcium ion determination in 10–15 serum samples may be performed within one hour. Serum-Ca++-concentrations were determined in 81 normal subjects. The mean value was 2.425±0.094 mEq/l (mean±SD). The values showed a normal distribution. The fraction of Ca++ amounted to 49.7±2.18% (mean±SD) of the total-calcium concentration. There was no significant intersex difference. No correlation could be established between Ca++ and totalcalcium-concentration. To test the reproducibility of our method we performed 15 measurements in pooled serum. The coefficient of variation showed to be 0.5%. This new method of serum Ca++-determination is more precise and easier to perform. It is an achievement in the study of the pathophysiology of calcium metabolism.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Applied physics 50 (1990), S. 317-320 
    ISSN: 1432-0630
    Keywords: 33.80 ; 61.80 ; 61.70T
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Mechanical Engineering, Materials Science, Production Engineering, Mining and Metallurgy, Traffic Engineering, Precision Mechanics , Physics
    Notes: Abstract The gas immersion laser doping (GILD) technique requires the measurement of the fraction of incident light absorbed in the gas phase during the irradiation with a pulsed laser. Here we report the absorption of boron trichloride (BCl3) gas at the wavelength of a pulsed ArF excimer laser (λ=193 nm). We have determined the one-photon (σ1) and two-photon (σ) absorption cross sections of this dopant gas for 193 nm. The values of σ1 and σ are 3.6×10−20 cm2 and 9×10−45 cm4·s, respectively. However, the distinction between simultaneous and sequential absorption has not been possible. Based on these results, we have established a relationship which allows the calculation of the fraction of incident light absorbed as a function of incident intensity and gas pressure.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    ISSN: 1432-1076
    Keywords: Key words Acute otitis media ; Ceftriaxone ; Amoxicillin clavulanate
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Two hundred and fifteen children aged 4 months–6 years with acute otitis media (AOM) were randomized to be treated either by a single i.m. injection of ceftriaxone, 50 mg/kg, with a second dose in the event of unsatisfactory response after 48 h or a history of recurrent AOM (109 patients) or amoxicillin clavulanate 12.5 mg tid (106 patients). The failure rate was similar in children treated by ceftriaxone and amoxicillin clavulanate, 4.6% and 4.7%, respectively (standard error for intergroup difference −2.87%, 95% confidence interval −5.62% to 5.87%). No significant differences between the groups were found in the dynamics of the resolution of the acute symptomatology, otoscopy findings, relapse rate at 30 days or tympanographic evidence of middle ear effusion at the scheduled visits on days 30, 60 and 90. Recurrence of AOM between days 31 and 90 was observed significantly in more children treated with amoxicillin clavulanate than with ceftriaxone – 25 out of 84 (29.4%) versus 11 out of 81 (13.6%) (P=0.012). Conclusion Ceftriaxone injection(s) is as efficient at least as 10-day oral amoxicillin clavulanate for treatment of acute otitis media in children. Although not recommended as routine, ceftriaxone can be considered in the management of acute otitis media under special circumstances, particularly in cases when the ability to tolerate or absorb oral drugs is compromised, in children refusing or unable to take oral therapy or when the compliance is questionable.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 9
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Amsterdam : Elsevier
    International Journal of Radiation Applications & Instrumentation. Part C, 27 (1986), S. 19-24 
    ISSN: 1359-0197
    Source: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Topics: Chemistry and Pharmacology , Energy, Environment Protection, Nuclear Power Engineering , Physics
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 10
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Amsterdam : Elsevier
    Biochemical and Biophysical Research Communications 70 (1976), S. 81-87 
    ISSN: 0006-291X
    Source: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Topics: Biology , Chemistry and Pharmacology , Physics
    Type of Medium: Electronic Resource
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