Library

feed icon rss

Your email was sent successfully. Check your inbox.

An error occurred while sending the email. Please try again.

Proceed reservation?

Export
  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Anaesthesist 49 (2000), S. 387-391 
    ISSN: 1432-055X
    Keywords: Key words Anaesthesia, paediatric ; Neuromuscular blocking agents, mivacurium, vecuronium ; Anaesthetic techniques, total intravenous anaesthesia, propofol, alfentanil ; Measurement techniques, electromyography ; Cost analysis ; Schlüsselwörter Anästhesie im Kindesalter ; Neuromuskuläre Blockade ; Mivacurium ; Vecuronium ; Anästhesiologische Techniken ; Propofol, Afentanil ; Anästhesietechnik ; Elektromyographie ; Kostenanalyse
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusamenfassung Fragestellung: Die Untersuchung verglich die Qualität und die Kosten der neuromuskulären Blockade nach equipotenten Dosen von Mivacurium und Vecuronium bei HNO-Eingriffen im Kindesalter. Methodik: 30 Kinder, die sich einer elektiven Tonsillektomie unterzogen, wurden untersucht. Entsprechend dem Muskelrelaxans (Mivacurium oder Vecuronium) wurden diese in zwei Gruppen zu je 15 Patienten randomisiert. Zur Einleitung der Anästhesie wurde Alfentanil (15 μg/kg), Propofol (3 mg/kg) und Mivacurium (0,2 mg/kg) bzw. Vecuronium (0,14 mg/kg) verwendet; die Aufrechterhaltung der Narkose erfogte durch Propfol (8–12 mg/kg). Die neuromuskuläre Blockade wurde mittels Elektromyographie und Train-of-four-Stimulation gemessen; folgende Parameter wurden erfasst: Twitch height (T1) 2 min nach der Intubationsdosis des Muskelrelaxans, die Dauer der T1-Erholung auf 10% des Ausgangswerts, Anzahl und Dauer der Nachinjektionen um eine neuromuskuläre Blockade – 10% des T1-Ausgangswerts – aufrechtzuerhalten. Darüber hinaus wurden die Intubationsbedingungen, die Anzahl der Patienten, deren Restblockade antagonisiert werden musste sowie Nebenwirkungen und Gesamtkosten der neuromuskulären Blockade ermittelt. Ergebnisse: Die Intubationsbedingungen waren in beiden Gruppen vergleichbar: Mivacurium – sehr gut bei 7 Patienten, gut bei 5 und nicht akzeptabel bei 1 Patienten. Vecuronium: sehr gut bei 11 und gut bei 4 Patienten (n.s.). T1 2 min nach der Intubationsdosis von Mivacurium betrug 16±15% und 6±9% nach Vecuronium (p〈0,05). Das Zeitintervall bis zu einer Erholung von T1 auf 10% des Ausgangswerts betrug 6,1±1,7 min nach Mivacurium und 21,8±3,7 min nach Vecuronium (p〈0,01). In der Mivacuriumgruppe waren durchschnittllich 7 Nachinjektionen (Spannbreite 4–18) nötig, um eine Muskelblockade – 10% des T1-Ausgangswertes – aufrechtzuerhalten, in der Vecuroniumgruppe lediglich eine Nachinjektion (Spannbreite 0–2); p〈0,01. Am Ende der Operation musste die Restblockade bei zwei Kindern in der Mivacuriumgruppe und bei elf in der Vecuroniumgruppe antagonisiert werden (p〈0,01). Die Gesamtkosten der Muskelblockade waren nach Mivacurium höher als nach Vecuronium (12,88±4,50 Euro vs. 9,96±2,40 Euro); p〈0,05. Schlussfolgerung: Bei pädiatrischen Patienten ist nach Mivacurium mit einer sehr kurzen neuromuskulären Blockade zu rechnen, deshalb sind auch bei kurzen Eingriffen mehrere Nachinjektionen nötig, um tiefe Muskelblockaden aufrechtzuerhalten. Verglichen mit Vecuronium sind Restblockaden nach Mivacurium seltener, die Kosten der Muskelrelaxierung jedoch höher.
    Notes: Abstract Background: The present study compared the quality of neuromuscular block and costs after equipotent doses of mivacurium and vecuronium in the context of paediatric ENT surgery. Methods: A total of 30 children undergoing elective tonsillectomy were included and randomised in two groups (n=15 for each) according to the neuromuscular blocking agent (NMBA) used. Anaesthesia was induced with alfentanil (15 μg/kg), propofol (3 mg/kg) and either 0.2 mg/kg mivacurium or 0.14 mg/kg vecuronium. For maintenance of anaesthesia propofol (8–12 mg/kg/h) was given. Neuromuscular block was assessed by electromyography using train-of four stimulation and the following parameters were quantified: Twitch height (T1) 2 min after the initial bolus of the myorelaxant; duration until recovery to 10% T1, number and duration of bolus injections of the myorelaxant needed to maintain neuromuscular block to a T1〈10%. In addition, the intubating conditions, number of patients needing pharmacological reversal at the end of surgery, adverse reactions and the costs for neuromuscular block and pharmacological antagonization were assessed. Results: Intubation conditions were comparable between both study groups: mivacurium – excellent: 7, good: 5, not acceptable: 1; vecuronium – excellent: 11, good: 4 (n.s.). T1 at 2 min was 16 (15)% for mivacurium and 6 (9)% for vecuronium (P〈0.05). Time to 10% T1 recovery was 6.1 (1.7) min for mivacurium and 21.8 (3.7) min for vecuronium (P〈0.01). In the mivacurium group 7 repetitive doses (range: 4–18) were needed to maintain T1〈10% during surgery, whereas children treated with vecuronium needed only 1 maintenance dose (range: 0–2) (P〈0.01). Two children in the mivacurium group and 11 in the vecuronium group required pharmacological reversal of the NMB at the end of surgery (P〈0.01). The overall costs of NMB were significantly higher in the mivacurium group as compared to vecuronium 12.88 (4.5) Euro vs 9.96 (2.4) Euro; P〈0.05. Conclusions: In conclusion, mivacurium-induced NMB is of very short duration in paediatric patients, and therefore repetitive doses are required to maintain a deep neuromuscular block. Nevertheless, residual paralysis is less frequent after mivacurium. The neuromuscular block after mivacurium was more expensive and residual paralysis less frequent compared to vecuronium.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Anaesthesist 49 (2000), S. S11 
    ISSN: 1432-055X
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 3
    ISSN: 1432-055X
    Keywords: Schlüsselwörter Muskelrelaxanzien ; Rocuronium ; Pharmakodynamik ; Geschlecht ; Neuromuskuläres Monitoring ; Elektromyographie ; Key words Neuromuscular blocking agent: rocuronium ; Neuromuscular blocking agent: pharmacodynamic ; Neuromuscular blocking agent: gender ; Neuromuscular monitoring: electromyography
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Background. We studied 40 patients (20 female and 20 male) undergoing elective surgery under general anaesthesia to evaluate the effect of gender on the pharmacodynamics of rocuronium. Methods. Using electromyography (EMG) we determined the maximal neuromuscular block and time course of action of 0.45 mg/kg rocuronium (1.5×ED95). Results. Age and body mass index were comparable between females and males (38 (±8) vs. 37 (±10) years and 24.2 (±2.9) vs. 25.2 (±1.7) kg/m2. However, significant differences in weight and height were found between females and males (65.7±9.3 kg vs. 77.5±5.5 kg; p〈0.01 and 178±6.8 cm vs. 164±6.7 cm; p〈0,01). Onset time was shorter in females (168±65 s vs. 211±56 s; p〈0.05). Maximal neuromuscular blockade after 0.45 mg/kg rocuronium was 94 (±3) % in females and 89 (±6) % in males; p〈0.01. Clinical duration was increased in females (23±5 min vs. 17±5 min; p〈0.05), while the recovery index was comparable between both groups (9±4 min in females and 9±3 min in males; n.s.). Conclusion. Compared to men neuromuscular blockade after 0.45 mg/kg rocuronium was more pronounced in women. The onset time was shortened and the clinical duration increased in female patients.
    Notes: Zusammenfassung Fragestellung. Die pharmakodynamische Wirkung zahlreicher Anästhetika und Adjuvanzien wird auch durch das Geschlecht der Patienten beeinflusst. Ziel der vorliegenden Studie war es zu untersuchen ob es zwischen männlichen und weiblichen Patienten Unterschiede im Verlauf der neuromuskulären Blockade von 0,45 mg/kg Rocuronium (1,5 × ED95) gibt. Methodik. Mittels Elektromyographie wurde an jeweils 20 weiblichen (Gruppe A) und 20 männlichen Patienten (Gruppe B) der zeitliche Verlauf der neuromuskulären Blockade und die maximale Muskelblockade nach 0,45 mg/kg Rocuronium untersucht. Ergebnisse. Die Patientinnen waren 38 (±8) Jahre, die Patienten 37 (±10) Jahre alt (n.s.). In Gruppe A betrug der body mass index (BMI) 24,2 (±2,9)kg/m2, in Gruppe B 25,2 (1,7) kg/m2; n.s. Die männlichen Patienten waren signifikant schwerer und größer als die weiblichen Patienten: 77,5 (±5,5) kg vs. 65,7 (±9,3) kg; p〈0,01 und 178 (±6,8) cm vs. 164 (±6,7) cm; p〈0,01. Verglichen mit den männlichen Patienten war die Anschlagzeit von Rocuronium bei den weiblichen Patienten im Mittel 43 s kürzer (211 (±56) s vs. 168 (±65) s, p〈0,05). Das Ausmaß der maximalen Blockade nach 0,45 mg/kg Rocuronium betrug in Gruppe A 94 (±3)% (Spannbreite: 89%–100%); in Gruppe B hingegen war die maximale neuromuskuläre Blockade signifikant geringer ausgeprägt: 89 (±6)% (Spannbreite 74%–97%); (p〈0,01). Die Wirkdauer war bei Frauen signifikant länger als bei Männer (23 (±5) min vs. 17 (±5) min, p〈0,05); der Erholungsindex war hingegen in beiden Gruppen vergleichbar: 9 (±4) min vs. 9 (±3) min (n.s.); Tabelle 2. Schlussfolgerung. In der vorliegenden Untersuchung kam es nach 0,45 mg/kg Rocuronium bei Frauen zu einer deutlich ausgeprägteren neuromuskulären Blockade als bei Männern. Dies zeigte sich sowohl in einer größeren maximalen Muskelblockade als auch in einer kürzeren Anschlagzeit und einer längeren Wirkdauer.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Anaesthesist 49 (2000), S. S20 
    ISSN: 1432-055X
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Anaesthesist 47 (1998), S. 629-637 
    ISSN: 1432-055X
    Keywords: Schlüsselwörter Neuromuskuläres Monitoring ; Restblockade ; neuromuskuläre Sicherheitsreserve ; Key words Neuromuscular monitoring ; Residual curarization ; Safety margin
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract In this article current indications and limitations of neuromuscular monitoring are reviewed. Attention is mainly focused on detection of residual curarisation. New insights in the pathophysiological consequences of residual neuromuscular blockade and the actual criteria of complete recovery are discussed. Surprisingly in this context, despite the benefit of neuromuscular monitoring, its utilisation in clinical practice is rather an exception than the routine. A lack of standardisation of neuromuscular monitoring is probably the major problem on the way to a widespread utilisation of the monitoring.
    Notes: Zusammenfassung Die vorliegende Übersicht zeigt die derzeitigen Möglichkeiten und Grenzen des neuromuskulären Monitorings auf; dabei wird der Überwachung der neuromuskulären Erholung ein besonderer Stellenwert eingeräumt. Außerdem werden die pathophysiologischen Konsequenzen von Restblockaden dargestellt, woraus sich eine Neubewertung der Kriterien einer ausreichenden neuromuskulären Erholung ergibt. Trotz des erwiesenen Nutzens dieser Überwachungsmethode ist ihre klinische Anwendung eher die Ausnahme als die Regel. Mögliche Ursachen dafür werden aufgezeigt, ebenso Wege, dies zu ändern.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Anaesthesist 49 (2000), S. S01 
    ISSN: 1432-055X
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 7
    ISSN: 1432-055X
    Keywords: Schlüsselwörter Muskelrelaxanzien ; Rocuronium ; Pharmakodynamik ; neuromuskuläre Blockade ; Elektromyographie ; Intubationsbedingungen ; randomisierte kontrollierte Studie ; Key words Muscle relaxants ; Rocuronium ; Pharmacodynamic ; Neuromuscular blockade ; Electromyography ; Intubating conditions ; Randomized controlled trial (RCI)
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Background: Rocuronium is a non-depolarising neuromuscular blocking agent structurally related to vecuronium. The compound has a rapid onset and an intermediate duration of action. The rapid onset is of importance in patients at risk for pulmonary aspiration, for elective induction of anaesthesia slower onset properties generally are accepted. In this context, we asked whether the induction dose of rocuronium may be reduced to doses smaller than 2×ED95 in situations in which slower onset properties may be acceptable. Methods: The time course of neuromuscular block and intubating conditions of two different doses rocuronium, 2×ED95 (0.6 mg/kg) and 1.3×ED95 (0.4 mg/kg), were investigated in 90 patients. We first determined the time course of neuromuscular block using electromyography (EMG), n=15 for each group. In the second part the intubating conditions 3 min after injection of either rocuronium 0.6 mg/kg or rocuronium 0.4 mg/kg were evaluated, n=30 for each group. Results: In the present study reduction of the dose of rocuronium led to a slower onset (148±32 s vs. 220±30 s; P〈0.05) and a shorter clinical duration (21 min±4 vs. 36±7 min; P〈0.05). The recovery index was modified by the dose reduction: 11±3 min after 0.6 mg/kg rocuronium and 9±2 min after 0.4 mg/kg. After both doses of rocuronium the intubating conditions were good to excellent, no difference between both rocuronium groups were found. Conclusion: In the present study dose reduction from 0.6 mg/kg rocuronium to 0.4 mg/kg rocuronium led to a slower onset and reduced clinical duration. However, the intubating conditions, evaluated 3 min after injection of the muscle relaxant were comparable. This offers new possibilities for muscle relaxation for surgical or diagnostic procedures of short duration and may reduce costs.
    Notes: Zusammenfassung Rocuronium ist ein nicht-depolarisierendes Muskelrelaxans mit raschem Wirkungseintritt. Während der rasche Wirkungseintritt von besonderer Bedeutung für die Narkoseeinleitung des aspirationsgefährdeten Patienten ist, können in elektiven Situationen auch längere Anschlagzeiten akzeptiert werden. Vor diesem Hintergrund untersuchten wir, ob unter Verzicht auf den raschen Wirkungseintritt im klinischen Alltag die Intubationsdosis von Rocuronium auf Werte unter der 2fachen ED95 reduziert werden kann. Methoden: Dazu wurden an insgesamt 90 Patienten der zeitliche Verlauf der neuromuskulären Blockade und die Intubationsbedingungen von 0,6 mg/kg Rocuronium (2×ED95) und 0,4 mg/kg Rocuronium (1,3×ED95) untersucht. Zuerst wurde mittels Elektromyographie die neuromuskuläre Blockade nach beiden Rocuroniumdosierungen an jeweils 15 Patienten gemessen. Im zweiten Teil der Untersuchung wurden die Intubationsbedingungen 3 min nach Injektion des Muskelrelaxans beurteilt. Pro Gruppe wurden in diesem Teil der Untersuchung jeweils 30 Patienten eingeschlossen. Ergebnisse: Durch Dosisreduktion von 0,6 mg/kg Rocuronium auf 0,4 mg/kg verlängerte sich die Anschlagzeit von 148 (±32) s auf 220 (±30) s (p〈0,01), gleichzeitig verkürzte sich die klinische Wirkdauer von 36 (±7) min auf 21 (±4) min (p〈0,01). Der Erholungsindex wurde durch die Dosisreduktion nicht beeinflußt (11±3 min und 9±2 min). Die Intubationsbedingungen nach 0,4 mg/kg Rocuronium wurden bei 20 Patienten als sehr gut, bei 9 Patienten als gut und bei einem Patienten als schlecht beurteilt. Sie waren mit denen von 0,6 mg/kg Rocuronium vergleichbar (25 Patienten sehr gut und 5 gut). Schlußfolgerungen: Unter Verzicht auf den raschen Wirkungseintritt verkürzt die Dosisreduktion von 0,6 mg/kg Rocuronium auf 0,4 mg/kg die klinische Wirkdauer auf Werte um 20 min; die Intubationsbedingungen werden dadurch nicht beeinträchtigt. Daraus ergeben sich neue Möglichkeiten der Muskelrelaxation bei kürzeren Eingriffen sowie ein gewisses Einsparpotential.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 8
    ISSN: 1432-1238
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Objective: To assess and compare the impact of overnight sedation with midazolam or propofol on anxiety and depression levels, as well as sleep quality, in non-intubated patients in intensive care. Design: Open, comparative, prospective, randomised study. Setting: Surgical intensive care unit (ICU) in a university hospital. Patients: 40 conscious patients expected to stay in the ICU for at least 5 days who were admitted following trauma or elective orthopaedic, thoracic or abdominal surgery. Measurements and results: Evaluation of a self-assessment scale (Hospital Anxiety and Depression Scale, HAD) on the day following the 1st, 3rd and 5th night of sedation with either midazolam or propofol. Heart rate, pulse oximetry and blood gases were monitored. Eight patients were excluded from the analysis. The level of anxiety was severe (HAD 〉10) in 31% of the patients receiving midazolam and in 26% (p=0.1) receiving propofol after the first night of sedation, with no significant improvement over the next few days. The levels of depression remained high (〉10) in 54% of patients receiving midazolam, and in 16% of the patients receiving propofol (p=0.15). Sleep quality tended to improve during the study in the two groups. Conclusions: These data show that half of the patients in the ICU experienced high levels of anxiety and depression during the first 5 postoperative or post-trauma days in the ICU. The beneficial effects of sedation on sleep quality were comparable for midazolam and propofol, regardless of a lack of improvement in anxiety and depression. However, an improved quality of sleep could help to re-establish a physiological night and day rhythm. Key words Sedation · Propofol · Midazolam · Intensive care unit · Surgical · Mental disorders · Sleep disorders · Hospital Anxiety and Depression Scale
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
  • 9
    ISSN: 1432-1238
    Keywords: Sedation ; Propofol ; Midazolam ; Intensive care unit ; Surgical ; Mental disorders ; Sleep disorders ; Hospital Anxiety and Depression Scale
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Objective To assess and compare the impact of overnight sedation with midazolam or propofol on anxiety and depression levels, as well as sleep quality, in non-intubated patients in intensive care. Design Open, comparative, prospective, randomised study. Setting Surgical intensive care unit (ICU) in a university hospital. Patients 40 conscious patients expected to stay in the ICU for at least 5 days who were admitted following trauma or elective orthopaedic, thopaedic, thoracic or abdominal surgery. Measurements and results Evaluation of a self-assessment scale (Hospital Anxiety and Depression Scale, HAD) on the day following the 1st, 3rd and 5th night of sedation with either midazolam or propofol. Heart rate, pulse oximetry and blood gases were monitored. Eight patients were excluded from the analysis. The level of anxiety was severe (HAD〉10) in 31% of the patients receiving midazolam and in 26% (p=0.1) receiving propofol after the first night of sedation, with no significant improvement over the next few days. The levels of depression remained high (〉10) in 54% of patients receiving midazolam, and in 16% of the patients receiving propofol (p=0.15). Sleep quality tended to improve during the study in the two groups. Conclusions These data show that half of the patients in the ICU experienced high levels of anxiety and depression during the first 5 postoperative or post-trauma days in the ICU. The beneficial effects of sedation on sleep quality were comparable for midazolam and propofol, regardless of a lack of improvement in anxiety and depression. However, an improved quality of sleep could help to re-establish a physiological night and day rhythm.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
    BibTip Others were also interested in ...
Close ⊗
This website uses cookies and the analysis tool Matomo. More information can be found here...